"Bensinpriset måste dubblas"

Medlem
Skrivet av mosoloa1:

ah vadå vem behöver bensin när cykeln finns?

Undra vad du tycker efterr att cycklat 20 mil.:P


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Inaktiv

Bort med bilar, in med nya tåg sträckor ( buss om det behövs ). Bilarnas era måste sluta :D:P

Medlem

Asså, åter igen, varför måste bilarna bort?
Menar, sätter man in en motor som är miljövänlig, så kan väll ingen klaga?


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av Lusen:

Bort med bilar, in med nya tåg sträckor ( buss om det behövs ). Bilarnas era måste sluta :D:P

ser att du är 13år, vill se dig säga om det där när du är äldre och har både hus och jobb (och inte bor i centrala sthlm)


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv
Skrivet av IceMan:
Skrivet av Lusen:

Bort med bilar, in med nya tåg sträckor ( buss om det behövs ). Bilarnas era måste sluta :D:P

ser att du är 13år, vill se dig säga om det där när du är äldre och har både hus och jobb (och inte bor i centrala sthlm)

Har bott ute på landet i två år, och visst, utan bil är det svårt att transportera sej, men jag menar att bilen inte borde ta upp så mycket plats i vårt samhälle, man borde satsa på tex:
Tåg
Bussar

Och inne i stan:
Tunnelbana
Buss
Spårvagn

Vi måste forska fram nya transportmedel!

Inaktiv
Skrivet av IceMan:

Asså, åter igen, varför måste bilarna bort?
Menar, sätter man in en motor som är miljövänlig, så kan väll ingen klaga?

Grejen är den att etanol tex är inte särskilt miljövänlig, arbetarna har dåliga arbetsförhållanden och när man ska frakta den hit så transporteras den me flyg
:\:(

Medlem

^ Här i norrland så görs ofantliga mängder etanol, och det är knappast skadligt för miljön, och arbetsförhållanden är väl helt dugliga (i källaren hos nån)... Med andra ord så borde vi i Sverige satsa på etanoltillverkning


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Lusen:

Har bott ute på landet i två år, och visst, utan bil är det svårt att transportera sej, men jag menar att bilen inte borde ta upp så mycket plats i vårt samhälle, man borde satsa på tex:
Tåg
Bussar

Och inne i stan:
Tunnelbana
Buss
Spårvagn

Vi måste forska fram nya transportmedel!

Eller så gör man som så att spräcka oljebolagsmonopolen och släpper all ny teknik inom drivmedel utan 1000% skatt på!!


signatur

Don't pull the thang out, unless you plan to bang, Don't even bang unless you plan to hit something!

Medlem

precis, en helt ny typ av soppa/drivmedel, som är miljövänligt och billigt.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Om de vill att man ska åka mer kollektivt, varför lägger man då ned busslinjer?

Inaktiv

I vote for Ketchup!

Medlem
Skrivet av Pliskin:

Om de vill att man ska åka mer kollektivt, varför lägger man då ned busslinjer?

Mycket bra sagt! undrar jag med, de la ner den ennda buss "linjen" som fanns för att kunna ta sig till min gammla hemby för ca 10år sedan, nu går det inte komma dit.

det är ju lite svårt att åka nått som inte finns :S


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Största miljö boven är ju ändå alla dem här lågpris-flygen. Förbjud all inrikes flyg som är kortare än 60-70 mil. Förbjud all flygning föresten. Nemen kan dem inte hitta på något miljövänligare flygplan ?


signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

Medlem
Skrivet av Donqen:

Största miljö boven är ju ändå alla dem här lågpris-flygen. Förbjud all inrikes flyg som är kortare än 60-70 mil. Förbjud all flygning föresten. Nemen kan dem inte hitta på något miljövänligare flygplan ?

mycket klokt

dunno, men svenskar verkar tro att det är en mänsklig rättighet att flyga på resa varje år 10000mil bort.
har själv aldirg gjort det, dunno, men jag är så pass tråkigt att jag inte finner det dragande.
Menar det är välldigt många svenskar som åker varje år och spyr ut skit i luften, varför inte ta en semester i swe? vi har ett otroligt stort land med mycket vaijerande miljö,och det är mycket mycket att se här


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv
Skrivet av Pliskin:

Om de vill att man ska åka mer kollektivt, varför lägger man då ned busslinjer?

