FZ Poll: Hur viktig är grafiken för pc-spel?

Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Sen t. ex. rollspel spelar grafiken in lite mer.

Det är visserligen inte till PC men själv spelar jag ofta gamla rpg till psx och ps2, för tillfället Suikoden, vilket har grafik som skulle passa in på Super Nintendo tiden typ.

Inaktiv

pc spel? vad är det? x_x
aha, det är sånt man spelar när ens konsol går sönder?...fast, har man en ps3a så...blir det aldrig pc spel dvs

grafik?...på pc?...lätt fett hög prio...pc o allt jö..konsol kan man ha kul med, där är grafiken mindre viktig..

Medlem

Som många sagt, grafisk design går över mängden polygoner. Just därför äldre spel fungerar lika bra idag som då, den grafiska designen är fortfarande bra även om tekniken har sprungit många varv om (om man kan se förbi det tekniska dvs).

Spelkänslan, gameplay och kontrollen är det viktigaste enligt mig för ett spel. Bra teknik för grafikrendrering är bara en bonus, går lika bra utan. Som man ser i många indiespel. Men grafisk design är desto viktigare.

Medlem

Beror helt på vad det är för spel. Estetiken är minst lika viktig när man pratar om stämning och upplevelse. Som andra redan säkert sagt; singelplayerspel får gärna se riktigt bra ut medans grafiken i multiplayerspel har mindre betydelse.

Medlem

Vad var poängen med denna pollen???? Allt är väl inte svart eller vitt? Jag skulle tycka grafik och gameplay viktat mot varandra 40/60 i viktighet. Men det är verkligen inte "Väldigt viktig" eller "Totalt ointressant" ...

Medlem

Lite få val att välja på enligt min mening, spel bygger inte på bara grafik även om den hjälper höja stämningen i vissa spel dock inte alla spel. finns många olika saker som skall klaffa för ett spel skall bli ett spel i stället för ett spel i mängden, mycket på spel nu.
AI, Atmosfär,ljud, Kontroll, "känsla", närvaro, sinnesintryck och massa annat.
ett sport spel tex funkar utan maffsig grafik likaså ett fps, allt behöver inte efterlikna 100% IRL, se som kommande Battlefield heroes som ser ruskigt imponerande ut där dom verkar satsa på kul inte realisktiska blodpölar eller porer i huden som blänker i olika nyanser. nu kom jag bort mig i mitt svammel och glömde helt bort vad jag skulle få fram.....

Medlem
Skrivet av TheEdge|Jinx:

Vad var poängen med denna pollen???? Allt är väl inte svart eller vitt? Jag skulle tycka grafik och gameplay viktat mot varandra 40/60 i viktighet. Men det är verkligen inte "Väldigt viktig" eller "Totalt ointressant" ...

Precis.

Grafik är dock en viktig stämningshöjare. Kolla bara på World in Conflict som är underbart snyggt. Jag tror inte att jag skulle spela det lika mycket som jag gör nu om det inte hade varit så snyggt. Obetalbart när en atombomb sprängs och tryckvågorna jämnar allt med marken medan eldsvampen stiger mot himlen och försvinner bort i ett vackert och otroligt verklighetstroget moln av rök.

Inaktiv

Eftersom valen var så svart-vita blev det förstås "totalt ointressant", enligt den benhårda principen:

Hellre ett bra spel än ett snyggt spel!

Medlem

Så länge man har kul så är grafiken ointressant.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

ingen bra poll? antingen ingen grafik eller massa grafik? "tycker du om mat eller tycker du inte om mat"??

Medlem
Skrivet av Preed:

Tycker inte att svarsalternativen är dugliga, det finns mer än svart och vitt eller hat och kärlek

Förslag:

Väldigt Viktig - Det jag baserar mina köp på är hur grafiken ser ut
Viktig - Grafik höjer spelupplevelsen men det finns andra tekniska detaljer som kan spela mer roll så som ljud eller fysik
Okej - Alltid trevligt att det ser fräscht ut men jag halverar hellre min dator-budget emot att dom tar bort allt bling
Ointressant - Crysis, menar ni Duke Nukem 3d? Ser ingen skillnad.

