AMD-chefen om PS5/Xbox Series: "De finns, du är bara inte villig att betala"

Robot
AMD-chefen om PS5/Xbox Series: "De finns, du är bara inte villig att betala"

"En Playstation 5? Det blir 10 000 kr tack."

#amd, #playstation-5, #xbox-series-x


Medlem

jag har alltid tyckt grafikkort för 5-6 lax räcker till allt man vill spela, om man inte har massa skitstora skärmar med 4k då


signatur

//monster

Medlem

Fy vilket fult svar. Hon mer eller mindre berättigar scalpers beteende med detta påståendet och får det istället till att det är konsumentens fel som inte vill betala dyra pengar till scalpers??

Medlem

Det känns som en inställning hos en person som sedan länge har förlorat förankringen till verkligheten och hur vanliga människor har det.

Medlem

Tyvärr kommer vi inte se ett slut på detta under nästa år heller.
Det kommer bli en kris pga detta också, sen reser vi oss ur askan.

Se till att ni kan klarar av att övervintra så ses vi på andra sidan.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag vill absolut inte ge pengar till scalpers

Så hon tycker att vi ska betala det dubbla priset till scalpers mot vad det kostar i butik?! Hon är ju inte klok damen.

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Fy vilket fult svar. Hon mer eller mindre berättigar scalpers beteende med detta påståendet och får det istället till att det är konsumentens fel som inte vill betala dyra pengar till scalpers??

Det är ju sant? Tillgång och efterfrågan är inte i balans så priserna är höga. Jag är t.ex. absolut inte beredd att betala 14 000 kr eller mer för ett grafikkort, men de finns ju där. Ser inte att de nämner scalpers alls?

TSMC har ny fabrik som ska starta produktion 2024. Fram till dess är bara att hoppas att efterfrågan mättas?

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Så hon tycker att vi ska betala det dubbla priset till scalpers mot vad det kostar i butik?! Hon är ju inte klok damen.

Hon sa ju inget om att det var bra eller inte. (i alla fall inte i det citatet i artikeln) Bara ett konstaterande att om man vill ha en sådan spelkonsol så går den köpa, fast till ett högt pris.

Medlem

Hon låter som faktoiden som krediteras Marie Antoinette; Varför äter de inte bara bakelser [om dem är hungriga?]

Medlem

Pappa betalar verkar vara hennes mantra!


signatur

Meep!

Inaktiv

Även om alla enheter på Tradera/Ebay skulle köpas upp så mättar det knappast marknaden.
Problemet kvarstår.

Medlem

Jag har inte bråttom, varken med nytt grafikkort eller konsoll. Min gtx 1050 får hänga med ett tag till


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Redaktör

NI som är arga på henne - det FINNS ju konsoler att köpa. Hon är väldigt odiplomatisk, men det är inte samma sak som att hon säger att vi är fattiga eller snåla. Finns ingen anledning att skälla på henne för att konsolerna är svindyra, även om hon uttalar sig rätt klumpigt.


signatur
Medlem
Skrivet av SWEBarb:

det var en dum kärring.. ser ingen ps5 på webhallen ? eller menar hon jag ska pröjsa dubbla eller mer till nån äcklig scalpel ? är hon på riktigt... lätt o säga såna saker när man har en årslön på några miljoner dollar....

Japp, det är precis det hon säger. Visserligen är det sant, men det är en väldigt tondöv sak att kasta ur sig när man vet att frustrerade gamers kommer läsa det.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

NI som är arga på henne - det FINNS ju konsoler att köpa. Hon är väldigt odiplomatisk, men det är inte samma sak som att hon säger att vi är fattiga eller snåla. Finns ingen anledning att skälla på henne för att konsolerna är svindyra, även om hon uttalar sig rätt klumpigt.

Fast nu har du ju faktiskt skrivit en headline och en ingress som uppenbart är gjorda för att väcka känslor och få oss att klicka och kommentera, och nu är du i kommentarerna och uppmanar oss att inte låta känslorna svalla över? 😁

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

det var en dum kärring.. ser ingen ps5 på webhallen ? eller menar hon jag ska pröjsa dubbla eller mer till nån äcklig scalpel ? är hon på riktigt... lätt o säga såna saker när man har en årslön på några miljoner dollar....

