Netflix lyssnar inte på Witcher-författaren, som i sin tur "inte har tid" för spelen

Robot
Netflix lyssnar inte på Witcher-författaren, som i sin tur "inte har tid" för spelen

"Det är inte underhållning för mig."

#the-witcher


Medlem

Han verkar vara en positiv man!

Medlem

Låter inte grinig, snarare uppgiven. Sen är inte dataspel för alla.


signatur

I drank what?

Medlem

Haha gubben verkar ju ganska skön från den intervjun att döma åtminstone, typisk gubbe, trött på skitsnack men verkar ha humor ändå. Har nog inte sett några tidigare intervjuer med han.

En dag får man nog ta tag i att läsa Witcher-böckerna.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

De fantastiska spelen och den värdelösa serien har såklart resulterat i både rättighetsförsäljning och fler sålda böcker och jag tror att det räcker för honom. Ser inte alls hans ointresse utöver det som grinighet, utan bara ett kallt konstaterande att han är nöjd som det är.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

Jag tycker att han verkar ganska härligt. Inget skitsnack, utan vad han tycker. Uppfriskande.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Jag tycker att han verkar ganska härligt. Inget skitsnack, utan vad han tycker. Uppfriskande.

Jo. Att han är "ärlig" är ju fint. Dock sa han inte så mycket om Witcher förut. Att han baktalar ju både Netflix och CD-Projekt.

Hade han brytt sig om sitt verk hade han inte sålt det utan någon slags exekutiv roll där han kunnat värna om sitt verk (som One-Piece författaren). Sen att han inte vill spela spelen är en sak, men varför sitter det så långt inne för honom att ge CD Projekt ens lite kred? Dom är trots allt den bästa (eller iallafall mest kända) tolkninen av Witcher världen utanför hans böcker. Särskilt eftersom de reworkade dealen med honom även fast dom inte behövde göra det.

Jag tycker spelen överträffar böckerna. Men jag misstänker också att någonting väsentligt i böckerna förlorades i översättningen till engelska. Nästan så jag vill lära mig Polska så jag kan läsa dem. XD


signatur

FZ behöver mer avancerade signaturer <<;;

Medlem

Han har ju gjort sin grej, böckerna. Att andra vill ta del av kakan och skapa sin egen historia baserat på hans förlaga är ju egentligen ingenting han behöver ta ställning till, annat än att ge dem tillåtelse att göra det. Misstänker att det inte är just Witcher-spelen han är ointresserad av, utan digitalt spelande som underhållning generellt.
Samma sak med serien...han verkar ju mest skratta åt spektaklet hela vägen till banken.

Och varför inte? Det är ju som sagt böckerna som är hans hjärtebarn...vad folk (som jag antar betalat för) gör med rättigheterna till andra format gör med det är helt enkelt inte intressant för honom.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Låter inte grinig, snarare uppgiven. Sen är inte dataspel för alla.

Han har varit rejält grinig tidigare eftersom han skrev på om en klumpsumma istället för % av försäljningen när han sålde rättigheterna till CDPR

Hopps böckerna är bättre än spelen och serien, för de är verkligen ett gäng sömnpiller.

Medlem

Tycker att spelen är bättre böckerna. Böckerna är helt okej men inte mycket mer. Däremot är böckerna 100 gånger bättre än serien.

Medlem

10 år, är ju inget jämför med han som skriver Game of Thrones-böckerna, 12 år sedan sist och fortfarande inget datum. Gubben är 75 år och har dessutom en bok till att skriva för att avsluta serien. 😄

Medlem
Skrivet av Mirage:

Låter inte grinig, snarare uppgiven. Sen är inte dataspel för alla.

Nej precis. Det säger inte att han inte har fantasi. Tvärtom. Vi som spelar är udda, eller så var vi kallade under 80 talet. Men spel har växt, och vi med de.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem

Alla gör sin egen grej men gemensamt har de titeln The Witcher.

Jag är okej med det då jag varken läst böckerna eller spelat spelen. Jag tycker netflix serien är underhållande.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Låter inte grinig, snarare uppgiven. Sen är inte dataspel för alla.

Skrivet av Thane:

Han har varit rejält grinig tidigare eftersom han skrev på om en klumpsumma istället för % av försäljningen när han sålde rättigheterna till CDPR

Tycker nog ”bitter” är det bästa ordet att beskriva Sapkowski.

