Google lägger ner Stadia

Google har levererat en helt obegriplig strategi med Stadia. Synd på teknik som faktiskt fungerar bra. Köpte det när man fick med Chromecast Ultra, en handkontroll och Cyberpunk för vad en Chromecast vanligtvis kostar. Så känner mig ändå nöjd. Framförallt om de ger mig en refund på köpet.

Medlem

Det är jämt mycket negativt om Stadia . Jag tycker det har fungerat fantastiskt bra och när jag spelat har jag inte ens tänkt på att det varit streamat. Det har bara fungerat och varit ett klick bort nästan helt oavsett enhet.

Detta var väl lite väntat med tanke på hur Google har varit. Tråkigt men ingen katastrof. Hur vi spelar kommer nog transformeras på flera olika sätt i framtiden och det här har säkert varit en nyttig del på vägen.

Trevligt att de har refunds i åtanke också kan jag tycka.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Såja.
Undrar om smartisarna som faktiskt köpte Stadia spel till fullpris kommer få tillbaka pengarna? De kanske får 1 månad gratis youtube premium ist 🤣

Japp, det får vi
Pengar tillbaka för spel, dlc och hårdvara. Så ca 3000 spänn tillbaka för min del


signatur

Ultrazine

Medlem
Skrivet av ValleyCountryFlash:

Google har levererat en helt obegriplig strategi med Stadia. Synd på teknik som faktiskt fungerar bra. Köpte det när man fick med Chromecast Ultra, en handkontroll och Cyberpunk för vad en Chromecast vanligtvis kostar. Så känner mig ändå nöjd. Framförallt om de ger mig en refund på köpet.

Köpte du via Google Store eller Stadia så får du pengarna tillbaka,🙂


signatur

Ultrazine

Medlem

Inte alls förvånad. Samtidigt trist då idén var bra.

Rent generellt är det en trist utveckling, då det går mer och mer mot att man inte äger sina spel.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Och här har vi ett fint exempel på varför jag föredrar fysiska kopior utav spel än digitala. Att köpta spel på Stadia inte längre kommer gå att spela känns så extremt fel.

Fast alla pengar du spenderat på stadia förutom pro prenumerationen kommer du få tillbaka igen av google.

Gäller både spel och hårdvara.

Tråkig attityd på vissa som glädjer sig i eventuellt förlorade jobb och att en platform många använde som sin primära spelplatform inte längre kommer finnas tillgänglig.(jaja, alla 5 osv osv)

Bara för ni inte ser det positiva med streaming så finns där dom som gör det. Lika onödigt som konsollkrigen osv.

Har spelat en hel del genom åren och det har funkat väldigt bra sen start för mig. Så detta var tråkiga nyheter, något som dom verkligen lovat hela tiden inte skulle hända.

Medlem

Jag körde Cyberpunk på Stadia vilket jag tyckte funkade jättebra. Exempelvis kunde jag köra det på min MacBook vilken aldrig skulle kunna driva spelet på egen hand.

Mitt enda problem me då Stadia var att det fanns så få spel tillgängliga. Jag hade gärna köpt fler om det bara funnits något.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Känns som att de felsatsade från start. Försökte fånga krävande gamers och säga att de kunde lira Destiny 2 lika bra på Stadia som en musklig pc. Det går inte, för man kommer inte undan att det tar tid att skicka data över nätet - hur många tekniker Google än skryter om. Stadia hade kanske funkat om de hade vänt sig brett/till casuals med spelprenumerationer i stil med Game Pass - "Spela billigt utan krångel", typ.

Jag tycker game streamning enbart är användbart till typ Demo spel. Att testa innan man köper något.
Det borde finnas en sådan tjänst på konsolerna men det skulle ju göra att en hel del köp inte genomförs.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Väldigt trist då det har fungerat väldigt bra för mig.
Får väl hoppas att GeForce Now har någon kampanj snart så jag kan testa på det istället.

Nu ska jag fortsätta spela AC: Valhalla på Stadia.
😢

Medlem

Shitt! 😬 De 4 personerna som äger en stadia kommer att bli vansinniga!

eld
Medlem
Skrivet av piddau:

Tråkig attityd på vissa som glädjer sig i eventuellt förlorade jobb och att en platform många använde som sin primära spelplatform inte längre kommer finnas tillgänglig.(jaja, alla 5 osv osv)

Det var ju som sagt inte första gången, som alla försökte säga.

Medlem

Så går det när man köper digitala spel, då finns risken att man slängt pengar i onödan då tjänsten/tillgången försvinner. Ska det vara digitalt kan man lika gärna köra Game Pass,

Medlem

Fattar inte hur man får tillbaka pengarna.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Har ärligt talat väntat på den här dagen sedan tjänsten släpptes. Google har ingen bra bakgrund när det kommer till att hålla tjänster vid liv, och det är av denna anledning som jag, som så många andra, aldrig vågade hoppa på Stadia-tåget. Hade Google sålt spelen genom Google Play och även tillåtit folk att installera dem på sina datorer så hade nog fler vågat satsa på Stadia. För då hade man kunnat fortsätta spela sina spel, vad som än hände med Stadia.