Pengar...
"Alliansen höjde ju biljettpriset på bussarna så nu är det nästan billigare att åka bil.. inne i stan.
Dom borde förbjuda bilr inne i stan

Medlem
Skrivet av Polish:

Ni har väl en lång väg att åka till jobbet och så eller? Därför det är problem att bo på landet väl?

Sedan är det ju så att oftast så ligger inte stormarknaden där vi handlar vår mat på samma ställe där vi jobbar, och försök att veckohandla när du ska åka buss hem. Särskilt om du ska handla glass eller något, och bussen bara går en gång i halvtimmen.

Om staten vill göra något för miljön, så kan de politiker som det berör sluta FLYGA till Bryssel stup i kvarten.
Alternativt invadera Polen och lägga ner alla kolkraftverk dår.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Jag skyller på staten så fort oljan stiger med tex 1öre så stiger bensinen med flera ören då skatten är mycket högre än 100% (vet inte siffran i huvudet)

Medlem
Skrivet av IceMan:
Skrivet av Pliskin:

Om de vill att man ska åka mer kollektivt, varför lägger man då ned busslinjer?

Mycket bra sagt! undrar jag med, de la ner den ennda buss "linjen" som fanns för att kunna ta sig till min gammla hemby för ca 10år sedan, nu går det inte komma dit.

det är ju lite svårt att åka nått som inte finns :S

ni får ju för fan åka mer, det blir ju dyrare att ha en buss som åker fram och tillbaka hela dagarna om inga passagerare sitter med. Så mitt förslag är att aldrig lämna bussen


signatur

thank you, come again

Inaktiv

ja herrejävlar.

och storstadsmupparna med lovikavantar tycker att sverige skitar ner och dödar jorden.

Usa, landet som startade hela jävla hysterin, följer de sina egna konventioner? Nej, som vanligt.
1 gallon = 3.93 usd (en gallon är 3.785 liter) och de klagar röven av sig och tycker att resten av världen gör för lite.

Under tiden växer Kina, indien och ryssland ekonomiskt, och då behövs allt mer energi.. bara kina håller på att bygga över 65 nya KOLkraftverk, och det kommer inte att räcka långt.

indien är aningen renare med kärnkraften (kortsiktigt iaf)

Ryssland, ja ryssland är ju som det är.

Sverige då?

Vi utgör mindre än 0,2% av all nersmutsning av jorden, vi har konstant varit i yttersta spetsen för ny energiutveckling och effektivisering.
Vi följer och klarar redan GALANT med stor marginal alla miljökrav som funnits tidigare angående utsläpp.

Däremot tycker jag att vattenfall ska tvätta sin smutsiga byk och dra sig ur polens kolkraft.
Ta bort försäljningskravet på vindkraftverk osv.
(innebär att om man har en egen snurra, så MÅSTE man sälja all el till statens elbolag, och sedan köpa tillbaka den man vill använda med pålagda ca 470% i diverse straffskatter)

Politiker... Skulle de inte ljugit och försökt r*vkn**lat befolkningen på varenda öre så hade de inte varit politiker.

Medlem

Jag tycker det är sjukt. Tro det eller ej men bilar behövs. Och höjer vi priset så mycket så slår det hårt mot många företag. Främst hantverkare som mig själv som behöver köra i jobbet. Att dubblera det är orealistiskt och idiotiskt.

Medlem

Aa precis Fargo, det är en sak som sthlm och cykel-runkare hela tiden glömmer, saker i affärer flyger inte dit med magi, det måste åka dit, och med dyr transport så kostar eran fenimist-tröja mera pengar, tänk på det.


