FZ Poll: Hur viktig är grafiken för pc-spel?

Medlem

Måste ju säga att svaret är mellan de två extremerna. I vissa spel blir grafiken inte nödvändig, som i stategispel eller liknande. Tycker fortfarande grafiken i Heroes of Might and Magic serien och Railroad spelen är perfekta för sitt jobb. Satte på Theme Hospital för ett tag sedan och spelet är precis lika bra idag. Även Fallout tactics är perfekt idag.
Samtidigt skulle Team Fortress II aldrig få så bra kritik som den får om det inte var för den supersköna grafiken. Jag tror det är viktigt att se skillnad också på "bra grafik" och "mycket grafik". Polygonantal kommer aldrig vinna över konstnärlig talang.

Medlem

Grafiken är en sån sak som man maxar tills flytet blir lidande, jag har ju aldrig kommit på mig själv att sänka grafik inställningarna för att spelet blir bättre, men den flyter klart bättre.
Det märkliga med grafik är att oavsett om grafiken är dålig eller bra så brukar man förtränga den efter en god stund. Är nog ute efter något annat än en bioupplevelse...

Bwerf: Fy Bwerf, inte fördärva mina barndomsminnen med sådana dumheter.


signatur

Neva knock on 'eavens door.
Ring da bell an scurry, ee 'ates dat.

Inaktiv

Ny medlem jag tänkte så här när såg eran poll. vilka variablar är viktiga i spel. grafik, handling, lagom utmanings ökning i spelet. (man läsnar om det blir för lätt eller för svårt). hur mycket bugar det är i spel, hur bra interfacet(styrning av gumme, markering av gubbar med mera). det finns säkert flera variablar men det är de jag kom på nu.

Till frågan. Dessa variablar är lika viktiga för spel uplevelsen. Men ur marknandsförings synpunkt. ser det lite anorlunda ut. snygg grafik säljer. när jag ser en trailer på ett snyggt spel får man känslan av att det är väll gjort. Men vad det är för kvalitet på de andra variablarna syns inte.

Medlem

vilket snille var det som kom på detta pollalternativet?

Grafiken är viktig men helt bortkastat om spelkänslan är kass och storyn suger§


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem

Lite fattigt med svarsalternativ, men självklart är grafiken viktig för mig I VISSA SPEL.

Det beror helt på vilken typ av spel man spelar.

Inaktiv

Ett spel kan va hur snyggt som helst, är det inte roligt att spela åker det opp på hyllan. En av dessa är exempelvis heroes of might and magic 5. HOMM3 spelar jag fortfarande efter 7 år (både singleplayer och multipl.), men HOMM5 ligger numera på hyllan trots de riktigt mysiga miljöerna osv.

Sen är väl FPS en annan sak, det kan hända att man spelar för grafiken. Minns med varmt hjärta när jag spelade fear första gången och fastnade rejält, jag slängde granater i slowmotionmode och njöt...

Inaktiv

Borde finnas fler alternativ. Men hur som helst betyder inte grafik någonting... Kan hjälpa bygga upp stämningen och ge fina effekter men ren gameplay ger det inget.

Inaktiv

Jag kan inte svara på pollen. Jag tycker inte att det är så superviktigt sålänge det ser helt okej ut, men det är därmed heller inte sagt att den är totalt ointressant.


signatur
Medlem
Skrivet av Gamblor:

Vägrar svara på en sån binär fråga. Det går inte att välja.

Medlem

Som allt för ofta visar FZ ett ointresse av att skapa en väl avvägd poll, det saknas minst ett alternativ som ligger mellan de två som finns.

Medlem
Skrivet av Tigersharkswe:

Spelar BF2 med allt på low och off 800*600 för att få bort skuggor och mörka utrymmen alltså ta bort så mycket onödig skit som möjligt för att ögat ska kunna koncentrera sig på det som verkligen betyder något. Dock geometry på high så man ser längre.

Spelar det på en seriös nivå så även om man förlorar lite på stämmningen så är spelet med en sammansvetsad klan värt så mycket mer än stämmning, det hinner man inte tänka på.

Där var det jag syftade på. Man förstör ju spelet och det gameplay det är menat att leverera. Inte lägger utvecklarna ut tid på grafik och ban-design bara för att det ska se flashigt ut. Det skall utnyttjas i spelet och är en stor del av "gameplayet"! Växtlighet och skuggor som folk tweakar bort finns ju där för att användas som skydd, särskillt i ett spel som BF2.

Jag ser snarare sådant som oseriöst. Fusk.

