Robot
Mass Effect

Det har gått ungefär ett halvår sedan konsolkramare världen över fick sätta tänder och laserpistoler i det efterlängtade Mass Effect. Nu har spelet äntligen teleporterat sig över till pc-maskiner och vi har givetvis testat det.


Inaktiv
FZ recenserar Mass Effect till pc

Japp, då blir det ett köp när datorn kommer ^^


signatur

<Skriv in Signatur här>

Medlem

coolt! köpte det till xboxen så jävla bra spel

Medlem

hmm, kanske ska köpa de nu så man har nått att spela innan spore kommer?:)


signatur

"I believe whatever doesn't kill you, simply makes you... stranger." Jokern

Inaktiv

snällt!


signatur

Gainward 8800GTS 512 ][ Corsair XMS2-6400 800MHz x4 1024MB ][ IntelCore 2 Q6600 ][ Cooler Master Centurion 5 & CM 600W ][ Vista Ultimate x64

Medlem

Mass Effect är DET bästa rollspelet jag någonsin spelat. Jag ville bara inte att det skulle ta slut! Perfekt story som jag inte hoppas kommer att ändra stil i 2:an och 3:an på grund av at Microsoft köpte BioWare :/

Medlem

"Av den anledningen blir dessvärre bristerna tydliga. De är förvisso inte många," haha bästa på länge! Så det är ingen brist på att man kan dra igenom spelet på cirka 7-8 timmar, sidequesten är otroligt enformiga, vapnen är väldigt enformiga eftersom alla "märken" ser ungefär likadana ut.

Sedan att utforska planeter är urtråkigt då dom är i princip tomma utan ett par kraschade satelliter & att valen man gör i spelet har absolut ingen betydelse för utgången av spelet?

man bestämmer i princip hur spelet slutar dom sista 10 minuterna, så har du varit god hela spelet så kan du göra en tvärvändning och få det onda slutet. Vilket gör att man blir apatisk till att ens bry sig om paragon/renegade

Men som sagt, bristerna är ju inte många.

Medlem

Jag håller helt o hållet med om recensionen! Fantastiskt spel, men jag är faktiskt GRAVT besviken över texturerna som ni andra prisar(!?). Vissa texturera på bl.a. några coola Geth och "commandern" för Normandy ser ju rent ut sagt för jävliga ut. Värsta suddiga skiten som jag personligen trodde man slapp i "next-gen"-spel av den här typen.
Av vad jag sett av interfacet från videos på deras hemsida verkar det stämma bra med att det förbättrats enormt. Jag känner ingen sån tung "konsolig" känsla av att spela spelet som man känner av andra, sämre, portade spel.

All in all though, en solklar 5.

Medlem

Magiskt, helt enkelt magiskt.

Bästa storyn jag upplevt i ett spel, bästa röstskådespeleriet (Jennifer Hale Dominerar) jag hört. Underbar grafik. Suveränt stridssystem.

Skulle bara sidouppdragen och planeterna vara lite mer varierade så skulle detta vara världens bästa lir... Som det är nu så håller det en stark tredjeplats.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Inaktiv

Seriöst 5/5 ??? det finns flertal punkter som gör att spelet inte borde få högre än 3/5.

1. Spelet är aldelles för kort, speciellt för att vara ett RPG...nåja action rpg
2. 99% av sidouppdragen är generiska och tråkiga
3. Dom flesta karaktärerna saknar djup, Wrex var den enda karaktären jag gillade.
4. Att köra runt med den jäkla bilen på vissa planeter är ett helvete
5. Speldesignen är snodd från alla möjliga sorters spel/filmer/litteratur, väldigt oorginellt med andra ord.
6. Liknar KOTOR lite väl mycket
7. Buggar
8. Dålig konsoll inventory, detta borde dom ha fixat när dom portade det till PC
9. Hiss scenerna hindrar spelupplevelsen
10. Striderna känns väldigt klumpiga

Storyn är helt ok ibörjan fast dyker ner i toan i slutet, ska inte spoila.
Dialog scenerna är dock väldigt bra gjorda.

