Xbox väntar med VR tills marknaden har växt

Robot
Xbox väntar med VR tills marknaden har växt
Medlem

Trist, men smart. Sony sålde väl inte överjävligt med psvr2 men helt klart är det populärt. Jag vill själv ha ett set när det blir lite bättre pris.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Så länge större aktörer i branschen som t.ex. Microsoft/XGS avstår från att bidra till utvecklingen av AR/VR så kommer marknaden fortsatt växa långsamt framöver.

Det är dyrt att köpa ett VR-set som håller måttet (utöver en kapabel PC/Konsol) och spelen i dagsläget är väl inte jätteattraktiva (om man bortser från Half-Life Alyx).

Tycker inte att har hänt speciellt mycket sedan jag krängde av mitt Oculus Rift för 5-6 år sedan

Medlem

Smart imo. Lägg resurserna på rätt saker som bättre konsoler, system uppdateringar fler och bättre spel osv.

Geeks Gaming

På ett sätt synd då dom har flightsimulator. Sen hade dom gärna fått köpa upp Frontier och göra Elite 2 och fixa till de xD

Kanske kunde göra ett samarbeta med Valve.

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Trist, men smart. Sony sålde väl inte överjävligt med psvr2 men helt klart är det populärt. Jag vill själv ha ett set när det blir lite bättre pris.

Sålde? Säljer menar du.
PSVR2 säljer bra ich fortsätter att sälja och det finns massa spel.

Skrivet av ninjalulz:

Så länge större aktörer i branschen som t.ex. Microsoft/XGS avstår från att bidra till utvecklingen av AR/VR så kommer marknaden fortsatt växa långsamt framöver.

Det är dyrt att köpa ett VR-set som håller måttet (utöver en kapabel PC/Konsol) och spelen i dagsläget är väl inte jätteattraktiva (om man bortser från Half-Life Alyx).

Tycker inte att har hänt speciellt mycket sedan jag krängde av mitt Oculus Rift för 5-6 år sedan

Det har hänt mycket, Half lufe alyx är bara ett i mängden nu.

OnT: Det ligger inte i MS/Xbox att ligga i framkant. Jag ser MS vara på sidan om och sen ev hoppa in.
Att ligga i framkant vad gäller innovation mm är inte MS/Xbox sak utan man köper in sig senare nör nån annan planat vägen.
Tråkugt kan man tycka men men 🤷‍♂️


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag ska köpa Apple Vision Pro nästa år så hoppas Apple och Microsoft kan samarbeta. Vore perfekt!

Medlem

VR är alldeles för nischat och väldigt få spel passar i VR. Jag har aldrig spelat ett VR spel mer än 2 minuter. Jag kan se potentiella spel som bil/flygspel men det skulle aldrig få mig att köpa ett VR headset bara för det. Hade hellre lagt pengarna på en riktigt bra ratt eller styrspak till flyg.

Medlem
Skrivet av showerguy:

Jag ska köpa Apple Vision Pro nästa år så hoppas Apple och Microsoft kan samarbeta. Vore perfekt!

Här har vi en som har överflöd av pengar. Ser inte att Apple och MS skulle samarbeta i någon form någonsin.

Medlem

Jag kanske är lite pessimistisk men jag tror aldrig det kommer bli standard med VR. Inte pga tekniken, möjligheterna är oändliga. Problemet tror jag är att det är väldigt osoft att sitta med ett headset på sig i soffan. Är man flera blir det väldigt plojjigt, handhållet spelande ska vi inte snacka om. Hardcorespelare och entusiaster kommer väl till viss del gå över. Men att dra på sig ett varmt headset för att köra super mario är ett alldeles för stort trappsteg.

Medlem
Skrivet av BiffTannen:

Jag kanske är lite pessimistisk men jag tror aldrig det kommer bli standard med VR. Inte pga tekniken, möjligheterna är oändliga. Problemet tror jag är att det är väldigt osoft att sitta med ett headset på sig i soffan. Är man flera blir det väldigt plojjigt, handhållet spelande ska vi inte snacka om. Hardcorespelare och entusiaster kommer väl till viss del gå över. Men att dra på sig ett varmt headset för att köra super mario är ett alldeles för stort trappsteg.

