Mellanrum före utrops- och frågetecken ?

Avstängd
Mellanrum före utrops- och frågetecken ?

Det verkar som att det har börjat dyka upp mer och mer på sistone. Vem är det som har kommit på att man ska ha mellanrum före före utrops- och frågetecken ? Det ser ju bara konstigt ut ! Särskilt när skiljetecknet är lika nära nästa mening som den den faktiskt hör till.
Den största frågan är emellertid: varför ?

(Ja, jag gjorde så själv med flit. Det ser inte riktigt klokt ut.)

#blogg

Medlem
Mellanrum före utrops- och frågetecken ?

Tyvärr så ser man mer och mer särskrivningar och felstavningar i det svenska språket. Jag förstår inte hur det går till, blir ungdomarna dummare, eller är det så att skolan blir sämre?

En annan sak är att vårt språk blir mer och mer "anglofierat", vilket är synd. Vi ska vara stolta över vårt språk!

Avstängd

Ja, jag tror att det har mycket att göra med internet. Skrift- och talspråk är två skilda språk, egentligen, med olika regler och så. Jag tror som Fredrik Lindström att kopplingen mellan skrift- och talspråk har grumlats på sistone har skett något. Vi har svårare att hålla sär de båda och det blir lite konstigt och förvirrat.

Sedan tror jag att anglofilifieringen är en naturlig följd av engelskans status som lingua franca och att vi influeras av det nu som vi influerades av franskan förr och tyskan dessförinnan. Icke desto mindre tycker jag att det är tråkigt, då vi nedvärderar vårt eget språk i processen.

Det där kommer från Evil-Bloggers, som inte har tid att skriva riktiga inlägg, och som därtill är mycket slarviga i sina formuleringar. Det är dekadens på hög nivå, bra att du såg det !


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Anglicismer använder nog alla utan att tänka på det, de har redan blivit integrerade i svenskan. Numera kanske något mer extrema fall än tidigare, men de har funnits ett bra tag.

Också jag stör mig på användandet av mellanrum mellan ord och utrops- och frågetecken. Jag förstår inte vilken funktion det fyller, det blir ju inte lättare att ha ett extra mellanrum till exempel. Det tycks vad jag märkt inte användas vid punkt och komma, så användandet är inte konsekvent.

1
Skriv svar