Medlem

Från göögle

Skrivet av stadia team:
  • You will continue to have access to your games library through January 18, 2023 so you can complete final play sessions and move your progress to alternate platforms where possible.

  • Commerce functionality (the ability to buy games, new subscriptions, add-ons or in-game purchases) on Stadia has now been disabled.

  • Google will offer a full refund of all Stadia hardware purchases (Stadia Controller, Stadia Founder’s Edition, Stadia Premiere Edition, or Play and Watch with Google TV Package) made in the Google Store and all purchases of games and in-game transactions made in the Stadia Store.

  • The refund process will take us some time to complete, and we expect to have the majority of refunds completed by the middle of January 2023. Please allow us until this time before contacting our support team regarding the status of your refund(s).

  • Stadia Pro subscription payments will not be eligible for refund, but if you are an active subscriber, you will continue to have access to your library without charge during the shut-down period.

https://community.stadia.com/t5/Stadia-Community-Blog/What-to...

Medlem
Skrivet av korvmos:

Oj vilken överraskning!

Medlem

steam deck är framtiden och det fattade google mycket väl.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Fattar inte hur man får tillbaka pengarna.

Står på deras hjälpsida att information kommer komma.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

eld
Medlem
Medlem

Stadia har fungerat perfekt för mig då jag kört det
Är lite förvånad då de i dagarna utvidgar med bl a Mexico
Jaja så kan det gå, lite tråkigt men har ju xsx

Medlem

"Tänk om vi hade ett Netflix för spel..
..fast spelen ingår inte i månadsavgiften.
..och spelen kostar fortfarande fullpris."

Inte ens bästa möjliga förutsättningar räcker för att vinna med ett såpass uselt koncept.

Moderator | Testpilot

Synd att de inte hade något liknande upplägg som MS med Game pass. Hade Stadia bara haft en enkel månadskostnad för att kunna spela dess spel skulle jag faktiskt använt det mycket.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Synd att de inte hade något liknande upplägg som MS med Game pass. Hade Stadia bara haft en enkel månadskostnad för att kunna spela dess spel skulle jag faktiskt använt det mycket.

Om Stadia var exakt som Gamepass men enbart Streamning så skulle nog folk hitta annat att klaga på.
Men man kan ju undra hur många fler prenumeranter de skulle ha fått. Nu hade väl Stadia typ runt 2 miljoner användare vs Gamepass 25 miljoner.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Tråkigt för dom som gillade tjänsten, men tur att dom får pengarna tillbaks iallafall. Man undrar ju hur mycket Google gick back på det här.

Medlem

Trist.
Det fungerade eg hur bra som helst.
Mitt enda problem var
1. Höga priser
2. Svagt utbud

Bara köpt 3 spel så är ju inte super investerad. Men känns såklart lite weird att ett av spelen har jag inte hunnit varva. Och kommer nu nog aldrig hinna spela heller.

Jaja. Tur det var rea pris

Medlem

Trodde aldrig på tjänsten, kändes bara som en tidsfråga innan dom skulle lägga ner Stadia, och nu så har det hänt. Så jag är inte ett dugg förvånad.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Wolfkin:

"Google försäkrar oss om att Stadia inte kommer stängas ned"

Artikel på FZ 2022-07-31
https://www.fz.se/nyhet/290952-google-forsakrar-oss-om-att-st....

Då förutspådde jag att Stadia hade max 2 år kvar, jag hade visst fel.

Så här är det ofta. Först benhårda försäkranden - sedan dras proppen ur. Minns känslan när HD DVD-formatet (som konkurrerade mot Blu-ray) gick i graven. Alla visste att det skulle ske när Warner blev Blu-ray-exklusiva, men Toshiba förnekade. Tills de bekräftade.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Väntat och givetvis tråkigt.
Men!
Att dom ska betala tillbaka till alla som använt tjänsten måste ju ändå ses väldigt positivt.
För det vara det första jag tänkte på, alla som köpt spel som aldrig kommer att kunna nyttja dom mer.


signatur

“All thinking people are atheists.”

KoP
Medlem

Som väntat. Google har gjort det till en konstform att starta upp div. projekt för att sedan lägga ned dem. Blev någon chockad över detta? Allra minst alla Stadia-kramare? ╮(╯_╰)╭

Google är lite som ett rastlöst barn, blir det ingen succé på en gång så kastar dom det åt sidan och ger upp.

Medlem

Vet inte om någon har hunnit kommentera (inte heller har FZ skrivit om det) men det är ganska otroligt att Phil Morrison var VP och General Manager för Google Stadia, och antagligen anledningen till att Stadia misslyckades.

För er som inte känner till honom:

President över SCE worldwide studios när PS3 släpptes (ett misslyckande)
Corporate VP över Microsoft när xbox one släpptes (ett misslyckande)
Och nu VP över Google Stadia som inte heller lyckades

En person som misslyckas vid varje position men faller ändå uppåt. Trodde det var en svensk grej att belöna inkompetens men verkar vara ganska populärt i staterna också.

123
Skriv svar