GTA IV och andra spel som förtjänar en remake

Robot
GTA IV och andra spel som förtjänar en remake

Mike Stranéus listar nostalgitrippar som förtjänar en plats i nutiden.

#bully, #canis-canem-edit, #fable, #gta-iv, #half-life-2, #jade-empire, #killzone-ii, #krönika, #metal-gear-solid


Moderator | Testpilot

Ge mig en riktig uppföljare till Super Mario RPG, eller en remake. Ett helt fantastiskt spel som (trots andra rollspel med Mario i huvudrollen) aldrig lyckats återskapas.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Gargoyles Quest skulle jag gärna vilja ha en remake på

Medlem

Fable var ingen dum idé faktiskt!


signatur

Submission is for the weak

FM-guru
F.d. Sisyr

Arcanum, Vampire: Bloodlines och Planescape: Torment slår jag till med då! Tre fantastiska spel. Föråldrad grafik och ganska kassa strider är anledningen för de två sistnämnda, medan Arcanum helt enkelt inte funkar särskilt bra på moderna datorer och alltid lidit av en del välkända designproblem som enkelt hade kunnat fixas i en remake. De två förstnämnda Troika-spelen saknar dessutom allt vad polish heter (även om communityt gjort mycket för att bättra detta under åren).

Hade kunnat brodera mer, men måste till jobbet!

Medlem

Zelda - Ocarina of Time skulle nog må bra av en uppiffad version. Känns lite för suddigt och primitivt idag, men i grund och botten ett väldigt bra spel.

Medlem

Jade empire var en stor favorit när den släpptes hade deluxe edition och körde igenom varje klass för att se hur de olika strids-stilarna fungerade.

En remake skulle vara önskvärd dock vet jag inte vad de skulle behöva lägga till för den skall kännas fräsch, med tanke på vad som finns i dagsläget. Att bara skruva upp grafiken tror jag nog inte skulle ge så mycket sig utan att de innoverar lite kring övriga saker i spelet.


signatur

^Katten, idle extreme.

Medlem

OM man skulle göra en remake på gta4 behöver det ett helt nytt kontrollsystem. Spelade gta5 efter att inte ha spelat det på många år och det känns så förlegat.

Jag kände mig så klumpig och sikta var värdelöst.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Hale2000:

Zelda - Ocarina of Time skulle nog må bra av en uppiffad version. Känns lite för suddigt och primitivt idag, men i grund och botten ett väldigt bra spel.

Inte riktigt samma, men 3DS-versionen är riktigt fin. Ännu mer så om man emulerar.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Inaktiv

Första plats: Parasite Eve
Andra plats: inFAMOUS 1&2 + Festival Of Blood i en bundle
Tredje Plats: Dante's Inferno (inte en chans i helvetet att det kommer men man kan ju drömma)

Medlem

Sacred 1 och Nox får gärna göras remasters eller remakes av.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Ge mig remakes av Septerra Core och Legend of Dragoon så jag får återbesöka min barndom! Jisses vilka underbara spel!

Medlem

Jag ger mitt stående svar till den här frågan: Freelancer.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Skribent
Skrivet av anon_328997:

Första plats: Parasite Eve
Andra plats: inFAMOUS 1&2 + Festival Of Blood i en bundle
Tredje Plats: Dante's Inferno (inte en chans i helvetet att det kommer men man kan ju drömma)

Ah shit, det hade jag glömt. En riktigt bra spel.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Skribent
Skrivet av Nehcrom:

Jade empire var en stor favorit när den släpptes hade deluxe edition och körde igenom varje klass för att se hur de olika strids-stilarna fungerade.

En remake skulle vara önskvärd dock vet jag inte vad de skulle behöva lägga till för den skall kännas fräsch, med tanke på vad som finns i dagsläget. Att bara skruva upp grafiken tror jag nog inte skulle ge så mycket sig utan att de innoverar lite kring övriga saker i spelet.

Ny spelmotor, läcker grafik, finputs av spelmekanik, utveckla systemet lite. Det finns alltid saker att finlira på. Storyn, valen och röstskådespelet är redan bra som f*n.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem
Medlem

Att bara Ubisoft bryr sig om Prince of Persia: Sands of Time är nog en överdrift, jag själv har goda minnen från det spelet. Problemet är väl att remaken har haft tydliga problem, inte att grundspelet inte förtjänar att återupplivas.

