Baldurs Gate 3.

Medlem
Baldurs Gate 3.

Loggade in på Youtube och sökte efter nått gameplay av kommande nya baldurs Gate 3. Hittade en video på 40 minuter nått. Först bara liksom woow!! Vad snygg intro film som höll på i 6 minuter nått.
Men sen när game playet börja???? Pffftttthh HA HA HA HA.. Point and klick med mus pil pekare och turbaserade strider i fågelvy där allt är pytte litet. 🤮

När det är point and klick upplägg, då tycker jag det knappt är ett spelande ens. Ingen inlevande känsla alls. Och sen turbaserat på det hela dessutom med långa pauser i striderna.
Allt är såååå låååångsamt och segt🤣🤣

Alltså jag var inställd på att game playet skulle vara likt witcher spelen där kameran är lite bakom karaktären. Eller som skyrim i första person stil. Hack and slasch så att säga🥰

Jag hade ingen aning om att spelet var utvecklat att vara som ett 20 år gammalt spel.

Nä det här spelet går FETT bort för mig. Besviken 😢

Medlem

troll eller 12 år gammal? hmm

Medlem
Skrivet av quadratis:

troll eller 12 år gammal? hmm

Vadå troll?? Säger ju bara som det är med min spel smak. Är man 12 år för det? Många andra i youtube kommentarerna gillar inte alls heller denna typ av spel.
Denna typ av spel som var vanligare för 20 år eller till och med ännu längre bak i tiden än nu är och har aldrig varit min kopp te.
Dessutom ser det jäkligt komplicerat ut. Orkar inte med super komplicerade spel med tonvis av menyer.

Vill ha lagom svåra spel. Moderna spel.

Moderator | Testpilot

Det krävs att man är en viss typ av person för att man ska kunna uppskatta den här typen av spel. Vissa i genren är lite mer casual (men inte sämre för det) och lite lättare att förstå, typ Dragon Age: Origins.

Hade en vän som frågade om han skulle spela Diablo IV eller Baldur's Gate III, och det är ju vilt skilda upplevelser


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av quadratis:

troll eller 12 år gammal? hmm

Gillar heller inte konceptet med den typen av spel och varken 12 eller troll konto.
Men ditt svar tyder faktiskt mer på det.

Medlem
Skrivet av Guld:

Vadå troll?? Säger ju bara som det är med min spel smak. Är man 12 år för det? Många andra i youtube kommentarerna gillar inte alls heller denna typ av spel.
Denna typ av spel som var vanligare för 20 år eller till och med ännu längre bak i tiden än nu är och har aldrig varit min kopp te.
Dessutom ser det jäkligt komplicerat ut. Orkar inte med super komplicerade spel med tonvis av menyer.

Vill ha lagom svåra spel. Moderna spel.

Att skriva "HA HA HA HA" i all caps eller köra en lång rad upprepade vokaler kanske ger "lite" troll-vibbar.
Det är helt okej att inte gilla BG3 (jag har också en del kritik mot spelet), men det går att uttrycka på olika sätt.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det krävs att man är en viss typ av person för att man ska kunna uppskatta den här typen av spel. Vissa i genren är lite mer casual (men inte sämre för det) och lite lättare att förstå, typ Dragon Age: Origins.

Hade en vän som frågade om han skulle spela Diablo IV eller Baldur's Gate III, och det är ju vilt skilda upplevelser

Dragon Age hann jag spela in en bit men det var påväg att försvinna från game passet så jag hann inte klara av det.

Medlem

Skyrim och Baldurs Gate 3 är båda RPG, men olika sorters spel. På samma sätt som Starcraft 2 och Europa Universalis 4 båda är RTS men helt olika, Arma 3 och CoD är båda FPS men helt olika.

Låter mer som att du hade fel förväntningar på vad spelet skulle vara än att det är ett dåligt spel.

Skribent
Skrivet av Guld:

Dragon Age hann jag spela in en bit men det var påväg att försvinna från game passet så jag hann inte klara av det.

DA: O var ju ett sådant spel som du benämner vid "peka-klicka". Det var ju den spirituella uppföljaren till Baldurs Gate. Så gillade du inte det så var nog chansen minimal du skulle gilla BG3.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Guld:

Loggade in på Youtube och sökte efter nått gameplay av kommande nya baldurs Gate 3. Hittade en video på 40 minuter nått. Först bara liksom woow!! Vad snygg intro film som höll på i 6 minuter nått.
Men sen när game playet börja???? Pffftttthh HA HA HA HA.. Point and klick med mus pil pekare och turbaserade strider i fågelvy där allt är pytte litet. 🤮

När det är point and klick upplägg, då tycker jag det knappt är ett spelande ens. Ingen inlevande känsla alls. Och sen turbaserat på det hela dessutom med långa pauser i striderna.
Allt är såååå låååångsamt och segt🤣🤣

Alltså jag var inställd på att game playet skulle vara likt witcher spelen där kameran är lite bakom karaktären. Eller som skyrim i första person stil. Hack and slasch så att säga🥰

Jag hade ingen aning om att spelet var utvecklat att vara som ett 20 år gammalt spel.

