Den stora tråden om Hogwarts Legacy

Skribent
Skrivet av Hipshot:

Är det inte konstigt att du valt glasögon men har en mask? Eller kommer glasögonen sitta under masken?

Det är som ett bra VR-set, glasögonen ryms under!

Nä, jag transmorfade glasögonen faktiskt...de var så fula XD


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Fulci:

Hardware Unboxed har testat ett stort antal GPU med Hogwarts Legacy.

Hogwarts Legacy, GPU Benchmark: Obsoleting The RTX 3080 10GB
https://www.youtube.com/watch?v=qxpqJIO_9gQ

Imponerande att de kört så många tester, synd bara att nvidia inte släppt någon game ready driver for Hogwarts ännu. Har spelet liggandes i mitt bibliotek installerat, får vänta tills de patchat och fixat spelet innan jag ger mig in på det. Och ja, denuvo ställer väl till det en del också antar jag?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av magma:

Imponerande att de kört så många tester, synd bara att nvidia inte släppt någon game ready driver for Hogwarts ännu. Har spelet liggandes i mitt bibliotek installerat, får vänta tills de patchat och fixat spelet innan jag ger mig in på det. Och ja, denuvo ställer väl till det en del också antar jag?

Ja, det var lite konstigt att de släppte en ny driver för någon dag sedan utan att vara en game ready driver för spelet. Hoppas det dyker upp en snart.

Medlem

Spelar på ps5 och upplever väldigt mycket 'dimmig' horiston/miljö. Känns som om det är någon bugg?
Men fy fasen vilket mysigt spel, framförallt upptäckarglädjen med miljöerna. Lektionerna och storyn har jag inte så mycket för

Medlem

Jag började idag, för ca 1 timme sedan med dottern, hon blir 7 i år, men vi kör tillsammans, vi har nyligen gått igenom hela Harry Potter samlingen, och hon har tyckt att det verkat väldigt kul.

Dock så hjälper jag till när hon tycker att det blir för svårt, har dock valt Story Mode som svårighetsgrad då hon inte riktigt behärskar kontrollen ännu (Dock blev hon riktigt duktig efter en genomkörare av Lego Star Wars: The Skywalker Saga)

Kör på PC med allt på max, inte märkt av något speciellt, förutom viss skuggsättning vid vissa sekvenser som ser ut att deformera karaktärerna en lite bit. Kan kanske bero på RTX också.

Men än så länge det lilla vi hann med så verkar det ganska kul, mysigt samt spännande emellanåt.

Lär nog bli ett par kvällar i veckan om hon är duktig i skolan


signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Medlem

Det känns som att vi fått en sån där klassiker! Ett spel utan buggar och giriga lösningar som många kommer att älska och inte göra folk besvikna som så många ”stora” titlar har gjort sedan lång tid tillbaka. Härligt!

Medlem
Skrivet av matuttas:

Spelar på ps5 och upplever väldigt mycket 'dimmig' horiston/miljö. Känns som om det är någon bugg?
Men fy fasen vilket mysigt spel, framförallt upptäckarglädjen med miljöerna. Lektionerna och storyn har jag inte så mycket för

har även märkt att skuggor ute i kanterna av bilden tar nån hundradel extra att ladda in när man tittar runt (ps5, performance mode). väldigt märkbart inomhus.

Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Ben Dover of House Slytherin! Eller ska man kanske köra med Praktus Erektus? (Jupp, jag är omogen)

Jag heter Mike Hunt!


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem
Skrivet av Aesoprock:

Jag heter Mike Hunt!

Big NPC energy.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Har inte följt spelet och följer inte heller (köper senare rabatterat), men har sett spoilers lagts upp på både Mastodon och Twitter.

Inaktiv
Skrivet av Zerox_no1:

Gissar att det är en transperson som recenserat.

Mer sannolikt att det är en tramsperson som recenserat.

Medlem
Skrivet av Mahkizmo:

Jag började idag, för ca 1 timme sedan med dottern, hon blir 7 i år, men vi kör tillsammans, vi har nyligen gått igenom hela Harry Potter samlingen, och hon har tyckt att det verkat väldigt kul.

Dock så hjälper jag till när hon tycker att det blir för svårt, har dock valt Story Mode som svårighetsgrad då hon inte riktigt behärskar kontrollen ännu (Dock blev hon riktigt duktig efter en genomkörare av Lego Star Wars: The Skywalker Saga)

Kör på PC med allt på max, inte märkt av något speciellt, förutom viss skuggsättning vid vissa sekvenser som ser ut att deformera karaktärerna en lite bit. Kan kanske bero på RTX också.

Men än så länge det lilla vi hann med så verkar det ganska kul, mysigt samt spännande emellanåt.