Det handlar ibte om att ersätta soffspelande, förstår ibte varför folk ofta drar upp det tankesättet.
Mobiler har inte ersatt konsoler eller pc gaming eller tvärt om heller.
Det är bara ett annat sätt att spela och inget man behöver vara rädd för kommer ersätta "ens favorit sätt" att spela om det nu är soffspelande.

Det är samma som ovan so säger att det är "för nischat" och inga spel fungerar i VR.
Verkligheten bevisar annat, än vad trötta 30+are på det här forumet tror sig veta 😂


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

OnT: Det ligger inte i MS/Xbox att ligga i framkant. Jag ser MS vara på sidan om och sen ev hoppa in.
Att ligga i framkant vad gäller innovation mm är inte MS/Xbox sak utan man köper in sig senare nör nån annan planat vägen.
Tråkugt kan man tycka men men 🤷‍♂️

Kanske inte nu för tiden men jag skulle säga att det var Xbox som fick igång marknaden för digitala spel på konsol under 360 tiden när dom bland annat satsade på indie titlar genom Arcade. Jag hittade Braid och Limbo genom det. Då var det mer standard att köpa fysiska kopior men Xbox vågade satsa på konceptet.
Sen var det ju Xbox som typ uppfann achievements på till 360. Något som många större plattformar har lagt till i efterhand, bland andra Sony och Steam.
Och under senare år är det väl i princip bara GamePass som har lyckats bra med sin prenumerationstjänst för spel? Många andra har försökt men misslyckats.

Men annars kanske dom inte har varit så innovativa.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av robbis:

VR är alldeles för nischat och väldigt få spel passar i VR. Jag har aldrig spelat ett VR spel mer än 2 minuter. Jag kan se potentiella spel som bil/flygspel men det skulle aldrig få mig att köpa ett VR headset bara för det. Hade hellre lagt pengarna på en riktigt bra ratt eller styrspak till flyg.

Sen när du har de grejerna så köper du ett vr-headset, rena nirvana att köra ett bilspel med riktigt skön ratt och vr 💗


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Trist, men smart. Sony sålde väl inte överjävligt med psvr2 men helt klart är det populärt. Jag vill själv ha ett set när det blir lite bättre pris.

VR kommer förmodligen inte bli billigare, utan bara tekniskt bättre och få större användningsområde samt material.
Meta Quest 3 verkar inte heller bli en billig historia och den lär ha betydligt kortare livslängd än PSVR2.

Skrivet av ninjalulz:

Så länge större aktörer i branschen som t.ex. Microsoft/XGS avstår från att bidra till utvecklingen av AR/VR så kommer marknaden fortsatt växa långsamt framöver.

Det är dyrt att köpa ett VR-set som håller måttet (utöver en kapabel PC/Konsol) och spelen i dagsläget är väl inte jätteattraktiva (om man bortser från Half-Life Alyx).

Tycker inte att har hänt speciellt mycket sedan jag krängde av mitt Oculus Rift för 5-6 år sedan

Du menar stora aktörer, eller rättare sagt bland de största ger sig in så som Apple och Meta?
Jag är ganska övertygad om att Microsoft håller stenkoll på Apple nu samt hur Meta reagerar på detta, då menar jag inte Xbox utan Microsoft i sig.

RE8, Hubris, Red matter 2, GT7, Walkabout: Mini Golf, Saints and sinners med fler är riktigt bra och fler är påväg.
Det har hänt mycket de senaste 6 åren.

Skrivet av showerguy:

Jag ska köpa Apple Vision Pro nästa år så hoppas Apple och Microsoft kan samarbeta. Vore perfekt!

Varför skulle de två största konkurrenterna på marknaden samarbeta?

Skrivet av robbis:

VR är alldeles för nischat och väldigt få spel passar i VR. Jag har aldrig spelat ett VR spel mer än 2 minuter. Jag kan se potentiella spel som bil/flygspel men det skulle aldrig få mig att köpa ett VR headset bara för det. Hade hellre lagt pengarna på en riktigt bra ratt eller styrspak till flyg.

Yes, man ska såklart lyssna på tips från någon som provat något i 2 minuter och inte har något intresse för området.
Ditt argument om vad som är värt det håller lika bra som att någon som är dansbandsfantast försöker recensera och förklara hur dåligt det är med techno som hen hörde på youtube i 2 minuter.

