Max Delifresh Plant Beef 4-p 90g (Vegansk)

Medlem
Max Delifresh Plant Beef 4-p 90g (Vegansk)

Max Delifresh Plant Beef 4-p 90g

Varumärke: Max
Tillverkare: Dafgårds
Inköpsställe: ICA Maxi
Pris: 48kr för 4x90g

Ingredienser
VETE-och SOJAPROTEIN (vatten, texturerat VETEGLUTEN och SOJAPROTEIN), kokosfett, vatten, rapsolja, emulgeringsmedel E461, ärtstärkelse, torkade grönsaker (lök, vitlök), torkat äpple, jästextrakt, salt, kryddor (svartpeppar, SELLERI, koriander), svamppulver, bambufiber, rödbetskoncentrat, naturlig arom, karamelliserat socker, citronjuice.

Näringsvärde per 100 g
Energi (kcal) 291 kcal, Energi (kJ) 1217 kJ, Fett 23 g, Varav mättat fett 13 g, Kolhydrat 5 g, Varav socker 1.7 g, Fiber 2.3 g, Protein 16 g, Salt 1.2 g

Tillagning

2x3 minuter på medelvärme. Min IPhone gjorde att den ser lite rödare ut än i verkligheten. Lätt att det blir svarta kanter om man steker 30 sekunder mer än de angett, så för nybörjare så är timer att rekommendera. Dock hade jag kanske en smula mer än medelvärme på. Så ska man grilla dem så bör man ha ett extra vakande öga.

Smak och textur

Smaken i burgaren är bra. Det smakar ej svamp eller mixade bönor utan har en behaglig smak. Texturen påminner rätt väl om texturen på vanliga 90g köttburgare vilket bidrar till en bra smakupplevelse. Det man kunde ha önskat, när de ändå var på god väg, att det hade varit mer kryddor. T.ex svartpeppar eller spiskummin. Dock får man ha det i åtanke och kompensera det med tillbehören för lite mer drag. Det hade varit önskvärt att burgarna varit tjockare. Speciellt då de fått till texturen bra. Det resulterar till att man nästan är tvungen att ha dubbla burgare om man är lite hungrig.

Slutsats

Dessa burgare är ett gott alternativ till kött. Betyget landar någonstans mellan 3 och 4. Kanske hade resulterat i en 4a om man grillat dem. Prissättningen är som man kan förvänta sig med veganska burgare med 12kr per styck. Dessa burgare är helt klart värt att prova om man inte gjort det förut.

Max Delifresh Plant Beef 4-p 90g
3
Bra
+
Fibrer ger fin textur
+
Inte torr eller smulig
+
Bra köttalternativ med smakrika tillbehör
+
Säkerligen väldigt god grillad
-
Hade behövts lite mer kryddor
-
23% fett (13% mättat)
Det här betyder betygen på FZ
Medlem

Haha, otippat att snubbla över en sådan här recension just här. En trevlig överraskning dock, kanske ska ta och prova produkten själv.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem
Skrivet av smuts:

Haha, otippat att snubbla över en sådan här recension just här. En trevlig överraskning dock, kanske ska ta och prova produkten själv.

Exakt det jag kände och frågade här:
https://www.fz.se/forum/trad/455234-okej-med-andra-recensione...

Medlem

håller med , superhärligt med något nytt! noterade att du skrev innehållet, men skulle kunna lägga till notering med glutenfritt/äggfri etc etc:)

Medlem
Skrivet av ibbe87:

håller med , superhärligt med något nytt! noterade att du skrev innehållet, men skulle kunna lägga till notering med glutenfritt/äggfri etc etc:)

Ingredienserna ingår i recensionen. Figure it out

Medlem

För kännedom:

På innehållsförteckningen måste de listas på så sätt att procentuellt mesta innehållet måste rankas först osv....

I detta fall är kokosfett rankat 2a, och förklarar varför det är 23% fett i produkten.

Ett Pro-Tip för att läsa innehållsförteckningen. Är socker 2a eller 3a => Skiten är full av socker..

Medlem

Jag har aldrig käkat någon kött-imitation som kan konkurrera med smaken och konsistensen av riktigt kött. Så jag brukar va skeptisk.

Det dröjer nog några år innan vi det kommer produkter som når över 3 av 5 i betyg?

Jag tycker det bästa i vegoväg är tofu av olika slag, inga kött-imitationer. Vill man käka kött så är riktigt kött bäst. Vill man äta vegetarisk så är Tofu, fisk eller ägg bäst.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Jag har aldrig käkat någon kött-imitation som kan konkurrera med smaken och konsistensen av riktigt kött. Så jag brukar va skeptisk.

Det dröjer nog några år innan vi det kommer produkter som når över 3 av 5 i betyg?

Jag tycker det bästa i vegoväg är tofu av olika slag, inga kött-imitationer. Vill man käka kött så är riktigt kött bäst. Vill man äta vegetarisk så är Tofu, fisk eller ägg bäst.

