Funko Pop-figurer för 300 miljoner kronor begravs i öknen

Medlem

Folk som skriver skänka bort förstår sig inte på hur kapitalism funkar.
Efterfrågan och utbud.
Logistik. Transport och kostnad för lagerplatser etc. etc.

Bara för att planekonomi och kommunism är värdelösa som ekonomiska system och ideologi/styrelsesätt behöver inte kapitalism och marknadsekonomi vara perfekt.

Marknadsekonomi och kapitalism känns oftast bara som det minst sämsta alternativet.

Medlem

Är ju tyvärr så. Matbutikerna kastar mat, klädbutikerna kastar kläder, leksakstillverkarna kastar leksaker.
Hellre att man begränsa tillgången för att efterfrågan ska hålla sig uppe. Hade man gett bort eller sänkt priset, kommer efterfrågan troligtvis minska för att betala fullpris.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Är ju tyvärr så. Matbutikerna kastar mat, klädbutikerna kastar kläder, leksakstillverkarna kastar leksaker.
Hellre att man begränsa tillgången för att efterfrågan ska hålla sig uppe. Hade man gett bort eller sänkt priset, kommer efterfrågan troligtvis minska för att betala fullpris.

Sådan är kapitalismen. Fy fan.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Inaktiv
Skrivet av Evilof:

Bah!
Var inte en sån gubbe

Vi sitter här och kommenterar på en tvspelssidas nyheter. Många här köper grafikkort för långt över 10.000 spänn. Om folk vill pynta sitt skrivbord eller bokhylla med sina favoritfigurer är väl bara skoj för dom.

Frun köpte nyligt en (begagnad) Funkopop åt sonen. Hon trodde det var från Marvel, men den var från Overwatch. Så den tänker jag parkera på min arbetsplats.

Finna ju även många som gillar att samla på saker, inkl plastfigurer etc. Folk gillar olika. Inget idiotiskt med det.

Förutom de som förbeställer spel och köper skins i spel för 1 000 spänn Det är idiotiskt

Medlem
Skrivet av Margy:

Värdet är ju uppenbarligen inte alls 300 miljoner kronor då man väljer att kassera dem.

Jo om lager platserna dom tar upp kostar mer än 300miljoner så gör man det..

Medlem

Äntligen! Good Riddance!

Funko Pop har aldrig fallit mig i smaken. Hoppas företaget går i graven tillsammans med sina fula plastfigurer.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem

Jag gillar söta nörd-produkter. Funko Pop räknas inte dit för deras figurer är fula. Förstår aldrig att de blev så stora.

Medlem

Bara jag som gillar dom? Har inga men alltid tänkt skaffa några. Back to the future, my little pony

Medlem
Skrivet av Yabba:

Vad ska Greta säga?


signatur

The Cold is my teacher! ❄

Medlem

Har avskytt popfigurer sedan jag först såg dom i random spelbutik så det är ett glädjande besked att dom inte säljer

Medlem
Skrivet av Margy:

Värdet är ju uppenbarligen inte alls 300 miljoner kronor då man väljer att kassera dem.

Snarare är det minusvärde på dem, om de inte inbringar inkomst utan bara utgifter.

Medlem
Skrivet av bleken:

Jo om lager platserna dom tar upp kostar mer än 300miljoner så gör man det..

Är det ingen som vill köpa dem för 300 miljoner så är de inte värda 300 miljoner.

Medlem
Skrivet av Aesoprock:

Sådan är kapitalismen. Fy fan.

Finns inget ekonomiskt system där inte spekulation (och potentiellt onödigt överflöd eller brist) existerar. Femårsplanerna Sovjet hade skapade enorma överflöd på en viss produkt eftersom folk inte behövde lika mycket av en viss produkt år 4 som de gjorde år 1. Aralsjön är borta, till exempel, för att Sovjet inte kunde förutspå folkets behov.

Medlem
Skrivet av Arcadia:

Är det ingen som vill köpa dem för 300 miljoner så är de inte värda 300 miljoner.