Nä det här spelet går FETT bort för mig. Besviken 😢

Ok. Men vad var ditt mål med denna tråd?
För det framstår mest som att du är ute efter att få reaktioner på din negativa inställning till spelet. Därav du blir kallad troll.
Om du var ute efter en riktig diskussion angående spelet, genren och varför folk uppskattar det så borde du öva lite på hur du lägger fram dina åsikter.

Sedan framstår det helt overkligt att du inte har en aning om vilken typ av spel som BG3 skulle vara, med tanke på spelets ursprung och att utvecklaren av det tidigare gjort just turbaserade "peka klicka" spel som inte har någon likhet med t.ex. Witcher.
Därav din ålder ifrågasätts.

Alla är fri till sin åsikt, själv är jag inte intresserad av BG3 trots att jag en gång i tiden älskade föregångarna men har helt andra preferenser idag.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

DA: O var ju ett sådant spel som du benämner vid "peka-klicka". Det var ju den spirituella uppföljaren till Baldurs Gate. Så gillade du inte det så var nog chansen minimal du skulle gilla BG3.

https://www.youtube.com/watch?v=SnxcN5Hl8EY

Ja. Så just därför gillade jag inte det spelet så värst egentligen. Tragg stress spelade mest för att testa och försöka hinna få så många achiviments som möjligt innan det ploppa bort från game passet.
Om jag hade startat spelet för att testa så fort det släpptes på passet så hade jag nog inte ens spelat klart hälften ens för det var faktiskt ganska bedrövligt på grund av spel upplägget.
Rörigt och grötigt.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Gillar heller inte konceptet med den typen av spel och varken 12 eller troll konto.
Men ditt svar tyder faktiskt mer på det.

ok. alla gillar olika, det är helt ok. mitt svar var baserat på hur op uttryckte sig om spelet, inte vad hen uttryckte. antog att det var uppenbart.

Medlem

Såg gameplay och tänkte "Vilken underbar blandning av Dragon Age: Origins och Dungeon Siege" där sistnämnda är strax över 20 år gammalt så visst, det är väl ganska spot on och passar absolut inte alla. Blev ny GOTY-kandidat för min del dock. 👍

Medlem
Skrivet av Soulless:

Ok. Men vad var ditt mål med denna tråd?
För det framstår mest som att du är ute efter att få reaktioner på din negativa inställning till spelet. Därav du blir kallad troll.
Om du var ute efter en riktig diskussion angående spelet, genren och varför folk uppskattar det så borde du öva lite på hur du lägger fram dina åsikter.

Sedan framstår det helt overkligt att du inte har en aning om vilken typ av spel som BG3 skulle vara, med tanke på spelets ursprung och att utvecklaren av det tidigare gjort just turbaserade "peka klicka" spel som inte har någon likhet med t.ex. Witcher.
Därav din ålder ifrågasätts.

Alla är fri till sin åsikt, själv är jag inte intresserad av BG3 trots att jag en gång i tiden älskade föregångarna men har helt andra preferenser idag.

Jag tycker inte om denna typ av spel. Andra tycker om denna typ av spel. Punkt slut.
Hää!! Bara för att man skriver lite dramatiskt behöver man inte vara ett troll för det. Ville bara förstärka lite hur jag tycker om denna typ av spel. Inget illa menat mot någon.
Sen det där med 12 år. Så här är det. Jag har inte haft koll så mycket på denna typ av spel på grund av att jag inte gillar denna typ av spel, så när jag läste om baldurs gate 3 här på fz lite hastigt för en tid sen tillbaka då var det första gången jag läste om det spelet. Aldrig hört talas om det.
Och DÅ trodde jag inte att det skulle bli ett sådant här spel det visar sig vara nu.

Skribent
Skrivet av kebbe:

Såg gameplay och tänkte "Vilken underbar blandning av Dragon Age: Origins och Dungeon Siege" där sistnämnda är strax över 20 år gammalt så visst, det är väl ganska spot on och passar absolut inte alla. Blev ny GOTY-kandidat för min del dock. 👍

Tänker gå lite off-topic, men MS borde damma av Dungeon Siege-IP:t! Vad fan!


