Dual Universe släpps nästa månad, trial-version utlovad

Robot
Dual Universe släpps nästa månad, trial-version utlovad

Rymd-MMO:t färdigt efter åtta års utveckling.

#dual-universe


Medlem

Nån som testat detta? Tycker det ser intressant ut, sen hur det fungerar vet jag inte...


signatur

1# FZ Troll

Medlem

Också lite sugen på att testa. Kanske något som kan ersätta Eve Online? Där har ju månadspriset ökart till €20 per månad. Sandbox och spelare som skapar innehåll. Låter som liknande grundkoncept.

Medlem

Blir alltid intresserad av sånt här för det är precis vad jag gillar, men tyvärr tycker jag grafiken ser mer ut som något bristfälligt än en vald stil. Har väldigt svårt för animationer där karaktären "glider" över golven och ser ut att moonwalka. Det är inte polished i min värld. Nu var trailern jag kikade på från 2020, så kanske slipat.

Jag följer nog från avbytarbänken, men ska ha definitivt hålla koll

Medlem

Man har skillpoints på samma vis som i eve, men inga injectors. Därför måste man tänka sig för vad man vill specialisera sig på. Jag gillar att bygga saker och här kan man bygga nästan hur man vill. Men ska man bygga riktigt snyggt måste man vara lite av en expert på voxlar. Spelet kräver ganska mycket tålamod i början, man bör definitivt göra alla tutorials annars förstår man inte mycket. Att bygga skepp är kul, men är också något man behöver öva på. Du behöver vingar, olika motorer, stabilisatorer, bromsar, gyro, bränsletankar etc.

Sen tycker jag att spelet är långt ifrån färdigutvecklat men jag gillar det ändå. Planeterna är enorma och du kan claima dina egna zoner på dem. Blir ibland väldigt imponerad av vad folk lyckats bygga. Har aldrig provat PVP men har förstått att det finns en del att önska där.

När spelet släpps kommer jag i huvudsak försöka bygga en fabrik. Man vill ha en del skills i flygteknik också så att det blir enklare att flyga, speciellt med full last.

Medlem
En kort beskrivning av en erfaren spelare

Jag har uteslutande spelat detta sedan betan släpptes för två år sedan och har mer än 4000 timmar med erfarenheter.

Det är "single shard", dvs alla spelar på samma "server" oavsett var i världen man bor.

Man bygger med voxlar, små (25x25 cm) kuber som i sig går att manipulera till en noggrannhet på 3 mm. Av dessa kan man bygga både hus, skepp och rymdstationer, eller varför inte skulpturer, bokstäver eller vad man än kan fantisera om.

Det finns fungerande 'element' som tex motorer, industri-maskiner och vapen samt dekorativa 'element' som bord, stolar, glasrutor mm.

Ekonomin styrs av spelarnas agerande med tillgång och efterfrågan. Det finns flera 'Marketplaces' på varje planet där den mesta handeln sker. Men spelare kan också skapa egna "butiker" och sälja lokalt, samt direkt handel mellan två spelare.

PVP sker enbart i rymden utanför en stor 'safe-zone' som omgärdar 3 av de 5 planeterna (plus månar) som kommer finnas vid release. Dock kommer ytterligare 7 planeter senare, dessa har funnits under betan men ska göras om med bättre terräng och biomer. PVP sker bara mellan skepp och det består till största delen av att konstruera de bästa skeppen och välja lämpliga vapen samt strategier för att hitta och komma nära sitt mål för att kunna påbörja en strid. Det är absolut ingen "dogfight" utan mer "klicka-vänta".
Det har nyligen införts 'alien cores' där det finns värdefulla resurser att slåss om. Det är en form av "King of the hill" där det gäller att hålla mot fiender samtidigt som man utvinner dessa resurser, och transportera på ett säkert sätt därifrån.