Tycker det var ett bra inlägg.
Skulle dock lägga mit mitt mellan Viktig och Okej.

Själv spelade jag alltid Q1 med all grafik nedtonad just för att det liret gjorde min upplevelse bäst med grafiken ställd på "se motståndare och inte glo på lavaeffekter".

Dock skulle jag störa arslet av mig om grafiken var helt uppåtväggarna ful och förstörde spelupplevelsen!

Medlem

Grafik och gameplay måste självklart väga av varandra för att spelet ska få stämning.
snygg grafik och grym fysik räddar ett spel för mig iaf.


signatur

Chooch it

Det enda som är viktigt är "immersion" - att bli indragen i spelet.
Om utvecklaren sedan åstadkommer detta främst med grafik, ljud, storyberättande, gameplay eller annat är skitsamma.

Själv tenderar jag dock att fastna lättast i spel som berättar en spännande historia...

Inaktiv

Mera TF2 grafik vill jag se, så som Zelda WW tex samt BF Heroes! Perfekt för mig, börjar lessna på att allt ska bli så extremt likt verkligheten, vill ju ha en spelgrafik som är åt ett helt annat håll mixat med bra styrning o gameplay. Hoppas fler lyckas än bara Nintendo själva på o skapa spel i bra balans när det gäller det vi alla vet om.

Varför ska man styra sekvenser i extrem grafik? Som att trycka play eller pause får o se ett klipp ur en film, lessnar på några minuter, ja vill då känna som man befinner sig i själva spelet på nextnextgen, tror starkt på Wii remoten + en variant i framtiden av just kameror som tex EyeToy, en mix me det skulle vara susen

Halva inne kan man ju säga att vi har med vår kära Wii, iaf ett steg närmare in i TV`n (spelet).


signatur

sleeplezz

Inaktiv
Skrivet av Preed:

Tycker inte att svarsalternativen är dugliga, det finns mer än svart och vitt eller hat och kärlek

+1


signatur

People think it must be fun to be a super genius, but they don't realize how hard it is to put up with all the idiots in the world.

Medlem

Tycker en sak som ofta förbises inte ligger i hur snygg grafiken i sig är med prestandakrav osv, utan att mycket ligger i färgerna och själva designen av miljöer.

Min observation är att ljusa spel med klara färger alltid är snyggare och mer populära i onlinekretsar än mörka DOOM3 saker. Ja, nästan alltid, typ ofta, i alla fall

Hatar för övrigt crysis. Så frustrerande att ha en monsterPC och ändå vara tvungen att köra spelet på halvbra inställningar. Löjligt.

Medlem

Grafik är självklart en viktigt del men oavsett om det är bra eller dålig grafik är resten av spelet skit så kvittar det.

Jag kan dock inte spela ett spel som har dålig grafik men då ska det vara extremt dålig grafik .


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Grafik behövs till viss del för att göra ett spel intressant, hypa upp det innan försäljningen startar.

Det dock _klart_ viktigaste är känslan i ett spel, och då menar jag inte att världen omkring ser bra ut, utan aim, rörelser etc. Grafiken hjälper dock även till här, men oftare så tycker jag det är tvärt om. Många utvecklare förlitar sig på att grafiken ska ge försäljningssiffror och spelet hamnar snabbt i träda istället för att verkligen skapa ett spel som blir så bra det kan bli.

Medlem

Jag gillar bra grafik, då det som sagt bygger upp stämningen. Men självklart kan spel med mindre bra grafik vara ruskigt roliga dom också. Men ett krav grafikmässigt är att det skall vara bekvämt och passande.

Sen tycker jag att spel skall spelas så som dom är designade och menade att bli spelade från början, om det inte handlar om en mod då. Grafiken skalar man bara ner om datorn lackar, inte för att se saker och ting tydligare eller dylikt, som var populärt förr. Sånt är löjligt.

