Just nu! Rea på Playstation 5

Robot
Just nu! Rea på Playstation 5

Priset sänks med nästan 10 procent i 2 veckor.

#playstation-5, #rea


Inaktiv

Hade det kostat 3000 hade jag kunnat tänka mig ett köp bara för att kunna sitta i soffan och spela ibland.
Min dator är för långt ifrån min soffa och tv så att det blir dryg fördröjning i handkontrollen.

Medlem

Fortfarande mycket dyrare än när den släpptes

Medlem

Fortfarande rockar min ps4 slim och ser ingen anledning köpa en ps5 i dagsläget, inte speciellt många exklusiva spel till ps5 direkt.

Megadelux

Nej. Jag har ett gammalt PS3 som agerar dvdläsare till filmer. Spelar bara på PC.

Jag tycker det är ortroligt höga priser för det man låser in sig på.

Alla Xbox funkar med PC, Alla Playstation funkar med.. ja vad vet jag.

Jag vet inte varför man ska ha en konsoll när man har en PC.

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Fortfarande mycket dyrare än när den släpptes

Fast då var det ju sådan brist att den såldes för typ 20000 istället så riktpriserna var ju värdelösa i realiteten. Var nog väldigt få som fick den billigt.

Medlem

Tja, disc-versionen kostar just nu 6 221 på Amazon. Men jag väntar på ps+-bundeln.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Fortfarande rockar min ps4 slim och ser ingen anledning köpa en ps5 i dagsläget, inte speciellt många exklusiva spel till ps5 direkt.

Beror helt på vad du spelar. Vissa spel får ju ändå en fps boost på PS5 (färre än Xbox dock). Det värdesätter jag mer än exklusiva spel, bättre flyt åt alla!

Medlem

Fick bara vänta 4 månader på min ps5a. Och då var jag också jätte sen för jag hade bokat min på fel ställe. Och fick boka en till i sista minuten då jag fattade hur illa jag låg till. Den första som jag bokade fick jag vänta 5 månader på så det var inte jätte stor skillnad men endå. Just nu är jag sugen på steam deck på grund av Dave the diver och Baldursgate 3. Skulle ha slagit till när den var billigare. Men är lite för snål när det inte handlar om Playstation el Nintendo. Vet att steam deck ska vara mycket mer som en konsol. Och det känns jättebra för mitt hat/frustrerade ogillande hur en pc fungerar är väldigt djupt rotat. Efter flera år av slitande av mitt hår runt 2000 talet så lovade jag mig till slut att aldrig mer köpa en pc för spel. Och det har nästan varit för bra för jag har verkligen kunnat njuta av att spela på Playstation och Nintendo. Blir så lätt frustrerad av allt extra en pc har att frustrera med.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Fortfarande rockar min ps4 slim och ser ingen anledning köpa en ps5 i dagsläget, inte speciellt många exklusiva spel till ps5 direkt.

Många PS4 spel är väldigt njutbara att spela på PS5an i 60 fps. Spelar fortfarande många bra PS4 spel på PS5an. Och det är väldigt bra.

Medlem

Dom går väl bara tillbaka till vad det kostade när PS5 kom ut ? Förhandsbokade mitt och då kostade det 6500

Medlem

Vänta, kostar PS5 7200:- ? Hade turen att köpa mitt på release för 5990:- och det var ganska dyrt. Gillar den väldigt mycket men 7200:- är bara löjligt. Hoppas verkligen att min maskin håller för jag tänker fan inte köpa en ny för dessa priser

Medlem

Väntar fortfarande på en slim-version... fast blir nog en xbox istället för att kunna köra Star Field

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Fortfarande rockar min ps4 slim och ser ingen anledning köpa en ps5 i dagsläget, inte speciellt många exklusiva spel till ps5 direkt.

