Palworld-skaparna: "Inte upp till oss" varför Xbox-versionen bara stödjer fyra spelare

Robot
Palworld-skaparna: "Inte upp till oss" varför Xbox-versionen bara stödjer fyra spelare

Ny säljsiffra ramlade just in: 5 miljoner sålda spel på 3 dagar.

#palworld


Medlem

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag fattar inte, om Xbox och PC kan crossplay tillsammans och PC har dedikerade servers då borde väl Xbox kunna köra med 31 spelare om de joinar någon PC spelare/server?

Medlem

Det som också saknas, tycker jag, är fontsize på texten. 55" och minimal text. Men också en röstskådis. Också bättre förklaring till saker och ting.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Gaara:

Jag fattar inte, om Xbox och PC kan crossplay tillsammans och PC har dedikerade servers då borde väl Xbox kunna köra med 31 spelare om de joinar någon PC spelare/server?

Om jag förstår saken rätt så är det bara Steam-versionen som har den funktionen. Xbox kan köra cross-play med PC via Game Pass, inte Steam.


signatur

Jump in.

Medlem

Tog alltså mindre än 3 dagar för ett litet halvpris-indie att gå förbi båda trösklarna ner till Steams nivå för 20% av intäkterna. Spelet har en riktigt stark grund att bygga på, hoppas utvecklarna lyckas använda resurserna så att det når sin fulla potential.

Medlem

Valheim släpptes vid liknande årstid?
Är det något med vinterdepp och att få spela med varandra som gör release vid detta tillfälle så rätt?


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Testpilot
Skrivet av Gaara:

Jag fattar inte, om Xbox och PC kan crossplay tillsammans och PC har dedikerade servers då borde väl Xbox kunna köra med 31 spelare om de joinar någon PC spelare/server?

Skrivet av Mortaigne:

Om jag förstår saken rätt så är det bara Steam-versionen som har den funktionen. Xbox kan köra cross-play med PC via Game Pass, inte Steam.

För att bygga vidare på detta:
Varför Xbox Game Pass och i förlängning Xbox-konsolerna inte har dedikerade servrar har o göra med att de inte klarat certifieringsprocessen hos Microsoft. Xbox/GP-versionen är inte densamma som den på Steam, utan är baserat på en tidigare build.

Varför det blivit så är för att Microsoft hävdar att konsol-versionen inte uppfyller kraven för "Feature Parity Clause", d.v.s. att ett spel som släpps måste ha samma funktioner på alla enheter i ekosystemet – I detta fallet får inte Series S vara begränsad till 4 spelare medan Series X/Game Pass får 32 spelare.

Series S-konsolen mäktar mest troligen inte med att hantera 32 samtidiga spelare, processorn är kort sagt för svag. Detta är något flera spelsläpp tampats med, bland annat Baldurs Gate 3 som fått senarelägga till någon gång under 2024 på Xbox för att försöka räta ut prestandan för Series S.

Om man då ska tolka uttalandet från Pocketpair när de pratar om svårigheter i förhandling, så söker de mest troligen undantagstillstånd för Feature Parity-regeln. Microsoft har dock varit väldigt restriktiva med att dela ut detta, så därför kan det onekligen ta tid – om det sker alls. I värsta fall lär Pocketpair lösa med optimering för Series S tills det att Microsoft är nöjda.


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

1
Skriv svar