Medlem

Vägrar svara på en sån binär fråga. Det går inte att välja.

Inaktiv

Visst grafik är viktigt, men med tanke på hur värdelösa alla dagens spel är och att 80% av alla spel som släpps är FPS spel så borde dom testa göra bra spel istället för dåliga.


signatur

Jag är ett PS3 fan. Jag hatar Xobx 360, inte för att det är dåligt, utan för att det är helt jävla värdelöst.

Medlem

Gillade inte riktigt den här omröstningen, när jag lirar FPS/Action-lir så är det inte lika viktigt med grafik, för mycket ögongodis blir bara jobbigt.
Om jag spelar bilspel däremot så vill jag att det ska vara någolunda snyggt.
I lite lugnare spel, typ MMORPG's så vill jag helst ha ganska hyffsad grafik, men det viktigaste är inte att det ser "verkligt" ut, utan att det ser _snyggt_ ut.

Inaktiv

Vacker grafik eller hög prestanda?

Grafik kan vara vacker och inte alls påverka prestandan. Grafiken ska vara del av det gameplay som utvecklarna sätter upp som mål.
Spel som Crysis lurar alla att tro att det verkligen krävs monsterburkar för att spel ska se snygga ut. Det faktiskt meningen att det spelet till en del ska kräva monsterburkar. Man märker direkt på spel om dem är bra gjorda. Ju mer talang som står bakom utvecklingen, desto bättre grafik relativt prestandan.

Nertystad kontrovers om Crysis:
http://www.sweclockers.com/artikel/5988-crysis_far_mig_att_ma...
...korruption


signatur

/nkembo - fest i himmel och på jord

Medlem

Tycker som vanligt att FZ:s polls är alltför förenklade. Det är sällan verkligheten är så svart eller vit.

Som de flesta andra tycker jag att fin grafik är najs, så länge det inte är på bekostnad av spelbarhet, nöje eller utvecklingstid.

Ett tredje alternativ hade kanske varit?:

* Det är trevligt med bra grafik, men det viktigaste är att spelet är bra.

Om fråga istället gällde prestandainställningar i spel (vilket man kanske skulle kunna tolka frågan som), kanske det hade kunnats skrivas ut lite tydligare.


signatur

The price for freedom is eternal vigilance...

Medlem

Personligen värderar jag bra och korrekt fysik alá Newton och Einstein över grafik. Vajande löv och förstörbar omgivning kanske kan räknas till grafik men det är den fysiska aspekten som lockar allra mest.

Medlem

Jag hade velat kunna välja mellan spelkänsla, handling och grafik (vad som är viktigast)


signatur

Spelat sedan q2 :)

Medlem

Appropå omröstningen så röstade inte jag heller av samma anledning som andra.

Misstänker att om alternativet "vet inte" hade funnit så hade den säkert fått 30-40%

Inaktiv

Röstade inte heller.

Men klart fin grafik är ett plus, men även ett gammalt spel med fin design duger helt klart. Lirar monkey Island jämte HoMM5 just nu. Älskar båda lika mycket

Inaktiv

Spelar BF2 med allt på low och off 800*600 för att få bort skuggor och mörka utrymmen alltså ta bort så mycket onödig skit som möjligt för att ögat ska kunna koncentrera sig på det som verkligen betyder något. Dock geometry på high så man ser längre.

Spelar det på en seriös nivå så även om man förlorar lite på stämmningen så är spelet med en sammansvetsad klan värt så mycket mer än stämmning, det hinner man inte tänka på.

- Totalt ointressant

Inaktiv

Grafiken betyder absolut ingenting om spelet är trist och repetitivt. Ta ett spel som ADOM, som kör ren ASCII, men fortfarande är skitkul att spela. Eller Civ3 som är suveränt för multiplayer.
Det är trevligt med bra grafik, själv spelar jag GW, men det betyder som sagt inget om inte spelet är bra. Ett bra spel kräver dock inte bra grafik.

Skriv svar