Tror de är något av en trend också, ett tag var de ju "heta" och alla skulle ha olika versioner av dem... men efterfrågan verkar ha avstannat något? Så tror dessa är skapade i stundens hetta när de velat "smida medans järnet är varmt" men så hann det svalna under tiden. Så efterfrågan överskattades och efterfrågan minskade.

Medlem
Skrivet av SorbP:

Förstår du verkligen inte varför man inte vill skänka bort samlarobjekt som du har skapat en artificiell scarcity för.

Det är lixom hela affärsidén.

Förstår du inte det här sambandet?

Givetvis förstår cynikern och realisten i mig sambandet. Marknadsekonomi, kapitalism, tillgång och efterfrågan, perceived value, FOMO och annat härligt som vi skapat innebär att de inte vill sänka värdet på sina egna produkter och därmed hellre kasserar än att dela ut dem. Det är väl mest den blödiga filantropen i mig som tycker att det är sorgligt, inte minst då det inte är några exklusiva samlarobjekt likt en gammal whisky eller veteranbil utan en plastleksak som fortsatt tillverkas och som kunnat glädja många, inte minst barn

Medlem
Skrivet av Håkan:

Är ju tyvärr så. Matbutikerna kastar mat, klädbutikerna kastar kläder, leksakstillverkarna kastar leksaker.
Hellre att man begränsa tillgången för att efterfrågan ska hålla sig uppe. Hade man gett bort eller sänkt priset, kommer efterfrågan troligtvis minska för att betala fullpris.

Leksaker är ju en sak, men maten och kläderna borde väl kunna säljas vidare till lågprisbutiker istället för att slängas? Menar, mat och kläder kommer vi alltid behöva och ingenting som marknadskrafter behöver pusha för egentligen. Nu i tuffare tider ser vi tydligt hur efterfrågan på billigare mat och kläder ökar, men det finns ju alltid de med lägre inkomst som behöver handla som de flesta gör nu så att kasta eller bränna sådant istället för att "sälja nedåt" känns otroligt dumt.

eld
Medlem
Skrivet av Gertzy:

Leksaker är ju en sak, men maten och kläderna borde väl kunna säljas vidare till lågprisbutiker istället för att slängas? Menar, mat och kläder kommer vi alltid behöva och ingenting som marknadskrafter behöver pusha för egentligen. Nu i tuffare tider ser vi tydligt hur efterfrågan på billigare mat och kläder ökar, men det finns ju alltid de med lägre inkomst som behöver handla som de flesta gör nu så att kasta eller bränna sådant istället för att "sälja nedåt" känns otroligt dumt.

Jo men kapitalism du vet

Medlem
Skrivet av eld:

Jo men kapitalism du vet

Jo men även inom den logiken borde ju vidareförsäljning till lågprisbutiker tjäna dem mer än att bränna saker? Det går liksom inte ihop för mig hur jag än försöker. Att kasta istället för att sälja vidare, eller bara billigare, borde ju inte vara lönsamt på något sätt?

Skrivet av Gertzy:

Jo men även inom den logiken borde ju vidareförsäljning till lågprisbutiker tjäna dem mer än att bränna saker? Det går liksom inte ihop för mig hur jag än försöker. Att kasta istället för att sälja vidare, eller bara billigare, borde ju inte vara lönsamt på något sätt?

Beror ju på, kanske inte ens lågprisbutiker är villiga att betala frakten för dom då då kostar det ju mindre att bara dumpa dom kanske än att frakta runt dom till alla som butiker


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Beror ju på, kanske inte ens lågprisbutiker är villiga att betala frakten för dom då då kostar det ju mindre att bara dumpa dom kanske än att frakta runt dom till alla som butiker

Mjo kanske är det så och då kommer ju ingen vilja gå back för goda sakens skull

Medlem
Skrivet av Arcadia:

Finns inget ekonomiskt system där inte spekulation (och potentiellt onödigt överflöd eller brist) existerar. Femårsplanerna Sovjet hade skapade enorma överflöd på en viss produkt eftersom folk inte behövde lika mycket av en viss produkt år 4 som de gjorde år 1. Aralsjön är borta, till exempel, för att Sovjet inte kunde förutspå folkets behov.

