Pirater försenar Endwar till dator

Medlem

de som förlorar på detta är ju de som köper den lagliga kopian... alltså en dålig ide'

Medlem

Poängen är ju att anledningarna som Ubi kommer med bara är dåliga bortförklaringar.


signatur

Instant Gaming - Billigaste spelen på nätet

Medlem
Skrivet av marcusn:

de som förlorar på detta är ju de som köper den lagliga kopian... alltså en dålig ide'

Exakt.
Piraterna laddar ju ner spelet oavsett om det kommer ut nu eller senare. Konsumenterna måste dock vänta, vilket känns lite som att peka finger. Är du PC spelare så är du pirat, därför ska du köpa konsolversionen istället, för den kan du inte ladda ner.

Som sagt, fel målgrupp ubisoft.

Medlem
Skrivet av Tpiom:

Nu är ni allt stolta pirater, eller...? Tycker alla spelföretag borde gå tillsammans för att stoppa detta, eller sänka det. Då arbetar de enbart på de titlar som ägs av företagen som hjälper till.

Annars får andra hjälp som inte gör ett skit.

Microsoft, Apple, Dell och HP och andra skulle ju kunna ta ner piratkopiering enormt genom att ta bort garantin på datorn om det är piratkopierat.

De flesta som laddar ner spel till PC har byggt sin egna dator. Och jag tror att OM tillverkarna skulle ta bort garantin om man piratkopierade så skulle de förlora löjligt mycket pengar.

Medlem
Skrivet av Insomniac:
Skrivet av Tpiom:

Nu är ni allt stolta pirater, eller...? Tycker alla spelföretag borde gå tillsammans för att stoppa detta, eller sänka det. Då arbetar de enbart på de titlar som ägs av företagen som hjälper till.

Annars får andra hjälp som inte gör ett skit.

Microsoft, Apple, Dell och HP och andra skulle ju kunna ta ner piratkopiering enormt genom att ta bort garantin på datorn om det är piratkopierat.

De flesta som laddar ner spel till PC har byggt sin egna dator. Och jag tror att OM tillverkarna skulle ta bort garantin om man piratkopierade så skulle de förlora löjligt mycket pengar.

Sen kommer det juridiska problemet då piratkopiering inte utsätter din hårdvara för någon risk över huvud taget.

Piratkopiering har funnits lika länge som spel till PC. Visst kunde man inte ladda ner spel men det fanns inte heller kopieringsskydd så det var inte svårare att ta en diskett/skiva och gå över till sin kompis. Så varför detta gnäll om piratkopiering nu? Och varför gnäller bara företag som producerat PC-spel som floppat både i försäljning och betyg när andra företag går i rekordvinster?


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Scream112:

du har så rätt i det faktum att deras egna intresseorgan inte alltid är bästa källorna för saker och ting...

dock har du fel i att jag litar blint på något...

Det finns fler än spelbranschens egna intresseorgan som är vad? 2 stycken? finns rätt så många flera organ och "what not" som sysslar med statistik...

Och inga av dessa kan visa definitiva siffror på hur stor mängd som PC'n som plattform omsätter. Det de publicerar är retail sales, något som PC'n uppenbarligen omsätter runt $4 miljarder per år på. Enbart WoW omsätter mer än $2 miljarder per år på bara månadsavgiften.

Tror det finns fler än bara två intressegrupper i hela världen när varje land har en eller flera anti-pirat grupper, MS/Sony lägger säkert inga pengar på att sponsra "oberoende undersökningar". Fråga ett par *nix-nördar, eller Netscape, om de tycker MS är stora gosiga nallebjörnar som enbart sprider kärlek. Jag gissar på att en googling av "microsoft unfair competition" ger ett par timmars läsning.

Skrivet av Scream112:

faktum är att PC generellt säljer sämre än konsolversionerna, självklart HELT beroende på typ utav spel.

jag är också övertygad om att HALO skulle sälja bättre på PC, men ack så skulle fler ladda hem, piratkopia alltså och inte köpa digitalt, halo om det släpptes på PC än vad som kanske skulle köpa. (läs nu delen direkt som följer här av min anledning till varför det kan vara fler som laddar hem än köper)

antalet som laddar hem piratkopierat är ju ett mörkertal då det inte går att på något sätt alls varken uppskatta eller beräkna. finns inget sätt att göra det på.

