Dina topp 25 filmer?

Medlem
Dina topp 25 filmer?

Hämtade inspiration från forumtråden om topp 30 spel, och tänkte att det kan vara minst lika intressant att visa upp sina favoritfilmer.

Hoppa in på topsters.org och försök få till dina 25 favoriter.

Min lista, utan inbördes ordning:

Kollade på film som mest mellan 2000-2015, så det har nog mycket influerat min smak ser det ut som

Repmånad är för övrigt den bästa svenska film genom alla tider, det är inte ens nära.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

FM-guru
F.d. Sisyr

Ännu svårare än topp 30 spel, för min del. Så jag tänker inte ens försöka! Istället blir det 25 favoriter, helt enkelt, inte nödvändigtvis "topp 25" (men de flesta skulle nog vara med). Inte i inbördes ordning heller.

Medlem

Riktigt svårt... men här är 25 favoriter, ingen speciell ordning


signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX3080 10GB V2 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍
Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍
Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

KoP
Medlem

1. No retreat no surrender
2. Event Horizon
3. T2

Fler orkar jag inte komma på. 🤔

Medlem

Det sjuka redan nu är att det finns listor över 25 favoritfilmer där Lord of the rings inte är med, känns som något är väldigt fel här haha

Medlem

Det här är vad jag i skrivande stund på rak arm skulle kalla mina topp-25 favoritfilmer. Notera dock att det är skillnad på vad man anser vara bäst filmer och ens egna personliga favoritfilmer. Jag tycker alltså att det finns bättre filmer än vissa av mina egna placeringar. Vissa av mina personliga favoritfilmer är inte bättre än "bara" bra eller okej för vad de är i min mening och jag medger alltså att det finns bättre filmer men dessa är ändå mina personliga favoriter, vissa måhända som mer eller mindre skyldiga nöjen men ändock filmer som jag sett om och om igen och som jag skulle kunna se om och om igen hur många gånger som helst utan att tröttna. Alla dessa är i alla fall från 3/5 till 5/5 i min bok.

Releasehästryttare
Skrivet av DieZe:

Det sjuka redan nu är att det finns listor över 25 favoritfilmer där Lord of the rings inte är med, känns som något är väldigt fel här haha

Vi alla tycker olika?

Medlem
Skrivet av DieZe:

Det sjuka redan nu är att det finns listor över 25 favoritfilmer där Lord of the rings inte är med, känns som något är väldigt fel här haha

Men är Sagan om ringen-filmerna verkligen SÅ bra? Mest överskattade filmerna genom tiderna i min mening. Tittar man på 2001 skulle jag säga att A Beautiful Mind, The Others och Ocean's Eleven alla är bättre filmer. Tittar man på 2002 skulle jag säga att Gangs of New York, Road to Perdition och Minority Report alla är bättre filmer. Tittar man på 2003 skulle jag säga att Master and Commander, Den siste samurajen och Lost in Translation alla är bättre filmer. Men vi tycker alla olika så...

Medlem

Det första som tankarna går till när jag hör ordet favoritfilm är diverse komedier från 70- och 80-talet, som jag gladligen kan se om och om igen. Så här är en lista helt fokuserad på det.

EDIT: Någon halvminut efter jag lagt upp det här så kom jag tänka på Deltagänget som verkligen borde ha en plats i listan någonstans.

Medlem

1. Interstellar
2. LoTR-trilogin
3. Kimi no na wa


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Så många sköna rullar här bland topplistorna! Jag vågar inte göra en top 25, det är bra svårt...

Medlem

Livet är vackert är en av mina mest minnesvärda filmer


signatur

Jag är så glad att jag äntligen fick min nya Samsung Surfplatta denna vecka! Perfekt timing inför både Halloween och Black Friday 🎃💻 Nu kan jag surfa, streama och hålla kontakten med alla mina vänner och familj på ett enkelt och smidigt sätt. Tack Samsung för att ni alltid levererar högkvalitativa produkter! #SamsungSurfplatta #Halloween #BlackFriday #SatisfiedCustomer #TackSamsung" 🙌🏼📱

Medlem
Skrivet av Mortyman:

Men är Sagan om ringen-filmerna verkligen SÅ bra? Mest överskattade filmerna genom tiderna i min mening. Tittar man på 2001 skulle jag säga att A Beautiful Mind, The Others och Ocean's Eleven alla är bättre filmer. Tittar man på 2002 skulle jag säga att Gangs of New York, Road to Perdition och Minority Report alla är bättre filmer. Tittar man på 2003 skulle jag säga att Master and Commander, Den siste samurajen och Lost in Translation alla är bättre filmer. Men vi tycker alla olika så...

Jag måste ändå påstå att dem är det. Jag har aldrig stött på något i filmväg sedan ringen filmerna kom ut som hållit en sån nivå som de gjorde och gör. Det är bara att jämföra ringen trilogin med vad som släppts sen dess, trilogin ser i 99% av fallet fortfarande bättre och mer välgjord ut än CGI skräpet vi dras med idag. Utöver det så har det (påstår jag) aldrig castats så perfekta skådespelare till roller i en film som trilogin gjorde.

