Super Mario RPG

Robot
Super Mario RPG

Marios första rollspel fortsätter vara hans galnaste. Ja, det är en komplimang.

#nintendo, #super-mario-rpg, #switch


Moderator | Testpilot

En fantastisk remake och något jag längtat efter alldelles för länge!

Nymodigheter såsom "triple move" och att man gör skada på alla fiender i en strid om man tajmar sina "action commands" gör tyvärr att den lilla utmaning som fanns kvar tyvärr är helt bortspolad. Denna remake snubblar egentligen som mest med just svårighetsgraden. De lägger till ett easy mode en glömmer resten av oss som gärna vill ha lite mer utmaning.

Jag hoppas innerligt det här är starten på en uppföljare!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Underbar spelglädje!

Redaktör
Ponny

Så snart vi (jag + sambon) är klara med Mario Wonder blir det Mario RPG. Mario Mania!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Helt otroligt mysigt spel.

Skribent
Skrivet av uberpwnage2.0:

En fantastisk remake och något jag längtat efter alldelles för länge!

Nymodigheter såsom "triple move" och att man gör skada på alla fiender i en strid om man tajmar sina "action commands" gör tyvärr att den lilla utmaning som fanns kvar tyvärr är helt bortspolad. Denna remake snubblar egentligen som mest med just svårighetsgraden. De lägger till ett easy mode en glömmer resten av oss som gärna vill ha lite mer utmaning.

Jag hoppas innerligt det här är starten på en uppföljare!

Ja, spelet har kanske blivit lite väl lätt. Men jag störde mig inte så mycket på det alls, värre var ju perspektivet när han skulle hoppa på plattformar. XD


signatur

"Writer and Fighter"

Ser jättemysigt ut! Skulle vara toppen om de patchade in ett hard mode, men det lär väl tyvärr inte hända.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Johan Lorentzon:

Ja, spelet har kanske blivit lite väl lätt. Men jag störde mig inte så mycket på det alls, värre var ju perspektivet när han skulle hoppa på plattformar. XD

Allt annat i spelet (annat än hoppandet) är ju bra, men tyvärr var balansen helt bananas till att börja med och än värre denna gången. Till den punkt när annat än vanliga attacker och heals är värd din tid. Hade önskat att de kunnat balansera hela spelet bättre på den fronten


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Allt annat i spelet (annat än hoppandet) är ju bra, men tyvärr var balansen helt bananas till att börja med och än värre denna gången. Till den punkt när annat än vanliga attacker och heals är värd din tid. Hade önskat att de kunnat balansera hela spelet bättre på den fronten

Det går ju dock att skippa trycka A för att skada fienden mer/skydda sig

Skribent
Skrivet av Sebastian Lind:

Ser jättemysigt ut! Skulle vara toppen om de patchade in ett hard mode, men det lär väl tyvärr inte hända.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Allt annat i spelet (annat än hoppandet) är ju bra, men tyvärr var balansen helt bananas till att börja med och än värre denna gången. Till den punkt när annat än vanliga attacker och heals är värd din tid. Hade önskat att de kunnat balansera hela spelet bättre på den fronten

Ett hard mode hade inte varit dumt. Menar det finns ju ett easy mode redan. Borde ju inte annars vara svårt att bara lägga till typ "classic" så mekaniken funkar exakt som gamla spelet.


signatur

"Writer and Fighter"

Moderator | Testpilot
Skrivet av jeppe109:

Det går ju dock att skippa trycka A för att skada fienden mer/skydda sig

Och det går att inte equippa utrustning heller Sådan är ju svintråkigt, och halva charmen med det här spelet är att just trycka A för att göra mer skada och skydda sig. Så att skippa det helt gör det ännu tråkigare.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Redaktör
Ponny
Skrivet av uberpwnage2.0:

Och det går att inte equippa utrustning heller Sådan är ju svintråkigt, och halva charmen med det här spelet är att just trycka A för att göra mer skada och skydda sig. Så att skippa det helt gör det ännu tråkigare.

På tal om stridssystem i Mario-rollspel: HELSIKE, vad man saknat dettal! Detta + Paper Mario: The Thousand-Year Door-remaken nästa år borde lära Nintendo att inte laga det som redan är perfekt.

Älskar egentligen The Origami King, men striderna är, ärligt talat, skittråkiga.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Och det går att inte equippa utrustning heller Sådan är ju svintråkigt, och halva charmen med det här spelet är att just trycka A för att göra mer skada och skydda sig. Så att skippa det helt gör det ännu tråkigare.

Man equippar ju olika förmågor, kläder o dyl, men det kanske inte är det du menar?