.. snip ..

sen skrev någon att det är fundamentalt fel (wtf?) att anta att lika många som laddar hem skulle köpt spelet om man inte kunde ladda hem alls?

nej nej nej det är absolut INTE vad man antar... det man kan vara ganska så förbenat säker på dock, är att FÄRRE köper spelen i butik än vad som skulle varit fallet om alternativet att ladda hem gratis inte hade funnits. dock inte att det antal som tankar alla hade gått och köpt det nej absolut inte...

Torrentfreak.com plockar statistik från de största torrentsiterna, exempelvis Crysis (som sålt kasst ENBART på grund av pirater - inte för att PC'n har tusentals oorginella first person shooters, att du behövde en top of the line burk för att få 30 fps i det eller att det hade noll appeal för casualspelare) hade nu i september blivit nerladdat 420k gånger medans det sålt drygt två miljoner exemplar. Så runt 17% av den totala mängden var pirater, inte direkt märkvärdigt. Spore såg värre ut, 500k pirater och 1 miljon sålda ex de första veckorna, så runt 33%.

Alla piratade versioner är inte förlorad inkomst nej, och med ovan siffror sett så känns det inte ut som piratandet påverkar hur bra det går för spelet, 10-15% för ett medelspel är dåligt men inte så pass otroligt farligt att man överger en plattform helt. Men, men.. drink the kool-aid, upprepas lögnerna tillräckligt många gånger så blir de säkert sanning. Verkar som det fungerar lite för McCain, så varför inte?

Det verkar som den generella attityden är att PC'n håller på att dö, märkligt nog kommer uttalandena bara från företagen som kör samma gamla FPS-koncept som för 10 år sedan.

Medlem

Fan vad jag hatar jävla pirater som snor grejer som dom inte betalar för så att vi hederliga människor inte får ta del av supergryma spel på PC föräns några månader efter... no wait!

Ubi bara fjantar sig och snackar BS. Att kalla varenda PCanvändare för pirat är rent utsagt som att spotta PC konsumenter i ansiktet.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Hmm, så konsumenterna som dom nu vill åt är sådana som äger både en XBox 360 och en ny PC samt endast piratkopierar till sin PC. För mig känns detta som en väldigt liten målgrupp.

Jag tror snarare att dom förlorar många potentiella PC-kunder när dom låter spelet bli gammalt innan det släpps.

Medlem

oavsett om han har fel eller inte så var fler pc-spel mer "äkta PC-spel" förr när en cdbrännare kostade flera tusen och dom flesta satt på modem.

PC-spel är den ultimata spelplattformen tyvärr utnyttjas inte det särskillt mycket längre.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Hur vart jag "pwned"??? Det jag försökte säga är att, om inte det vore enklare att tanka ner ett spel än köpa det så skulle jag köpa det. Men som det är nu så är det inte så. Tyvärr, jag önskar framgång till alla som gör bra spel. Alltid när ett bra spel blir släppt så kollar jag hur det går för dem i försäljningslistor och hoppas de säljer bra. Och som jag sade köper jag alltid spelen om jag gillar det bara för att stödja företaget. Men utvecklarna måste hitta bättre sätt att skydda materialet än sitta framför datorn och gnälla om pirater. Vem som helst väljer det ultimata sättet att få tag på det man vill, fanns det något bättre sätt att få tag på spel än torrents fast till salu så skulle jag göra det, men tyvärr finns inte det än. Och det handlar om girighet från deras sida!


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem
Skrivet av HaZe303:

Hur vart jag "pwned"???

Skrivet av HaZe303:

Dom lata jävlarna får väl komma på nåt bättre sätt att skydda sitt material. Så enkelt är det, men bara för girighet och lathet så struntar dom i det.

...

Ps. Jag medger att jag tankar ner spel, inte för att jag inte har råd att köpa spelen, men för att det är så mycket enklare att tanka ner ett spel på 5min än springa iväg 2 timmar till en affär

Kontenta - Du är lat.

Medlem

Lat som fan, Haze du är en skam vettu det och 5 minuter för att tanka ett spel sitter du på 100/100 eller din lilla pirat.