Sant. Men dessa burgare är veganska

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Vill man äta vegetarisk så är Tofu, fisk eller ägg bäst.

Vegetarianer äter inte fisk. Så konstigt statement

Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Vegetarianer äter inte fisk. Så konstigt statement

Joda, det finns både och.
Sen är det ju upp till var och en, när det är frivilligt.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

"Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point."

Yep. Eat fish vegetarians!

Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

"Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point."

Yep. Eat fish vegetarians!

Pescetarian (stockholmsvegetarian)
En pescetarian, eller ”stockholmsvegetarian”, äter en vegetarisk kost men även fisk och skaldjur. En pescetarian kanske inte anses som en ”riktig” vegetarian i allas ögon, men ett intag av fisk kan bidra till att man får i sig mer av t ex D-vitamin och omega 3-fettsyror.”

Källa:
https://www.mittval.se/sv-se/vegetarian/olika-typer-av-vegeta...

I Japan anses inte fisk räknas in som kött heller:

”In Japan, fish isn't really considered meat, and fish or fish derived products often find their way into seemingly vegetarian dishes. Most Japanese people don't consider meat derived cooking ingredients, such as broth, oil, or garnishes, as things vegetarians would want to avoid.”

En till källa är den här diskussionen på Quora:
https://www.quora.com/Are-fish-and-seafood-considered-meat

Slutsats, det finns många olika synsätt på vad som är bra vegokost eller ej. Det är upp till var och en egentligen, en smaksak.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Pescetarian (stockholmsvegetarian)
En pescetarian, eller ”stockholmsvegetarian”, äter en vegetarisk kost men även fisk och skaldjur. En pescetarian kanske inte anses som en ”riktig” vegetarian i allas ögon, men ett intag av fisk kan bidra till att man får i sig mer av t ex D-vitamin och omega 3-fettsyror.”

Källa:
https://www.mittval.se/sv-se/vegetarian/olika-typer-av-vegeta...

I Japan anses inte fisk räknas in som kött heller:

”In Japan, fish isn't really considered meat, and fish or fish derived products often find their way into seemingly vegetarian dishes. Most Japanese people don't consider meat derived cooking ingredients, such as broth, oil, or garnishes, as things vegetarians would want to avoid.”

En till källa är den här diskussionen på Quora:
https://www.quora.com/Are-fish-and-seafood-considered-meat

Slutsats, det finns många olika synsätt på vad som är bra vegokost eller ej. Det är upp till var och en egentligen, en smaksak.

Tack för en utförlig information

Medlem

Det var så lite så!
Tack för diskussionen och recensionen.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Vegetarianer äter inte fisk. Så konstigt statement

I alla år jag har arbetat i restaurangbranchen (över 15 år samt att familjen driver restaurangverksamhet sedan 40 år tillbaka) har vegetarianer ätit fisk, skaldjur, ägg och laktosprodukter.

Edit: såg nu Hanzos utförliga svar ovan...


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Sant..... veganska burgare..... inget från djurriket...

Denna diskussion har ballat ur helt..... Tråkigt med energitjuvar...

Ta bort hela fan inklusive min review please

Medlem

Rolig och väldigt användbar recension @lasseedsvik

Låt inte de otroligt fåniga kommentarerna störa!

Skribent
Skrivet av lasseedsvik:

Kul recension! Alltid roligt när det kommer upp lite annorlunda saker.

Hade ingen aning om att det var Dafgård som står bakom burgarna, men förvånar mig väl inte heller.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Citat:

Skrivet av Hanzo:

Slutsats, det finns många olika synsätt på vad som är bra vegokost eller ej. Det är upp till var och en egentligen, en smaksak.

Ordet vegetarian härstammar från uttrycket "vegetable regimen diet" vilket i sin tur refererar till all ätbar vegetation. Fisk och skaldjur är inte vegetation och kan inte på något sätt antas vara vegetarisk kost, det är inte öppet för diskussion.

En pescetarian anammar en annan typ av kosthållning som inte endast är vegetarisk därav är en enskild benämning nödvändig, som kommer från en blandning av det Italienska ordet för fisk “pesce,” och "vegetarian".

Medlem

Nice recension, är varken vegan eller vegetarian men inte rädd att prova något annat bara det verkar gott och inte innehåller något jag inte tål.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Hade ingen aning om att det var Dafgård som står bakom burgarna, men förvånar mig väl inte heller.

Kronfågel gör deras övriga produkter:
https://www.kronfagel.se/produktgrupper/fardiglagat/

Medlem

Kul recension!

Jag har själv börjat äta mer vegetariskt de senaste åren och där har Anammas Vegoburgare blivit en favorit, gillar verkligen smaken på dem även om det som sagt än så länge är en bit kvar till "köttkänslan" så tycker jag att just burgare funkar ypperligt som vegetariska.

Måste testa dessa och jämföra!

Medlem
Skrivet av greb1989:

Kul recension!