Skribent
Skrivet av lasselason:

Man equippar ju olika förmågor, kläder o dyl, men det kanske inte är det du menar?

Tror han menar att man kan spela utan att använda utrustning också om man vill ha spelet "svårare".


signatur

"Writer and Fighter"

Moderator | Testpilot
Skrivet av Fredrik Eriksson:

På tal om stridssystem i Mario-rollspel: HELSIKE, vad man saknat dettal! Detta + Paper Mario: The Thousand-Year Door-remaken nästa år borde lära Nintendo att inte laga det som redan är perfekt.

Älskar egentligen The Origami King, men striderna är, ärligt talat, skittråkiga.

Verkligen! Jag önskar att fler rollspel i klassiskt FF och DQ-stuk hade en sådan funktion.

Skrivet av lasselason:

Man equippar ju olika förmågor, kläder o dyl, men det kanske inte är det du menar?

Användaren menade att jag kunde skippa använda mekaniker i spelet och göra det svårare, varpå jag skrev att jag kan ju skippa att använda mig av utrustning som gör mig starkare också, men som sagt, svintråkigt i det stora hela Möjligen för någon form av "challenge run" men annars nej tack!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Köper det på rea! Just ja, Nintendo har ju aldrig rea

Ser kul ut men min backlogg är för stor.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Verkligen! Jag önskar att fler rollspel i klassiskt FF och DQ-stuk hade en sådan funktion.

Användaren menade att jag kunde skippa använda mekaniker i spelet och göra det svårare, varpå jag skrev att jag kan ju skippa att använda mig av utrustning som gör mig starkare också, men som sagt, svintråkigt i det stora hela Möjligen för någon form av "challenge run" men annars nej tack!

Ah då förstår jag.👍😊

Medlem

Kanske blir köp senare, känner inte att tiden finns eller lusten då det finns andra "RPG" jag känner mer sug inför.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent
Skrivet av Molotov:

Kanske blir köp senare, känner inte att tiden finns eller lusten då det finns andra "RPG" jag känner mer sug inför.

Min tid är också oftast knapp, men detta tog "bara" 12 h att ta sig igenom som var en perfekt sysselsättning på helgen. Började på fredagskväll och varvade spelandet med andra sysslor som behövde göras och vips som såg jag sluttexterna på söndagskväll

Blev ett bra break från FF16 som jag också är mitt uppe i.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Min tid är också oftast knapp, men detta tog "bara" 12 h att ta sig igenom som var en perfekt sysselsättning på helgen. Började på fredagskväll och varvade spelandet med andra sysslor som behövde göras och vips som såg jag sluttexterna på söndagskväll

Blev ett bra break från FF16 som jag också är mitt uppe i.

Oj! Det var snabbt känner jag, jag har kört runt 10 timmar och har en hel del kvar.

Skribent
Skrivet av lasselason:

Oj! Det var snabbt känner jag, jag har kört runt 10 timmar och har en hel del kvar.

Beror ju helt klart på hur länge man spenderar med mini-games och sånt, men tror 12-15 ska vara "time to beat" så att säga.

Vill väl inte säga att jag stressade igenom spelet, men hade intentioner att hinna klart så jag drev nog på mer också än jag skulle om jag bara spelade för nöje.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Beror ju helt klart på hur länge man spenderar med mini-games och sånt, men tror 12-15 ska vara "time to beat" så att säga.

Vill väl inte säga att jag stressade igenom spelet, men hade intentioner att hinna klart så jag drev nog på mer också än jag skulle om jag bara spelade för nöje.

Ja jag förstår vad du menar, jag tar min tid med spelet, har inte kört det tidigare så allt är helt nytt.

Medlem
Skrivet av Sunstalker:

Köper det på rea! Just ja, Nintendo har ju aldrig rea

Ser kul ut men min backlogg är för stor.

Jodå! På Nintendos egna store så är det rea på deras stortitlar lite titt som tätt.

Medlem

Håller med allt det som sägs i recensionen. Detta spelet är spelglädje från första stund till credits rullar. Jisses va roligt jag har haft i helgen! Ofta andas jag ut i slutet av spel och känner mig lättad att jag orkade spela klart men i Super Mario RPG rullade credits med blandade känslor. Jag hade så otroligt roligt så när det slutade påminde det mig om min barndom när morsan tvingade mig att stänga av tv:n mitt i ett pokemon-avsnitt eller sätta mig och äta gröt istället för att väga och skaka om julklapparna i väntan på tomten som "aldrig" dyker upp.

Min sambo som inte är superförtjust i "gulliga" spel fick även han kämpa med att slita ögonen från min lilla switchskärm. Tror han blev mer glad än mig när credits rullade då han knyckte kasetten direkt för att uppleva det själv.