Ett effektivt sätt att skydda alla mot pirater vore väl att stänga av hela världens jävla internet... men serru det är inte så lätt...!!!

Medlem

men han har ju helt rätt.
om nån skulle införa så att man tex kan köpa spel med torrent så skulle det vara utmärkt.
har för mig att det finns nån filmtjännst som är så, tyvärr så är det alldeles för tyst om det så ingen använder det säkert.
man måste marknadsföra också .

Det skulle vara bra tex om man köpte ett spel på torrent och sen hjälpte att dela ut mycket så kunde man få rabatt på nästa spelköp eller nått sånt.
finns så otroligt mycket som inte är prövat osv.
att kalla folk lata osv är just vad dom inte är.
utvecklingen går frammåt och det är dom som provar nytt som blir framgångsrika.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Alla som gör spel till PC och klagar på piratkopiering, dom borde snacka med Blizzard och fråga hur dom gör. För uppenbarligen säljer blizzard som smör och dom gör endast spel till PC, mycket märkligt hur det gick till när alla laddar ner???!!


signatur

What are you waitin' for... Christmas?

Medlem
Skrivet av Molotov:

men han har ju helt rätt.
om nån skulle införa så att man tex kan köpa spel med torrent så skulle det vara utmärkt.
har för mig att det finns nån filmtjännst som är så, tyvärr så är det alldeles för tyst om det så ingen använder det säkert.
man måste marknadsföra också .

Det skulle vara bra tex om man köpte ett spel på torrent och sen hjälpte att dela ut mycket så kunde man få rabatt på nästa spelköp eller nått sånt.
finns så otroligt mycket som inte är prövat osv.
att kalla folk lata osv är just vad dom inte är.
utvecklingen går frammåt och det är dom som provar nytt som blir framgångsrika.

Spelar ingen roll. Folk piratar för att de är lata, snåla eller en kombination av båda. Där finns bra tjänster redan (och ja de tjänar bra pengar, steam t ex) men inte fanken har piratkopieringen minskat sedan steam introducerades.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1861009.svd ypperligt bevis på att snålhet > lathet.

Skrivet av optimuz:

Alla som gör spel till PC och klagar på piratkopiering, dom borde snacka med Blizzard och fråga hur dom gör. För uppenbarligen säljer blizzard som smör och dom gör endast spel till PC, mycket märkligt hur det gick till när alla laddar ner???!!

Blizzard gör i princip bara online-spel som i stort sett kräver att man spelar på deras servrar. Aldrig undrat på varför DII och SC fortfarande säljer för runt 120-150kr i butik sisådär 10 år efter att de släpptes? Folk kan inte spela piratkopiorna online...
Visst, vill du att PC-marknaden ska bli mmo only så.

En sak till - ni som citerar retailförsäljningssiffror kan ha i åtanke att gamecards sålda i butik räknas in i dem...

Medlem

Problemet är att de inte nöjer sig med att tjäna pengar, de måste tjäna MASSOR med pengar också för de är Aktiebolag...
Spel kostar så mycket att göra idag att jag kan förstå att de vill få så många som möjligt att köpa spelen. Men istället för att faktiskt lägga spelen på en nivå där folk faktiskt kan spela dem (Systemkravsmässigt) så måste man köpa dyra grafikkort och processorer för att kunna spela på snyggaste läget.
Å där kom det, snyggaste läget... Ingen verkar bry sig om storyn längre. Funcom har slutat göra äventyrsspel? LucasArts är en skugga av sitt forna jag. Telltale försöker men jag tycker inte de är alls lika roliga som förut.
Call of Duty 4 var det senaste spelet som hade en Ok story (som jag spelat), Innan det var det HL2:Episode 2 som var riktigt grymt, men jag oroar mig för att jag inte kommer kunna spela Episode 3 pga hårdvarukrav.

Vilket antagligen leder till att jag provar det först och köper det sedan. Detta har jag gjort med många spel, å då ser jag till att köpa det via en kanal där utvecklarna får pengar, inte ur någon begagnat låda.

Medlem
Skrivet av mullins:

Förstår inte riktigt hur han tänker med det resonemanget - vad är det som gör att spelet piratkopieras mindre om det släpps senare än övriga på plattformar?