"ska du köpa ett enda rollspel i år, se då till att det blir Mass Effect."

Nej, köp The witcher enhanced edition när det släpps, betydligt bättre.

Medlem

Minus borde klart vara ,att spelet är sjukt kort vad jag läst det trodde jag inte om bioware att dom gör såna korta spel.

Medlem
Skrivet av Der Untergang:

"ska du köpa ett enda rollspel i år, se då till att det blir Mass Effect."

Nej, köp The witcher enhanced edition när det släpps, betydligt bättre.

Eller mask of the betrayer.

Vox
Medlem

Lite för högt betyg eller? Verkar som om enbart missarna i designen ( och dom är en del) borde drar ner betyget från en femma till en fyra.

Medlem
Skrivet av Vox:

Lite för högt betyg eller? Verkar som om enbart missarna i designen ( och dom är en del) borde drar ner betyget från en femma till en fyra.

Det tycker jag inte. Jag upplevde inte några större missar i designen. Visst, att åka Mako eller hiss kanske inte är det roligaste men jag tycker att spelets många fördelar helt klart väger upp dess, ytterst få, nackdelar.

Man får inte stirra sig blind på nackdelar när man spelar. Typ "Oj vilken ful textur det var här. Nej det drar ner betyget till 4" eller "Fan, det här uppdraget var lite träligt, det sänker betyget". Själv brukar jag värdera underhållningsvärdet ganska högt när jag recenserar spel. Är spelet kul? Det är den viktigaste aspekten för betyget tycker jag.


signatur

Hell Tengil, vår befriare!

Medlem

OMG! Missat att de skulle kommat till pc ^^ Men det här får man ju nästan köpa dirr!

Medlem
Skrivet av Der Untergang:

Nej, köp The witcher enhanced edition när det släpps, betydligt bättre.

Jag hade tänkt skriva ett seriöst svar på det skitsnack du skrev, men när jag såg den sista meningen insåg jag att det inte behövdes längre. Hah, seriöst asså..

(Ta mig inte för allvarligt.) :heart:

Jag älskar Mass Effect. Jag har aldrig tidigare spelat ett sådant ambitiöst spel. Det är helt sinnessjukt hur detaljerat Mass Effect-universumet är. En kväll köpte jag tom en godispåse och kollade igenom hela codexen, bara för njutningens skull. Troväridgheten i karaktärsinteraktionerna är på en helt annan nivå än något annat spel erbjudit. Och storyn är ren njutning för sinnet. Och musiken... Jösses, en klass för sig. Mass Effect är utan tvekan det mest stämningsfulla spel jag spelat. FFVII kommer på platsen efter.

Medlem

2/5 är mer realistiskt.

* Fruktansvärd AI. Man har i stort sett ingen nytta av sina team members eftersom de är så fruktansvärt korkade. Bara detta är MINST -1 i betyg och svårt att ha överseende med i ett spel som, trots allt, är "squad based".

* Urtråkig och oinspirerande leveldesign. Bioware har inte bättrat sig det minsta sen KOTOR (har liknande medioker leveldesign/miljö). Ofta känns det to.m som ett steg tillbaka från KOTOR, vilket säger en hel del. Tomma korridorer och rum med lite lådor utslänga är ungefär så det ser ut för det mesta. Bland det mest oinspirerande jag sett på väldigt, väldigt länge.

* Död spelvärld. Vare sig "NPC schedules" eller day/natt cykler som man numera är ganska bortskämd med i större RPG-titlar, svårt att ha överseende med att Bioware inte bryr sig om denna del av inlevelsen i ett spel. Inlevelsen blir dessutom inte bättre av att man hela tiden blir avbruten av att man måste åka hiss i 30 sek. (detta trots att spelet knappast behöver ladda 30 sec på en bra PC, banorna är pinsamt små, en kvarleva från 360'n).