Skrivet av robbis:

Här har vi en som har överflöd av pengar. Ser inte att Apple och MS skulle samarbeta i någon form någonsin.

Beror väl på vad han ska ha den till? Apple Vision Pro är knappast en spelmaskin och på arbetsplatsen så sticker den inte ut så mycket, kolla vad Apples Arbetsstationer kostar i vanliga fall.

Skrivet av BiffTannen:

Jag kanske är lite pessimistisk men jag tror aldrig det kommer bli standard med VR. Inte pga tekniken, möjligheterna är oändliga. Problemet tror jag är att det är väldigt osoft att sitta med ett headset på sig i soffan. Är man flera blir det väldigt plojjigt, handhållet spelande ska vi inte snacka om. Hardcorespelare och entusiaster kommer väl till viss del gå över. Men att dra på sig ett varmt headset för att köra super mario är ett alldeles för stort trappsteg.

Hur ofta är ni fler i soffan? Är det inte svårt att interagera med andra oberoende av om du kör VR eller annat spelande?
Ta på och av sig VR kommer förmodligen snart ta 10 sekunder och är det mer akut än så, så kan du bara trycka på en knapp för att se genom headsetet. Ljudet går också att ha på passthrough så att du hör vad som händer runt omkring dig hela tiden, även när du spelar.

Vet inte vilka värmeproblem du upplever, men jag blir i alla fall svettig av normalt fokuserat spelande också.
Jag menar inte som kritik, men vilka värmeproblem upplever du?

Edit: Om de får ordning på tekniken så är AR/VR nästa steg i utveckling så som mobiltelefoner, smart telefoner och persondatorer.
Fungerar det bra så kan det tillföra väldigt mycket på väldigt många områden.

Medlem
Skrivet av BiffTannen:

Jag kanske är lite pessimistisk men jag tror aldrig det kommer bli standard med VR. Inte pga tekniken, möjligheterna är oändliga. Problemet tror jag är att det är väldigt osoft att sitta med ett headset på sig i soffan. Är man flera blir det väldigt plojjigt, handhållet spelande ska vi inte snacka om. Hardcorespelare och entusiaster kommer väl till viss del gå över. Men att dra på sig ett varmt headset för att köra super mario är ett alldeles för stort trappsteg.

Det handlar väl inte om att VR ska bli den nya standarden utan mer ett komplement eller en egen gren/genre av spelande.
Bara för att Switch säljer bra borde ju inte handhållna enheter bli standard? Det är också en egen gren.
Och i och med att marknaden för spel blir större kommer spelare att hitta sin gren där dom trivs, vare sig det är VR eller portabelt spelande.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Kanske inte nu för tiden men jag skulle säga att det var Xbox som fick igång marknaden för digitala spel på konsol under 360 tiden när dom bland annat satsade på indie titlar genom Arcade. Jag hittade Braid och Limbo genom det. Då var det mer standard att köpa fysiska kopior men Xbox vågade satsa på konceptet.
Sen var det ju Xbox som typ uppfann achievements på till 360. Något som många större plattformar har lagt till i efterhand, bland andra Sony och Steam.
Och under senare år är det väl i princip bara GamePass som har lyckats bra med sin prenumerationstjänst för spel? Många andra har försökt men misslyckats.

Men annars kanske dom inte har varit så innovativa.

Ja jag håller med dig på xbox och 360 tiden var det annorlunda.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Sålde? Säljer menar du.
PSVR2 säljer bra ich fortsätter att sälja och det finns massa spel.

Det har hänt mycket, Half lufe alyx är bara ett i mängden nu.

OnT: Det ligger inte i MS/Xbox att ligga i framkant. Jag ser MS vara på sidan om och sen ev hoppa in.
Att ligga i framkant vad gäller innovation mm är inte MS/Xbox sak utan man köper in sig senare nör nån annan planat vägen.
Tråkugt kan man tycka men men 🤷‍♂️

Xbox ligger bakom hårddisk (portabel med Xbox 360) som standard, hela generationers bakåtkompatibilitet, onlinespel med samma användarnamn i alla spel, Kinect (vad man än tycker om det personligen), Hololens som inte utvecklats till försäljning men fick alla att tappa hakan osv. Sen tycker jag den mjuka övergången från One till Series samt att presentera två konsoler från samma segment är nyskapande i sig. Jag vänder mig starkt emot myten om att Microsoft bara är pengar och inte innovativa och det kommer jag alltid motarbeta.

