Inlägg av DrBagguette

Inlägg som DrBagguette har skrivit i forumet

Skrivet av Puscifer:

Är inte $1.000.000 ganska mycket för ett kickstarter-projekt, eller är det standard?

Svårt att säga, allt beror ju på hur mycket folk som kommer sitta i projektet.

Kollar man bilden på dras sida så ser det ju ut att vara ~25 pers på fotot. Sen står det release 2014, jan. Ät det tänkt att alla 25 ska sitta i projektet fram tills dess så täcker den millen inte ens lönekostnaderna.

Sen är ju dock feågan om det blir 25 pers, samt om det är rimligt att utvecklingen går mot att företag ska kunna förvänta sig att ett projekt är 100% finansierat när det drar igång...

För tillfället verkR dock KS vara en awesome modell om man får in kapital, då man kan utveckla utan ekonomisk risk, och all merföraäljning vid release bara är bonussmet ner i fickan!

Skrivet av Svenskalkoholkultur:

En väldigt kort och ofulländad recension

Håller med.

Sen även detta:
"Efter att ha lämnat World of Warcraft bara någon månad efter Cataclysm släpptes, utbränd på Tol Barad-dailies"

Känns lite fel att låta någon som knappt spelat spelet senaste 1,5 året recensera nästa exp....

MMORPGS står ju nästan aldrig helt "still" och då blir det bara fel att doppa in i typ vaddå, EN VECKA, där det mest varit kö och lagg, och försöka göra en vettig recension av det.... Nej.. kom tillbaks om nån månad eller två, då är det läge för en recension..

Fast det är klart, recensenten kanske redan har downat alla instanser på HC, gratz till world first!

Skönt att detta lir får 1/5 här, IGN ger det 8/10 med motiveringen "ett spel som är annorlunda från mängden, något som varje gamer borde testa" ungefär..

Som sagt, recensioner är inte ett skit värda i sig själva då dom skiljer så mycket att man undrar om recensenterna ens spelat samma spel, eller är mutade.

Tacka vet jag metacritic. Och där ligger TJ på 70/100 med endast 1 av 25 recensioner under 5/10, så jo, i detta fall undrar jag hur det kommer sig att denna recension avviker så extremt från mängden.

Grattis, får man väl säga först.

Angående piratandet:
Det är ju inte indie-spel som ligger värst till här får man väl tro.

* Gemene man har fått nån sorts robin hood mentalitet. Dvs, betala till indiestudios för "det är dom värda" samtidigt som man laddar ner ett Ubisoft/EA-spel för "dom tjänar ju så mycket ändå".

* Detta spel verkar kosta runt 14 euro, samma sak där, det är mer AAA titlar som verkar bli piratade.

* Utvecklingskostnaden på hela detta spel, räcker nog inte ens för att driva runt en stor studio som Ubisoft i en vecka, fan skulle knappt tro att $360 000 täcker löner och drift för _en_ dag för ubisoft

Slutsats? Indiespel is the shit, om man lyckas med ett bra koncept som säljer.
Telefonspel är väl utmärkt exempel, kostar en bråkdel att ta fram gentemot AAA titlarna, kan säljas billigt och i mängder.

Helt enkelt, det största problemet idag har ju dom stora studiosarna som måste konkurrera på dom stora platformarna med spel där konsumenterna förväntar sig att grafik / story / gameplay ska vara i toppform. Om spelet inte är 9+/10 så skiter folk i att köpa det, trots att det ändå kostat hundratals miljoner att ta fram..

Vad göra? Ingen aning
Satt jag själv som investerare idag skulle jag ha grymt svårt att våga satsa några hundra mill och ett antal år på ett nytt helt okänt varumärke

Skrivet av Steffe@Swec:
Skrivet av DrBagguette:

Tycker dom redan missat sin relle, har ju stått 'summer 2012' på förköpet på steam hur länge som helst, men det har dom väl förträngt.
Vore väl lagom om datumet dom avslöjar är den 31a aug

http://www.wolframalpha.com/input/?i=Summer+end+sweden

Lite tid har dom på sig i alla fall ;p

(Jaja, dom är inte baserade i Sverige, men det fick bli som det blev )

Haha ja, det går väl att disskutera då
Själv skulle jag säga vinter är nov->feb, sen vår på mars/april, sen sommar på maj->aug, och höst på sept/okt..

Så säger man 'summer' så är det högsommar för mig, säg juni/juli.

Nog om årstider, problemet är att jag anser att som gjort bort sig då det kommer så mkt stora titlar,
GW2, pandawow, Boarderlands 2, fifa 13, Resident evil 6, dishonored, fable journey,mOH:warfighter, asscreed 3... M fl m fl...

Dom hade allt att vinna på en Sommarrelease nu i kölvattnet på D3, men vem vet, kanske inte är kört ännu, med lite tur kanske dom announcar att det är släpp samma dag

Vetefan vad jag ska säga.
Spelade betan i typ 30 min.

Första jag slogs av i allra första cutacenen var att grafiken såg förjävlig ut, typ motsvarande ens gamla ps2/xbox1... Inte direkt ett maffigt blizzard cgi-intro...

