PS5 slår av och på HDMI signal var tredje sekund. (igen)

Medlem
PS5 slår av och på HDMI signal var tredje sekund. (igen)

Det har hänt tidigare för någon månad sen när ps5an var en vecka gammal, men gick över efter jag hade allt avslaget i några timmar.

Vad kan det bero på?

Har testat att byta hdmi-kabel och port på TV.
Har stängt av hdcp.
Bild blinkade av och på även när jag var i safe-mode och "återställde" allt för någon månad sen.

Kan navigera menyer, men får mild epilepsi när fanskapet stänger av bild och ljud var tredje sekund.

Jag som inte var klar med Elden Ring :'(

Medlem

Låter som att det inte går att skicka data tillräckligt snabbt igenom kabeln. Kör du 4K+HDR? Prova att stänga av HDR och se om det hjälper, prova sen att tvinga 1080p på PS5an och se om det hjälper (därefter 720p).

Om det löser problemet behöver du byta kabeln till en som stödjer 48gbps eller mer.

Fungerar det ändå inte bör du koppla bort eventuella switchar, förstärkare och annat som är mellan PS5/TV eftersom de kan begränsa signalen.

Edit:
Tänk också på att HDMI-kablar längre än 10 meter kan orsaka signalförluster (blinkande bild, ljudbortfall eller båda). Är det såpass långt mellan enheterna rekommenderas en aktiv kabel som förstärker signalen genom att tillföra extra ström från t.ex. en USB-port.

Medlem

Har du något annat att testa TVn/HDMI-kabeln med? Annars låter det som att det är fel på ditt PS5.

Medlem

Fick det här problemet med min PS4 för en tid sen(som var cirka 6-7 år gammal), visade sig på något sätt att det hängde ihop med hårddisken som behövde bytas. Vet inte om det hjälper med ditt problem dock. Skulle rekommendera att lämna in den på garantin.

1
Skriv svar