De massiva Xbox-läckorna bygger delvis på "gamla" planer, säger Phil Spencer

Skrivet av Håkan:

Man ska ju dock inte glömma att detta bara är en ny variant av Xbox Series X, dvs inte att dom skippar skivläsare till nästa generation, det är ju inte en "pro"-variant av konsolen, utan mer en slim-variant för att prata Playstation-termer. Jag tror fortfarande marknaden finns för skivor, även om storleken på spelen kommer växa ännu större.

Då MS kommer fasa ut skivläsare med denna refresh, tror du att det senare kommer återinföras till nästa generation? Är nog större chans att vinna på lotto.

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Avsaknaden av fingertoppskänsla är nått man tänker när man tänker Sony, Playstation och Jim Ryan.

Så fixade det åt dig

Skämt åsido, håller inte med dig. Tycker Phil Spencer gör ett bra jobb på Xbox och att din beskrivning på riktigt stämmer bättre in på Jim Ryan som totalt saknar kontakt med oss Playstation ägare och inte gjort något gott för Playstation sedan han greppa ratten. Men visst nu pratar vi om Xbox! Dock förstår jag inte vad du menar det är väl inte Phil Spencer som har läckt några dokument?

Måste nog hålla med dig här, måste jag välja någon av dessa konsol chefer som favorit blir det nog Phil. Självklart är dem alla ute efter att tjäna pengar och göra vinster såklart och dem har sina olika strategier för det, men Phil har ju åtminstone bevisats vara en av oss gamers då flera har stött på honom i online spel osv.

Har lite svårt att se Jim Ryan sitta och spela, men man kan ha fel där också 🙂

Medlem

De skulle släppt ny kontroll för längesen istället för att pumpa ut 15 olika färgversioner och limited editions

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av gundemannen:

Om så skulle vara fallet är ju inte Microsoft ensamma om detta då Sony med kör på det spåret med ps5 utan skivläsare. Oavsett vad så verkar ju detta vara vad majoriteten av konsumenter vill. Series S och ps5 digital är de konsolerna som säljer överlägset mest samtidigt som den digitala försäljningen av spel stod för 70% av försäljningen sist jag såg siffror. Så att både Sony och Microsoft satsar på mera digitalt är ju bara naturligt.

Sony har, såvitt vi vet, inga planer på att ta sin PS5 med skivläsare ur produktion. Det är den stora skillnaden här. Spencer pratar alltid om att ge spelarna valmöjligheter, men tar man bort något blir ju resultatet det motsatta. Jag har faktiskt inte sett att den digitala PS5 säljer mycket bättre än den med skivläsare, var har du sett det?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Varför kommenteras varannan kommentar "fingertoppskänsla" ?

Missat nånting?


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem
Skrivet av Sphere of No Form:

Tror sålda PS5 Digital Edition är runt 20% av totala försäljningen.
Series S har sålt ungefär 70-75% av alla Xbox i denna generation (iaf fram till maj 2022).

Hittar tyvärr inte källan nu, men vet det gällde 2022 och att ps5 digital fylldes på snabbare än den med skivläsare (om det var medvetet eller inte vet vi ju såklart inte), och därmed sålde bättre.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Sony har, såvitt vi vet, inga planer på att ta sin PS5 med skivläsare ur produktion. Det är den stora skillnaden här. Spencer pratar alltid om att ge spelarna valmöjligheter, men tar man bort något blir ju resultatet det motsatta. Jag har faktiskt inte sett att den digitala PS5 säljer mycket bättre än den med skivläsare, var har du sett det?

Xbox har inte varit planer på att ta ut den heller vad vi vet, allt är ju bara extremt lösa rykten, så detsamma skulle ju kunna gälla Sony. Vet inte varför vi alltid ska peka ut ett företag när båda troligtvis kommer göra samma ändå.

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Avsaknaden av fingertoppskänsla är nått man tänker när man tänker Sony, Playstation och Jim Ryan.

Så fixade det åt dig

Skämt åsido, håller inte med dig. Tycker Phil Spencer gör ett bra jobb på Xbox och att din beskrivning på riktigt stämmer bättre in på Jim Ryan som totalt saknar kontakt med oss Playstation ägare och inte gjort något gott för Playstation sedan han greppa ratten. Men visst nu pratar vi om Xbox! Dock förstår jag inte vad du menar det är väl inte Phil Spencer som har läckt några dokument?

