FZ-läsarna – Playstation 5 överlägset bästa konsolen

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Man är inte fanboy bara för att man föredrar den ena konsolen. Det är väl snarare folk som klistrar den etiketten på andra som är i riskzonen. Men jag tycker kommentarerna här vittnar om att många har öppet sinne.

Nja när typ 65% av läsarna röstar på att Ps5 har bättre prestanda då luktar det fanboyism långa vägar...

Medlem

Själv så är jag väldigt känslig för Xbox konsolen. Och orkar inte öva in ytterligare en handkontroll. Att mixa mellan Nintendo och Playstation är jobbigt nog. Sen finns det ju också en gräns för när det är värt att äga ytterligare en konsol. Om det hade funnits bättre exklusiva spel på Xboxen är det de enda i framtiden som kan vinna mig över. Inte att alla spel finns på gamepass. Spel har inte blivit tillräckligt dyra för att jag ska behöva snåla på den fronten. Utan badar i spel istället. Köper väldigt mycket spel fortfarande. Har säkert köpt 20+ psvr2 10 switch och 20+ PS5 spel bara i år. Och bara spelat igenom ca5 helt.

Medlem

Finns ingen direkt större anledning att köpa en xbox om du redan har en gaming pc. Alla spel på xbox släpps också på pc

Medlem
Skrivet av Gaara:

Nja när typ 65% av läsarna röstar på att Ps5 har bättre prestanda då luktar det fanboyism långa vägar...

Pappersprestanda är irrelevant, Sony dras inte med en Series S vars prestanda är sämre än Xbox One.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Så Xbox vann samma kategorier hos både läsarna och FZ.
Sen håller jag lite i saltkaret när läsarna röstat fram PS5 för prestanda och minne, oavgjort skulle jag säga.

Håller med dig där, har endast ps5 men ingen skillnad på dem delarna, men fan boys Will be fan boys.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Börjar bli väldigt svårt att ta FZ på allvar.

Medlem

Jag har PS5 och XSX. PS5 vinner med hästlängder. Det är inte ens en tävling.

När det kommer till hårdvaruskillnaderna anser jag att det inte spelar någon roll om XSX är marginellt kraftfullare då det ändå inte märks av tydligt i spel. I många fall är PS5 ändå den bättre versionen av spelet.
Så i teorin XSX men i praktiken PS5.

Med det sagt har jag också en high-end pc så XSX har än mindre existensberättigande i mitt hem.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Pappersprestanda är irrelevant, Sony dras inte med en Series S vars prestanda är sämre än Xbox One.

Vad som faktiskt sitter o boxarna sätter väl en rätt bra grund för vad som är möjligt att åstakomma?

Xbox Series X får ju inte sämre hårdvara bara för att det finns något klenare system. Är väl upp till spelen att utnyttja vilken platform de nu körs på.

Blir ett RTX 4090 sämre för att det finns klenare kort?

Medlem
Skrivet av kebbe:

Pappersprestanda är irrelevant, Sony dras inte med en Series S vars prestanda är sämre än Xbox One.

Fast nu är det ju Series X som jämförs mot PS5 och inte S så det ska inte spela någon roll i den här omröstningen.

Och en Series S är inte sämre än en Xbox One, du kanske tänker på One X som är starkare på vissa punkter.

Medlem

Haha vilket lågvattenmärke på diskussionen! "Xbox vann inte allt så alla är fanboys"

Medlem

Alltid lika löjligt ljuvligt att läsa om det ständiga konsolkriget!

Skulle vilja påstå att jag använder båda ungefär lika mycket i dagsläget (kommer och går i perioder dock) och tycker varken den ena är bättre än den andra, givetvis har de sina för/nackdelar men det är knappast något man förlorar sömn över

Skrivet av bluebird:

Börjar bli väldigt svårt att ta FZ på allvar.

Det här är väl inte menat att vara allvarligt? Det blir lite av en tidsresa tillbaka till mellanstadiet där man fightades om Sega/Nintendo eller Commodore/Atari var bäst (eller synth vs hårdrock). Själv bryr jag mig föga om vem som spelar på vad. Men vissa blir verkligen triggade.
Man får väl knappast en sämre spelupplevelse bara för att ens favoritkonsol inte vann en omröstning.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Nja när typ 65% av läsarna röstar på att Ps5 har bättre prestanda då luktar det fanboyism långa vägar...

Jag har en teori där, många vet att xbox har lite mer teraflops men gemene man vet inte det. Skulle man starta ett spel som båda konsollerna har, ställa dem bredvid varandra och sedan låta folk spela så skulle ingen märka någon skillnad.

