Vilka indiespel tycker ni om?

Medlem
Vilka indiespel tycker ni om?

Det släpps en uppsjö av indiespel idag men
det kan va svårt att hitta alla guldkornen bland all shovelware...

Så vilka indiespel tycker ni är bra?


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Jag börjar

The Messenger
Metroidvania + Ninja Gaiden + 2D action med prisbelönt musik och gameplay

Ninja Jajamaru: The Great Yokai Battle
Ett klassiskt japanskt arkadspel ifrån 80-talet omgjort för 2023!
Arkad, 2D plattform action med Co-op. Spelas allra helst just i Co-op. De första banorna är väldigt enkla, men spelet blir gradvis svårare och svårare. Hell mode är allt annat än enkelt!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Redaktör
Ponny

+1 för Messenger. Spelade det nyligen. Så jäkla fint!
Bonus: Färska kattungen Helmut älskar att jaga allt som händer på tv:n.

Fyller på med The Painscreek Killings, det enda spelet som fått mig att skriva en Steam-recension (finns alltså på Steam). Mysteriespel i förstaperson som handlar om att lösa ett kallt fall i en övergiven stad.

Ju mindre du vet om det, desto bättre. Kolla helst inte på trailern, med andra ord. 🙃


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

+1 för Messenger. Spelade det nyligen. Så jäkla fint!
Bonus: Färska kattungen Helmut älskar att jaga allt som händer på tv:n.

Fyller på med The Painscreek Killings, det enda spelet som fått mig att skriva en Steam-recension (finns alltså på Steam). Mysteriespel i förstaperson som handlar om att lösa ett kallt fall i en övergiven stad.

Ju mindre du vet om det, desto bättre. Kolla helst inte på trailern, med andra ord. 🙃

https://youtu.be/u72KxPjRbbg

Tackar för tipset!

Jag ser att The Painscreek Killings har 91% positiva reviews på Steam!
Sen ser spelet ut att vara lagom långt enligt:
HowLongToBeat.com

Så den hamnar på wishlisten.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Här kommer tre bra Metroidvanias

.

Record of Lodoss War - Deedlit in Wonder Labyrinth
Relativt enkelt Metroidvania-spel. Utöver dina magier av alla slags element så påminner spelet lite som Ikaruga på det sättet att du behöver skifta mellan två andars element, vind och eld för överleva.

.

Lost Ruins
Ett hyfsat svårt Metroidvania med kraftfulla magier och fiender. Gameplayet kan kännas lite segt första timman, men sen tar det fart!

.

Rusted Moss
Ett till hyfsat svårt Metroidvania med grappling hook.

.

Ovan finner ni alltså ett medelsvårt och två lite svårare Metroidvanias. Samtliga har intressant gameplay som är värt att testa.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Ghosts of Tabor

"Tarkow VR" säger allt


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Ett som jag gillar väldigt mycket är Gloomgrave... ett roguelike dungeon crawler. Ganska lättsamt att spela som funkar i korta omgångar.


signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX3080 10GB V2 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍
Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍
Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Medlem

Sable. Fantastiskt äventyrsspel. Tyvärr var det lite dålig prestanda sist jag spelade.

Factorio. Bygg den ultimata fabriken på en främmande planet.

Narita Boy. Udda sidscrollande actionspel med bra musik.

Hob. Underskattat äventyrsspel som gav mig Zelda-vibbar eftersom det handlar mycket om att utforska och lista ut hur man ska ta sig vidare till nästa område. Tyvärr var det lite buggigt när jag spelade det runt release för några år sen.
Vet att det har släppts till Switch efter det och då kanske det fixades.

Carrion. Du är monstret i det här spelet. Och du äter alla på vägen ut från ett forskningskomplex.


signatur

PSN: OAKTHYR

FM-guru
F.d. Sisyr

Det finns hur många som helst! Här är ett axplock av lite mindre kända indietitlar jag själv uppskattar. Mycket fokus på RPG i denna samling.

The Doors of Trithius - charmigt och väldesignat roguelike med varierade klasser som ger olika upplevelser.

Songs of Syx - stadsbyggare som inledningsvis påminner lite om spel som Rimworld, men har en helt annan skala med potentiellt tusentals invånare. Svenskutvecklat också.

Roadwarden - En mix av RPG och CYOA. Välskrivet och väldesignat. En riktig pärla som jag själv spelar just nu.

Vagrus - The Riven Realms - Oerhört atmosfäriskt (och svårt) spel med en fascinerande spelvärld och riktigt starkt manus. Du leder en handelskaravan i en brutal, karg värld där målet är att tjäna pengar och överleva. Mix av RPG och management.

Disfigure - Känner man till Vampire Survivors - vilket väl alla gör vid det här laget - vet man vad som väntar. Helt gratis också. Lås upp minigunnen och njut.

Shadows of Doubt - Ett ganska unikt spel där du i en procedurellt genererad stad spelar som en privatdetektiv som löser diverse brott. Helt öppen sandlåda. Det har sina problem men premissen är genial och spelet allt som oftast kalas.