Om jag skulle få välja ett spel att få en remake skulle det vara Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura. Fantastisk story, värld och soundtrack som hålls tillbaka av sin ålder och undermåliga gameplay. Remakes borde göras av spel som faktiskt behöver det, inte spel som är fullt spelbara och knappt uppgraderas.

Medlem

Jag lägger min röst på Bully!

Medlem

Jag skulle också vilja se en remake av GTA 4. Gärna med lite tillägg som möjligheten att köpa garage och modifiera fordon.
Men annars är handlingen, fysiken, designen och musiken så sjukt bra tycker jag.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Fallout 1 och 2. Men absolut inte i bethesda stil. Gärna 3e person i stället för isomnetriskt och med ett modernt strids-och dialogsystem.

Medlem

Jag skulle också kunna tänka mig en remake av GTA 4, men inte för att få det snyggare utan för att jag tycker det är det sämsta spelet i serien. Älskade å andra sidan GTA 5, så en remake av fyran med allt de lärt sig och med moderna metoder skulle kanske kunna fixa den bottenplacering som GTA 4 har på min personliga GTA-lista. San Andreas som ligger näst sist skulle också kunna få en remake

Medlem

Morrowind. Sedan är jag nöjd.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

En remake av InFamous hade varit guld.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Inaktiv

Jag kan inte hålla med om att GTA IV behöver en remake. Remaster eventuellt.
Men det skulle vara snyggt om de återsläppte GTA IV så som GTA V att man med en knapptryckning kan växla mellan de tre huvudpersonerna i GTA IV plus expansionerna. Och att man måste göra alla deras uppdrag i ordning, alltså om man spelar som Nico och man inte har gjort tillräckligt många uppdrag med Johnny än så kan man inte göra fler uppdrag med Nico tills man är klar med Johnny.

När det kommer till Metal Gear så skulle jag hellre se en remake av Metal Gear 2: Solid Snake. Gillar verkligen det spelet och skulle gärna se det i 3D med röstskådespelare.

De andra spelen du nämnde har jag ingen koll på.

Medlem

Vampire: the masquerade - Bloodlines var helt fantastiskt. Med en modern motor skulle det bli succé. Får se hur tvåan blir, om de nu får tummen ur och släpper det nån gång.

Battlefield 1942 och Battlefield 2 förtjänar remakes. De är båda bättre spel än de som kommit ut på senare år.

Och sist men absolut inte minst, Novalogics mästerliga fps Joint Operations och Joint Operations Escalation.
Det var verkligen så sjukt långt före sin tid med 150 spelare max. på samma karta, co-op missions, valbar utrustning osv. Hmm, måste nog slänga med Delta Force spelen också förresten.

Medlem

Det är ju oftast 3D spelen som åldras sämst.
Men de gamla crpg är också bra kandidater, vilka är redan nämnda mer eller mindre.

Jag tänker mig de gamla Star Wars spelen, Dark Forces, Jedi Knight osv.
Deus Ex en annan

Ska tilläggas att jag själv inte har spelat dessa spel, så därför passar det utmärkt.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Remake på Legacy of Kain serien hade inte varit dumt.
Om inte annat en action RPG i det universumet.

Medlem

Re-makes kan vara värd en hög prislapp. Men är beroende på vad man gjort i en remake. Resident Evil är ju lite av exempel:
200X släpptes en remaster av spelet: story uppdaterad, kontroller uppdaterade, grafik uppgraderad. Här har man lagt en hel del arbete på att få ihop det, och har absolut inga problem att lägga detta på en högre prislapp.
När sedan remastern på remaken släpps 20XX så känns det som att upplösning har blivit bättre, men resten är samma. Kanske inte kan kräva riktig fullpris då...

Spel jag hade sett remakes på är Anachronox samt, som artikeln nämner, jade empire.

Skribent
Skrivet av McRaoul:

Remake på Legacy of Kain serien hade inte varit dumt.
Om inte annat en action RPG i det universumet.

Ja. Det är ett IP som hade förtjänat mer kärlek.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem

Jones in the fast lane!

12
Skriv svar