Ny dator - låter mycket

Medlem
Ny dator - låter mycket

Hej en lite längre fråga, men kortfattat är den,
"varför blir gpu så varmt och låter datorn som är utformad för att vara tyst så mycket vid spel, mer än den gjorde med ett gammalt chassi med dåligt luftflöde. Ljudet verkar komma från gpu eller psu. En väns dator som är 5 år gammal med äldre/sämre komponenter låter ingenting även vid tunga spel "

Jag har de nyaste drivrutinerna för grafikortet.

lite längre förklaring

Jag har köpt en ny dator med följande komponenter. Skriver längre ned om ett exempel med äldre komponenter där datorn inte låter mycket alls.

ASUS PRIME Z590-P
WD Blue SN550 1TB
Intel Core i7 10700K 3.8 GHz 16MB
Kingston Fury 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL 1
Noctua NH-U12S
Corsair RM850 850W (2019)
Fractal Design Define R5 Svart
+ tre stycken Be Quiet fläktar bak och i tak, plus två stycken fläktar fram i chassit.
Och satt it mitt gamla Geforce GTX 980

Det är i workmode väldigt tyst. Men när jag kör ett 3d-spel, inklusive gamla spel som Fear 1, Civilization VI, Witcher 3, och Dragon Age 2 (de jag provat hittills) blir det en hel del ljud av det, irriterande högt.
Visserligen är grafikkortet lite äldre, men det lät inte så här mycket i min gamla rig där det var ett väldigt dåligt luftflöde. Jag skulle säga att totalt sett är ljudet mycket högre än tidigare, trots att jag använder geforce experience optimerade settings och sedan sänkt till en lägre nivå typ (ultra ->high).
Jag kör på 1920x1080.

När jag kör the Witcher på high settings hoppar gpu till 85 grader med en gång och fläktarna låter som en dammsugare.

Vill tillägga att min kompis rig låter i princip ingenting trots att han kör på höga inställningar med nya spel (som Nioh 2, civ6 och red dead 2) på en Ultra HD 4K stor skärm, och hans dator är betydligt äldre och så vitt jag vet sämre förutom just grafikkortet där mitt är snäppet under hans.

Hans komponenter är

Asus Prime Z370-A
ProPhanteks Eclipse P400S Tempered Glass Vit
Geforce GTX 1070 Ti 8gb
TurboIntel Core i5 8400
Corsair DDR4 16GB(2x8) 3000Mhz
Fractal Design Integra M 650W
Samsung EVO Basic 840 250gb

Så varför kan hans dator göra betydligt tyngre saker utan att låta medan min låter så mycket? Hans GPU blir också runt 80c men låter mycket mindre.
Har det endast med grafikkortet att göra? Isf, vad ska man sats på för grafikkort för att det ska vara tyst men ändå klara spel som typ red dead 2 och witcher 3?

Tack så mycket till dig som läser och kommenterar.

Medlem

Tjabba!

Har du möjlighet att filma och lägga upp här med ljud?

Medlem

Är chassifläktarna riktade åt rätt håll? Om luftflödet är dåligt kan datorn snabbt börja svettas. I regel ska fläktarna framtill suga in luft, medan bak- och takfläktarna leder bort varm luft.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

ett 980 har några år på nacken.
Ta bort kylaren, byt kylpasta och montera på nytt.

När ett grafikkort (eller cpu) blir för varmt och går varm en tid, då torkar kylpastan.
Det kan göra underverk speciellt på GPU att ta bort gammal torr kylpasta och byta till ny. Förutsatt att kylningen fungerar som det sak dvs


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Undra hur han kör spel i 4k på high med det han har? Har han 2bilder i minuten på det eller


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Är chassifläktarna riktade åt rätt håll? Om luftflödet är dåligt kan datorn snabbt börja svettas. I regel ska fläktarna framtill suga in luft, medan bak- och takfläktarna leder bort varm luft.

Yes, det här händer lätt.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Du kan ju enkelt kolla med ett program hur snabbt fläktarna snurrar och vilken fläkt det är samt kolla temperaturer.

Medlem

Hej igen. Ska försöka filma in det när jag kommer hem idag.

Datorn är hopbyggd av inet. Har kontaktat om detta men undrar om jag kan slippa åka in med datorn. Fläktarna pressar bort luft uppåt och bakåt, medan de två fram skjuter in kall luft.

Vet inte riktigt hur hans dator klarar det, skärmen är helt enorm dessutom. Han spelar typ Nioh 2 på 60 fps, inte högsta inställningarna men höga.

Jag har funderat på att byta kylpasta på kortet men rädd för att paja det. Känns som att det är svårt att få ut från moderkortet på den sida som spärren inte sitter (och ja skruvarna är borta från chassi när jag försöker och spärren öppen
Hittar ingen bra guide hur man öppnar en 980 för att byta pastan.

Kan det göra skillnad att grafikkortet är anpassat till en äldre form av moderkort?
Kan det vara någon inställning i bios eller liknande som gör att grafikkortet blir varmt? Cpun blir som max 50 c även vid Witcher 3.

Låter era datorer mycket när ni spelar 3dspel?