Medlem

Han verkar väl okej förutom när han påstod att spelen inte haft någon påverkan på hans böckers popularitet och försäljning XD
Så verklighetsfrämmande är han såklart inte men det var ett riktigt patetiskt uttalande.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Han bryr sig mer om en Netflix serie en vad han gör om spelen här blir det tydligt att vi lever i olika världar haha. Såg första säsongen på Netflix och har läst Sword of Destiny men är inte imponerad håller mig nog till spelen 😃

Medlem

Skön intervju där!

”Hej, mitt namn är Andrzej Sapkowski. Jag är en författare.”

”Ok. (Förväntade att han skulle säga författare av The Witcher)… Uhh…”


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av lonian:

Alla gör sin egen grej men gemensamt har de titeln The Witcher.

Jag är okej med det då jag varken läst böckerna eller spelat spelen. Jag tycker netflix serien är underhållande.

Jag gillar också Netflix-serien överslag. I alla fall har den haft många ljusa stunder även om det varit en del mindre bra också. Men många som skådespelar väl tycker jag och miljöerna och kostymen är välgjord även om CGI-delarna vid vissa tillfällen varit lite sämre. Gillade också ”’monstret” i S2E1 (A Grain of Truth) mycket – spelades av Agnes Born: https://www.imdb.com/name/nm8817404/

Medlem

Vilken sur gubbe!


signatur

Allätare

Medlem

Han är kanske lite butthurt då han sa nej till royalties från spelen utan hellre ville ha en klumpsumma. Visade sig vara en dum idé. Han hade ett bättre avtal angående tv-serien men den blev ju inte så bra till slut.

Medlem
Skrivet av Eberak:

Han är kanske lite butthurt då han sa nej till royalties från spelen utan hellre ville ha en klumpsumma. Visade sig vara en dum idé. Han hade ett bättre avtal angående tv-serien men den blev ju inte så bra till slut.

CD Projekt var snälla och förhandlade om, även fast dom inte vart tvunga att göra det.


signatur

FZ behöver mer avancerade signaturer <<;;

Medlem
Skrivet av Albax11:

CD Projekt var snälla och förhandlade om, även fast dom inte vart tvunga att göra det.

Efter enorma mängder gnäll och barnsligheter från författaren ifråga.

Medlem
Skrivet av Dizzz:

Efter enorma mängder gnäll och barnsligheter från författaren ifråga.

Och för att inte hamna i kategorin "greedy corp taking advantage of 'creator'". Jag anser dock att CDP skall ha en ordentlig eloge för att de gjorde det.

Sedan hade jag väldigt lite med böckerna att göra när jag spelade det första witcher, och jag misstänker att om de hade byggt det spelet på något annat källmaterial, med samma upplägg av gameplay, så hade det kunna bli något fint i slutändan ändå. Att ha en protagonist som kan använda lite magi och slåss med svärd? Upplägget är inte unikt.
Som tidigare skrivit i tråden så är ju inte Netflix-serien en jättesuccé direkt, så bevislingen kan källmaterial bli till två helt skilda produkter, beroende vad man väljer att fokusera på.

Det spelet har gjort bra är ju att man spelar WITCHER i ett spel som heter WITCHER, och att WITCHERs är en ganska stor del av story:n som förmedlas.

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Och för att inte hamna i kategorin "greedy corp taking advantage of 'creator'". Jag anser dock att CDP skall ha en ordentlig eloge för att de gjorde det.

Sedan hade jag väldigt lite med böckerna att göra när jag spelade det första witcher, och jag misstänker att om de hade byggt det spelet på något annat källmaterial, med samma upplägg av gameplay, så hade det kunna bli något fint i slutändan ändå. Att ha en protagonist som kan använda lite magi och slåss med svärd? Upplägget är inte unikt.
Som tidigare skrivit i tråden så är ju inte Netflix-serien en jättesuccé direkt, så bevislingen kan källmaterial bli till två helt skilda produkter, beroende vad man väljer att fokusera på.

Det spelet har gjort bra är ju att man spelar WITCHER i ett spel som heter WITCHER, och att WITCHERs är en ganska stor del av story:n som förmedlas.

Hur exakt skulle det vara "Greedy corp" när det är författaren själv som valt hur han ville kompenseras? Han trodde ju att spelen skulle sälja så dåligt att han ansåg det vara "the big brain move" att kräva en klumpsumma och när han insåg att spelen sålde som smör (framförallt tvåan och trean) så blev han ju bitter.

