Game Pass och Xbox Series X blir dyrare

Robot
Game Pass och Xbox Series X blir dyrare
Medlem

Det märkliga i det hela är att de redan höjde priset i Sverige med 500 kr i början av året på Xbox Series X|S, nu ska de förmodligen höja igen, samt den höjda kemikalieskatten den 1 juli...

Medlem

Ändå smart av Xbox att för knappt tio månaders sen plocka lite godhetspoäng genom att säga att man inte har några planer på att höja sina priser pga att deras kunder hade det tufft ekonomiskt samtidigt som Sony höjde sina priser.

Medlem

Första konsolgenerationen som är dyrare i halvtid än vid release? Saknar tiden när Sony tog en enorm PR-smäll för att sätta orimliga priser på PS3 när den kostade 6500kr.

Medlem
Skrivet av Thane:

Ändå smart av Xbox att för knappt tio månaders sen plocka lite godhetspoäng genom att säga att man inte har några planer på att höja sina priser pga att deras kunder hade det tufft ekonomiskt samtidigt som Sony höjde sina priser.

dom sa väl det året?


signatur

Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Det märkliga i det hela är att de redan höjde priset i Sverige med 500 kr i början av året på Xbox Series X|S, nu ska de förmodligen höja igen, samt den höjda kemikalieskatten den 1 juli...

Hade inte det med att den svenska kronan är så ruskigt svag?

Fö. verkar de inte röra familj plan priset. 5 vänner som delar på abonnemanget för 60kr per månad per person. Svårslaget.

Medlem
Skrivet av Bobiri:

Hade inte det med att den svenska kronan är så ruskigt svag?

Fö. verkar de inte röra familj plan priset. 5 vänner som delar på abonnemanget för 60kr per månad per person. Svårslaget.

Google Play Pass kostar 59kr per månad och kan delas med upp till 5 personer.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Och jag som inte jäktat med att köpa mig en Series X för jag spelar mest single-player på konsol och måste inte spela spel när dom kommer ut... detta blir första generationen det straffar sig ekonomiskt att vänta med köp. Nu är jag så tjurskallig så det får ta den tid det tar, jag tänker inte betala mer än vad konsolen kostade vid release.

I och med att Game Pass blir dyrare så kanske någon här vill gå med i en Game Pass Friends and Family grupp jag har med tre stycken. Alltså en plats ledig till GP Ultimate för 60:- i månaden om någon är intresserad.

Medlem
Skrivet av YmerXE:

dom sa väl det året?

"We think that in a time where our customers are more economically challenged and uncertain than ever, we don't think it's the right move for us at this point to be raising prices on our consoles."

Medlem

kemikalieskattsbetingat?


signatur

PC Specs: (ASUS Prime Z690-P, Intel Core-i5-12600K, Gigabyte Geforce RTX 3070,
Corsair 32GB DDR5, Corsair RM750, Windows 11 Pro)
Other machines: (Commodore 64, Commodore Amiga 500, Atari 1040STF, Sinclair Spectrum 48k) and consoles (Sega Master System, Sega Saturn, Sega Dreamcast, Nintendo NES, Nintendo Gamecube, Nintedo Switch, Sony Playstation, Sony Playstation 2, Sony Playstation 3, Microsoft XBOX, Microsoft XBOX 360)

Medlem

20 kr mer för gamepasset. Jag Kommer inte gå under för det. Hade varit en annan sak om höjningen var + 300 kr = 435☠️

Medlem
Skrivet av dymozahr:

kemikalieskattsbetingat?

Jo, det slipper vi inte undan och så här säger skatteverket:

"Vitvaror, 12 kronor per kilo.
Övriga skattepliktiga elektronikvaror, 181 kronor per kilo. Maximalt skattebelopp är 497 kronor per vara."

Medlem

Låter bara positivt för mig som funderar på att sälja konsolen men har låtit bli då det inte känns värt.

Gäller bara att hitta någon som är villig att köpa den till rätt pris.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

It's not a lake, it's an ocean

Både väntat och rimligt. Framför allt höjningen på Game Pass, vars pris ju legat stilla sedan 2017 (!).


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av lonian:

Låter bara positivt för mig som funderar på att sälja konsolen men har låtit bli då det inte känns värt.

Gäller bara att hitta någon som är villig att köpa den till rätt pris.

Du tycker inte det känns värt att sälja den idag. En prishöjning på en ny konsol med 500kr betyder att du kan sälja din begagnade för cirka 250kr mer, och då blev det plötsligt värt det?

