Teori kring när PS5 pro dyker upp?

Medlem
Skrivet av Gertzy:

De är ju redan lättillgängliga? Finns ju överallt nu! Men en Pro-variant har ju börjat läcka kring om att den ska släppas i slutet av 2024 så vill du vänta 18 månader i onödan så kan du ju göra det såklart

Last of Us part 3 är ändå minst 18 mnd borta så nemas problemas. 🙂

Det var så jag gjorde med PS4 Pro, hoppade helt över vanilla och slim.

Medlem

En del rykten om PS5 "Slim" nu och att den ska släppas snart. I förra generationen så släppte man en "Slim" och en Pro samtidigt 3 år efter releasen av PS4. Varför skulle man vilja släppa en "Slim" nu i höst och en Pro nästa höst denna gången? Och att släppa en Pro 4 år in på nuvarande cykel känns lite väl tight tills nästa generation kommer, eller?

Medlem

Den senaste informationen som finns just nu:

pekar på att det blir ett monster men till vilket pris?
Om standard ps5 ligger på 6800 kr när det är på rea, räkna med ps5 pro kommer landa på 7500kr+, möjligen norr om 8000 kr med tanke på fortsatt komponentbrist och svag svensk valuta. Men ja, mycket kan hända till slutet på 2024 när ps5 spekuleras dyka upp.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Moonglow:

En del rykten om PS5 "Slim" nu och att den ska släppas snart. I förra generationen så släppte man en "Slim" och en Pro samtidigt 3 år efter releasen av PS4. Varför skulle man vilja släppa en "Slim" nu i höst och en Pro nästa höst denna gången? Och att släppa en Pro 4 år in på nuvarande cykel känns lite väl tight tills nästa generation kommer, eller?

Stalltipset nu verkar vara att denna generationen kommer vara i åtta år. Om det stämmer så blir det ganska lagom med en mid gen refresh efter fyra år.

Medlem
Skrivet av anarfox:

Stalltipset nu verkar vara att denna generationen kommer vara i åtta år. Om det stämmer så blir det ganska lagom med en mid gen refresh efter fyra år.

Okej, ja då är det mer rimligt att den släpps nästa år. Men trodde dom ville synka samtida släpp med en uppdaterad "slim" variant också som senast.

Medlem

Om ps5 pro visade sig att ha raytracing som säljargument så borde de släppa någon rejält bra raytracing patch på något spel.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Om ps5 pro visade sig att ha raytracing som säljargument så borde de släppa någon rejält bra raytracing patch på något spel.

Det är ju ett av argumenten (utöver stabilare 4K och VR) men de kanske släpper Portal RT - men då är frågan om det fragmenterar spelarbasen för mycket om det knappt är spelbart på "vanliga" (och slim) men det kanske blir som att spela på low och high typ.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Det är ju ett av argumenten (utöver stabilare 4K och VR) men de kanske släpper Portal RT - men då är frågan om det fragmenterar spelarbasen för mycket om det knappt är spelbart på "vanliga" (och slim) men det kanske blir som att spela på low och high typ.

Har själv testat portal rtx men det håller inte som försäljning av raytracing, ganska kass version. Då är Quake 2 RTX mycket mer passande då det "will blow your mind" i upplevelse. Raytracing i vr vore ju även ballt att få uppleva. Visst kanske det delar spelarbasen något men om samma spel finns utan raytracing så.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Har själv testat portal rtx men det håller inte som försäljning av raytracing, ganska kass version. Då är Quake 2 RTX mycket mer passande då det "will blow your mind" i upplevelse. Raytracing i vr vore ju även ballt att få uppleva. Visst kanske det delar spelarbasen något men om samma spel finns utan raytracing så.

Det var bara ett exempel jag kom på - har inte testat någotdera så tog inte ställning på något sätt - utan Portal var bara första som dök upp i huvudet efter den omtalade rtx-patchen. Och vem vet? Det kanske anpassas bättre till konsol. Eller att båda släpps och flera spelare får upp ögonen. Portal är ändå välkänt och beryktat så det kan nog locka konsolköpare - kanske inte i sig självt men som ett delargument kanske. Ju fler titlar desto bättre tänker jag nog. Inte nödvändigtvis ena eller andra.

12
Skriv svar