Warsim - The Realm of Aslona - En form av kingdom management spel helt i ASCII. Grafiken må vara simpel, medan spelmekaniken är desto djupare där det mesta kan ske och även gör det. Som kuriosa kan nämnas att det funkar utmärkt med en screen reader - blinda kan alltså spela detta.

Colony Ship - Det nya spelet av utvecklaren till Age of Decadence (som jag också rekommenderar). RPG med fokus på player agency. Likt AoD har det väldigt utmanande strider och är således inte för alla, men också likt föregångaren så är värld, karaktärer och story två tummar upp. Släpps snart i 1.0.

Suzerain - Spela som president i ett fiktivt land i en fiktiv värld (som påminner mycket om vår). Politiskt RPG? Japp! Och ett jävligt bra sådant. Ett av mina personliga favoritspel, och snart kommer en expansion med.

Sedan ett par spel som inte finns på Steam;

Beyond All Reason - Tänk Total Annihilation eller Supreme Commander. Gratis och skitkul.

Starsector - Mount & Blade i rymden, typ. Ett helt fantastiskt spel med en stor och dedikerad mod community.

Releasehästryttare

Kommer uppdatera min tråd strax med lite nya spel som jag hittat det senaste, la till ett par sen next fest förra veckan

https://www.fz.se/forum/trad/455038-steamspel-2023

Redaktör
Ponny

Spiritfarer är vackert på alla sätt. Det tjatar jag gärna en gång till om!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Spiritfarer är vackert på alla sätt. Det tjatar jag gärna en gång till om!

https://youtu.be/pJs77PnEvk8

+1 på den vilket spel det är, mest känslosamma spelet jag lirat under alla år. Kan inte rekommenderas nog till alla som gillar en bra historia under noll tidspress med lite metroidvania som en extra god topping.

Underbart!

Medlem
Skrivet av Mikael Berg:

The Doors of Trithius - charmigt och väldesignat roguelike med varierade klasser som ger olika upplevelser.

Den hade jag missat, ser väldigt intressant ut. Tack för tipset👍 nu wishlistad


signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX3080 10GB V2 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍
Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍
Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Medlem

Två av världens bästa spel är indie-spel.

Disco Elysium

Hades


signatur

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you"

Medlem

För de som gillar roguelikes och har spelat Peggle och gillade det så kan jag rekommendera detta, haft rätt kul med det.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Ett spel jag köpt på alla möjliga konsoler/PC och som jag fortfarande återkommer till sedan release är The Binding of Isaac. Grymt spel asså, fantastiskt att varje ny runda kan kännas så rolig.

Medlem

Abzu
The Pathless
Stray
Journey
The Vanishing of Ethan Carter
Firewatch
What Remains of Edith Finch
Untitled Goose Game
Limbo
Inside

Medlem

Det finns många fantastiska indiespel.

Powerwash Simulator
Spruta vatten på saker och ser hur rent och fint det blir

Hades
Roguelike av högsta kvalitet. Grymt grafik, musik, story och spelbarhet.

Army of Ruin
Vampire Survivors i 3D med massor av innehåll. 89 kr på Playstation Store, otroligt värt.

The Messenger
Sidoscrollande actionplattformare. Ninja Gaiden goes Metroidvania. Nästintill perfektion sett till kontroll, musik och bandesign.

Slay the Spire
Roguelike med kort. Stora möjligheter till roliga builds.

What remains of Edith Finch
Walkingsimulator med mer gameplay än man kan tro vid första anblick. Stor variation på spelmomenten. Mysig story och fantastisk design.

Risk of Rain 2
Roguelike. Panga loss på diverse olika planeter och jaga föremål för att skapa den perfekta builden. Högt tempo, bra kontroll och fantastisk musik.

Disco Elysium
Flummigt. Flippat. Unikt. Ett av spelvärldens bästa manus. Fantastiska röstskådisar. Rollspel helt utan strider.

Tinykin
Så nära Pikmin som man kan komma utan en Nintendo-konsol. Färgglatt, mysigt, kreativt, trallvänligt, gör en glad.

Dead Cells
Roguelike. Sidoscrollande Metroidvania. Pixelperfektion. Fantastisk kontroll. Massor av innehåll.

Curse of the Dead Gods
Roguelike. Besöka tempel ala Indiana Jones. Grym atmosfär och kontroll. Kul användas av ljus och mörker.

Hotline Miami
Snabbt, rappt, köttigt. Otroligt soundtrack. Klockren kontroll.

Finns så mycket mer.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Dödgrävaren
Skrivet av Mikael Berg:

Roadwarden - En mix av RPG och CYOA. Välskrivet och väldesignat. En riktig pärla som jag själv spelar just nu.

Grymt bra spel Roadwarden, inte särskilt långt men atmosfären och musiken är *chef's kiss*!

Medlem

Rimworld!
Kanske mitt favoritspel genom tiderna. Iaf det spel jag lagt mest timmar på.

1
Skriv svar