Medlem

"We're always evaluating our business going forward so I don't think we can ever say on anything that we'll never do something,"

Medlem
Skrivet av Thane:

Ändå smart av Xbox att för knappt tio månaders sen plocka lite godhetspoäng genom att säga att man inte har några planer på att höja sina priser pga att deras kunder hade det tufft ekonomiskt samtidigt som Sony höjde sina priser.

Snacka om att vända på något helt haha, hur vet ms att deras kunder har det tufft?

Natt mössan är på dragen fullt ut.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

De kan fan behålla sin konsol om de ska hålla på så här.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av Freakon:

Google Play Pass kostar 59kr per månad och kan delas med upp till 5 personer.

???

Medlem

Influensavirus och krig har funnits så länge jag levt så det känns lite märkligt att skylla dumhet på de.
Jag gnäller inte på att de höjer GamePass men när man höjer priset på en konsol som börjar bli gammal och trött så är det något galet.
Så här långt in i en generation så brukar det släppas slim-varianter, tystare, strömsnålare och billigare maskiner. Men vi får 30FPS-utannonseringar och prishöjning på gammal hårdvara… Lycka till!


signatur

|.|

Medlem
Skrivet av dymozahr:

kemikalieskattsbetingat?

Tvivlar på att de har en kemikalieskatt i USA.

Medlem

Fixat! Berör inte mig i första taget.

Medlem
Skrivet av Thane:

Ändå smart av Xbox att för knappt tio månaders sen plocka lite godhetspoäng genom att säga att man inte har några planer på att höja sina priser pga att deras kunder hade det tufft ekonomiskt samtidigt som Sony höjde sina priser.

Ja jag som väntar tills det är dyrare nu med att köpa just för att de har så många "godhetspoäng" hos mig som är värt hela prishöjningen. Så fungerar det nämligen....

Skrivet av kebbe:

Första konsolgenerationen som är dyrare i halvtid än vid release? Saknar tiden när Sony tog en enorm PR-smäll för att sätta orimliga priser på PS3 när den kostade 6500kr.

Inflation hihihihi, bor man i ett land som inte satsat hela sin framtid på att vara allt annat än en stark ekonomi för landets medborgare så får man en härlig valuta att handla med.

Medlem
Skrivet av Mr_Qi:

Influensavirus och krig har funnits så länge jag levt så det känns lite märkligt att skylla dumhet på de.
Jag gnäller inte på att de höjer GamePass men när man höjer priset på en konsol som börjar bli gammal och trött så är det något galet.
Så här långt in i en generation så brukar det släppas slim-varianter, tystare, strömsnålare och billigare maskiner. Men vi får 30FPS-utannonseringar och prishöjning på gammal hårdvara… Lycka till!

Tystare konsol än Series X behövs däremot inte.

Medlem
Skrivet av Bobiri:

Hade inte det med att den svenska kronan är så ruskigt svag?

Fö. verkar de inte röra familj plan priset. 5 vänner som delar på abonnemanget för 60kr per månad per person. Svårslaget.

Tänkte precis fråga vad som kommer hända med Family. Vi har 4 i familjen plus en vän som delar på ett family.

Medlem
Skrivet av miffot:

Snacka om att vända på något helt haha, hur vet ms att deras kunder har det tufft?

Natt mössan är på dragen fullt ut.

Har ingen aning hur MS vet att kunderna har det tufft. Du får fråga Phil Spencer, han som sa det som det redan har citerats i tråden.

Medlem

PS5 börjar gå ner i pris igen och Xbox ökar i pris, så de borde förmodligen snart mötas på mitten.

En sak som talar emot prishöjning är att vissa komponenter har blivit betydligt billigare. Lagringsenhet är ju nere i en tredjedel av priset jämfört med för två år sedan, i alla fall till PS5. ligger runt 1000Kr för 1 TB idag, låg på runt 3000 Kr då.
Resten av systemen är inte heller purfärska heller jämfört med då.

Men säljer systemen bra och de kan sälja stabilt och tömma fabrikerna/affärerna lagom snabbt så finns det väl ingen anledning till att hålla nere priset.

Redaktör
Skrivet av dymozahr:

kemikalieskattsbetingat?

Nej, inte alls. Det är Microsoft som höjer priset.


signatur
Redaktör
Skrivet av Foldon:

<Uppladdad bildlänk>
Tystare konsol än Series X behövs däremot inte.

Ähum. Testa Fortnite på den. Fläkten varvar som om den är på väg att lyfta.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Ähum. Testa Fortnite på den. Fläkten varvar som om den är på väg att lyfta.

Märkligt! Min är knäpptyst vad jag än spelar (inkl fortnite). Enda gången den låter är om man spelar från skiva och då är det snurret från den som hörs!
Varken Series X eller Ps5 låter alls (inte ens grabbens series S för något väsen) 🤔

12
Skriv svar