Portal-författare säger sig ha en bra grundidé för ett Portal 3
Hoppas det blir av!
Förstår att det är svårt att göra en uppföljare som inte känns som en copy/paste av samma koncept.
Komma på helt nya pusselkoncept som inte gjorts innan är nog inte helt lätt. The Entropy Center gjorde tidsförflyttar-aspekten så det kanske dom inte vill kopiera.
Det känns som att man kunde implementera raytracing på något sätt till pusslen, och Portal känns perfekt för det, men problemet är att man behöver då komma på idèer där traditionella renderingstekniker inte skulle fungera. T.ex mer komplicerade reflektioner, eller en mekanik baserat på raytracing på något sätt.
Än så länge(?) har spelutvecklare bara utnyttjat raytracing till att förbättra grafiken, men jag skulle vilja se raytracing som är sammanfogat med gameplay:et på något sätt.
Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB
Håller Portal 2 som spelhistoriens bästa uppföljare. Inte nödvändigtvis det bästa spelet som är en uppföljare, utan för hur de expanderade världen utifrån samma koncept som i ettan.
Ska de göra ett Portal 3 så ligger förväntningarna där, det vill säga att de ska göra en trea på ett sätt som ingen annan spelserie har gjort. Att fortsätta som i tvåan känns rätt ointressant.
Om man får drömma lite:
Ett kombinerat Portal 3 / Half-Life 3 där världarna möts.