Är man inte avbruten av att åka hiss så händer det titt som tätt att man blir avbruten av en cut-scene (mitt i en fight ibland). Det finns inget flyt i spelet överhuvudtaget pg.a dessa trista avbrott, samt hopp mellan fordon, skepp och star map'en..

Kan leva med en ganska medioker story och karaktärer och urtypiska quests, väldigt linjärt spelsätt för ett RPG och att spelet är kort.. men ovan nämnda delar drar ner spelet ganska så rejält. Man har bara kunnat satsa halvdant på allt känns det som (förutom möjligen grafik/röster). Man har gjort en halvdan shooter/RPG/bilspel istället för att koncentrera sig på att göra någon av delarna riktigt bra.

På plussidan: Bra prestanda/grafik och röster, den minimalistiska musiken gjorde mig imponerad ibland men den blir tjatig, kan inte klaga på kontrollen, interfacet är hyffsat för att vara en portning - räcker på sin höjd till 2/5.

EDIT: IMHO på allt såklart, orkar inte skriva ut det så fort jag har en åsikt, men någon ska alltid på flit missförstå och tro att man försöker "forcera" åsikter.


signatur
Medlem

Suck, när ska folk lära sig att recensioner är objektiva och enbart recensentens åsikt om spelet inte ens egen.


signatur

<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(

Medlem
Skrivet av DonGrif:
Skrivet av Vox:

Lite för högt betyg eller? Verkar som om enbart missarna i designen ( och dom är en del) borde drar ner betyget från en femma till en fyra.

Det tycker jag inte. Jag upplevde inte några större missar i designen. Visst, att åka Mako eller hiss kanske inte är det roligaste men jag tycker att spelets många fördelar helt klart väger upp dess, ytterst få, nackdelar.

Man får inte stirra sig blind på nackdelar när man spelar. Typ "Oj vilken ful textur det var här. Nej det drar ner betyget till 4" eller "Fan, det här uppdraget var lite träligt, det sänker betyget". Själv brukar jag värdera underhållningsvärdet ganska högt när jag recenserar spel. Är spelet kul? Det är den viktigaste aspekten för betyget tycker jag.

Precis. Det tycker inte han, för att klargöra det här en gång för alla; det är alltså han som recenserade spelet d v s att all text i recensionen reflekterar över vad han tyckte om spelet inte vad ni tyckte. Tycker ni att en recension ska se ut så här: "Jag älskade spelet på grund av dess fria upplägg härliga design etc. men eftersom jag kan tänka mig att inte ni tycker om designen så drar jag bort en pinne från betyget samt bilfysiken som jag hört på forum att folk stör sig (Jag älskade den) så den får också stå som minus då jag kan tänka mig att ni också stör er på den." ? - Nej, tänkte väl inte det heller. Sluta då klaga på recensionen/recensenten och bara skriv vad ni tycker om spelet, alt. skriv en egen minirecension i eran blogg. Okej ifall ni inte gillar sättet recensenten skriver på men att störa sig på recensentens omdöme är ju inte logiskt på något sätt.

Dessutom tycker jag inte skribenter ska behöva vara försiktiga när dom skriver en recension och behöva läs igenom texten flera gånger så att dom har sett till att det står "jag tycker/jag gillar/jag gillade inte" hela tiden utan kan skriva t.ex Den var dålig istället för Jag tyckte den var dålig då människor ska ha lärt sig att recensioner är objektiva vid det här laget.


signatur

<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(

Medlem

Mass Effect är guld. Ska nog köpa PC versionen med


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Inaktiv

Håller med MKultras recension

Medlem
Skrivet av MKultra:

EDIT: IMHO på allt såklart, orkar inte skriva ut det så fort jag har en åsikt, men någon ska alltid på flit missförstå och tro att man försöker "forcera" åsikter.