Så klart. Men jag killgissar att det inte gällde så pass onödiga skitsaker som funko pops (jag har ett par själv, men det är inga livsnödvändiga grejer direkt).


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Skribent
Skrivet av Gertzy:

Leksaker är ju en sak, men maten och kläderna borde väl kunna säljas vidare till lågprisbutiker istället för att slängas? Menar, mat och kläder kommer vi alltid behöva och ingenting som marknadskrafter behöver pusha för egentligen. Nu i tuffare tider ser vi tydligt hur efterfrågan på billigare mat och kläder ökar, men det finns ju alltid de med lägre inkomst som behöver handla som de flesta gör nu så att kasta eller bränna sådant istället för att "sälja nedåt" känns otroligt dumt.

Jag kan glädjande säga att många butiker skänker både mat och kläder till Stadsmissionerna i städerna. Jag började jobba på Stadsmissionen här i Umeå förra veckan och fick då se hur mycket som idag skänks hit för att vi sen ska kunna dela ut det till behövande. Detta gäller i hela Sverige också, många är extremt givmilda just nu och det är ju bra för både miljön och behövande.

...nu tar vi ju inte emot massa Funko Pop-figurer dock....


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag kan glädjande säga att många butiker skänker både mat och kläder till Stadsmissionerna i städerna. Jag började jobba på Stadsmissionen här i Umeå förra veckan och fick då se hur mycket som idag skänks hit för att vi sen ska kunna dela ut det till behövande. Detta gäller i hela Sverige också, många är extremt givmilda just nu och det är ju bra för både miljön och behövande.

...nu tar vi ju inte emot massa Funko Pop-figurer dock....

Det är ju fin läsning att allt inte bara är negativt i världen
Fint hur vi kan gå samman som samhälle och hjälpa varandra i nöd! & som du säger - det är ju bra för miljön också så förhoppningsvis är detta någonting som fortsätter även efter kristiderna går över (de måste de väl, nångång?) så vi blir bättre på att ta tillvara på resurser istället för att kasta eller bränna i onödan. För miljön och för varandra. (Iofs förståeligt att ni inte tar emot Funkos men å andra sidan - varför inte? Barn kan behöva billiga leksaker. Men det kanske inte räknas in där...)

Medlem

Hade varit bra om de kunde kontaktat någon miljö-NGO och fått hjälp med återvinning istället för att förstöra miljön.
Det är sånt här som visar att man inte ska köpa billiga och stora plastfigurer. Låg rörelsemarginal leder till risk för att de hamnar på landfill.
Helst bör man inte köpa plast alls.

Lärde mig nyligen att tydligen har vi landfills i Sverige för asbest-material eftersom det inte går att bränna/återvinna. Och Ryssland och Kina fortsätter tillverka byggmaterial med asbest :facepalm:

Skribent
Skrivet av Gertzy:

Det är ju fin läsning att allt inte bara är negativt i världen
Fint hur vi kan gå samman som samhälle och hjälpa varandra i nöd! & som du säger - det är ju bra för miljön också så förhoppningsvis är detta någonting som fortsätter även efter kristiderna går över (de måste de väl, nångång?) så vi blir bättre på att ta tillvara på resurser istället för att kasta eller bränna i onödan. För miljön och för varandra. (Iofs förståeligt att ni inte tar emot Funkos men å andra sidan - varför inte? Barn kan behöva billiga leksaker. Men det kanske inte räknas in där...)

Det blir lite off topic, men vad som är problemet just nu är egentligen att folk skänker FÖR mycket vad gällande leksaker och kläder. Vi måste börja gallra för vi har inte plats för allt även om det skickas och delas ut. Det är ett lyxproblem, men skulle det komma Funko Pops för 300 mille tror jag vi nog tackat bestämt nej. haha


signatur

"Writer and Fighter"

12
Skriv svar