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Tänker gå lite off-topic, men MS borde damma av Dungeon Siege-IP:t! Vad fan!

En remaster av första och andra spelet skulle sitta på sin plats, dock finns det hyfsat bra moddar som gör jobbet.
Ett nytt dungeon siege med musik från Justin bell, drömma kan man alltid...


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Tänker gå lite off-topic, men MS borde damma av Dungeon Siege-IP:t! Vad fan!

Fortsätter på OT.
Jag vann dungeon siege här på FZ en gång för länge sen.
Fick en signerad skiva hemskickad


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd

Gillar vanligtvis heller inte CRPGs men detta är fantastiskt.

Medlem

Mina problem med Baldur's Gate III och varför jag inte fick ett sug var först och främst att det liknade Dragon Age i upplägget. (Jag hade inga problem med Neverwinter Nights, för det hette inte Baldurs Gate).

Sen är jag en sån där person som vill ha ett visst stuk på en serie med samma namn. Jag gillar isometrisk 2D (du ser din karaktär snett uppifrån hela tiden i en fast "kameravinkel")

Sista biten från cinematics och andra ingame-saker var röstskådespeleriet. Kevin Michaels Richardson och David Warner var stora tunga personer inom rösterna i Baldur's Gate. Det fanns nåt i deras röster som gjorde serien så mycket tyngre och djupare,

Rösterna i fråga tillhörde:

Sarevok och drömmarna i 1:an - Kevin Michaels Richardson
Jon Irenicus BG2 - David Warner

Det är svårt att slå såna människor i Baldur's Gate's röstskådespeleri i min mening.

Jag hoppas ni som spelar får kul med spelet men jag vinner lika mycket njutning i att köra om dom gamla om och om igen


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem
Skrivet av Ariath:

Mina problem med Baldur's Gate III och varför jag inte fick ett sug var först och främst att det liknade Dragon Age i upplägget. (Jag hade inga problem med Neverwinter Nights, för det hette inte Baldurs Gate).

Sen är jag en sån där person som vill ha ett visst stuk på en serie med samma namn. Jag gillar isometrisk 2D (du ser din karaktär snett uppifrån hela tiden i en fast "kameravinkel")

Sista biten från cinematics och andra ingame-saker var röstskådespeleriet. Kevin Michaels Richardson och David Warner var stora tunga personer inom rösterna i Baldur's Gate. Det fanns nåt i deras röster som gjorde serien så mycket tyngre och djupare,

Rösterna i fråga tillhörde:

Sarevok och drömmarna i 1:an - Kevin Michaels Richardson
Jon Irenicus BG2 - David Warner

Det är svårt att slå såna människor i Baldur's Gate's röstskådespeleri i min mening.

Jag hoppas ni som spelar får kul med spelet men jag vinner lika mycket njutning i att köra om dom gamla om och om igen

Baldur's Gate 3 är till skillnad från de första spelen äntligen inspirerat av det spel som ligger bakom hela Baldur's Gate och all historia som finns, nämligen D&D. De första spelen med sin rtwp strider hade aldrig riktigt samma känsla som i rollspelen.

Rösterna i BG3 är oerhört mycket bättre än de i tidigare spel. Här är några exempel från BG2, som lite känns som svenska dubbningar av tecknade serier på 90-talet.
https://www.youtube.com/watch?v=RxiikT8iAFY

Medlem
Skrivet av Fulci:

Baldur's Gate 3 är till skillnad från de första spelen äntligen inspirerat av det spel som ligger bakom hela Baldur's Gate och all historia som finns, nämligen D&D. De första spelen med sin rtwp strider hade aldrig riktigt samma känsla som i rollspelen.

Rösterna i BG3 är oerhört mycket bättre än de i tidigare spel. Här är några exempel från BG2, som lite känns som svenska dubbningar av tecknade serier på 90-talet.
https://www.youtube.com/watch?v=RxiikT8iAFY

Jag tvivlar inte på det du säger. Jag är helt säker på att dom gjort ett jävla jobb men det attraherar mig inte. Som jag skrivit innan så hoppas jag att ni som lirar får en sjuhelvetes resa men jag tror jag tar Durlag's tower i 1:an istället

Edit:

När du hörde denna rösten stannade tiden upp för du hade övervunnit nåt stort i spelet. (BG1)


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Moderator | Testpilot
Skrivet av Ariath:

Jag tvivlar inte på det du säger. Jag är helt säker på att dom gjort ett jävla jobb men det attraherar mig inte. Som jag skrivit innan så hoppas jag att ni som lirar får en sjuhelvetes resa men jag tror jag tar Durlag's tower i 1:an istället

Edit:

När du hörde denna rösten stannade tiden upp för du hade övervunnit nåt stort i spelet. (BG1)

https://www.youtube.com/watch?v=J6hPHtzrfCQ&list=PL2ts7GEfV5l...

