Gå på bio själv, vad är fel med det?

Flakmonkey
Gå på bio själv, vad är fel med det?

Det är många saker jag tänkt göra här i livet men som jag av olika (mer eller mindre löjliga) anledningar dragit mig för att göra. En av dessa är att gå på bio ensam som ju i mångas ögon inte är helt okej. Vet inte riktigt varför det har fått den stämpeln, men kanske tycker folk att det är lite sorgligt att göra en annars rätt social aktivitet utan sällskap - oftast så går man ju trots allt med någon/några bekanta.

Hursomhelst så har jag länge funderat på att bryta mot det här tabut och igår gjorde jag slag i saken. Har ju semester så satt i TV-soffan och åt min lunch medan jag såg på tennisen från Wimbledon när jag insåg att jag inte sett Star Trek-filmen ännu. Funderade först på om jag skulle fråga om någon annan ville följa med, men beslutade mig helt enkelt för att strunta i det och gå själv eftersom jag då förmodligen skulle behöva vänta på ett tillfälle som passade alla och att jag kanske inte ens skulle få se just den - har inte alltför många kompisar som är ST-fans

Såhär i efterhand är jag dock bara glad över att jag gick själv eftersom det var otroligt skönt. FIck sitta i en av de mindre salongerna hos Sergel med ett tiotal andra personer och det var en både sval och mindre irriterande upplevelse än vad som annars brukar vara fallet på biobesök. Nu kunde man breda ut sig rejält och bara njuta av filmen. Det kan ju vara rätt svårt att koncentrera sig på bio med allt prasslande och tasslande som försigår i salongen men nu var det knäpptyst sånär som på lite skratt när filmen lockade fram det. Det var helt enkelt en av de bättre filmupplevelserna jag haft och jag kommer utan tvekan göra om det och jag kan av hela mitt hjärta rekommendera alla som inte redan prövat på det att göra slag i saken.

Och vad jag tyckte om filmen kanske du undrar? Jag diggade den riktigt mycket faktiskt. Jag kan visserligen förstå varför många "äkta" ST-fans har svårt för den, men det är tveklöst en film du ska ge en chans om du gillar scifi kanske speciellt om du inte gillar ST i normala fall. Förhoppningsvis kommer det fler filmer i samma anda med den unga besättningen på Enterprise.

#blogg

Medlem
Gå på bio själv, vad är fel med det?

Jag har gått på bio själv några gånger, ser inget fel med det.

Såg dessutom Star trek filmen, precis som du, gjorde jag det själv med cirka 10-15 personer, och tyckte den var helt OK, trots att jag aldrig sett en ST film tidigare

Medlem

Det är absolut inget fel med att gå på bio själv. Jag har gjort det några gånger och fördelen är att man kan fokusera betydligt mer på själva upplevelsen. Är man flera brukar den sociala biten ta överhand. Så är det en film man verkligen vill ta till sig så tycker jag man ska våga gå ensam.

Vad det gäller Star Trek-filmen är jag nog en av de där "äkta" ST-fansen då jag inte var helt förtjust i den. Hade svårt att acceptera nya skådespelare i de gamla rollerna. En uppföljare är på gång vad jag har hört.

Medlem

Gjorde mitt första solobesök i en biosalong för ett par månader sedan, satt på första raden i en relativt tom biosalong och nästan låg i stolen och brydde mig inte om nått annat än filmen.

Finns det nått man vill se som ingen i bekantskapskretsen vill se eller om du har ett par timmar att slå ihjäl så är det absolut inget fel att gå själv.

Inaktiv

Ja egentligen, varför är det givet att bio ska vara en gruppaktivitet? Men å andra sidan är det många oförklarliga (sociala) regler som man slavar efter här i livet.

Insåg själv detta lite tidigare i år och såg faktiskt både A Night at the Museum: Battle of the Smithsonian och Terimantor Salvation på egen hand. Blir eventuellt detsamma med Brüno


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

Medlem

Varje gång jag går på bio blir jag besviken, dålig bild, dåligt ljud, folk som stör, osköna stolar. Nä film avnjutes bäst hemma i soffan!


signatur

Tempus fugit.

Medlem
Citat:

Förhoppningsvis kommer det fler filmer i samma anda med den unga besättningen på Enterprise.

Fuck yeah! Jason Statham som Picard!


signatur

Aj, dina ögon!

Flakmonkey
Skrivet av Vibius Pansa:

Insåg själv detta lite tidigare i år och såg faktiskt både A Night at the Museum: Battle of the Smithsonian och Terimantor Salvation på egen hand. Blir eventuellt detsamma med Brüno

Terminator hade jag lätt kunnat se själv, men däremot är jag inte så säker på Brüno... en komedi vill jag nog helst se med vänner så att man kan skratta tillsammans så att säga... komedi är ju en sån där genre som höjer sig rejält när man ser den med andra, jag har jättesvårt att skratta ordentligt om jag sitter ensam och tittar, mycket lättare att släppa loss när andra stämmer in ^^

Medlem

Hamnat själv på bio iom resor i tidigare jobb, en rätt behaglig upplevelse.
Man kan fokusera mer på filmen och mindre på omgivningen, det enda smolket i bägaren är väl att man inte har nån att diskutera saken med när man går ut därifrån

Medlem

Man är lite extra vuxen när man klarar gå på bio ensam
Dock rekommenderar jag verkligen inte att gå och se en romantisk komedia på alla hjärtans dag ensam! Gjorde det misstaget och såg Stranger then Fiction, visste inte om att det var en romantiskt komedi, trodde bara det var en komedi

Medlem

Det verkar som om jag också får göra en intro solo på bio snart med just Star Trek, sambon tycker jag är bara en über geek bara jag nämner Star Trek (Hell yeah!) o vill inte följa med. :-/


signatur

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. - A. Einstein

Medlem

Nä att gå på bio själv går ju faktiskt inte, man kan inte göra så.

Medlem

Föredrar o se på bio med polare faktiskt. Vill man titta på film själv kan man väl göra det hemma med suround-ljud o stor tv

Medlem

Helt rätt inställning. Inget fel i att gå på bio ensam.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

1
Skriv svar