Han menar att det inte är värt besväret att lägga energi på att ge bort ett spel.


signatur

Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år

Medlem
Skrivet av MaXMC:

Problemet är att de inte nöjer sig med att tjäna pengar, de måste tjäna MASSOR med pengar också för de är Aktiebolag...
Spel kostar så mycket att göra idag att jag kan förstå att de vill få så många som möjligt att köpa spelen. Men istället för att faktiskt lägga spelen på en nivå där folk faktiskt kan spela dem (Systemkravsmässigt) så måste man köpa dyra grafikkort och processorer för att kunna spela på snyggaste läget.
Å där kom det, snyggaste läget... Ingen verkar bry sig om storyn längre. Funcom har slutat göra äventyrsspel? LucasArts är en skugga av sitt forna jag. Telltale försöker men jag tycker inte de är alls lika roliga som förut.
Call of Duty 4 var det senaste spelet som hade en Ok story (som jag spelat), Innan det var det HL2:Episode 2 som var riktigt grymt, men jag oroar mig för att jag inte kommer kunna spela Episode 3 pga hårdvarukrav.

Vilket antagligen leder till att jag provar det först och köper det sedan. Detta har jag gjort med många spel, å då ser jag till att köpa det via en kanal där utvecklarna får pengar, inte ur någon begagnat låda.

Det är fel av dig att jämföra hårdvarukostnader med spelen. Man ska alltid göra rätt för sig. Det är som att köpa en ny BMW för att sedan stjäla bensin från Statoil varje gång man tankar.

Och även om du (säkerligen) går och köper spelet efter att du "testat", gör de flesta nog så att de INTE går och köper spelet.


signatur

Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år

Medlem
Skrivet av PaLL3:

Poängen är ju att anledningarna som Ubi kommer med bara är dåliga bortförklaringar.

Bortförklaringar? Nu får du allt förklara dig. Vilket företag skulle ha bortförklaringar till att tjäna pengar? Vilken anledning i världen skulle finnas att bortförklara en förlorad inkomst?

Naturligtvis är det sant med piratkopiering. Det existerar i hög grad. Det förstör för deras inkomster. Klart att de inte vill släppa spelet utan att tjäna något på det.

Vad exakt skulle bortförklaringen bestå av menar du?


signatur

Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år

Medlem
Skrivet av Grimhild:
Skrivet av HaZe303:

Hur vart jag "pwned"???

Skrivet av HaZe303:

Dom lata jävlarna får väl komma på nåt bättre sätt att skydda sitt material. Så enkelt är det, men bara för girighet och lathet så struntar dom i det.

...

Ps. Jag medger att jag tankar ner spel, inte för att jag inte har råd att köpa spelen, men för att det är så mycket enklare att tanka ner ett spel på 5min än springa iväg 2 timmar till en affär

Kontenta - Du är lat.

Rätt kul att "HaZe303" anklagar dem för "girighet och lathet", när han själv syndar för att han är girig och lat.

Klockrent HaZe303!


signatur

Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Fan vad jag hatar jävla pirater som snor grejer som dom inte betalar för så att vi hederliga människor inte får ta del av supergryma spel på PC föräns några månader efter... no wait!

Ubi bara fjantar sig och snackar BS. Att kalla varenda PCanvändare för pirat är rent utsagt som att spotta PC konsumenter i ansiktet.

Vänta nu.... de kallar inte alla PC-användare för pirater. Vad de däremot säger är att MÅNGA piratkopierar spel, vilket vi alla vet stämmer.

Jag förstår inte vad problemet är. Klart att man förstår det?

Var inte orolig. Ingen spottar dig i ansiktet. 8)


signatur

Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år

Medlem
Skrivet av Insomniac:
Skrivet av Tpiom:

Nu är ni allt stolta pirater, eller...? Tycker alla spelföretag borde gå tillsammans för att stoppa detta, eller sänka det. Då arbetar de enbart på de titlar som ägs av företagen som hjälper till.

Annars får andra hjälp som inte gör ett skit.

Microsoft, Apple, Dell och HP och andra skulle ju kunna ta ner piratkopiering enormt genom att ta bort garantin på datorn om det är piratkopierat.

De flesta som laddar ner spel till PC har byggt sin egna dator. Och jag tror att OM tillverkarna skulle ta bort garantin om man piratkopierade så skulle de förlora löjligt mycket pengar.