Medlem
Skrivet av Dizzz:

Hur exakt skulle det vara "Greedy corp" när det är författaren själv som valt hur han ville kompenseras? Han trodde ju att spelen skulle sälja så dåligt att han ansåg det vara "the big brain move" att kräva en klumpsumma och när han insåg att spelen sålde som smör (framförallt tvåan och trean) så blev han ju bitter.

Jo, men spelar ingen roll hur mycket du och jag kommer tycka att det var "fair and square". Det är väldigt lätt att få en stämpel; folk kan vinkla och hålla på för att få det att se ut hur som helst. Kan bli hemsk inverkan och publicitet om folk sätter rätt spin på det.
Nu fick de ju fin publicitet istället; för att de gjorde som de gjorde. Finns det dessutom teckning för att omförhandla så är det väl en fin gest.
Personligen tycker jag det var ett bra sätt att vinna "cred".

Medlem

Det känns som om att det finns flera olika lager i den här historien och att den kan målas upp på väldigt olika sätt beroende på vad man väljer att fokusera på.

1. Sapkowski sålde rättigheterna att använda hans material ganska billigt till CDPR. Om det var för att han inte trodde på dem, var i behov av pengarna, eller inte förstod vad det faktiskt var han gjorde går ju att diskutera. Det vi kan säga är att i dagens läge var det såklart ett väldigt dåligt avtal för Sapkowski.

2. Om jag inte missminner mig så har Sapkowski tidigare varit i konflikt med CDPR om intäkterna från Witcher-spelen. Vill minnas att han hävdade något i stil med att de fick rättigheterna till ett spel och inte tre spel. Det är ju också en faktor där CDPR hade rätt att använda universumet men inte ändra hans berättelse, och en del av det som händer i spelen kan väl ses som lätta "retcons".

3. CDPR släppte första Witcher spelet 2007, 2an kom 2011 och trean kom 2015. Första översättningen av böckerna kom 2008, och övriga böcker översattes inte förrän Witcher 3 var utannonserat, varav de två sista översattes efter att Witcher 3 släppts. Det finns med andra ord ganska stora belägg för att Sapkowski kan tacka CDPR för i princip all internationell spridning av sitt verk.

4. Tillbaka till punkt 1 lite. För nu ska ju Sapkowski släppa en ny bok. Och jag tror det har mycket med hans omhandlade avtal med CDPR att göra. Som sagt, jag minns det som att de inte fick göra spel av böckerna, utan spelen måste enligt ursprungs avtalet utspela sig efter böckerna. Om den nya boken utspelar sig 5 år efter "Lady of the Lake" så kommer den ju tidslinjemässigt i konflikt med spelen. Det blir plötsligt svårt för CDPR att göra fler spel under det avtalet.

Det går att måla upp det som en goodwill grej, men jag tror faktiskt att Sapkowski hittade ett sätt att tvinga CDPR till ett nytt avtal genom att släppa en bok som omöjliggjorde för CDPR att göra fler witcherspel utan att bryta mot gamla avtalet.

5. Med Netflix har han antagligen tagit bra betalt, men också släppt ifrån sig i princip alla rättigheter till sina böcker. Intrycket man får i övrigt är väl att han mest är intresserad av att få betalt, och inte är så fokuserad på att förvalta "Witcher arvet".

Kanske är det översättningen som brister, men jag tycker personligen inte att böckerna är något vidare jämfört med t ex Wheel of Time eller Malazan, så jag kan förstå att han mest vill casha in på en bokserie som aldrig hade nått utanför Polen utan CDPR. Och jag kan också förstå lite bitterhet över att CDPR är de som tar den stora pengapåsen. Men Witcher spelen är betydligt bättre spel än witcherböckerna är bra böcker. Jag tycker CDPR har gjort ett bättre verk i sitt medium än Sapkowski om man säger så.


signatur

Heja Blåvitt

Medlem
Skrivet av Pihlbaoge:

Kanske är det översättningen som brister, men jag tycker personligen inte att böckerna är något vidare jämfört med t ex Wheel of Time eller Malazan, så jag kan förstå att han mest vill casha in på en bokserie som aldrig hade nått utanför Polen utan CDPR. Och jag kan också förstå lite bitterhet över att CDPR är de som tar den stora pengapåsen. Men Witcher spelen är betydligt bättre spel än witcherböckerna är bra böcker. Jag tycker CDPR har gjort ett bättre verk i sitt medium än Sapkowski om man säger så.

Kan inte mer än hålla med fullständigt med din summering och slutsats.


signatur

FZ behöver mer avancerade signaturer <<;;

1
Skriv svar