Jag har själv börjat äta mer vegetariskt de senaste åren och där har Anammas Vegoburgare blivit en favorit, gillar verkligen smaken på dem även om det som sagt än så länge är en bit kvar till "köttkänslan" så tycker jag att just burgare funkar ypperligt som vegetariska.

Måste testa dessa och jämföra!

Jag har tänkt på Anammas burgare och övriga produkter. De är "all over the place", eller så känns det i alla fall. Är du sugen på att göra en recension av dem?

Medlem

Vegetarisk man är ofta rent av dåligt imo men plantbeef på max är inte stor skillnad mot deras köttburgare.
Dock föredrar jag kycklingburgare om jag ska äta på Max.

För övrigt i diskutionen.
Vegmat är dåligt för miljön, det skövlas skog och en massa annat för att odla specifika veg-maten och fiskindustrin är väll värsta "matindustrin" av alla.

Det bästa är att äta lokald framatälld mat oavsett om det är grönsaker eller kött.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Vegetarisk man är ofta rent av dåligt imo men plantbeef på max är inte stor skillnad mot deras köttburgare.
Dock föredrar jag kycklingburgare om jag ska äta på Max.

För övrigt i diskutionen.
Vegmat är dåligt för miljön, det skövlas skog och en massa annat för att odla specifika veg-maten och fiskindustrin är väll värsta "matindustrin" av alla.

Det bästa är att äta lokald framatälld mat oavsett om det är grönsaker eller kött.

Necroposting, men länka gärna källor på att "vegmat" är dåligt för miljön. Det skövlas en helsikes massa skog (Anlagda amazonasbränder någon?) för odling av foder till boskap, att "vegmat" skulle vara sämre har jag inte sett någon trovärdig källa påstå.

Och det bästa för miljön är lokalt framställd plantbaserad/vegansk mat, bara 10% av de kalorier ett djur äter blir den vävnad som människan sedan äter. Detta sker oavsett var djuret befinner sig.

Medlem
Skrivet av aeosoth:

Necroposting, men länka gärna källor på att "vegmat" är dåligt för miljön. Det skövlas en helsikes massa skog (Anlagda amazonasbränder någon?) för odling av foder till boskap, att "vegmat" skulle vara sämre har jag inte sett någon trovärdig källa påstå.

Och det bästa för miljön är lokalt framställd plantbaserad/vegansk mat, bara 10% av de kalorier ett djur äter blir den vävnad som människan sedan äter. Detta sker oavsett var djuret befinner sig.

nej jag har inga länkar än fd vegetarianer/veganers ord. Tycker det låter rimligt också, det var mycket snack förr att allt blir bättre men det har ändrats.
Det är helt enkelt ingen miljövinst om alla skulle gå bli veganer. Det skulle väll vara om man ser till djuren så fall.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

nej jag har inga länkar än fd vegetarianer/veganers ord. Tycker det låter rimligt också, det var mycket snack förr att allt blir bättre men det har ändrats.
Det är helt enkelt ingen miljövinst om alla skulle gå bli veganer. Det skulle väll vara om man ser till djuren så fall.

Så, source "trust me bro"? Och nej det låter inte rimligt, så gott som all forskning som gjorts på detta även i nutid pratar om hur mycket vi skulle vinna klimatmässigt på att gå över till en växtbaserad kost.

Återigen - du får gärna komma med fakta som stöttar dina påståenden.

Ett citat från länken nedan som är intressant med tanke på dina påståenden:
However, it turned out that what was eaten was far more important in terms of environmental impacts than where and how it was produced. Previous research has shown that even the lowest-impact meat – organic pork – is responsible for eight times more climate damage than the highest-impact plant, oilseed.
(https://www.theguardian.com/environment/2023/jul/20/vegan-die...)

Medlem
Skrivet av aeosoth:

Så, source "trust me bro"? Och nej det låter inte rimligt, så gott som all forskning som gjorts på detta även i nutid pratar om hur mycket vi skulle vinna klimatmässigt på att gå över till en växtbaserad kost.

Återigen - du får gärna komma med fakta som stöttar dina påståenden.

Ett citat från länken nedan som är intressant med tanke på dina påståenden:
However, it turned out that what was eaten was far more important in terms of environmental impacts than where and how it was produced. Previous research has shown that even the lowest-impact meat – organic pork – is responsible for eight times more climate damage than the highest-impact plant, oilseed.
(https://www.theguardian.com/environment/2023/jul/20/vegan-die...)

Att frakta all veganmat sojaprodukter och allt vad det är världenöver och odla denna mat är det jag pratar om.
Ärligt talat ids jag inte diskutera och leta fram länkar.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Att frakta all veganmat sojaprodukter och allt vad det är världenöver och odla denna mat är det jag pratar om.
Ärligt talat ids jag inte diskutera och leta fram länkar.

Du får tro vad du vill. Men du har fel.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Du får tro vad du vill. Men du har fel.

Japp då säger vi så, det är en vinst för miljön att skövla skog och transportera veg maten långväga än att välja lokalt mat


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

12
Skriv svar