Snabbkollen – Får Phil Spencer sitta kvar som Xbox-chef?

Robot
Snabbkollen – Får Phil Spencer sitta kvar som Xbox-chef?
Medlem

Om han sitter kvar - Ja
Tycker jag att han borde lämna - Ja

Medlem

Är lätt för oss att ha åsikter men Microsoft och Xbox har bevisat flera gånger att deras tankar och idéer sällan är samma som våra.
Själv känner jag bara att mitt förtroende för Xbox och deras ekosystem är extremt lågt och det kommer krävas mycket mer än en ny chef för att bygga upp det igen.

Medlem

Jo han är orubblig är jag rädd


signatur

Meep!

KoP
Medlem

Borde få sitta kvar när man bläddrar igenom trackrecorden angående föregående Xbox chefer.
Phil är nog den bästa till dags dato.

Vem minns inte sjärnskott såsom Don Mattrick t.ex? 🙄

It's not a lake, it's an ocean

Han är ju chef för Microsoft Gaming nu. Vilket är ett begrepp vi kommer höra betydligt mer om de kommande åren än "Xbox".


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Han blir säkert kvar. Han var en sån frisk fläkt när han tog över after Matrick men nu känns han så himla trött och det känns som han har tappat mycket av sin cred bland gamers. Men ja, han blir nog kvar trots det.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Påskmust:

Han blir säkert kvar. Han var en sån frisk fläkt när han tog över after Matrick men nu känns han så himla trött och det känns som han har tappat mycket av sin cred bland gamers. Men ja, han blir nog kvar trots det.

Mm. Hans tystnad den senaste veckan har verkligen talande.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Han tog man kan köpa glädje bokstavligen och det märks på spelen

Medlem

Den långsiktiga strategin är att vattna ur spel till ett långt netflixbläddrande mot månadskostnad.

Kortsiktigt är att göra aktieägarna glada.

Inget ger bättre spel. Men att slanten skulle trilla ner hos MS ser jag som obefintlig, så han sitter nog kvar.

Kände på mig att de enorma felköpen skulle få betala sig rätt fort. Räknar med flera framstressade lösningar inom närtid.

Medlem

Han sitter säkert skulle jag tro.

Phil vad jag förstår kommer väldigt bra överens med styrelse mm.

Plus jag är ganska säker på dom sagt innan att planen är långsiktig och inte göra ny consol och sälja 50mil sen ny consol o sälja 100mil, 150 mil osv.

Medlem

Tror inte det spelar någon roll vem som har hans position då alla beslut verkar komma uppifrån.

Medlem

Hur det än går sitter han i en mer pressad situation än någonsin.

Nu har vi aldrig riktigt sett siffror på hur det går för Xbox men förut var man en så liten del av MS att man kunde smyga "under radarn" även med minussiffror. Efter att nu spenderat enorma mängder pengar på Activision och andra uppköp så har man ögonen på sig och måste leverera resultat.

Samtidigt har man tappat både i konsol- och spelförsäljning och Game Pass växer inte som man tänkt sig.

Det lutar nog mot att man går "third party" och och i stort sett blir ett större Activision. Om detta lyckas relativt fort kan nog Phil sitta kvar.

Medlem
Skrivet av Margy:

Hur det än går sitter han i en mer pressad situation än någonsin.

Nu har vi aldrig riktigt sett siffror på hur det går för Xbox men förut var man en så liten del av MS att man kunde smyga "under radarn" även med minussiffror. Efter att nu spenderat enorma mängder pengar på Activision och andra uppköp så har man ögonen på sig och måste leverera resultat.

Samtidigt har man tappat både i konsol- och spelförsäljning och Game Pass växer inte som man tänkt sig.

Det lutar nog mot att man går "third party" och och i stort sett blir ett större Activision. Om detta lyckas relativt fort kan nog Phil sitta kvar.