När jag har testat VR så känns det fortfarande som en gimmick. Det är klart att det är otroligt att stå framför Darth Vader eller stå i en cockpit i ett skepp från Star Wars och se sig omkring men det gör jag hellre hos en vän en liten stund än att lägga sjuka summor på något jag ändå bara orkar göra en liten stund. Jag har all förståelse för att MS inte går hårt ut med VR och det har som sagt inte med att göra att de bara köper in sig. När de väl är på banan är jag ganska säker på att de har både kunskapen och förmågan att matcha konkurrenterna på egen hand.

Medlem
Skrivet av Augustus:

Xbox ligger bakom hårddisk (portabel med Xbox 360) som standard, hela generationers bakåtkompatibilitet, onlinespel med samma användarnamn i alla spel, Kinect (vad man än tycker om det personligen), Hololens som inte utvecklats till försäljning men fick alla att tappa hakan osv. Sen tycker jag den mjuka övergången från One till Series samt att presentera två konsoler från samma segment är nyskapande i sig. Jag vänder mig starkt emot myten om att Microsoft bara är pengar och inte innovativa och det kommer jag alltid motarbeta.

När jag har testat VR så känns det fortfarande som en gimmick. Det är klart att det är otroligt att stå framför Darth Vader eller stå i en cockpit i ett skepp från Star Wars och se sig omkring men det gör jag hellre hos en vän en liten stund än att lägga sjuka summor på något jag ändå bara orkar göra en liten stund. Jag har all förståelse för att MS inte går hårt ut med VR och det har som sagt inte med att göra att de bara köper in sig. När de väl är på banan är jag ganska säker på att de har både kunskapen och förmågan att matcha konkurrenterna på egen hand.

Ja jag håller med dig det du skriver om xbox men det tillhör mer det förflutna.
Nu för tiden känns det mest som det står och stampar och många verkar mer missnöjda än nöjda 😅

Ja jo, jag kan ju se till mig själv. Jag spelar i VR nästan varje dag för att stå och titta på darth vader i ett star wars skepp. Riktigt gimmick-spännande, stolpträff på det påståendet.
Kul för dom som vill det och att det går iaf


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Augustus:

Jag har all förståelse för att MS inte går hårt ut med VR och det har som sagt inte med att göra att de bara köper in sig. När de väl är på banan är jag ganska säker på att de har både kunskapen och förmågan att matcha konkurrenterna på egen hand.

De har redan försökt och misslyckats med VR. Misstänker att de blev avtända efter sin halvhjärtade Windows MR och Hololens satsning och väntar nog in att marknaden och tekniken ska växa innan de vågar sig på det igen.
Windows MR som indikator ger mig dock inget större förtroende för att Microsoft framtida satsningar skulle bli bättre än konkurrenterna, men de kan säkert vara med och standardisera VR till överkomligt pris, vilket de dock misslyckades med innan i och med Windows MR.
Men de håller förmodligen ett vakande öga på Apple och ser hur deras headset slår på marknaden.

Medlem

Smart, helt onödigt att slösa resurser på ett stendött format med noll marknadsintresse. Undrar dock vad som hände med deras AR-satsning som visades för ett par år sedan?

Medlem
Skrivet av kebbe:

Smart, helt onödigt att slösa resurser på ett stendött format med noll marknadsintresse. Undrar dock vad som hände med deras AR-satsning som visades för ett par år sedan?

Vore VR stendött hade inte Sony släppt ett till VR headset. Och Meta skulle inte fortsätta med sina VR headsets heller.


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem
Skrivet av kebbe:

Smart, helt onödigt att slösa resurser på ett stendött format med noll marknadsintresse. Undrar dock vad som hände med deras AR-satsning som visades för ett par år sedan?

Det allt annat än stendött men du trollar bara som vanligt.

Om du tänker på Hololens.
Ja det är en produkt, dock inget för vanliga konsumenter.
MS har bla försökt göra en version för amerikanska armen men den har inte klarat fältproven än.
Jag såg för npn vecka sen ett reportage om kirurger som tränade på atf använda AR som hjälpmedel. Dom hade nån version av Hololens.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Smart skulle jag säga. Verkar inte sälja så bra och teknologin börjar bli bra nu. Till next gen kommer dom säkert slå till med en riktigt kraftfull jäkel 👍

Medlem
Skrivet av ninjalulz:

Så länge större aktörer i branschen som t.ex. Microsoft/XGS avstår från att bidra till utvecklingen av AR/VR så kommer marknaden fortsatt växa långsamt framöver.

