Mitt i en mässa som Gamescom är det svårt att samla tankarna. Svårt att vara analytisk och eftertänksam. Inte nog med att jag är trött, varm och hungrig, internetuppkopplingen håller knappt styrfart.

Så när jag sitter här på mässans tredje dag, alltså fredag, inser jag helt enkelt att den här krönikan måste anpassas efter omständigheterna. Inga långa sammanhängande tankar, utan korta snabba. Så här har du några av mina höjd- och lågpunkter under fyra dagar i Köln.

Veckans gladaste
En av de största överraskningar på #Sonys presskonferens från ett svenskt perspektiv var #Helldivers från #Arrowhead. Från scenen sades något i stil med ”from the makers of #Magicka” och sedan fick man se lite ur spelet. Jag mötte dem två dagar senare på det hotell som Sony håller sina pressvisningar på.

Krig är kul, tro inget annat.

Det är problematiskt att Sony ständigt väljer den lösningen i Köln – jag skulle vilja säga korkat – eftersom det tar en kvart att ta sig dit från mässan. Eftersom åtminstone jag har ett tajt schema blir de tidskrävande promenaderna dit irriterande. Men där, längst in i ett rum, vid en ensam demostation, stod alltså ett par killar från Arrowhead. Trötta – men så där genuint och smittsamt glada. För dem verkade det vara en ynnest att få vara där i hörnet och dema spelet.

”När Sony berättade om Helldivers på scenen kändes det mäktigt”, mös utvecklaren Mikael Bauer.

Efter presskonferensen fanns en del frågetecken om humorn från Magicka skulle finnas med i Helldivers också, det märktes inte direkt i videon. Men att döma av de grupper som provspelade är farhågorna överdrivna. Folk garvade högt medan de coopade.

”Vi hade humor i trailern, men det klipptes bort i sista stund. Det ansågs lite känsligt och jag kan fatta det. Man lär sig något hela tiden”, sa studiochefen Johan Pilestedt.

Veckans suraste
Antagligen vinner jag den här kategorin – jag är inget charmtroll på mässor – men om vi håller oss till branschfolk blir det #Activisions chef Erik Hirshberg. För att få intervjua honom måste man skicka frågor i förväg, vilket jag inte hann. För övrigt brukar jag aldrig hålla mig till dem heller, det är mest för syns skull jag gör det. Så jag bad en pr-person på Activision skriva några och skicka, det var antingen det eller ingen intervju alls.

"Jag är inget charmtroll på mässor"

Vilket jag så klart helt glömt – jag hade inte ens läst dem ordentligt – när jag stormade in på min intervju med denna en av spelvärldens mäktigaste män och började hela tillställningen med frågan: ”Många i spelvärlden upplever Activision som ett hårt företag som mest drivs av vinstintresse, vad säger du om det?” Hirschberg blängde irriterat på mig och kontrade med: ”Vad tycker du?” Eh, jodåserusåatt. Det var kanske inte den smartaste inledningen på en halvtimmas intervju.

Veckans bästa bås för pressen
Säga vad man vill om detta Activision, men en sak har de fattat – att även medias representanter måste få mat i magen. Det är ett av livets mysterier att ingen annan, exempelvis #Electronic Arts, bara kopierar Activisions stil rakt av: Ha lite mat som man kan äta, svårare är det inte. Vad som helst, bara det kan räknas som mat. Resultatet av det är inte bara att mycket media hänger hos Activision, möten och intervjuer blir dessutom betydligt trevligare. Det är rätt mycket som med barn: Se till att de inte är hungriga eller törstiga och du slipper onödigt gnäll.

Att ta sig ut till någon av mässans restauranger är nämligen ett vådligt äventyr som lätt kan ta någon timma (eoner av tid när man får plats med två intervjuer eller hands on-sessioner under den tiden). Och eftersom spelutvecklarna ändå gör allt för att charma media – hur svårt kan det vara att bjuda på exempelvis en macka? Just saying.

Veckans politiker
Ska inte gå in på detaljer här, men föga överraskande var veckans halaste intervju den med Europachefen för Xbox One, Chris Lewis. Att ens försöka få in snacket på hur bra Xbox 360 är i höst, bara någon vecka efter att #Microsoft meddelat att det över huvud taget inte kommer någon One till Sverige förrän 2014, måste till och med han ha fattat det tröstlösa i. Ändå försökte han flera gånger. Men när han inte ens kunde ge ett rakt svar om huruvida #Minecraft hade varit viktigt för Xbox 360 eller inte, utan började svamla om att all spelutveckling i hela Europa var bra, började det likna Rosenbad mer än presscentret på Gamescom. Sedan hjälper det inte att han är en trevlig och skojfrisk snubbe.