LOL! På vad grundar du detta: "De flesta som laddar ner spel till PC har byggt sin egna dator". Var tusan har du fått det ifrån? Skojigt! Det har absolut ingenting med saken att göra att man byggt sin egna dator?!!?


signatur

Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år

Medlem
Skrivet av Insomniac:

När ska tillverkarna lära sig att spel är bäst på PC?

Jag är övertygad om att de redan vet att spel är bäst på PC. Problemet är att de vill tjäna pengar också.

Simple.


signatur

Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Att dom orkar skylla på pirater än, när pc spel säljer som aldrig förr, och om det inte vore för alla jävla skydd som gör mer skada än nytta för alla som köpt och ev. ska köpa då kanske dom hade fått sålt fler spel jävla idioter. istället för att underlätta för oss som köper så ska vi dras med max antal installationer man får göra etc.

"pc-spel säljer som aldrig förr". Är det så? Finns det några siffror som tyder på det (förutom onlinebaserade lir där man är tvungen att köpa en kopia)?

Varför skulle de "skylla" på något? Menar du att de inte orkar göra en pc-version?

Nej vet du vad. Både du och jag vet att de gärna vill suga ut så mycket pengar de bara kan på sitt kära spel. Att de väljer att inte tjäna pengar på en pc-version är en självklarhet. De tjänar inte mycket på det helt enkelt.

Till alla er som säger följande klyschor: "De kommer med bortförklaringar", "PC-spel säljer som aldrig förr", "Fattar de inte att spel är bättre på PC?" mm. - - Hallå? Vi kan alla svaret! De avvaktar inte med försäljning för att det är kul eller att de är lata.


signatur

Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år

Medlem

Men folk kopierar väl spel till konsol också eller?

Medlem
Skrivet av Scream112:
Skrivet av Gortie:

On topic:
Det som förvånar mig är att det är så få som blir irriterade på att den där pajasen, i princip, anklagar alla PC spelare för att vara kriminella. Det är uttalanden som dessa som får mig att *vilja* kopiera. Fuck him - arroganta jävla mupp.

är du dum i huvudet?

han säger inte att alla som har PC är kriminella...

han råkar dock vara såpass upplyst och känna till statistiken som BEKRÄFTAR det FAKTUM att spelen till PC säljer mycket sämre än sina konsol-versioner och att piratkopiering sker MYCKET mer omfattande på PC än på konsolerna...

sen säger andra idioter här att det inte stämmer med motivering att det går att kopiera spelen till konsolerna också... jovisst men det är mycket, mycket mindre omfattande än det är på PC. detta är fakta...

vad som skrämmer mig är tyvärr hur folk tänker nu för tiden... många här är så jävla idiotiska och viftar rebell och upprors-flaggor och säger "kom med nya lösningar så piratkopierar vi mindre"

men det är ju inte sant för majoriteten utav dessa bryr sig inte, för finns det "gratis" för dem på piratebay så laddar de hellre hem än köper... spelar ingen roll hur BRA spelet är som någon skrev, så kommer ändå massvis av folk strunta i att köpa det för de bryr sig inte det minsta om att företagen skall kunna fortsätta göra spel...

där är problemet.... iaf för PCn än så länge... att färre gör spel till PC idag för det lönar sig inte, för fler och fler väljer den enkla vägen att ge fan i att betala tillverkaren ett enda öre för vad de har skapat...

jag piratkopierar massor, laddar hem massor... jag erkänner det... men jag ser iaf mig själv i spegeln och kan stolt säga att jag köpet spelen jag längtar efter utan att tveka... just för jag är glad att de skapat spelet jag sett fram emot. och de förtjänar att tjäna pengar så de kan fortsätta skapa spel.

spelen ger mig underhållning och om vi slutar betala för dem så kommer vi snart inte ha lika bra spel lika ofta... jävla tur att "spel-industrin" växer som jag förstår det, men om det är NÅGOT som har en negativ effekt på den är det alla ni så kallade "konsumenter" som inte gör annat än kopierar...

ne nu vet jag inte hur jag skall avsluta detta inlägg..

lär bli gött "flamad" nu, om ni ens orkar läsa ett såhär långt inlägg...

frågan är om det är en majoritet utav fjortisar, "ungdom" och "kidz" som är de som blivit så jävla skadade utav att växa upp i dagens "pirat-debatt" att de tyvärr tappat allt förstånd när det kommer till ämnet?

känns nästan så iaf... =/ och då anser inte jag mig själv vara särskilt "vuxen" ännu, men dock har jag passerat stadiet där man som enklast blir påverkad utifrån.

punkt.