Lär nog bli ett par kvällar i veckan om hon är duktig i skolan

Nu blev jag nästan lite avis, det låter supermysigt! 🥰


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem
Skrivet av Fulci:

Hogwarts Legacy PC players are cursed with stuttering and other performance issues
https://www.pcgamer.com/hogwarts-legacy-pc-players-are-cursed...

Jag har inte stora problem, men prestandan är inte bra. Hoppas de kan göra förbättringar i patchar framöver, om det inte är så att UE4 begränsar möjligheterna att få ut bättre prestanda.

Möjligt att senaste Nvidia-drivrutinen fixar en del av stuttering i alla fall (528.49) Citerar ett svar från Guru3D
"Can confirm this driver fixed stutter in Hogwarts Legacy after few seconds of running thru Castle. Before when I transition to different part of Castle I would get huge fps drops while it was loading, 15fps (from 90-100fps). Now I dont drop below 40fps for few seconds then back to 90fps."


signatur

Nothing is power without Control

Medlem
Skrivet av Zerox_no1:

Gissar att det är en transperson som recenserat.

Verkar iaf vara ett riktigt ufo helt utan verklighetsförankring.

Rowling ska lynchas för att hon accepterar den biologiska skillnaden mellan män och kvinnor, så recensenten kände att den måste skriva en 1/10 recension oavsett vad, och godhetssignalera sin egen överlägsenhet.
Jag blir spyfärdig.

Spelar inte spelet men förstått att det blivit väldigt väl mottaget.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

NuZ
Testpilot

Är ungefär 6h in. Lvl 15 och börjat hitta Merlin sakerna. Fantastiskt spel tycker jag. Flyter på bra på Xboxet i både performance och Kvalitetsläget. Men i balanced är det groteskt mycket stuttering. Märks även på min VRR TV. Är det bara på PS5 som det inte är någon stuttering?


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Några timmar in nu, fett mysigt spel! Har mest gått runt och utforskat

@NuZ Spelar på balanced PS5. Inge stuttering, däremot renderande pop-ins när man gå in till nya områden i slottet vilket är lite störande. Samt nå konstigt filter mot himmelen, det är en massa ränder typ.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av PFC Hudson:

Ja känns inte så seriöst när även recensenter "review bombar". Man får givetvis tycka vad man vill men då kan man skriva en opinionskrönika istället. Nu sågar vederbörande även utvecklarnas hantverk vilket jag tycker är ganska lågt.

Exakt så. Det finns säkert spaltmeter att skriva om Rowling om man känner att man är under beskjutning p.g.a sin läggning eller livsval, men det har faktiskt ingenting med spelet att göra. Dessutom hade "recensenten", om viljan funnits, kunnat hitta flertalet karaktärer i spelet som är trans. Men det hade väl förtagit poängen som hen vill göra.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem
Skrivet av magma:

Imponerande att de kört så många tester, synd bara att nvidia inte släppt någon game ready driver for Hogwarts ännu. Har spelet liggandes i mitt bibliotek installerat, får vänta tills de patchat och fixat spelet innan jag ger mig in på det. Och ja, denuvo ställer väl till det en del också antar jag?

Fast det har de tydligen enligt denna post från Guru3D:
"528.49 has a 'Game Ready Driver Profile' for Hogwart's Legacy, just not listed in release notes

Profile "Hogwarts Legacy"
ShowOn GeForce
ProfileType Application
Executable "phoenix-win64-test.exe"
Executable "hogwartslegacy.exe"
Setting ID_0x105e2a1d = 0x00000004
Setting ID_0x10f9dc81 = 0x00000011
Setting ID_0x10f9dc84 = 0x01000000
Setting ID_0x80857a28 = 0x00000001
EndProfile

This is Nvidia's pay to play marketing and it looks like WB opted out of paying for banner ads thinking they had word of mouth"


signatur

Nothing is power without Control

Medlem
Skrivet av Rejzer:

https://www.bloomsbury.com/uk/discover/harry-potter/games-qui...

Jag blev... Oliver Nott... (försök senare gav Oblansk Nott)
Sambon blev Agatha Skeeter

Själv så fick jag namnet... John Slytherin! Det känns som att jag bara har ett val till elevhem efter att ha fått det namnet

Medlem
Skrivet av Jozo:

Själv så fick jag namnet... John Slytherin! Det känns som att jag bara har ett val till elevhem efter att ha fått det namnet

För mig blev det Dudley Sprout 😅


signatur

Nothing is power without Control

Medlem

Spelar i cirka 5 timmar. Faktiskt helt okej, storyn fångar ändå in en och man blir lite nyfiken men har mest utforskat.