Hur som dom tjänar enorma pengar, gamepass är ju extremt stabilt. Garanterat upp & ner men 34 miljoner subs med 9.95$ i månaden är cirka 339 miljoner dollar i månaden. Sen har du alla spel och merch från tex Minecraft osv osv. Dom tjänar bra med gold😉

Dex
Medlem
Skrivet av Atorak:

Hur som dom tjänar enorma pengar, gamepass är ju extremt stabilt. Garanterat upp & ner men 34 miljoner subs med 9.95$ i månaden är cirka 339 miljoner dollar i månaden. Sen har du alla spel och merch från tex Minecraft osv osv. Dom tjänar bra med gold😉

Dom drar in mycket pengar på Gamepass dock så blir ju så klart försäljningen lidande då folk inte köper spelen så klart på samma sätt som man gjorde innan.
Plus att Spencer (tror det var han som sa det) berättade för ett tag sedan att dom lägger cirka 1 miljard dollar om året bara på att få in 3:e parts spel på Gamepass så där försvinner ju också mycket av inkomsten.
Både Playstation och Nintendo tjänar mer på sina prenumerationstjänster (dom har fler subscribers) samtidigt som dom inte tappar någon försäljning på sina spel då deras spel inte kommer dag 1 på deras tjänster.

On-Topic: Jag tycker inte Spencer har gjort ett jätte bra jobb, men inte heller ett dåligt jobb. Skulle han få lämna så tror jag inte att det blir någon bättre person dock så ser inte direkt någon vinning för oss spelare att han skulle lämna.

Medlem

Han får nog gå. Tråkigt för honom att Microsoft inte är ett svenskt bolag.

Medlem
Skrivet av KoP:

Borde få sitta kvar när man bläddrar igenom trackrecorden angående föregående Xbox chefer.
Phil är nog den bästa till dags dato.

Vem minns inte sjärnskott såsom Don Mattrick t.ex? 🙄

Söker man på Don Mattrick på youtube är träff 1, 2 och 5 den här xD

Gnällkuk

Har svårt att se att han kommer sitta kvar. Utöver Game pass så har det ju varit nederlag efter nederlag med några sällsynta undantag. Hur mycket av allt detta som är Phils fel vet jag inte, men han står överst och då är det han som är ytterst ansvarig. Jag gillar Phil och hur han resonerat/visionerat men det går inte att komma undan att Xbox haft det rejält kämpigt över två generationer. Någon gång måste ju förtroendekapitalet vara förbrukat, jag tror inte han blir kvar.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Jag avstår att svara på den...har ingen åsikt som bygger på egentlig fakta. Från det jag hört ifrån mannen så tycker jag att han sagt sunda och vettiga saker, men det jag minns kanske bara är tomt marknadssnack, vad vet jag. Jag har inte intresserat mig tillräckligt mycket i MS "speldivision" för att bilda mig en uppfattning, men han känns inte helt Kotic (corporate greed) iaf.

Medlem

Tänk om Xbox inte ägdes av Microsoft. Sure, de hade inte haft råd att köpa upp tonvis med studios men kanske de skulle slåss mer för att överleva.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

KoP
Medlem
Skrivet av jehuty:

Söker man på Don Mattrick på youtube är träff 1, 2 och 5 den här xD

https://www.youtube.com/watch?v=J_JVVUnCWnY

Ja du ser. Föregångarna är inte mycket att hänga i granen jämfört med Phil. 🤔

Medlem

Med tanke på att Xbox var betraktat från 2001 - 2014 ett litet sido/passion projekt. Så tycker jag att Phil Spencer sedan dess har gjort ett svinbra jobb. Men nu när Xbox är den 3 största vinstmaskinen för Microsoft så vill nog Microsofts ledning (kan jag tänka mig) att det ska maximeras och kosteffektiviseras. Jag tror att beslutet att stänga 4st studios kom från Phil Spencers chefs chef. Alltså ledningen. Jag tror att han kommer att avgå.

ZF
Medlem
Skrivet av Atorak:

Garanterat upp & ner men 34 miljoner subs med 9.95$ i månaden är cirka 339 miljoner dollar i månaden.

