Inlägg av anon100212

Inlägg som anon100212 har skrivit i forumet

Det är inte slutsatsen att det som är populärt är dåligt, däremot är mycket av det som är populärt trend/mode/jipposaker, där reklam och snabba pengar går före innehåll, bildning och djupare syften. Beatles är inte bra, det är bara ytlig popmusik. Att de lyckas överleva så länge beror helt enkelt på att de var ett av de stora tidiga popfenomenen.

Jag köper inga särskilda märken, jag tittar inte på TV, och kör ingen bil. Telefon använder jag det bästa, men byter först när den tidigare blivit obrukbar, och inte för att "hänga med". Filmer är som med spel. De bästa har blivit klassiker.

Det är bara att ni konsolister/konsumenter av AAA-spel inte erkänner att det är en livsstil. Det återspeglar sig i val av musik, film, mat och whatever. Bara man spelar CoD/BF/konsol/andra dussinspel så är det det. Barnet tror heller inte att det har en viss sorts produkt som livsstil, men beställer ändå alltid in en happy meal för den färgglada leksakens skull. Vi kultiverade människor däremot inser att de bästa spelen, musiken, filmerna etc inte är de som råkar göras just nu. Konsumtions"kulturen" sållas ut med tiden och lämnar kvar kulturen, några alster blir kvar, som tex Minecraft. På så sätt försvann Spice Girls, medan Mozart och Dylan blev kvar. Man måste lära sig se helheten och hoppa av tåget som går ut på att ta betalt efter varje station i skogen, utan att komma fram någonstans. Ni blir lurade på pengar för att hänga med i innegänget.

Konstiga människor är bla den sk idealkonsumenten, fostrad och formad av och i marknadsekonomin. Företagens lydiga idealmedborgare som leds av reklamherdarna.

Jag kan tycka att reklam kan vara bra ibland, men i det här fallet handlar det om en livsstil. Att tex bara spela AAA-titlar, att bara lyssna på senaste musiken, se på senaste filmerna, för att det är "inne". Två veckor senare är det något nytt som gäller. De spel jag spelar är såna man kan spela om tio år, fortfarande. Jag spelar och upptäcker ofta många gamla bra spel som slår varje AAA-titel på alla sätt utom möjligen explosionsfrekvens/grafik.

Jag sitter och äter kalaspuffar, och plötsligt häller någon ketchup i dem så att det täcker hela skålen. Visst, kalaspuffarna är kvar där någonstans, de trängs inte bort av ketchupen, precis som kvalitetsspelen inte trängs bort av "AAA", dvs B, (konsol)spelen, men det finns inget filter. Jag efterfrågar ett filter, alternativt en ny sida.

Sidorna behöver inte gå med vinst, det räcker att kostnaderna täcks, äv inkl. evtl. investeringar i verksamheten. Riktigt nischade sidor som Armchair General har hängt med länge och når en bred publik av intresserade, det finns fler exempel. Här är för mycket av karaktären att titta i en reklambroschyr, men det finns helt enkelt inga andra svenska sidor.

Bra spel behöver inte göra reklam för sig för att skapa något begär eller häftighetsaura kring sig. Kerbal Space Program, Mount and Blade och DayZ har jag aldrig sett reklam för, och lyckligtvis attraherar spelen således heller inte konstiga människor.

Bästa lösningen vore en subsite till den här som man surfar in på direkt utan att passera mainsiteen, inga konsolspel eller portningar, inga AAA-titlar med större reklambudget än utvecklingsbudgeten m.m..

En sida dedikerad åt spelen som varande hantverk, snarare än varor. Just nu på framsidan finns bara 0x10c, DCS-P51D Mustang och evtl Tropico 4, men Tropico har börjat bli mer tveksamt, bland tvivelaktiga titlar som CoD Black Ops (att namnet är gjort för att verka häftigt för barn, Happy Meal, Kinderegg, är en signal för att ekonomerna haft mer att säga till om än vanligt - de spelar säkert inte ens spelet själva), Halo 4 (en serie vars "succee" bara bygger på att Halo för första gången introducerade konsolspelaren till FPS-genren, spel som funnits och gjort folk sålda på PC (där man också kan sikta) sedan långt tillbaka, Super Mario, Forza Horison, League of Legends, Harry Potter, Need for Speed etc. Sedan har vi den hiskeliga reklamen för konstiga spel som WoW och Assassins Creed. Det är alla genomkommersiella spel där spelens själ fått stå tillbaka för marknadsföring och strömlinjeformat, ovågat, innehåll.

Floffe börjar bli missnöjd med vilka spel som får recensioner och plats här på sidan!

Vi behöver en sida där endast spel med klass, stil och finess finns med. Inte den här sortens hjärndöda spel för explosionskonsumenter.

Låt oss diskutera de djupa spelen istället.

"Spelmotorn må vara gammal, men fortfarande hör den till denna konsolgenerations allra bästa. "

Där har vi det svart på vitt. Konsolerna är en barlast.

Jag tycker också artiklarna behöver en politisk analys i stil med den på Maoist Video Game Reviews:

http://marginalrevolution.com/marginalrevolution/2005/02/maoi...