Därför röstar säkert vissa på att ps5 har "starkare" prestanda pga ovetskap då resten faller dem i smaken.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av Gaara:

Blir ett RTX 4090 sämre för att det finns klenare kort?

RTX 4090 behöver inte ta hänsyn till vad ett 4060 klarar av. Series X klarade av Baldur’s Gate 3 dag 1, Xbox-spelarna fick sitta och vänta ett halvår tills Microsoft gav Larian dispens att dra ned på funktionaliteten hos Series S-versionen innan spelet kunde släppas. Så nej, vad som sitter i konsolen visar inte vad den kan åstadkomma när Microsoft kräver funktionsparitet.

Skrivet av Påskmust:

Fast nu är det ju Series X som jämförs mot PS5 och inte S så det ska inte spela någon roll i den här omröstningen.

Och en Series S är inte sämre än en Xbox One, du kanske tänker på One X som är starkare på vissa punkter.

Series S är Series X i generationen, man kan inte bedöma Series X på egen hand så länge Microsoft kräver att allt som körs på X ska köras på S.

Medlem

Varför bryr sig vissa så mycket över vad resultaten visar, för att sedan därefter kalla folk för "fanboys"? Löjlig nivå... Om du kul med din konsol, oavsett vilken du gillar, är det inte det som spelar roll? Sluta ta det som en personlig attack.

Själv röstade jag oavgjort på en del kategorier, bl.a prestandan, då jag äger båda konsolerna och gillar dem i princip lika mycket. De har både sina för-och nackdelar.

Medlem
Skrivet av Metroid:

Frågeställningen är ju ett jävla skämt. Hur kan de prestera olika bra när alla spel som släpps till båda har identisk prestanda? För det är ju bara så man kan jämföra prestandan...

Jo, det är lite så och helt ärligt så har de få jämförelser som jag sett visat att Xbox X gav bättre FPS (tex RE8 Village; PS5an droppade ner till 57 fps, vill jag minnas, medan X låg stadigt på 60 och S var nere runt 37) än PS5. I mina ögon klassar jag det för jämställt.

Jag önskade att de hade haft med Nintendo i orginalundersökningen. Vi vet alla att prestandan kommer vara lägre, men väldigt många av kategorierna har de stor chans att vinna.

Redaktör
Ponny
Skrivet av anon_338444:

Nä, exklusiva spel, eller? 77% åt Team Blue.

Ah! Missade den. En tydlig(are) seger. Logiskt där också.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Jo, det är lite så och helt ärligt så har de få jämförelser som jag sett visat att Xbox X gav bättre FPS (tex RE8 Village; PS5an droppade ner till 57 fps, vill jag minnas, medan X låg stadigt på 60 och S var nere runt 37) än PS5. I mina ögon klassar jag det för jämställt.

Jag önskade att de hade haft med Nintendo i orginalundersökningen. Vi vet alla att prestandan kommer vara lägre, men väldigt många av kategorierna har de stor chans att vinna.

Såg digital foundry test på alan wake 2 där i performance hoppade ps5 typ mellan 45-60fps medan Xbox låg på 58-60fps

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Det kallas fanboyism. PS5 har fler ägare, och därför kommer fler att rösta fram den som vinnare.

Skulle dock säga att även om Xbox Series är mer kraftfull så verkar Sonys utvecklare besitta mer kunskaper om hur de ska utnyttja PS5:ans hårdvara, vilket man kommer väldigt långt med. För mig är den punkten oavgjord.

Eller så har man köpt konsolen just för att man tycker att den är bättre? 🙃

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Det kallas fanboyism. PS5 har fler ägare, och därför kommer fler att rösta fram den som vinnare.

Skulle dock säga att även om Xbox Series är mer kraftfull så verkar Sonys utvecklare besitta mer kunskaper om hur de ska utnyttja PS5:ans hårdvara, vilket man kommer väldigt långt med. För mig är den punkten oavgjord.

Såååå... mao är den populärare, och därför vinner?
Det är inte fanboyism, det är enkel matematik och logik.


signatur

I drank what?

Medlem

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Varför bryr sig vissa så mycket över vad resultaten visar, för att sedan därefter kalla folk för "fanboys"? Löjlig nivå... Om du kul med din konsol, oavsett vilken du gillar, är det inte det som spelar roll? Sluta ta det som en personlig attack.