Mycket mycket bra inlägg. Word brother. Det är precis som om folk skyller ifrån sin brottslighet på målsäganden. Mycket märkligt. Man kan dra kopplingar i debatten till andra vardagsbrott för skojs skull.

- "Om ni börjar sälja billigare snickers så kanske vi kan sluta snatta"

- "Om inte glassen låg så lättillgängligt på ICA så hade vi inte tagit det"

- "Jag brukar dra till Rusta och sno en utegrill för att gå hem och prova. Fungerar den bra så går jag tillbaka och betalar den... kanske... fast det säger jag bara för att rättfärdiga mitt beteende".

- "Arrggh! De väntar med att släppa nya tuggummit på Konsum för att det är så många som snattar! Det är såna resonemang så får mig att BÖRJA snatta!"

Ja.. man kan dra paralleller hela natten med de tokiga argument som både ungdomar och vuxna kommer med.

Jag har en fråga till alla som anser att det är okej att piratkopiera.

OM du, ja DU, hade ett företag som utvecklade spel. Är det helt okej för dig att folk piratkopierar just DITT spel? Är det okej för dig att arbeta ideellt? Är det okej för dig att skippa den nya bilen, resan till Mallis osv, för att andra njuter gratis av ditt verk? Svaret är naturligtvis "nej" från samtliga som har nåt vett i skallen. Varför ska man då göra det själv???? Det går inte att rättfärdiga. Inte alls. Hur man än vrider och vänder på det så blir det moraliskt fel. Någon lider alltid av det. Både utvecklaren och konsumenterna i slutändan.

Simple.


signatur

Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år

Medlem
Skrivet av Safftad:

Sämsta ursäkten på länge.

Ursäkt för vad??


signatur

Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år

Medlem
Skrivet av Deathwisher:

- "Om ni börjar sälja billigare snickers så kanske vi kan sluta snatta"

Det är inte samma sak.

OnT: Jag kan ge mig fan på att Ubisoft inte tyckte illa om pirater då dom snodde RELOADEDs crack och la det på sina officiella servrar som en fix för R6V2. ([http://torrentfreak.com/ubisofts-no-cd-answer-to-drm-080718/])
Att Ubisoft är svin är inget nytt direkt...

Medlem
Skrivet av seven8nine:

Men folk kopierar väl spel till konsol också eller?

är det din ursäkt för att piratkopiera till pc ?


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av boman:
Skrivet av Deathwisher:

- "Om ni börjar sälja billigare snickers så kanske vi kan sluta snatta"

Det är inte samma sak.

OnT: Jag kan ge mig fan på att Ubisoft inte tyckte illa om pirater då dom snodde RELOADEDs crack och la det på sina officiella servrar som en fix för R6V2. ([http://torrentfreak.com/ubisofts-no-cd-answer-to-drm-080718/])
Att Ubisoft är svin är inget nytt direkt...

Ja, för att orginalet finns ju kvar... bla bla bla!

Komigen, vi alla vet ju att jämförelsen haltar men samtidigt så vet vi innerst inne att det stämmer. Det är ju stöld i slutändan men man rättfärdigar det för sig själv på något vis.

Problemet med spel (och all annan mjukvara för den delen) är att det går att kopiera. Ta liknelsen att du går in i en bokaffär och tar med dig din egna kopiator och helt sonika ställer dig där och kopierar boken, sida för sida. Sedan går ut utan att ha köpt boken. Eller för den delen på den gamla goda tiden: släpar med dig en bandare till videobutiken och kopierar vhs-rullen.

Anser du att det inte är stöld fortfarande? Anser du att det är rätt att göra så? Anser du att ingen blir lidande? Nej just det, vi alla vet ju innerst inne att det är fel och kom inte och påstå att det är din rätt att gå och sno folks grejer, bara för att det går att kopiera utan att orginalet försvinner.

Skriv svar