Väldigt fina miljöer men karaktärerna är väl sådär. Sedan ser karaktärerna inklippta ut när man är inne i konversationerna. Ljuset stämmer ej överens med omgivningen så ser lite blekt ut.

Bra spel än så länge.

Medlem
Skrivet av erazerswe:

Fast det har de tydligen enligt denna post från Guru3D:
"528.49 has a 'Game Ready Driver Profile' for Hogwart's Legacy, just not listed in release notes

Profile "Hogwarts Legacy"
ShowOn GeForce
ProfileType Application
Executable "phoenix-win64-test.exe"
Executable "hogwartslegacy.exe"
Setting ID_0x105e2a1d = 0x00000004
Setting ID_0x10f9dc81 = 0x00000011
Setting ID_0x10f9dc84 = 0x01000000
Setting ID_0x80857a28 = 0x00000001
EndProfile

This is Nvidia's pay to play marketing and it looks like WB opted out of paying for banner ads thinking they had word of mouth"

Intressant. Enligt utvecklarna själva är detta en game ready driver för Hogwarts. Nvidia måste ha missat att skriva ut det?

https://twitter.com/HogwartsLegacy/status/1623810958308085760

Provade spelet idag för att se hur det rullar och inställningarna verkar leva sitt eget liv, spelet ställs hela tiden om mellan ultra och high utan att jag varit inne och pillat på något, dessutom går det inte att välja fullscreen, utan enbart windowed fullscreen. Sen ja, UE4 är ju känt för att bugga och strula. Är bara i prologen och har inte gått runt i den öppna världen ännu men flyter på bra än så länge.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

NuZ
Testpilot
Skrivet av dTexN:

Några timmar in nu, fett mysigt spel! Har mest gått runt och utforskat

@NuZ Spelar på balanced PS5. Inge stuttering, däremot renderande pop-ins när man gå in till nya områden i slottet vilket är lite störande. Samt nå konstigt filter mot himmelen, det är en massa ränder typ.

Hmm ja de krävs lite patcher tror jag Men tusan vad spelet är bra!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Mahkizmo:

Jag började idag, för ca 1 timme sedan med dottern, hon blir 7 i år, men vi kör tillsammans, vi har nyligen gått igenom hela Harry Potter samlingen, och hon har tyckt att det verkat väldigt kul.

Dock så hjälper jag till när hon tycker att det blir för svårt, har dock valt Story Mode som svårighetsgrad då hon inte riktigt behärskar kontrollen ännu (Dock blev hon riktigt duktig efter en genomkörare av Lego Star Wars: The Skywalker Saga)

Kör på PC med allt på max, inte märkt av något speciellt, förutom viss skuggsättning vid vissa sekvenser som ser ut att deformera karaktärerna en lite bit. Kan kanske bero på RTX också.

Men än så länge det lilla vi hann med så verkar det ganska kul, mysigt samt spännande emellanåt.

Lär nog bli ett par kvällar i veckan om hon är duktig i skolan

Detta gör mig så taggad när min egna dotter blir större! Hon är bara 18 månader, men jag går redan och ser fram emot när vi kan ha spelkvällar ihop!

Medlem
Skrivet av erazerswe:

Möjligt att senaste Nvidia-drivrutinen fixar en del av stuttering i alla fall (528.49) Citerar ett svar från Guru3D
"Can confirm this driver fixed stutter in Hogwarts Legacy after few seconds of running thru Castle. Before when I transition to different part of Castle I would get huge fps drops while it was loading, 15fps (from 90-100fps). Now I dont drop below 40fps for few seconds then back to 90fps."

Verkar så, jag har uppdaterat till den och är lite bättre idag när jag spelat.

NuZ
Testpilot

Att i arena stuk kasta Avada kadabra och Crusio är riktigt nice. Med trycket i formlerna och tighta kontroller gör det klockrent. Skulle vara fett med PvP i detta


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Skribent

Jag vill ha ett DLC där de lägger in så man kan köra PVP i trollkarlsduellerna. Hade varit asroligt med en liga eller ladder.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag vill ha ett DLC där de lägger in så man kan köra PVP i trollkarlsduellerna. Hade varit asroligt med en liga eller ladder.

90% av fajterna:
Protego---Expelliarmus---Avada Kedavra
Snabbast vinner.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Skribent
Skrivet av Priapsi:

90% av fajterna:
Protego---Expelliarmus---Avada Kedavra
Snabbast vinner.

De får lägga in så man kan kontra på något vis.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Är det bara jag som blir påmind om Lego spelen när det gäller att låsa upp olika upptäckter som kistor, etc? Skillnaden att man inte byter karaktär men lär sig nya spells och får återvända till vissa ställen man redan har varit.

Skriv svar