Medlem

Har du lokaliserat ljudet till just GPUn ?
Jag har ett likadant chassi och det var supertyst när det var helt nytt, men efter något år börjat låta vid frontluckan. Tror det är någon vibration som ligger på och gör ett skumt jävla ljud. Det upphör helt när jag öppnar frontluckan så den inte ligger mot resten av chassit.

Medlem
Skrivet av schmuttah:

Har du lokaliserat ljudet till just GPUn ?
Jag har ett likadant chassi och det var supertyst när det var helt nytt, men efter något år börjat låta vid frontluckan. Tror det är någon vibration som ligger på och gör ett skumt jävla ljud. Det upphör helt när jag öppnar frontluckan så den inte ligger mot resten av chassit.

Jag har inte helt lyckats isolera det. Jag tycker det låter från psun, men gpu är ju det som blir varmt, så verkar mera rimligt att det är den.

Medlem
Skrivet av AntonKG:

Tjabba!

Har du möjlighet att filma och lägga upp här med ljud?

Här är en film..

Hörs inte lika mycket som i verkligenheten.

https://vimeo.com/user165479013/review/672779966/15e96557b5

Detta är witcher 3 på "high" settings
Låter i princip lika mycket på medium men ännu mer med geforce rekommenderade settings

den snurrar på runt 2000 vid medium och high och 80 grader, på nvideos rek blir det 91 grader och 2400 rpm. gpu clock på 1180 mhz, men voltage på 0volt... ?

Det är två distinkta ljud, en från fläktar som låter lite sådär hest, men ett är mer som typ en borrmaskin eller damsugare, det har mer en ton kan man säga, det är det ljudet jag stör mig på mest.

har experimenterat lite och ljudet som stör mig verkar dyka upp då grafikkortet når upp till 75-80 c ungefär.
Går det att förinställa att alla program inte ska ha högre inställning än att grafikkortet går upp till typ 70 c? Och skulle ett nytt grafikkort med tre fläktar istället för 2 förminskaka det här problemet?
Mitt chassi har två öppningar upp där det blåser ut luft. De gör också att det blir sämre ljudisolerat. Eftersom cpu håller sig på 50 c som max i nuläget, men gpu blir väldigt varm fort. Skulle det påverka gpu något märkbart om jag satte dit de ljudisolerade luckorna där istället för de fläktar som är du och suger ut luft? Då skulle luftutsuget endast ske bakåt i chassit.

Ok ytterligare ett test med tomb raider från 2013. Satt det på medium, vilket jag inte ens tror jag gjorde förra gången jag körde det när det kom ut. GPU blir 91c. Refreshrate går att ställas in och satt den på 50hz. Man kan sätta på 24hz men då så blir det jättelagigt. (satt det på absolut lägsta inställningar, blir fortfarande jättemycket ljud från datorn... )

Medlem

PSU:n felmonterad och blåser sin varmluft in i lådan?
Annars är det nog läge att kolla att GPU-kylaren sitter som den ska och kanske byta kylpasta som någon skrev.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

PSU:n felmonterad och blåser sin varmluft in i lådan?
Annars är det nog läge att kolla att GPU-kylaren sitter som den ska och kanske byta kylpasta som någon skrev.

Hej.

Nej det tror jag inte, monterad av inet. Kollade och den går upp på 86 grader och 2000 rpm i tomb raider 2013 på lägsta möjliga inställingar. 86 grader på lägsta möjliga i ori will of the wisps i menyn. så något märkligt är det.
Undrar om hemförsäkring täcker det då grafikkortet fortfarande ger bild.

Medlem

Det är som att du försöker gå runt problemet.
Ta loss kylaren byt kylpasta och återmontera.
Sen kan man undersöka vidare


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Molotov - får inte loss gpu från pcibort fastän spärren är loss och skruvarna borta... vet inte riktigt vad som händer.

Jag tror jag löste problemet... typ.

Jag formaterade min gamla windowshårddisk och tog bort alla partitioner på den. Nu så går gpu ungefär 20 grader kallare. Vet inte varför det blir så. Om det låg gamla drivrutiner på den disken och spökade eller nåt?

Medlem
Skrivet av AdamMK:

Molotov - får inte loss gpu från pcibort fastän spärren är loss och skruvarna borta... vet inte riktigt vad som händer.

Jag tror jag löste problemet... typ.

Jag formaterade min gamla windowshårddisk och tog bort alla partitioner på den. Nu så går gpu ungefär 20 grader kallare. Vet inte varför det blir så. Om det låg gamla drivrutiner på den disken och spökade eller nåt?

Du får "ta i lite hårdare."

Då får problemet anses löst?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av AdamMK:

Molotov - får inte loss gpu från pcibort fastän spärren är loss och skruvarna borta... vet inte riktigt vad som händer.

Jag tror jag löste problemet... typ.

Jag formaterade min gamla windowshårddisk och tog bort alla partitioner på den. Nu så går gpu ungefär 20 grader kallare. Vet inte varför det blir så. Om det låg gamla drivrutiner på den disken och spökade eller nåt?