Men kan man ens överslagsräkna så och förväntas få någon slags sannolikt rimlig summa?

Först och främst så betalar ju inte alla regioner samma. Men en sak de ändå garanterat har gemensamt är forumdiskussioner om hur man op diverse sätt kommer undan med att betala $1 istället. Eller åtminstone bunkra upp för betydligt färre $ långt långt framöver.

På dessa "life hacks" så faller ju dessutom oftast även ytterligare tredjepartskostnader bort från intäkterna.

Flakmonkey

Röstade på att han får sitta kvar, för nu iaf. Även om han kanske trillat ner i en bit från den tron han länge satt på så har han ju länge varit omtyckt av gamers, och tror inte de har råd att tappa ded tanke på uttalandet från andra ledande personer. Sen kan jag tycka att han har kommit undan rätt bra. Dels för att han kom in i ett läge där det knappast kunde gå sämre vilket alltid är angenämnt eftersom han inte behöver prestera så mycket för det ska bli bättre. Men också för att han snackat väldigt bra och bettet sig på ett sätt som gör att han känns mer som "en av oss". Han namedroppar spel, gillar att ha på sig "nördiga" t-shirts, etc etc och det gör att man tror mer på honom när han säger att han gör allt för vårt bästa, studiornas bästa, etc än om en kostymnisse hade sagt det. Men har det verkligen blivit så när det väl kommit till kritan?

Om han kommer sitta kvar eller ej är svårt att sia om. Men han borde väl inte få en lönebonus för gott resultat. Tror också att vi kommer få ser mer av Microsoft Gaming och mindre av Xbox.

Skrivet av jehuty:

Söker man på Don Mattrick på youtube är träff 1, 2 och 5 den här xD

https://www.youtube.com/watch?v=J_JVVUnCWnY

Här är också en klassiker.

Medlem
Skrivet av ZF:

Men kan man ens överslagsräkna så och förväntas få någon slags sannolikt rimlig summa?

Först och främst så betalar ju inte alla regioner samma. Men en sak de ändå garanterat har gemensamt är forumdiskussioner om hur man op diverse sätt kommer undan med att betala $1 istället. Eller åtminstone bunkra upp för betydligt färre $ långt långt framöver.

På dessa "life hacks" så faller ju dessutom oftast även ytterligare tredjepartskostnader bort från intäkterna.

Kanske inte men är så prognosen lades upp av x-antal medier av redovisade intäkter. Sen kan det säkert diffa folk gör ju vad dom kan för komma undan och historiskt sett vill ju folk ha saker men inte betala för det. Vet inte hur det är med Sony men MS har historiskt sett tappat pengar på folk bytt region för handla på asiatiska msrknaden för sen byta tillbaka osv.

Medlem
Skrivet av Atorak:

Hur som dom tjänar enorma pengar, gamepass är ju extremt stabilt. Garanterat upp & ner men 34 miljoner subs med 9.95$ i månaden är cirka 339 miljoner dollar i månaden. Sen har du alla spel och merch från tex Minecraft osv osv. Dom tjänar bra med gold😉

Räkna bort moms och andra skatter.

Vad kostar tjänsten att driva?

Hur många miljoner spel färre säljs på Xbox och deras PC-butik varje månad med förlorade intäkter som följd?

Hur mycket pengar lägger de ut på att köpa in spel?

En stor del av MS spelutvecklingskostnader ska täckas av dessa intäkter då spelen säljer betydligt sämre än förr.

Jag är inte så säker på att det blir "bra med gold" över. Många nuvarande och före detta höjdare inom spelbranschen anser att det inte går ihop att släppa stora spel dag ett på en tjänst utan att ha sådär 100+ miljoner användare.

Medlem
Skrivet av Margy:

Räkna bort moms och andra skatter.

Vad kostar tjänsten att driva?

Hur många miljoner spel färre säljs på Xbox och deras PC-butik varje månad med förlorade intäkter som följd?