Medlem
Skrivet av Mortyman:

Det här är vad jag i skrivande stund på rak arm skulle kalla mina topp-25 favoritfilmer. Notera dock att det är skillnad på vad man anser vara bäst filmer och ens egna personliga favoritfilmer.

Ja tanken med tråden är ju ens personliga favoriter, ett väldigt subjektivt ämne. Jag inser ju att Repmånad inte platsar på IMDBs topp 25 lista, men för mig personligen är det en äkta svensk klassiker.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Ooof, detta var svårt och nästan omöjligt. Det finns för många bra filmer helt enkelt! 50 filmer skulle nog varit lättare.

Är det någon definitiv lista? Absolut inte, inte denna gång. Skulle jag ändra om saker om jag verkligen tog tid och tänkte? Säkerligen, men det finns ett gäng som utan tvekan skulle hamna på min topp-5 lista.

Bah, dessa val! Hur som helst, en snabb lista med filmer jag verkligen gillar utan inbördes ordning.

Edit:
När jag kollar andras trevliga listor efteråt så tänker jag "fan, den(och den och den) skulle kanske varit med istället", hehe. Men men.

Sen har man ju den eviga filmlistan där ytterligare favoriter kanske finns som man inte vet om ännu.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Kul att det verkar vara väldigt stor variation i listorna, få filmer som är återkommande.
Alien, Star Wars och Ghostbusters verkar vara de som återfinns på flest listor hittills.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Jäklar vad svårt detta var...

Medlem

Kul att se Vidocq och Baron von Münchhausen på listorna. Var speciellt att se den förstnämnda på bio och gillade Münchhausen så mycket att jag var tvungen att läsa boken som knatte.

Medlem

Vad kul att se The Chaser på folks listor, älskar den!

Inaktiv

Det här är fokus på insiktsfulla filmer

Medlem
Skrivet av Mortyman:

Men är Sagan om ringen-filmerna verkligen SÅ bra? Mest överskattade filmerna genom tiderna i min mening. Tittar man på 2001 skulle jag säga att A Beautiful Mind, The Others och Ocean's Eleven alla är bättre filmer. Tittar man på 2002 skulle jag säga att Gangs of New York, Road to Perdition och Minority Report alla är bättre filmer. Tittar man på 2003 skulle jag säga att Master and Commander, Den siste samurajen och Lost in Translation alla är bättre filmer. Men vi tycker alla olika så...

Enligt mig är Sagan om ringen-trilogin verkligen inte överskattade utan håller fortfarande hög klass. Så för mig är det inte konstigt om dom/någon av dom skulle hamna på mångas topplistor.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Medlem

Nästan omöjligt att få ihop en topp 25, men jag gör ett försök.

Medlem

Jag har en delad förstaplats; Gravity och The Dark Knight och av två helt olika anledningar.
Resten orkar jag inte lista

Avstängd
FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Jimmandx:

Vad kul att se The Chaser på folks listor, älskar den!

Blev glatt förvånad över att någon mer än jag hade med den. Nu får du komma med en egen lista!

I övrigt; gud vad många filmer jag sett på andras listor som jag redan hunnit känna att "fan, den hade ju kunnat vara med".

Medlem
Skrivet av Jimmandx:

Vad kul att se The Chaser på folks listor, älskar den!

Skrivet av Mikael Berg:

Blev glatt förvånad över att någon mer än jag hade med den. Nu får du komma med en egen lista!

I övrigt; gud vad många filmer jag sett på andras listor som jag redan hunnit känna att "fan, den hade ju kunnat vara med".

Koreanerna har gjort grymt bra filmer, svårt att välja.

Memories of Murder, A Bittersweet Life, Mother, Lady Vengeance, Mr. Vengeance, Joint Security Area, The Host, I Saw the Devil, The Brotherhood of War m.fl.

Men The Chaser, Oldboy och The Wailing tror jag nog lämnade mest intryck hos mig. Memories of Murder skulle nog passa på listan också.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Mikael Berg:

Blev glatt förvånad över att någon mer än jag hade med den. Nu får du komma med en egen lista!

I övrigt; gud vad många filmer jag sett på andras listor som jag redan hunnit känna att "fan, den hade ju kunnat vara med".

Oof, ruuuskigt svårt men ska försöka dra ihop en till imorgon!

Medlem
Skrivet av Mikael Berg:

I övrigt; gud vad många filmer jag sett på andras listor som jag redan hunnit känna att "fan, den hade ju kunnat vara med".

Haha ja det är nog 10-15st som jag känner borde ha platsat om jag gjorde min lista en annan dag. Finns så sjukt många bra filmer!


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Quake-konnässsör

Hmm, det här fick bli de filmerna som jag valde.

12
Skriv svar