Sen bara slängs man mitt in i nån story, som jag knappt orkade lyssna på, mitt in i en karaktär i en stor stad....

Jg vet inte, är väl för skadad av WoW, har för höga förväntningar och är för färgad av hur det 'ska' vara istället för att komma med ett öppet sinne..

i WoW valde man sin ras och klass, börjar mitt ute i ingenting, som en liten... Ingenting.... Tar sina stapplande första steg och ser en quest... Hela tiden ett driv i att 'jag vill vidare för att se vad som händer'. Fick inga sånna känslor av TSW öht...

Spelet kanske har potential och blir bättre senare in, men vad hjälper det när ingen jag kännes ens orkade spela mer än några timmar av betan, än mindre känna suget att -betala-

Grejen är att wow är rätt enkelt grunläggande sett. Man är level 1, man vill, bli lvlMax. Kötta lite questar längs vägen, oxå får man lite mer skills. Och ßen vill man ha lite mer gear, samtidigt som man springer runt i en cool värld. Redan direkt vid första spawnpoint så ser man sina friends man bjuder in i grupp, inga krångligheter.

Sådär mkt kan jag fortfarande inte ens beskriva TSW... Vad är det? Vad går det ut på? Hur är endgame? Vet inte hela grejen med story och allt, blev bara för mkt, känslan blev "nä jag orkar inte sätta mig in i allt detta" också gav jag upp innan jag ens börjat... 30-60 min är tiden ett spel har stt fängsla mig nuförtiden, sen går man vidare till nästa

Fattar inte varför alla svänger sig så mkt med F2P?
Detta är ju ett helt normalt spel, betala och spela.
Kallar ni t ex GTA, BF3 och MW f2p också?

Skrivet av Christoffer B:

Om 95% av deras pc-spel blev piratkopierade skulle de tjäna så dåligt på att sälja spelen till pc att de inte ens skulle utveckla till det formatet. Dessutom tror jag knappast att de ens kan få tag på siffrorna över hur många som laddat ner deras spel.

I mark this bullshit.

http://www.spelnyheterna.se/RSS/Nyhet/17497/Ubisoft-vill-slut...

Har för mig det var en nyhet om detta även här på FZ men hittar den inte då jag inte är vän med sökfunktionen.

Sen förstår jag inte att så många kan vara så emot siffrorna.
Jag säger såhär:
Baserat på vad _jag_ ser runtomkring _mig_ så skulle jag nog säga att det är 90% piracy.
Finns i stort sett bara 3 sorters spel folk omkring mig betalar för
1. Spel med månadsavgift
2. Spel som kräver reggad cdkey, typ Starcraft / battle.net
3. Steam-reor på 75%+

Jag menar, folk sitter fan och piratar appar för 7:- till android

Tycker dom redan missat sin relle, har ju stått 'summer 2012' på förköpet på steam hur länge som helst, men det har dom väl förträngt.
Vore väl lagom om datumet dom avslöjar är den 31a aug

Skrivet av oDIRTDIVERo:
Skrivet av Sebastian Lind:

Med tanke på hur utbredd piratkopieringen till pc är så kanske pc-spelare borde fundera lite över hur de själva beter sig innan de börjar jaga Ubisoft-chefen med fackla och högaffel. Jag säger inte att frågan är så enkel att varken Ubi-bossen eller "pc-spelarna" har 100 procent rätt. Men det är lätt att bara peka finger på andra istället för att vara självkritisk. Som man bäddar får man ligga.

Och det argumentet är så dåligt Sebastian. Jag hör det varje gång och detta kommer upp och det håller inte. Det går att sälja spel till PC. Man måste göra bra spel bara, vissa klarar av det, andra inte. Ubisoft har genom olika åtgärder, inte bara DRM, utan även dåliga portar och försenade släpp, förolämpat PC-communityn massor av gånger.
Nu kommer dom och påstår att vi är för snåla för riktiga spel och förtjänar nåt slags mobil-apps alternativ. Som jag skrev i mitt föregående inlägg, lägg ner hela skiten i stället. Jag känner ingen som skulle bry sig.
Ta inte detta personligt nu Sebastian, i grund och botten tycker jag du har många vettiga åsikter när du yttrar dig här, men ibland undrar jag om ni på FZ är lite väl skrajja för att säga ifrån angående stora speltillverkare.

Jaha, uppenbarligen så är ju spelen tillräckligt bra för att vara värda att spela, men inte nog bra att betala för?
Intressant att folk alltid bara menar på att det är dom fulländade spelen man ska betala för, resten ska man spela gratis?

Och gällande er som gnäller över att siffror är tagna i luften, så är det många spel som 'ringer hem', vilket kanske inte alltid lyckas crackas bort/spärras. Grejen är ju att ubisoft knappast skulle våga erkänna om det är så dom får in sin statistik

Skrivet av luftman:
Skrivet av Friberg:
Skrivet av Nomz:

Free to play är aldrig free to play. Kostnaderna hamnar bara på något annat, som microtransaktioner. Frågan är då, vad är det de tänker ta betalt för?