Låter mest som nostalgi som blindar dig helt ärligt. Men inget fel med det oavsett. Vi tycker alla om olika saker! Själv har jag inte spelat originalen, men äger dem på skiva sedan en tid tillbaka Får väl hoppa in i dem när jag är klar med detta.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

en av GOTY för mig


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av JohannaBjärred:

Gillar vanligtvis heller inte CRPGs men detta är fantastiskt.

Kan du berätta mer?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Låter mest som nostalgi som blindar dig helt ärligt. Men inget fel med det oavsett. Vi tycker alla om olika saker! Själv har jag inte spelat originalen, men äger dem på skiva sedan en tid tillbaka Får väl hoppa in i dem när jag är klar med detta.

Det där går att vända lite på också, det kan rent psykologiskt mycket väl vara "nyhetens behag" som gör att många ser BG3 genom något rosafärgat skimmer. Hur det står sig, inte minst över tid, återstår att se.

Diskussionen där är intressant - vilka förväntningar man har, vad man vill ha ut, vad man värderar, vad man har för tidigare erfarenheter och så vidare. Vi skiljer ju oss åt i de avseendena. Någonstans blir det också jäkla svårt att säga vad som är rätt och fel när man tar in så många personliga aspekter i kalkylen.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Ariath:

Jag tvivlar inte på det du säger. Jag är helt säker på att dom gjort ett jävla jobb men det attraherar mig inte. Som jag skrivit innan så hoppas jag att ni som lirar får en sjuhelvetes resa men jag tror jag tar Durlag's tower i 1:an istället

Edit:

När du hörde denna rösten stannade tiden upp för du hade övervunnit nåt stort i spelet. (BG1)

https://www.youtube.com/watch?v=J6hPHtzrfCQ&list=PL2ts7GEfV5l...

Det är en smaksak och det är ok att ha olika smak.

Jag gillar att de är mer som rollspelet D&D i BG3 med omgångsbaserade strider. Därför tycker jag att BG3 är mer ett Baldur's Gate än de första två spelen. Men det beror nog på att jag spelat en tabletop D&D (5E) kampanj i bland annat Baldur's Gate. Tycker de har fått in väldigt mycket rollspelskänsla i BG3.

De första två spelen är klassiker, många gillar dem. Men jag föredrar BG3 faktiskt.

De två Pillars spelen är mer likt BG originalspelen, men då i en annan värld.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Låter mest som nostalgi som blindar dig helt ärligt.

Precis som du kan vara förblindad av det nya skimrande. 😉

Moderator | Testpilot
Skrivet av stephan900:

Precis som du kan vara förblindad av det nya skimrande. 😉

Självklart. Men jag uppskattar gamla spel av samma anledningar han nämner, men kan också tycka om nya som gör sin egen grej. Inte att jag blint anser att det gamla är bättre, och nytt är sämre bara för det är annorlunda. Viss skillnad ändå, och inte så att mitt synsätt är rätt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Känns som en lite onödig tråd från någon noob som har svårt att googla youtubea sig till information. Det finns otroligt många olika typer av spel och varje människa är unik när det handlar om vilka spel dom gillar och när i sitt liv dom gillar dessa spel. Själv så är jag över 40 nu och känner att energin att spela blir sämre och sämre. När jag börjar föredra att titta internet och youtube på samma gång istället för att spela. Det börjar gå utför för mig snart kanske jag tar upp fiske snart vem vet då är det bara att lägga in sig på långvården direkt.....

Medlem

För mig så är BG3 ett av de få spel jag satt mig ner och spelat på många år där jag faktiskt fastnat. Pallade inte att spela igenom DA:Inquisition, eller DA2, tror det senaste jag fastnade för och verkligen spelade igenom fullt var Mass Effect Legendary Edition trilogin, och innan det tror jag att det var DA:O. Fastnade hyffsat för Pathfinder: Kingmaker och Wrath of the Righteous men inte tillräckligt för att spela igenom. BG3 igår så satte jag mig ner kl 18:30 och sen var klockan plötsligt 02:30 o.O Vet inte vad som hände.

Visst finns det skavanker och småsaker i spelet som inte är perfekt, men interaktionerna, valfriheten, karaktärerna, allt story-relaterat är fantastiskt imo. Efter ca 20 timmars pillande så känns det som GOTY för mig.

12
Skriv svar