Det är dyrt att köpa ett VR-set som håller måttet (utöver en kapabel PC/Konsol) och spelen i dagsläget är väl inte jätteattraktiva (om man bortser från Half-Life Alyx).

Tycker inte att har hänt speciellt mycket sedan jag krängde av mitt Oculus Rift för 5-6 år sedan

Precis. Ska de vänta tills marknaden är stor nog, istället för att etablera sig och hjälpa till att marknaden växer, kanske den aldrig blir stor nog. Vilket är väldigt tråkigt och fegt sätt att se på situationen (för MS). De har ju råd att pröva, så ta risken säger jag bara! Låt inte Sony leka ensamma på arenan. Ge typ Forza Horizon 5, eller ännu hellre nya Forza Motorsport, ett VR-läge och de har en bra konkurrent till GTVR! Gör ett Halo VR och de har något stort och unikt! Sen låt tredjepartsstudios fylla ut resten av katalogen tills de kommer på någonting nytt så kan de nog t o m sälja bättre än PSVR2!

Medlem

PSVR2 och Gran Turismo 7 är absolut det bästa jag har köpt iår, och då har en ratt tillkommit också. Innan har jag inte alls varit intresserad av varken bilar eller bilspel.

Medlem

Som vi alla vet så har Xbox tappat det ett tag nu. Och dom borde satsa på att komma igen först. Börja med Starfield i år och släpp ytterligare några kvalitets spel minst varje år.

Inaktiv

Tror också det är smart att vänta.
Tror att jag skrivit det innan här, men har haft båda Valves VR och ingen av dem var värt det. Sålde båda mina efter ett par månader.
- Blurrigt hur jag än gjorde om jag inte tittade preciiiis i mitten av linsen,
- Att röra sig med precision är bara att glömma. Säger nån något annat lever de i någon fantasivärld.
- Fanns väldigt få vettiga spel. SuperHot, BeatSaber och PistolWhip var kul. Såna spel man inte behöver nån locomotion i funkar.

Än så länge är inte VR redo, enligt mig.
Men det kommer nog till slut.

Medlem
Skrivet av xPontusx:

PSVR2 och Gran Turismo 7 är absolut det bästa jag har köpt iår, och då har en ratt tillkommit också. Innan har jag inte alls varit intresserad av varken bilar eller bilspel.

Kul, vad för ratt blev det? Kommer nog också vara intresserad av en sådan setup framöver!

Medlem
Skrivet av anon_79617:

- Blurrigt hur jag än gjorde om jag inte tittade preciiiis i mitten av linsen,
- Att röra sig med precision är bara att glömma. Säger nån något annat lever de i någon fantasivärld.
- Fanns väldigt få vettiga spel. SuperHot, BeatSaber och PistolWhip var kul. Såna spel man inte behöver nån locomotion i funkar.

Blurrigt har med linser ocg personers ögon att göra.
Vissa kan upptäcka fel i sin syn man inte visste om.
Lins-tekniken uppdateras. Nu kommer dom flesta nya headaets med sk pannkakslinser.
Valves headsets ör lite kända av att ha myclet godrays.

Man rör sig med samma precision som vilket konsolspel som helst, då man styr med spakar.
All övrig interaktion är ju med händer huvud.
Jag vet inte vad du syftar med att det inte skulle fungera med precision.
Låter som skill issue var just ditt problem
Eller råkade du köra handbased direction ist för headbaset eller tvärt om? Det är som att skylla på att joysticlen är dålig för att man kör med/utan inverted axis 😂

Få vettiga spel? Spelen du räknar upp är typiska "nybörjar casual" spel. Finns ju massa annat som passar dom flesta smaker.
Locomotion är inget hinder och används i dom flesta spel utan problem.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Kul, vad för ratt blev det? Kommer nog också vara intresserad av en sådan setup framöver!

Med tanke på att jag hade noll bilintresse innan, så blev det en Logitech g29 då jag tyckte det var en okej prislapp att börja med, men framöver blir det nog Fanatec dd pro.

12
Skriv svar