Själv röstade jag oavgjort på en del kategorier, bl.a prestandan, då jag äger båda konsolerna och gillar dem i princip lika mycket. De har både sina för-och nackdelar.

Ps5 har 10,3 Terafops GPU, Xbox har 12,

10,3 är varken samma eller högre än 12 oavsett hur folk röstar. Ja varför ska man bry sig om det? ptja nu har ju FZ uppmanat att man ska "tycka" till.

Medlem
Skrivet av Landelusen:

Känns som Playstation har lite mer av en dedikerad spelarskara också, medan Xbox-folk är lite mer randoms...? Menar inte att skapa någon kontrovers, tänker snarare att Sonys maskin har en mer trogen spelarbas. Hårdvaran inuti är ju exempelvis väldigt likvärdig, men ändå röstas den ena fram. Playstations varumärke känns starkare på något vis, det har Sonys marknadsföringsgäng gjort bra (plus spelstudios förstås)!

Det är nog även (eller framförallt) så att det hänger fler som gillar Playstation än Xbox här.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Blir nyfiken på hur folk tänker när dom säger att PS5 har bättre prestanda?

De som röstat på PS kanske har tänkt på att det finns en potatis med namnet Series S? Själv så lade jag den åt sidan och röstade på Xobox i just den kategorin.

Medlem
Skrivet av nicbex:

Eller så har man köpt konsolen just för att man tycker att den är bättre? 🙃

Skrivet av Mirage:

Såååå... mao är den populärare, och därför vinner?
Det är inte fanboyism, det är enkel matematik och logik.

Absolut, men håll er till sanningen. PS5 har de facto sämre hårdvara än Xbox, att då 50% går och säger att PS5 vinner den punkten är inget annat än fanboyism och/eller okunnighet. Finns vare sig någon matematik eller logik som backar upp påståendet att PS5 har bättre prestanda.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Såg digital foundry test på alan wake 2 där i performance hoppade ps5 typ mellan 45-60fps medan Xbox låg på 58-60fps

Ja, då har vi ytterligare en; som jag inte visste om. Jag kan tänka mig att det finns titlar där PS5 "presterar bättre" än Xbox också. I det fallet jag nämnde där FPS faller 3-4 frames anser jag vara jämnställt, men det som du skrev att den går ner till 45, då är det ju något som skär sig.

Medlem
Skrivet av Metroid:

Frågeställningen är ju ett jävla skämt. Hur kan de prestera olika bra när alla spel som släpps till båda har identisk prestanda? För det är ju bara så man kan jämföra prestandan...

Brukar inte Series X har lite högre upplösning än PS5 på många gemensamma spel... eller har jag drömt det? Å andra sidan så har vi Series S (som jag själv äger ett exemplar av).

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Om man ska se till antalet exklusiva spel så vinner nog Xbox överlägset. Konsolen har väldigt många exklusiva spel som faller i glömska, eller inte får den uppmärksamhet som de förtjänar. Det är bara det att PS5 har fler kritikerrosade titlar som snittar 9/10 eller mer, medan Xbox Series bara har två som ligger på 9/10, Forza Horizon 5 och Flight Simulator, där båda även finns på PC. Rör vi oss ner till 8/10 så börjar det jämna ut sig rent betygsmässigt, men vem bryr sig om att Halo Infinite, Hi-Fi Rush och Starfield ligger på 87, 87 och 83 på Metacritic när det finns God of War: Ragnarök och Demon's Souls på 94 och 92. Jag skulle nog säga att fler håller med om att GoW och DS har mer rättfärdigade betyg än Halo och Starfield, som mer kanske ligger runt 7/10.

Det man får komma ihåg är att de spel som du nämner som exklusiva - Halo, Starfield och Hi-Fi Rush - även finns på PC. Demon’s Souls, Ragnarök m.fl. gör ju inte det (ännu).

Det är här jag tycker att Xbox skjutit sig själva lite i foten och gjort sig allt mer irrelevanta - de konsolexklusiva spelen är alldeles för få.
Låt säga att man redan lirar PC och vill ha en konsol, då finns det i princip ingen anledning att köpa en Xbox eftersom många av spelen den erbjuder redan finns till PC. Då blir det naturliga valet för många antingen Playstation eller Switch.
Man kan säga vad man vill om exklusivitet men det är en viktig faktor eftersom det säljer konsoler.

Medlem

Inga planer på köpa vare sig PS5 eller Xbox Serien. Men Xbox Series S/X känns ju nästan menlös då spelen är så undermåliga.

Medlem

Väldigt väntat. PS5an är det bättre valet.

Skriv svar