Jag vet inte varför du känner för att måsta ta upp Jim Ryan och Playstation.
Det har väll sina egna problem och inte vad ämnet handlar om.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

https://youtu.be/8zQ1-b7GAZA?si=nNF7cXSLsUVCKhvE

Destin, som vanligt, läser e-mails och andra saker. Väldigt bra video. Få mera kött på benen.

Medlem
Skrivet av Sphere of No Form:

Tror sålda PS5 Digital Edition är runt 20% av totala försäljningen.
Series S har sålt ungefär 70-75% av alla Xbox i denna generation (iaf fram till maj 2022).

Är det så illa att de flesta Xbox som säljs är S och inte X?

Förvånad att inte fler är "hardcore" bland xbox-spelare.

Nästan alla TVs är ju 4K sen flera år, så Xbox Series S med 1080p känns som nåt folk köper spontant som andrakonsol. Eller på impuls för att den är så billig.

Och till barn såklart. Föräldrar har inte så bra koll på vad 4K är och tycker att den billigare S duger. ☺️


signatur

Memento Mori

Skribent

Det här är ju i grunden dokument som inte var menat för allmänheten. Jag kan lova att det finns exakt likadana "hemska" dokument hos Sony och Nintendo med deras framtida planer. Det kan väl inte vara någon nyhet för någon att det företag gör utåt är något annat än vad som ligger på planeringsbordet internt? Detta gäller ju exakt alla företag.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Är det så illa att de flesta Xbox som säljs är S och inte X?

Förvånad att inte fler är "hardcore" bland xbox-spelare.

Nästan alla TVs är ju 4K sen flera år, så Xbox Series S med 1080p känns som nåt folk köper spontant som andrakonsol. Eller på impuls för att den är så billig.

Och till barn såklart. Föräldrar har inte så bra koll på vad 4K är och tycker att den billigare S duger. ☺️

Är det så illa om det tillför nya kunder då? Tror förövrigt 70-75% är en gravt överskattad spekulation tagen från ett mörkt ställe söderut.

Skrivet av Ruffles:

Jag ser det snarare som ett sätt för Microsoft att begrava spel på skiva till Xbox inför nästa generation. Jag finner det osannolikt att de skulle gå tillbaka till att släppa en konsol med skivläsare när de rullar ut nästa generations Xbox om 4-5 år efter att ha fasat ut just denna funktion under denna generation. Då har Xbox-spelarna hunnit vänja sig och lär se det hela som odramatiskt.

Detta sker ju stegvis. Jag såg hur en forumit på ett annat forum hävdade att det inte längre säljs Xbox-spel på skiva i hans land (Brasilien). Vet inte om det stämmer, men jag tycker att det har varit uppenbart länge i vilken riktning Microsoft vill ta spelbranschen - digitala tjänster och prenumerationer.

Med detta sagt hoppas jag att de ser tillräckligt mycket backlash nu när deras planer läckt till allmänheten att de justerar dem. Microsoft har tidigare visat att de kan ändra sig om kunderna skriker tillräckligt högt. Min farhåga är dock att inte tillräckligt många kommer bry sig.

Microsoft sitter på ett patent för en extern skivläsare så det är nog där vi hamnar förhoppningsvis.

Medlem
Skrivet av Qrush:

Tror förövrigt 70-75% är en gravt överskattad spekulation tagen från ett mörkt ställe söderut.

Siffran (74,8 %) kommer från dokument MS skickat in till en domstol så vi kan nog vara säkra på att den stämmer (april 2022).

Medlem
Skrivet av Margy:

Siffran (74,8 %) kommer från dokument MS skickat in till en domstol så vi kan nog vara säkra på att den stämmer (april 2022).

Ja du har så rätt så, just S var det ju aldrig någon brist på så inte särskilt förvånande att det var så stor skillnad på sålda enheter såhär i efterhand.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag vet inte varför du känner för att måsta ta upp Jim Ryan och Playstation.
Det har väll sina egna problem och inte vad ämnet handlar om.

Som jag skrev vet jag att ämnet är Xbox och där skrev jag ju att jag inte håller med dit statement!
..Och Jim Ryan tar jag upp så ofta jag kan för att som trogen Playstation ägare sedan 1997 vara lite högljudd och uttrycka min besvikelse!