Medlem

Kul att se att de tydligen lyckades väl med en remake på detta men för oss som skulle föredra att spela originalversionen, då det faktiskt finns ett värde i att uppleva spelen som de var förr, så är det ändå surt att spelet inte görs tillgängligt på NSO eller på annat sätt på Switch samt att anledningen till detta är alldeles säkert bara för att de vill sälja fler exemplar av remaken...

Vad som därtill stör mig är att jag äger redan ett digitalt ex av originalversionen via Virtual Console sedan åratal tillbaka, så det är inte så att jag vill ha det "gratis" på onlinetjänsten (vilken f.ö heller inte är gratis) utan jag har redan betalat Nintendo specifikt för SNES-versionen men skulle hemskt gärna vilja ha möjligheten att spela det på den aktuella konsolen också. Men så länge remaken säljer som smör så får vi nog inte den möjligheten tyvärr.

Medlem

Måste man lära om muskelminnet om man har spelat originalet eller är hoppfysik, timing etc detsamma?

Skribent
Skrivet av androsynth:

Måste man lära om muskelminnet om man har spelat originalet eller är hoppfysik, timing etc detsamma?

Jag tycker nog den är ganska det samma, bara tajming är mer förlåtande i just striderna.


signatur

"Writer and Fighter"

Moderator | Testpilot
Skrivet av Mortyman:

Kul att se att de tydligen lyckades väl med en remake på detta men för oss som skulle föredra att spela originalversionen, då det faktiskt finns ett värde i att uppleva spelen som de var förr, så är det ändå surt att spelet inte görs tillgängligt på NSO eller på annat sätt på Switch samt att anledningen till detta är alldeles säkert bara för att de vill sälja fler exemplar av remaken...

Vad som därtill stör mig är att jag äger redan ett digitalt ex av originalversionen via Virtual Console sedan åratal tillbaka, så det är inte så att jag vill ha det "gratis" på onlinetjänsten (vilken f.ö heller inte är gratis) utan jag har redan betalat Nintendo specifikt för SNES-versionen men skulle hemskt gärna vilja ha möjligheten att spela det på den aktuella konsolen också. Men så länge remaken säljer som smör så får vi nog inte den möjligheten tyvärr.

Spelet har dock varit svårt att få tag på för de flesta av oss sedan release. Alltid har det varit prat om att det har något med rättigheter med Square Enix att göra.

Det släpptes inte ens i Europa till att börja med t ex och kom först till oss 2015 via Virtual Console, och sedan till SNES Mini 2017.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Jösses vad min upplevelse med det här spelet inte alls överensstämmer på många andras på en punkt, svårighetsgraden, jag har jätteproblem i striderna i andra halvan av spelet. Tycker ändå jag ”grindat” en hel del men dör mest hela tiden.

Moderator | Testpilot
Skrivet av lasselason:

Jösses vad min upplevelse med det här spelet inte alls överensstämmer på många andras på en punkt, svårighetsgraden, jag har jätteproblem i striderna i andra halvan av spelet. Tycker ändå jag ”grindat” en hel del men dör mest hela tiden.

Många av oss har nog spelat det flera gånger förut. Så länge man sätter de flesta action commands för försvar och byter in (eller alltid her henne i party) Peach för en snabb heal eller använder KeroKero Cola. Just action commands är viktigt då du i remaken gör skada på alla fiender om du träffar precis rätt, och defensivt kan du se till att ta ingen skada alls.

Dessutom finns det ett sätt att få väldigt balanserade karaktärer. Vid level up får man nästan alltid någon stat som ökar med minst +3, och det är samma för alla karaktärer i den här ordningen:

Level 2: Magic
Level 3: HP
Level 4: ATK
Level 5: Magic

Och sedan fortsätter det så.

Därefter är det nog bara erfarenhet av att spela den här typen av spel. Man vet vilka fiender som borde dö först. Mot bossar använder man allt man verkligen har (exempelvis är Geno's Attack och försvarsboost Geno boost äckligt bra). I långa loppet blir de flesta skills man har dåliga och hittar man rätt equipment såsom Lazy Shell vapnet & skyddet och diverse annat gör det saker enklare, även om jag skulle anse att det är lätt utan dem också.

Halvt märklig plug kanske, men om du är sugen på hur det såg ut för mig har jag 3st voddar på Twitch här där jag spelar spelet. Jämför en bossfight så får du se hur jag spelade.

Själv dog jag bara en gång mot extra bossen i Monstro Town för att jag försökte spöa honom vid låg level.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

12
Skriv svar