[Köpes] Billigare grafikkort till pojken

Medlem
[Köpes] Billigare grafikkort till pojken

Hej !

Min ena pojk behöver uppgradera lite smått. Han har ett Radeon RX 550 2gb idag som fungerar hyffsat men han är ute efter nått lite vassare. Då även med utgång för två skärmar. Nån som har nått liggandes ?

Mvh

Medlem

Jag har ett 780 som inte används, vet inte om det duger dock. Har inte riktigt koll på värdet men hade hoppats på en tusing för den ivf.

Medlem
Skrivet av Jallle:

Jag har ett 780 som inte används, vet inte om det duger dock. Har inte riktigt koll på värdet men hade hoppats på en tusing för den ivf.

Tror inte du får 1000 kr för ett använt gtx 780 idag tyvärr.

Medlem
Skrivet av Jallle:

Jag har ett 780 som inte används, vet inte om det duger dock. Har inte riktigt koll på värdet men hade hoppats på en tusing för den ivf.

Ok, är inte det från typ 2013 ? GTX 780 ?
Tror vi köpte rx 550 runt 2019.

Medlem
Skrivet av s_o_n_y:

Ok, är inte det från typ 2013 ? GTX 780 ?
Tror vi köpte rx 550 runt 2019.

Du har rätt. GTX 780 lanserades 2013 men RX 550 släpptes 2017.

Medlem
Skrivet av NizzeG:

Tror inte du får 1000 kr för ett använt gtx 780 idag tyvärr.

Ah, får gå ner något när jag lägger upp den antar jag Typ 750?

Medlem
Skrivet av Jallle:

Ah, får gå ner något när jag lägger upp den antar jag Typ 750?

Jag hittar ett GTX 780 på Blocket och det skänks bort. Inte stor efterfrågan på ett 10 år gammalt kort som nått end of life i drivrutinssupport, tyvärr.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Så pass, aj fan.

Medlem
Skrivet av Jallle:

Jag har ett 780 som inte används, vet inte om det duger dock. Har inte riktigt koll på värdet men hade hoppats på en tusing för den ivf.

1000kr? Haha. Du får vara glad om du ens får en pizza.

Medlem

Äsch, verkar ha gått idag runt 15 tiden :/

Medlem

Dom vi kikat på är 1050 eller 1060. Dom borde de väl vara bra kurs på ?

Medlem
Skrivet av s_o_n_y:

Dom vi kikat på är 1050 eller 1060. Dom borde de väl vara bra kurs på ?

Vi köpte ett 1060 när jag byggde tjejens dator och det klarar ändå väldigt mycket på runt 60 FPS med godkända inställningar. Kanske inte cyberpunk-nivå (går säkert med låga inställningar och lägre fps det också) men chivalry 2, it takes two, Elden Ring, Psychonauts 2 och Diablo 2 resurrected har vi kört på den utan några som helst problem. Tror det kostade 1500 spänn på blocket så är det budget ni är ute efter duger det ok. Detta var dock ett år sedan och efter en snabb koll på avslutade auktioner på tradera så verkar det som att man nuförtiden får tag på ett 1080 för det priset, vilket fortfarande är ett dugligt kort för de flesta spel!

Medlem

Ja, 1060 verkar variera kraftigt i pris beroende på modellen.
Men han kör mest fortnite och Roblox

Medlem

Råder dig att slänga upp en köpannons på Sweclockers och kolla alltid historiken från säljaren som möjligtvis intresserar dig.

Köp inte kort som är äldre än erat nuvarande och kika även på andra motsvarande annonser.

Medlem
Skrivet av NizzeG:

Tror inte du får 1000 kr för ett använt gtx 780 idag tyvärr.

GTX 780 säljs för ungefär 500kr på Tradera.

Skrivet av s_o_n_y:

Ok, är inte det från typ 2013 ? GTX 780 ?
Tror vi köpte rx 550 runt 2019.

GTX 780 är mer än dubbelt så snabbt som RX550

Skrivet av Dreijer:

1000kr? Haha. Du får vara glad om du ens får en pizza.

GTX 780 säljs för ungefär 500kr på Tradera.

Skrivet av s_o_n_y:

Dom vi kikat på är 1050 eller 1060. Dom borde de väl vara bra kurs på ?

GTX 780 är ungefär 50% snabbare än GTX 1050. GTX 1060 är ungefär 30% snabbare än GTX 780.

Om du inte känner för att skaffa en så gammal GPU som GTX 780 så satsa på något som t.ex. GTX 1060 6GB, RX 580, GTX 980 för ca 1000kr eller t.ex. GTX 1070 som är bra mycket bättre för ca 1500kr.

Medlem

Tack ! Lär bli så

1
Skriv svar