Hur mycket pengar lägger de ut på att köpa in spel?

En stor del av MS spelutvecklingskostnader ska täckas av dessa intäkter då spelen säljer betydligt sämre än förr.

Jag är inte så säker på att det blir "bra med gold" över. Många nuvarande och före detta höjdare inom spelbranschen anser att det inte går ihop att släppa stora spel dag ett på en tjänst utan att ha sådär 100+ miljoner användare.

Undrar hur många miljoner elräkningen ligger på?
Här är lite siffror på vad utgivarna begär för att lägga upp ett spel på GP. Den är från i höstas så vissa minns kanske fortfarande läckan. Notera att det är uppskattningar från MS, inte faktiska kostnader. Men småpengar är det ju inte.

https://www.gamespot.com/articles/heres-some-sense-of-how-muc...

Medlem

Tycker Phil sköter xbox avdelningen perfekt. Är inte hans fel att det går dåligt för xbox försäljningen då han prövat allt som går att göra. Angående Tango gameworks nedlegning. Hade de gjort Evil Within 3 istället för hifi rusch så hade företaget överlevt då det är det spelet alla efterfrågat i många år nu då första två delarna sålt flera miljoner

Medlem
Skrivet av submariner:

Tycker Phil sköter xbox avdelningen perfekt. Är inte hans fel att det går dåligt för xbox försäljningen då han prövat allt som går att göra. Angående Tango gameworks nedlegning. Hade de gjort Evil Within 3 istället för hifi rusch så hade företaget överlevt då det är det spelet alla efterfrågat i många år nu då första två delarna sålt flera miljoner

Skulle säga att det är långt ifrån perfekt då han har bossat i 10 år. Han må ha räddat Xbox, men inte mycket har hänt ännu trots alla investeringar och det nu stagnerade Gamepass.

Förra generationen startade bra, men var generellt katastrof förutom de tre stora märkena när det kommer till exklusiva för resten av åren som gick. Denna generation känns lite bättre med de exklusiva och med bättre variation, men fortare halvtrögt (t.ex. 7-8 mån mellan Starfield och Hellblade 2, emellan kom Palworld), under samma period hade Sony, Spider Man 2, Helldivers 2, FF: Rebirth, Rise of Ronin och Stellar Blade. Man har även läst att några studior har haft interna problem med spelutvecklingen pga korta kontrakter som MS har, studior som släpper lite halvfärdiga spel, (Halo, Redfall och Forza M). Sägs att Xbox ledningen är alldeles för slappa med kvalitéskontrollen över sina stora spel.

https://twitter.com/jasonschreier/status/1298945538017112064

Marknadsföringen utanför USA, är i princip helt obefintlig, vare sig det gäller konsolen eller spelen (nu senast Hellblade 2, som fick några twitts). Jämför sedan med hur Sony marknadsför sina konsoler/spel (Champions League, PS5:or på flygplatser, enorma billboards i städer etc), så är det som dag och natt. Många i Europa, mig inkluderat, har inte sett någon riktig marknadsföring på flera år sedan Xbox One lanserades för 10 år sedan. Sedan supportas bara 45% av länderna i Europa av Xbox, vilket ställer till det för vissa användare, då deras språk inte stöds, och de måste köpa sina spel/tjänster via andra länder.

https://www.google.com/amp/s/www.thesun.co.uk/travel/24471186...

Som du förstår, så kan jag inte hålla med dig om att Phil har försökt allt. Det finns mycket som måste förbättras för att de ska kunna vinna tillbaka förtroendet hos många som kanske har övergett Xbox, samt ev. komma åt nya kunder (släppa spel på PS5 kan dock sätta stopp för det). Det viktigaste är att de släpper bra spel med jämna mellanrum och jag tror på att de kan lyckas med det då det finns mycket i görningen med så många ägda studior. Trots alla negativa nyheter, så försöker jag vara hoppfull för deras kommande spel.

12
Skriv svar