Medlem

graffen är helt ointressant om stämningen ändå finns...


signatur

You're funny, and you're nicely shaped. It's ludicrous to have these interlocking bodies and not... interlock. Please remove your clothing now.

Medlem

Klart grafiken är viktig i PC spel, de har ju ingen känsla att gå på så nåt måste de ju satsa på för att lura folk att köpa spelen

Medlem

Röstar inte förrän ni lägger till ett till alternativ:

Citat:

Viktig - Grafik höjer spelupplevelsen men det finns andra tekniska detaljer som kan spela mer roll så som ljud eller fysik

Medlem

Kändes svårt att svara på med dom få alternativen.
Grafiken är väldigt viktigt för spelkänslan, men det finns ändå många "fula" spel som har mycket bättre spelkänsla än andra spel som ser otroligt bra ut.

Medlem
Skrivet av Pooslice:
Skrivet av Gamblor:

Vägrar svara på en sån binär fråga. Det går inte att välja.

Instämmer, finns väl folk som tycker båda svaren är minst lika viktiga?

Tänker inte heller lägga en röst iaf :/

Medlem
Skrivet av jeppz:

Grafiken är väldigt viktigt för spelkänslan, men det finns ändå många "fula" spel som har mycket bättre spelkänsla än andra spel som ser otroligt bra ut.

Medlem

dålig poll, jag skulle svarat Grafik ska vara duglig men även ska spelet vara kul att spela, om det fanns med dvs.

Inaktiv

Dåligt exempel med att använda Rtcw och en hårdtweakad matchconfig, tror inte det var många som tweakade det spelet då dom spelade singleplayer!.. Men för att förttydliga, grafiken är helt oviktig ifall du spelar på en tävlingsnivå, då drar man bara fördelar av Fps, (vilket i rtcw fall var en magisk gräns på 125) Men skall du spela något singleplayer spel såsom crysis så vill man väl ha det så snyggt man kan!..

förövrigt så spelar grafiken mindre roll om spelet i sig inte är roligt (crysis ännu en gång)

Medlem

Som många andra sagt - för lite alternativ att svara på. Det är ju bara en ja/nej fråga.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Ja/nej går inte svara på.

Medlem

svartvita svar indeed.. jag skulle vilja säga att grafiken är ganska viktig, iaf när det gäller första intrycket. ser ett spel ballt ut så finns det nog otroligt många fler personer som testar det än om det ser halvdant ut.

sen så skiljer det ju från spel till spel också. i vissa spel, tex skräckspel, så bidrar grafiken en hel del (välgjorda ljuseffekter etc) till stämningen, medans i tex überavancerade flygsimulatorer är det inte fullt lika petigt.

Medlem

Grafiken är hyffsat viktig men det kan aldrig ersätta "spelkänsla".

Medlem

Beror på vilket spel, tycker dock att det är sjukt dåligt då folk får ett övertag då de har sänkt eller höjt sina grafikkinställningar. Så som, "hej jag har lowpoly buskar och ser dig då du gömmer dig i den, muahah" eller "Hej jag har högre upplösning så jag kan se dig mycket lättare". Det andra var väldigt vanligt i splintercell över nätet då man kunde se VÄLDIGT svaga konturer av folk på andra sidan pappväggar och tak med emf-vision.

Medlem

Irriterande svarsalternativ. Inget av dem passar mig så jag lägger ner min röst

Avstängd

Vääärdelösa alternativ. Skäms.

Eftersom grafiken är viktig säger jag att den hellre är mycket viktig än totalt ointressant.

Medlem

Grafiken kan ge en extra krydda till ett spel, men finns inte spelkänslan med så spelar det ingen roll alls.

Medlem

Valde oviktig, men måste hålla med om dåliga alternativ. Man vill helst ha fin grafik i briljerande fps. Håller inte måtten så får man allt dra ned på grafiken, men de spelen brukar å andra sidan inte få så många speltimmar av olika anledningar, i regel.


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Medlem

Borde ha funnits ett tredje alternativ.

3. Totalt ointressant - Det viktiga är den totala spelkänslan.

Exempelvis så provade jag det där gratisspelet på 10Mb eller vad det var som släpptes för 1 månad sedan. Jag satt som klistrad! Det viktiga i slutändan är story, att kunna komma vidare i spelat, att kunna välja aktiva val osv osv... Spelkänsla!


signatur

Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år

Medlem

Jag är grafikkåt, går bara inte att spela något spel utan bra grafik.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Skriv svar