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv
Skrivet av #1:

#1

Om man betänker hur mycket olja som används och hur mycket nödvändig/oundviklig..... (vattenel?) temporär skada det inflikar och hur mycket det kostar att dra upp, plus att den kan ta slut plus ett strategiskt värde som borde värdesättes mer som mr President of Iran sa, så tycker jag bensinpriset är väldigt billigt igentligen för att rippa ozonet och stenen.

Istället borde alla tjäna mer (oj då då fckas jude/egypt? system ration) och använda bensin med respekt (sparsamt och vid nöd/reelt behov, vilket är ett behov som inte behövs igentligen om man inte går på cp dramaten, försök hitta förklaring på varför GM tillbakakallade sina uber elbilar t.ex. så har ni nått att komma med).

Next !!? .

Medlem

Va? Fattade inte ett skit av vad du skrev....går och lägger mig istället.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Bmw håller faktiskt på med en förbärnningsmotor som bara släpper ut vatten. Så tekniken är ju på gång.

Men att höja bensinpriset till 27kr/litern kommer bara skapa nya problem.

Medlem

Ja men många andra bilmärken har gjort flera möjligheter med förbränningsmotorer utan att det skadar miljön med andra medel. Men vart ska oljebolagen ta vägen då?! Dom måste ju tjäna pengar så därför får ingen annan bränsle bli en standard innan oljan tar slut vilket är tillräckligt länge att miljön ser skitig ut.


signatur

Don't pull the thang out, unless you plan to bang, Don't even bang unless you plan to hit something!

Medlem
Skrivet av PurreSnurre:

Va? Fattade inte ett skit av vad du skrev....går och lägger mig istället.

Lite offtopic här men...

04:13:02? Äru galen eller!:P


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem
Skrivet av mosoloa1:
Skrivet av PurreSnurre:

Va? Fattade inte ett skit av vad du skrev....går och lägger mig istället.

Lite offtopic här men...

04:13:02? Äru galen eller!:P

Måste nog svara JA på den frågan! :D:P

Nerå, jobbade till nästan midnatt..så det blev sen kväll/natt efter jobbet.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Det handlar om förträngning. Vi biter oss själv i röven, och sabbar för våra efterlevade. Trots all ny teknik och bränslealternativ ökar koncentrationen koldioxid och andra växthusgaser i snabbast takt NÅGONSIN.

Just nu har jorden blivit ~1 grad celsius varmare, år 2100 kommer globala temp ökningen vara 3-4 grader vilket är ENORMT! Öknar breder ut sig, polerna smälter och skapar naturkatastrofer översvämningar och stormar. Tusentals djur- och växtarter kommer dö ut.

Det kommer kosta XXXXX antal mer att återskapa, om det ens går, ett klimat i framtiden som speglar våra "vardagliga krav" idag, än satsa på miljön nu. Teknik och alternativ finns! Även inställningen hos gemeneman behöver ändras.

Det är viktigt att tänka på att växthusgaser har en genomsnittlig nedbrytningstid på 10år. Dvs det kommer inte synas i direkta resultat även om vi fryser alla våra utsläpp. - Dock kan man fundera över om man har filosofin "Fuck it nu kör vi jorden i BOTTEN!" eller "Nu är det dags att GÖRA NÅGOT åt saken!".

källa:
http://www.ipcc.ch
http://www.ipcc.ch/pdf/assessment-report/ar4/syr/ar4_syr_spm....

Medlem

^ Så länge som det är billigare att köra på bensin än etanol så kommer vi fortfarande sitta och skjuta oss själva i hälen med en kpist än att försöka göra något, tyvärr så handlar allting om pengar och det är tydligen inte lika vinstgivande att faktiskt försöka bry sig lite om naturen...


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Krayze:

Ja men många andra bilmärken har gjort flera möjligheter med förbränningsmotorer utan att det skadar miljön med andra medel. Men vart ska oljebolagen ta vägen då?! Dom måste ju tjäna pengar så därför får ingen annan bränsle bli en standard innan oljan tar slut vilket är tillräckligt länge att miljön ser skitig ut.

Olja kommer behövas i mängder för att vi människor ska kunna resa med flygplan. Där blir det svårare att hitta ett bra bränsle.

Skriv svar