Spel som LoL, TF2, Tribes etc är verkligen gratis.

Precis, man KAN göra bra F2P spel faktiskt... Men jag tvivlar på att EA klarar av det ...

Ingenting är gratis. Om nu LoL är gratis till spelare så måste dom ha hittat ett annat sätt att få in pengar på, sponsorer, nånting.....

Tror ni att utvecklarna på EA sitter och jobbar gratia för att vi ska få ett bra spel?

Allt går ju ut på att tjäna pengar, det är inte som på 80-talet längre mär spelakapare var entusiaster och kodase spel i hopp om the american dream.

Spelföretag idag är stora maskinerier och det kostar multim att utveckla et AAA spel, pengar som måste in på nått sätt.

Jag är av uppfattningen som många andra här att F2P bara känns dyrare och krångligare i längden, att det är en trist utveckling. Jag betalar hellre mina 3-4-500:- up-front och får hela spelet, inget krångel.

Men vi går ju tyvärr mot ett spelande där folk har en sån pass ovilja att betala att företagen måste göra sina spel F2P för att över huvud taget få spelare.

Jag är övertygad om att det kommer bli mängder av försök att dra in $$$ genom diverse transaktioner i detta spel.

Jag hade hellre sett en F2P-modell där man betalar en gång och får allt skit unlocked.

Sen att säga att spel är helt gratis som typ TF2 är ändå inte sanningen, då många uppenbarligen hostar upp pengar för typ hattar och skit. För om dom inte gjorde det så skulle ju modellen inte fortsätta att driva.

Betalänken verkar funka att regga sig på nu
Soft att man kan köra det på sin Macbook på resande fot också!

Skrivet av Xepheros:
Skrivet av dmn:

Tjejer ÄR ju sämre på spel, så det är ju inget konstigt med ett sånt läge?

Tjejer är även sämre på att köra bil. De är också sämre på fysiskt arbete och förtjänar därför en lägre lön än män. Fan, kvinnor duger ju egentligen bara till hushålssysslor, så att de ska jobba överhuvudtaget är väl överkant.

Nej, tacka vet jag att 50-talet är över.

Yeap, 2010-talet är här! Fattar inte att alla nervärderar ett samhälle där man klarade sig på en lön per hushåll... Känner många, både män och kvinnor, som mer än gärna hade sett att den ena parten kunnat spendera sin tid i hemmet...

Skulle väl inte vara så dåligt med att ha en fruga som smetar in så mkt att ni kan sitta hemma och gejma dagarna i ända?

Som andra redan varit inne på, med högt pris och mer 'hardcorespel' så har dom en utdöende publik.

Jämför inte med iphone? Nähä, varför inte då? Som jag varit inne på flera gånger tidigare! Den stora massan spelare nöjer sig väl med sin mobil/platta.

http://www.idg.se/2.1085/1.459779/ios-ar-storsta-spelplattfor...

Och det är bara ios, lägg sen till android....

Nä, har svårt att se hur sony ska lyckas lösa detta och få igång försäljningen. Folk verkar nöjda med att kunna spela på sin ajjfån dom redan betalt för ändå...

Sen hur nintendo lyckas? Antar dom fortfarande har en stor målgrupp som inte har mobiler. Vet mängder av folk som köper DS till sina kidds..

Skrivet av Kaleid:

Achievements i program?

"Grattis!
Du har tryckt backspace 5000 ggr
Dummerjöns achievement vunnen."

http://channel9.msdn.com/achievements/visualstudio

Hade väl varit bättre att bara ansluta sin mobil till tvn och kört med 2x bluetoothkontrollr?

Detta ämne diskuteras då och då bland mina polare.
Vad händer med t ex tv och film när grafiken blir likställd med verklighet? varför anställa riktiga männsikor när man kan datorgenerera t ex en nyhetsuppläsare?

Jag var nog mest missnöjd med att dom återanvände så mycket, köra fram och tillbaka samma sträckor hela tiden, samt att vissa banor bara var en spelvändning av en tidigare mer eller mindre..

Skrivet av hellur:

Jag förstår inte hur det kan skada utvecklarna överhuvudtaget.

1. 500 kr de som vill vara först köper spelet
2. 250 kr normala personer köper spelet
3. <125 kr De som har piratkopierat spelet köper spelet.

Det står ju i artikeln, dom menar ju på att folk som historiskt sett har köpt spel till fullpris slutar köpa det direkt och väntar på rea. Dvs folk förflyttas från ditt alternativ (1) till (2).

Och jag tror faktiskt detta kan vara fallet, då jag själv är en av dom

Dom två _ENDA_ spel jag köpt på releasedagen senaste åren än D3 och Wow-Cataclysm. Resten gör jag exakt så som sägs, jag väntar tills det kommer nån skön rea.
Finns så mycket att spela idag, att värdet för mig att spela ett single-player-spel på release inte är så stort.

Finns presskonferenserna att se i efterhand i bra kvalité nånstans samlat?