I bland fastnar PCI-plåten i bakkant, kan få en att tveka lite skulle jag tro som nybörjare.

Överkurs kanske men:
https://www.youtube.com/watch?v=G7t2sfQf66U

Vad gäller ny kylpasta:
Gör en sökning på youtube efter "reapply thermal paste to gtx 980" eller något liknande.
Det finns flera olika videos såklart, se fler och bilda dig en egen uppfattning.

Kylpasta som är helt ok kan du köpa hos kjell & company:
https://www.kjell.com/se/sok?q=kylpasta+plexgear - Plexgears har funkat bra för mig, vissa skulle hävda annat men för mig har det funkat fint.

Jag använder oftast den medföljande spaden när det skall läggas på nytt på GPUn efter som den saknar värmespridare, återigen överkurs, kika på videon.
Jag har gjort det flera gånger med bra resultat, utan någon träning eller kunskap.

Gen
Medlem
Skrivet av AdamMK:

Låter era datorer mycket när ni spelar 3dspel?

Det är helt omöjligt att svara på den frågan då allas datorer är olika, inte bara hårdvara utan även mjukvara. Sen får vi inte glömma att alla har det olika varmt i sina rum, olika mycket damm samt framförallt olika mycket tolerans till oljud och sist men inte minst om folk kör med lurar eller högtalare.

Även fem exakt likadant byggda datorer hos fem olika personer kommer att bete sig olika pga. användaren samt vilken miljö de befinner sig i.

Medlem

Många skriver nog det första som dyker upp i huvudet när de läser ditt inlägg, har du försökt ta reda på vad kan vara knas innan du ställde frågan här?

Det spelar ingen roll hur många svar eller tips du får om du inte faktiskt själv försöker ta reda på vad ljudet kommer ifrån och höftar vad som är fel, kolla fläktkurvor, går komponenterna för varmt?

Detta är saker som många anser vara grunden i felsökande.

Ingen kommer nog komma med rätt svar tyvärr såvida du inte lyckas ringa in felet hyffsat bra själv.
Du kommer bara få en massa tips på sakar som skulle kunna vara rätt eller vara fel.

Medlem
Skrivet av AdamMK:

Hej en lite längre fråga, men kortfattat är den,
"varför blir gpu så varmt och låter datorn som är utformad för att vara tyst så mycket vid spel, mer än den gjorde med ett gammalt chassi med dåligt luftflöde. Ljudet verkar komma från gpu eller psu. En väns dator som är 5 år gammal med äldre/sämre komponenter låter ingenting även vid tunga spel "

Jag har de nyaste drivrutinerna för grafikortet.

lite längre förklaring

Jag har köpt en ny dator med följande komponenter. Skriver längre ned om ett exempel med äldre komponenter där datorn inte låter mycket alls.

ASUS PRIME Z590-P
WD Blue SN550 1TB
Intel Core i7 10700K 3.8 GHz 16MB
Kingston Fury 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL 1
Noctua NH-U12S
Corsair RM850 850W (2019)
Fractal Design Define R5 Svart
+ tre stycken Be Quiet fläktar bak och i tak, plus två stycken fläktar fram i chassit.
Och satt it mitt gamla Geforce GTX 980

Det är i workmode väldigt tyst. Men när jag kör ett 3d-spel, inklusive gamla spel som Fear 1, Civilization VI, Witcher 3, och Dragon Age 2 (de jag provat hittills) blir det en hel del ljud av det, irriterande högt.
Visserligen är grafikkortet lite äldre, men det lät inte så här mycket i min gamla rig där det var ett väldigt dåligt luftflöde. Jag skulle säga att totalt sett är ljudet mycket högre än tidigare, trots att jag använder geforce experience optimerade settings och sedan sänkt till en lägre nivå typ (ultra ->high).
Jag kör på 1920x1080.

När jag kör the Witcher på high settings hoppar gpu till 85 grader med en gång och fläktarna låter som en dammsugare.

Vill tillägga att min kompis rig låter i princip ingenting trots att han kör på höga inställningar med nya spel (som Nioh 2, civ6 och red dead 2) på en Ultra HD 4K stor skärm, och hans dator är betydligt äldre och så vitt jag vet sämre förutom just grafikkortet där mitt är snäppet under hans.

Hans komponenter är

Asus Prime Z370-A
ProPhanteks Eclipse P400S Tempered Glass Vit
Geforce GTX 1070 Ti 8gb
TurboIntel Core i5 8400
Corsair DDR4 16GB(2x8) 3000Mhz
Fractal Design Integra M 650W
Samsung EVO Basic 840 250gb

Så varför kan hans dator göra betydligt tyngre saker utan att låta medan min låter så mycket? Hans GPU blir också runt 80c men låter mycket mindre.
Har det endast med grafikkortet att göra? Isf, vad ska man sats på för grafikkort för att det ska vara tyst men ändå klara spel som typ red dead 2 och witcher 3?

Tack så mycket till dig som läser och kommenterar.

Ta ut grafikkortet och kolla om ljudet blir bättre när du stressar burken.
Då vet du om det är grafikkortet eller annan komponent som väsnas.

1
Skriv svar