Mycket har dock ändrats under betan. Tex gräver man inte längre efter 'ore' i marken på planeterna, istället använder man 'mining units' som man kalibrerar och sedan automatiskt "pumpar upp" 'ore', eller söker efter asteroider där man får gräva sig fram till det man söker. Man kan fortfarande gräva och förändra terrängen på planeterna som man vill.

Det finns inga givna mål eller självklara vägar att följa. Du väljer helt själv vad du vill göra. Väldigt fritt för den kreative men kan upplevas tråkigt för den som förväntar sig uppgifter och uppdrag.

Det finns inga NPCer. Alla karaktärer är spelare och alla skepp och konstruktioner (med några få undantag) är gjorda av spelare. Vid release kommer det vara en tom och öde värld, för oss att erövra och bygga vår civilisation.

Jag är med i den enda svenska 'organisationen' SVEA som blivit känd för sin unika butik där vi sålt över 400 'element' tillverkade i vår egna fabrik. Vi har också utvecklat och designat egna skepp samt ett avancerat script för hantering av ordrar och priser i butiken, samt byggt på vår bas mm.

Är du sugen och vill veta mer får du gärna hoppa in på vår discord så kan vi berätta mer och även visa hur det ser ut och fungerar i praktiken.
https://tinyurl.com/svea-du

/Vargen

ELF
Medlem

Har fortfarande inte testat detta och då backade jag det ändå tidigt.
Har dels inte kännt något jättesug att testa utifrån vad jag sett, men mest är det att jag vill vänta tills det är helt färdigt. Tror dock inte jag kommer lägga någon speciell tid på detta.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av Vargen78:

Jag har uteslutande spelat detta sedan betan släpptes för två år sedan och har mer än 4000 timmar med erfarenheter.

.....
/Vargen

Allt det låter ju jätte intressant (påminner lite om Re-Population som aldrig blev av). Men med tanke på och erfarenheter kring andra liknande MMOs och vad som (inte) hände med de, hand på hjärtat - tror du det kommer att bli ngt som finns kvar om några år (jag vågar inte säga "ngt stort"? Det känns tyvärr också som ett nisch spel som lätt kan gå i graven ganska snabbt?

Medlem
Skrivet av Rh3nium:

Allt det låter ju jätte intressant (påminner lite om Re-Population som aldrig blev av). Men med tanke på och erfarenheter kring andra liknande MMOs och vad som (inte) hände med de, hand på hjärtat - tror du det kommer att bli ngt som finns kvar om några år (jag vågar inte säga "ngt stort"? Det känns tyvärr också som ett nisch spel som lätt kan gå i graven ganska snabbt?

Naturligtvis är det väldigt svårt att säga. Det är en väldigt liten studio som inte gjort något spel förut och du är ju en klar nackdel. Dessutom har deras kommunikation varit mer än bristfällig och vi upplever inte att de lyssnat på våra förslag eller kritik över lag. Jag tror alla som spelat hittills är överens om att det egentligen inte alls är tillräckligt klart för release utan de är tvingade av investerare för att börja dra in pengar och ge avkastning.

Förhoppningsvis kan en del av pengarna gå till att anlita fler medarbetare till studion och faktiskt få ihop alla delar till en enhet och lösa vissa delar som inte alls känns färdiga. Speciellt pvp är under all kritik (vilket jag dock inte alls ägnat mig åt över huvud taget). Vi hoppas också att de verkligen fullföljer idén om ’Territorial warfare’ där man ska kunna erövra andras områden. Tanken är att man ska samarbeta och bilda ”nationer” som ger skydd åt de inre områdena. Men hur detta ska gå till har vi inte hört något alls om än så det känns tyvärr lite osäkert.

Jag hoppas att de kommer jobba hårt på den sociala biten och förbättra möjlighet till kommunikation i spelet. Det finns en enkel chatt-funktion men det är långt ifrån tillräckligt när det blir många spelare.

Men över lag fungerar spelet som det är idag. Det har blivit stabilt och sällan man råkar ut för någon bugg. Och om man gör det har de väldigt snabb och bra support som hjälper en tillrätta.

1
Skriv svar