Du kommer aldrig vilja starta din ps4 igen när du väl vant dig vid ps5, det är iaf så jag känner. Jag har en Ps4 Pro också men den är ju så urbota seg i allt från menyer till när spel laddar att man undrar hur man orkade med den från första början. Jag hade nog t.om tyckt uppgraderingen varit värd pengarna om så inte ens ett enda exklusivt spel hade kommit till den.

Medlem

Glad över att jag förbokade min digitala för 4999 kr.

Medlem
Skrivet av renod:

Nej. Jag har ett gammalt PS3 som agerar dvdläsare till filmer. Spelar bara på PC.

Jag tycker det är ortroligt höga priser för det man låser in sig på.

Alla Xbox funkar med PC, Alla Playstation funkar med.. ja vad vet jag.

Jag vet inte varför man ska ha en konsoll när man har en PC.

Andra spel? Mycket enklare. Inga drivrutiner eller annat som kan strula.

Köpte en dator för 16000 för längesedan med rtx 2070 när det var helt nytt, men spelade ändå hellre på min Xbox One.

Man kan ju även, än så länge fortfarande sälja alla sina spel som man köpt och är färdig med. Går inte på PC, jag spelar aldrig om mina spel så allt jag köper säljer jag igen. Förutom retro, de spelar jag gärna om.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Fast då var det ju sådan brist att den såldes för typ 20000 istället så riktpriserna var ju värdelösa i realiteten. Var nog väldigt få som fick den billigt.

Fast du kan ju inte jämföra retail med vad folk på blocket försökte kränga dom för. Sedan är ju det roliga att Sony försöker se ut som dom är snälla och gör en rea på något dom egentligen tjänar mera pengar på än tänkta original priset.

Medlem
Skrivet av strangelove:

Vänta, kostar PS5 7200:- ? Hade turen att köpa mitt på release för 5990:- och det var ganska dyrt. Gillar den väldigt mycket men 7200:- är bara löjligt. Hoppas verkligen att min maskin håller för jag tänker fan inte köpa en ny för dessa priser

Det är för att kronan rasat i värde med nära 20% mot USD sedan pre-orderpriserna sattes och PS5 släpptes 2020.


signatur

Memento Mori

Skrivet av gundemannen:

Fast du kan ju inte jämföra retail med vad folk på blocket försökte kränga dom för. Sedan är ju det roliga att Sony försöker se ut som dom är snälla och gör en rea på något dom egentligen tjänar mera pengar på än tänkta original priset.

Mnja, 6200 spänn motsvarar idag 525 euro. Riktpriset för den med skivläsare var 599 euro när den släpptes, om jag minns rätt. Att våra politiker fuckat upp landets ekonomi med alltför generösa ekonomiska stimulanser kan knappast Sony beskyllas för.

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Fast du kan ju inte jämföra retail med vad folk på blocket försökte kränga dom för. Sedan är ju det roliga att Sony försöker se ut som dom är snälla och gör en rea på något dom egentligen tjänar mera pengar på än tänkta original priset.

Inte för att Sony är snälla, men PS5 är svår att få ner i pris eftersom alla elektroniska komponenter blev 15% dyrare pga covidkris, ukrainakriget och inflationen.


signatur

Memento Mori

Skrivet av Slimebeast:

Inte för att Sony är snälla, men PS5 är svår att få ner i pris eftersom alla elektroniska komponenter blev 15% dyrare pga covidkris, ukrainakriget och inflationen.

Glöm inte elektronikskatt 2.0, som 1 juli när den trädde i kraft bumpade upp priserna med en femhunka 😉

Slå ihop det med att Sony faktiskt säljer konsoler, till skillnad från Microsoft, så ser vi kontentan till varför vi har de priser vi har här: Sony är ovillig att sänka sina marginaler för att de säljer bra, Sverige kör sin ekonomi i botten, och slänger dessutom på en dyr punktskatt på elektronik mitt i allt.

Medlem

Ändå sinne att vi snart är 3 år in i generationen, kan nog kalla det för halvvägs och konsolerna är dyrare nu än vid lanseringen. Ett rimligt pris vore runt 5000 kr för båda konsolerna.
Tycker det vore rimligt att till nästa sommar lansera åtminstone slim-varianter eller med större hårddisk.