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Sony har, såvitt vi vet, inga planer på att ta sin PS5 med skivläsare ur produktion. Det är den stora skillnaden här. Spencer pratar alltid om att ge spelarna valmöjligheter, men tar man bort något blir ju resultatet det motsatta. Jag har faktiskt inte sett att den digitala PS5 säljer mycket bättre än den med skivläsare, var har du sett det?

Vart i dessa dokument står det att den gamla Series X med skivläsare ska tas ur produktion?

Medlem
Skrivet av blackidus:

Vart i dessa dokument står det att den gamla Series X med skivläsare ska tas ur produktion?

Det står att modellerna Edith och Starkville som sannolikt är S och X når sina EOL (End of Life) innan dessa nya modeller släpps

Medlem
Skrivet av Margy:

Det står att modellerna Edith och Starkville som sannolikt är S och X når sina EOL (End of Life) innan dessa nya modeller släpps

Vilken sida har du hittat det på? Jag har missat det totalt isf.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Vilken sida har du hittat det på? Jag har missat det totalt isf.

I den där PDF-filen med kommande planer är det sidan 14 (den med tidsplanen för de nya konsolerna på - Launch Timelines).

Medlem
Skrivet av Margy:

I den där PDF-filen med kommande planer är det sidan 14 (den med tidsplanen för de nya konsolerna på - Launch Timelines).

Aha där ja, tackar, då är jag med i loopen igen
Ingen disk version är ju riktigt tråkigt, man får ju hoppas att det är tidiga dokument som dem själv sagt och att saker kan ha ändrats.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Det här är ju i grunden dokument som inte var menat för allmänheten. Jag kan lova att det finns exakt likadana "hemska" dokument hos Sony och Nintendo med deras framtida planer. Det kan väl inte vara någon nyhet för någon att det företag gör utåt är något annat än vad som ligger på planeringsbordet internt? Detta gäller ju exakt alla företag.

Det innebär inte att man behöver försvara företagen med någon "boys will be boys"-attityd när deras planer blir offentliga. Särskilt inte när planerna reflekterar precis det kritikerna har sagt gällande riskerna med ActiBlizz-köpet.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av blackidus:

Vart i dessa dokument står det att den gamla Series X med skivläsare ska tas ur produktion?

Se nedan. Nuvarande Series X asas ut till förmån för "Brooklin" (nya Series X). "Starkville EOL ahead of Brooklin launch". EOL= End Of Life. Den kommer enligt dessa dokument tas ur produktion och ersättas av den nya utan skivläsare.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Qrush:

Microsoft sitter på ett patent för en extern skivläsare så det är nog där vi hamnar förhoppningsvis.

Japp, såg det. Nu resulterar ju långt ifrån alla patent i riktiga produkter i slutändan, men man kan väl hoppas att det är ett sätt för dem att hålla dörren öppen.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Skrivet av Johan Lorentzon:

Det här är ju i grunden dokument som inte var menat för allmänheten. Jag kan lova att det finns exakt likadana "hemska" dokument hos Sony och Nintendo med deras framtida planer. Det kan väl inte vara någon nyhet för någon att det företag gör utåt är något annat än vad som ligger på planeringsbordet internt? Detta gäller ju exakt alla företag.

Sorry men det här snuddar what-about-ism rätt hårt.
Visserligen är detta internt men är det är väl knappast skäl att försvara det?
Hade Sony eller Nintendo läckt allt detta i samma omfattning så hade det garanterat haft samma resultat för respektive företag.
Skulle också vilja påstå att det blir värre (i allmänhetens ögon) med tanke på Microsofts snudd på oändliga finansiella resurser.

Med det sagt så måste ju alla (förhoppningsvis) förstå att inget företag är ens kompis. Exakt _allt_ handlar om att göra en vinst.

Skribent
Skrivet av Sphere of No Form:

Sorry men det här snuddar what-about-ism rätt hårt.
Visserligen är detta internt men är det är väl knappast skäl att försvara det?
Hade Sony eller Nintendo läckt allt detta i samma omfattning så hade det garanterat haft samma resultat för respektive företag.
Skulle också vilja påstå att det blir värre (i allmänhetens ögon) med tanke på Microsofts snudd på oändliga finansiella resurser.

Med det sagt så måste ju alla (förhoppningsvis) förstå att inget företag är ens kompis. Exakt _allt_ handlar om att göra en vinst.

Jag försvarar det inte, men det jag menar är att folk verkar så förvånade över detta. Min poäng är exakt det du skriver här, att ingen företag är ens kompis.


signatur

"Writer and Fighter"

12
Skriv svar