God of War-kodare: 30 fps i Starfield ej tecken på ofärdigt spel

eld
Medlem
Skrivet av Fearnox:

God of War 2018(har inte provat senaste, har förmodligen samma anpassning), Horizon: Forbidden west/Zero dawn är mycket lättare när de spelas med högre FPS. Tror nog att alla spel som släpps med fokus på konsol speltestar svårighetsgraden med 30FPS i åtanke(även om det finns tillgång till högre FPS i andra format).

Märkligt ifall du inte märker skillnad emellan 30 och 60 FPS när det kommer till precision, finns bland annat en LTT video som är några år gammal nu när de märker rätt stor skillnad även i högre FPS än 60. Det är väl också en stor anledning till att onlinespel på konsol brukar köras i samma FPS oberoende av konsol, bara för att högre FPS ger en för stor fördel.

*För att vara tydlig så har GoW och förmodligen Horizon anpassats för att fungera bra med 30FPS, GoW är helt enkelt inte ett responsivt spel och gameplay hade varit annorlunda ifall det inte hade behövt ta hänsyn till sämre reaktionsförmåga.

Jag kör i 165hz när jag kan, jag vet hur mycket bättre det känns med låg latency, om saker är för lätta så drar jag bara upp difficulty ett snäpp.

Linus brukar testa pc mot pc, i saker som counterstrike, gamepad är väl inte inkluderat där?

Konsolspel balanseras efter att använda gamepad mer än vad det skulle balanseras för 30 fps.

Medlem
Skrivet av eld:

Jag kör i 165hz när jag kan, jag vet hur mycket bättre det känns med låg latency, om saker är för lätta så drar jag bara upp difficulty ett snäpp.

Linus brukar testa pc mot pc, i saker som counterstrike, gamepad är väl inte inkluderat där?

Konsolspel balanseras efter att använda gamepad mer än vad det skulle balanseras för 30 fps.

Allt påverkar reaktionsförmågan. Skärm, FPS/Hz och gamepad är några faktorer. Lättare att fokusera med bättre flyt i animationer också.
Xbox uppgraderade i och med Series konsolerna responstiden hos gamepad, så det är inte en lika stor faktor längre.
Vet inte hur mycket du har provat performance VS quality mode, men jag märker definitivt en stor skillnad bland annat i Horizon.
Problemet är som jag nämnde tidigare inte att du kan dra upp svårighetsgraden ett snäpp utan att spelet speltestas i 30FPS så att det blir mindre responsivt, bland annat mer motion blur läggs ofta på också för att det ska se ut som att det flyter på bättre men löser inte problemet med oflyt i animationer(skapar bara otydligare bild istället så det blir svårare att fokusera).
Du får bland annat slöare animationer och i allmänhet en slöare känsla vid gameplay för att kompensera.

Eller menar du att med kontroll så märker man ingen skillnad emellan låg och hög responstid av någon anledning?
Jag ser ingen anledning till att det skulle göra skillnad där, kanske att det skulle påverka lite eftersom att det är mindre % av den totala fördröjningen som beror på FPS, men ändå klart tillräckligt för att det ska märkas stor skillnad. Det tar ju dubbelt så lång tid att för GPUn att producera bilden som ska ut.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

God of War 2018(har inte provat senaste, har förmodligen samma anpassning), Horizon: Forbidden west/Zero dawn är mycket lättare när de spelas med högre FPS. Tror nog att alla spel som släpps med fokus på konsol speltestar svårighetsgraden med 30FPS i åtanke(även om det finns tillgång till högre FPS i andra format).

Märkligt ifall du inte märker skillnad emellan 30 och 60 FPS när det kommer till precision, finns bland annat en LTT video som är några år gammal nu när de märker rätt stor skillnad även i högre FPS än 60. Det är väl också en stor anledning till att onlinespel på konsol brukar köras i samma FPS oberoende av konsol, bara för att högre FPS ger en för stor fördel.

*För att vara tydlig så har GoW och förmodligen Horizon anpassats för att fungera bra med 30FPS, GoW är helt enkelt inte ett responsivt spel och gameplay hade varit annorlunda ifall det inte hade behövt ta hänsyn till sämre reaktionsförmåga.

Skulle tro att störst nedgång vad gäller responstider och liknande i dagens spel, är väl att animationerna ska gå allt mer åt det "tunga och realistiska". Spelar nog ingen större roll om det är 30 eller 60 fps när det tar karaktären på skärmen 3 sekunder att vända sig om.

Skriv svar