T.ex. :
""Sim City" has completely bourgeois assumptions, which is why it is not MIM’s favorite economic strategy game. The mayor has the power to set tax rates and this influences the level of development. There is no option to nationalize factories…. "

Det är för mycket reklam för konstiga spel som World of Warcraft, Assassins Creed, Cod och sånt. Det skulle vara mycket bättre om det kunde vara reklam för opera, strategispel (inte AAA-titlar), konserter, kaffe, choklad, föreställningar, vin, böcker (riktiga, inte Marklund och sån pengastinn skit), reseberättelser, och liknande. Mat och recept är inte fel heller.

Vi som användare bör också få kunna filtrera ut artiklar om tvspel, spel med en reklambudget större än utvecklingsbudgeten m.m. Gärna fler intervjuer med utvecklare av riktiga spel också. Kickstarter är bra, en återgång till hantverket i branschen.

Tropico 4 får guldutgåva

Pleasing är förmodligen rätt ord ja.

Men, spelet är för lätt.

Vi vill se Evil Genius 2 !

Ok, det var roligt, men jag söker ett filter på sidan där man kan kryssa bort konsolkonstigheter samt BF3 och såna titlar. Sen får den gärna släppa på den här sortens grejer då och då för att man ska hitta något nytt.

Vi behöver en skribent med smak och klass. Playstation? Mario? He-man? Far Cry 3? Bioschock? Vad är det?

Space flight simulator. Vad gör jag? Styr en flotta, eller ett skepp? Varför gör jag det? Vad är målet. MP?

Bara om de gör Evil Genius 2 vid sidan av.

Skrivet av rosski:
Skrivet av Floffe:

Fast, jag skulle inte ha något emot att ha en box i hyllan. Digitala kopior på steam kan tex försvinna om de bestämmer sig för att stänga av en.

Blir du avstängd blir din fysiska skiva också värdelös då din cd-key bannas.

Avstäng från steam. Inte bannad i spelet.

Fast, jag skulle inte ha något emot att ha en box i hyllan. Digitala kopior på steam kan tex försvinna om de bestämmer sig för att stänga av en.

Besvikelse. Men jag sparar åtminstone lite pengar.

Jag vill ha alla DLC för alla spel, och låt det gå på 500kr så slår jag till och ställer i hyllan.

Skrivet av Stag:

Och sådant beteende som Floffe just presenterade är sånt beteende som delar communityn och skapar konflikter mellan olika spelformat.

Konsolen är dålig för mig. Den måste marginaliseras som fenomen för att datorvärlden åter ska blomstra och för att spelen ska få rätt kvalitet redan från början. Konsoler och TV är dumt. Detta istället för att vara skräddarsydda för de mindre (valfritt ord här) som köper spel för 1000kr stycket, sk "tillbehör" för ännu mer och en konsol för priset av en dator av snäppet bättre kaliber.

Men spela ni på med era en/två-knapparsspel. Det är ungefär som en TV-kontroll fast där har man åtminstone gjort så att man slipper hålla inne play hela tiden medan filmen spelar sig själv.

Konsoler är inte acceptabla helt enkelt.

Battlefield 1942 var ett riktigt spel det och det kom bara till de riktiga plattformarna Mac och PC. (På konsoler har man aimbots).

De får gärna tjäna pengar, men pengarna får inte vara den primära drivkraften.

Det är skillnad att arbeta för pengar och att få pengar för att arbeta.

Utvecklare förr i tiden hade en genuin idé som de tyckte verkade rolig och unik, sen fick de pengar för det i efterhand som en biprodukt av sitt hantverk. DayZ gjordes heller inte för pengar som primärmål. Det är den sortens spel som är bra. Samma sak gäller musik, böcker, filmer. Att göra musik på beställning är inte alls samma sak som att göra den för att man har något att uttrycka pga talang eller annat.

Världen blir rikare utan vinstmotivet på första plats, och det är en realitet.

Det sitter någon slug businessnisse, som inte har med spelutvecklingen att göra alls, och kalkylerar kallt på vad som ger bäst förtjänst. Sen delar man ut lite orders till programmerarna som har en riktig och längre utbildning men inte har något att säga till om. Fokus har flyttat från programmerarnas kreativa skapande till någon dum ekonoms mall för förtjänst så att aktieägarna blir nöjda. Kidzen gillar lätta spel som man lär sig på 5 minuter med insta-reward, vampyrer, mycket action, zombies, nordkoreaner och allehanda monster, lite av varje krydda så att alla blir nöjda. Det säljer säkert som smör. Och varför inte ta in lite aliens när man ändå är igång. Mycket explosioner och bästa grafiken (lite samarbete med Nvidia/AMD/Microsoft för att trissa upp hårdvarukraven mot lite sponsorpengar). Säljer det dåligt trots enorm utpumpad marknadsföring/hjärntvätt/trendsättning är det piratkopieringens fel. Inte att spelet har blivit en själlös konsumentvara och inte ett konstverk som programmerarna skapat passionerat själva. Spelscenen har blivit en industri, spel som civilization har blivit civilization 5 och tyvärr har de fördummats, men då och då dyker det fortfarande upp verk som DayZ, Kerbal Space Program eller Minecraft.

Black Mesa är en vind från tiden då datorspel var spel, och inte konsolspel.

Spelen var mycket bättre på 90-talet och det är konsolernas, TV3/TV6 och Pop/MTV-typernas fel! BF3 och konsolerna är spelvärdens spicegirls.

Det är skillnad på vin och vin, och på "spel" och spel.

Förr gjorde man spel med anda och känsla, idag handlar det om att slå mynt på att manipulera konsumenterna med massa reklam och specialeffekter.