Tro inte att jag var "arg" på dig bara. Det var mer Der Untergang som gjorde mig lite upprörd


signatur

<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(

Medlem

Jag brukar inte tycka om Rollspel/RPG spel lir vidare mycket. Men detta spel fick mig att höja ögonbrynet. Jag tyckte det var underhållande.. Men egentligen inte så mycket mer. Det är ganska mycket som #16 (MKultra) säger. Det finns mycket saker som faktiskt failar mycket när man tittar närmare på detta spel. Miljöerna är riktigt dåliga, framförallt en detalj som hissarna, då spelskaparna har tänkt sig att man ska lyssna på nyheterna...
För att tillägga detta så hade skaparna tänkt sig att sprida ut lite sidequests intill storyn. Man ska informera en reporter, man ska sätta folk i fängelse för att de gör lite skumma saker. Men mycket gör att man bara får springa mellan olika ställen och försöka komma ihåg var fan dom var någonstans.

AIn är inte mycket att hurra för.. När jag lirade spelet så pillade jag ganska mycket med ens squad osv. men mot slutet så sket man fulltständigt i de man hade kring sig å körde rambostyle. Man behöver inte ens squad för fem öre, förutom när man eventuellt överhettat ens vapen.

Som betyg för detta spel skulle iaf jag ge typ 3.5/5 kanske lite mot 4/5 hållet. Spelet är ett mycket intressant spel och mycket spelvärt men tappar en del när man börjat komma igenom spelet.

Inaktiv

Jag blev också störd på hissarna, men min bror påpekade att detta är faktiskt "laddningsskärmar", och det är ju rätt logiskt om man tänker efter. Roligare än att titta på "tip of the day" och en statisk bild är det iallafall.

Kan hålla med om att miljöerna ibland är väldigt repetetiva och trista, likaså är väll inte eldstriderna så himla heta alltid. Det som gör spelet är dock storyn tycker jag, den är oslagbar på många sätt.

Inaktiv

Det är sällan jag fastnar för ett spel som jag gjorde med mass effect. Jag håller med om att det finns brister i spelet men överlag är det helt klart spelvärt.

Håller förövrigt med om att Wrex är den coolaste sidekicken. Hans oneliners är nästan lika coola som Duke Nukems.

Inaktiv

Håller inte med.. Bristerna i spelet sänker det, Mass Effect var ett misslyckat drag av Bioware!


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Medlem
Skrivet av Skurmedel:

Jag blev också störd på hissarna, men min bror påpekade att detta är faktiskt "laddningsskärmar"

Alltså det är laddingsskärmar på 360'n (en DVD läser inte på långa vägar lika snabbt som en HDD). På en PC tar det 2 sek att ladda så små levels som är i Mass Effect. Det bara nått som de inte orkat finslipat för PC (dvs gjort hissarna snabbare te.x..).
Det finns några ställen i spelet där den läser när man inte är i hissen, och då tar det ~2 sek på mina HHD's (2 st i RAID0).


signatur
Inaktiv

Köpte spelet via gamestop download i fredas, fyfan vilket spel, ser framemot 2an

Medlem

Fattar fortfarande inte hypen till detta spelet... Drog igenom det på xboxen och visst är ju ett ok spel. Men som många sagt sidequestarna är sjukt dåliga. Striderna väldigt tråkiga och otroligt enkla större delen av tiden (då någon idiot tycker det är en bra ide att låsa svårighetsgrader tills man klarat spelet... och replayvärdet är ju typ noll). Samt detta Dialog hjul som det tjatades så jäkla mycket om, helt värdelöst då ens karaktär ofta säger saker som är helt orelaterade till vad man valde, och valen gör i 9 fall av 10 ingen skillnad. Utan enda gången man kan "välja" är vid några få ställen kan välja att använda intimidate eller charm. Och då är typ alltid intimidate "evil" och charm "good". Skriver "evil" och "good" pga att det igentligen är samma sak i spelet.

Underhållande spel ett tag men långt ifrån 5/5. Precis som OBlivion var ganska underhållande men även det mil ifrån de höga betyg det fick...


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Håller på att lira, visst är det snyggt men motorn känns rätt stel. Striderna är ganska tråkiga de med. Jag säger inte att det är ett dåligt spel, men det är helt klart inte en 5:a enligt min åsikt :S


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Skriv svar