Megadelux
Skrivet av Siegfried:

Andra spel? Mycket enklare. Inga drivrutiner eller annat som kan strula.

Köpte en dator för 16000 för längesedan med rtx 2070 när det var helt nytt, men spelade ändå hellre på min Xbox One.

Man kan ju även, än så länge fortfarande sälja alla sina spel som man köpt och är färdig med. Går inte på PC, jag spelar aldrig om mina spel så allt jag köper säljer jag igen. Förutom retro, de spelar jag gärna om.

Det låter som en kalasbra metod ! Jag samlar ju allt på steam och behåller det. Finns såklart för och nackdelar tills nu för något år sedan då dom stängde ner shoppen online helt för PS3 som jag har.. Så det är ju bara en DVDspelare nuförtiden.

Medlem
Skrivet av Smörgåsmannen:

Mnja, 6200 spänn motsvarar idag 525 euro. Riktpriset för den med skivläsare var 599 euro när den släpptes, om jag minns rätt. Att våra politiker fuckat upp landets ekonomi med alltför generösa ekonomiska stimulanser kan knappast Sony beskyllas för.

499 euro var riktpriset vid släpp så oavsett den internationella finanskrisen är det dyrare. Så jo, går fint att fortsatt beskylla Sony.

Medlem

Oj, det var dyrt. Kostade 4900 SEK när jag köpte den.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Fast du kan ju inte jämföra retail med vad folk på blocket försökte kränga dom för. Sedan är ju det roliga att Sony försöker se ut som dom är snälla och gör en rea på något dom egentligen tjänar mera pengar på än tänkta original priset.

Det var inte bara blocket-försäljare som sålde till överpris utan i stort sett alla officiella butiker. Alla som kunde drog nytta av situationen. Retail existerade i stort sett inte. Alls.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Det var inte bara blocket-försäljare som sålde till överpris utan i stort sett alla officiella butiker. Alla som kunde drog nytta av situationen. Retail existerade i stort sett inte. Alls.

Elgiganten sålde för riktpriset. Jag köpte mitt för 5695. Förövrigt ser jag att de tar 7200 för ett SX också nu. Och 3000 för ett Switch lite. Helvete vad det har gått upp.

Skrivet av gundemannen:

499 euro var riktpriset vid släpp så oavsett den internationella finanskrisen är det dyrare. Så jo, går fint att fortsatt beskylla Sony.

Fel av mig, men även av dig. 550 euro, var det. Sedan kan man tycka att priset ska ha gått ner mer än 25 euro på tre år - men vi lever inte längre under goda tiders premisser. Och sämre kommer det bli, så om du ska ha en, så är detta ett ok tillfälle att slå till.

Medlem
Skrivet av Smörgåsmannen:

Glöm inte elektronikskatt 2.0, som 1 juli när den trädde i kraft bumpade upp priserna med en femhunka 😉

Slå ihop det med att Sony faktiskt säljer konsoler, till skillnad från Microsoft, så ser vi kontentan till varför vi har de priser vi har här: Sony är ovillig att sänka sina marginaler för att de säljer bra, Sverige kör sin ekonomi i botten, och slänger dessutom på en dyr punktskatt på elektronik mitt i allt.

Va, elektronikskatt? Utöver den vanliga 25% momsen? Gud så sjukt.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av renod:

Nej. Jag har ett gammalt PS3 som agerar dvdläsare till filmer. Spelar bara på PC.

Jag tycker det är ortroligt höga priser för det man låser in sig på.

Alla Xbox funkar med PC, Alla Playstation funkar med.. ja vad vet jag.

Jag vet inte varför man ska ha en konsoll när man har en PC.

Konsol är oändligt mycket smidigare än en PC. Det är väl egentligen det enda stora argumentet utöver exklusiva spel men det finns ju på alla plattformar.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

12
Skriv svar