Lisa sade bara att det går att köpa konsoler om man är villig att betala för det. Det är bara ett konstaterande och även sant.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem

Men låt oss säga att man köppt en konsol ifrån en scalper. Vad händer när red ring of death entrar sig? Vissa butiker vill ju man går till dom med varan då så dom kan ta hand om garantin å allt det där. Skulle en scalper göra detsamma? Tror jag knappast 😂

Medlem

Varför finns det hemlösa? Det finns ju hus att köpa!

Medlem

Det borde finnas någon lag mot andrahandsförsäljning under första tre åren av en konsol.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

NI som är arga på henne - det FINNS ju konsoler att köpa. Hon är väldigt odiplomatisk, men det är inte samma sak som att hon säger att vi är fattiga eller snåla. Finns ingen anledning att skälla på henne för att konsolerna är svindyra, även om hon uttalar sig rätt klumpigt.

När folk säger att konsolerna inte finns att köpa så menar de givetvis att de inte finns lättillgängliga för rekommenderat pris. Hon vet detta lika väl som alla andra men väljer att ignorera det och istället ta kritiken bokstavligt för att sedan skifta skulden till konsumenterna. Ser det som helt rimligt att folk reagerar negativt på den tondöva kommentaren.

Medlem

Och folk tycker Nvidias VD är fruktansvärd.. det här är ny låg nivå. 10 000kr är ju fan nästan 100% marginal.

Kärringjävel.

Medlem
Skrivet av Saurfange:

Men låt oss säga att man köppt en konsol ifrån en scalper. Vad händer när red ring of death entrar sig? Vissa butiker vill ju man går till dom med varan då så dom kan ta hand om garantin å allt det där. Skulle en scalper göra detsamma? Tror jag knappast 😂

Nej då är du rökt

Som gammal scalper själv så tycker även jag det spårat ut


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Är det alla 13 åringar på fz som kommit till tråden för att skriva av sig?

Skrivet av Spelunky:

Det borde finnas någon lag mot andrahandsförsäljning under första tre åren av en konsol.

Nej det är bara dumt att införa sådana lagar. Ibland finns det ju faktiskt bra anledningar till att man vill sälja sin 1 år gamla konsol, ex man blir arbetslös eller att man inte använder den så mycket man trodde.

Visst ps4 var svår att köpa i butik till lanseringspriset i början men det gick ju över ganska snabbt.
Om ps5 släppts 2019 skulle det nog inte varit någon större brist.

Skrivet av Lilagröt:

Hon sa ju inget om att det var bra eller inte. (i alla fall inte i det citatet i artikeln) Bara ett konstaterande att om man vill ha en sådan spelkonsol så går den köpa, fast till ett högt pris.

"De finns, du är bara inte villig att betala"

Fortfarande otroligt klumpigt eller rentav dumt uttalande som berättigar scalpers.

Medlem

Bra inlägg på SW som kan vara bra att läsa för bättre förståelse för "uttalandet". Hon angriper inte oss konsumenter, så finns ingen anledning att bli upprörd och ta det personligt, utan skämtade lite:

Storm i ett j*vla vattenglas

AMD har även bekräftat för Hardware Unboxed att det var menat som ett skämt mellan två personer

"Ett utdrag ur en konferrenssamtal för investerare är inget uttalande"

Lite OT här, men en sak jag funderat på är hur kommer det sig att konsolerna ändå hos dom stora seriösa butikerna ( Inet, Elgiganten, Webhallen mm) går för rekommenderat pris, PS5 för 5999 kr och Series X för 5600 kr medans grafikkort går nästan för det dubbla jämfört med rekommenderat pris hos samma butiker?

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

"De finns, du är bara inte villig att betala"

Fortfarande otroligt klumpigt eller rentav dumt uttalande som berättigar scalpers.

Hon säger ju "de går att hitta" vilket enligt mig är ett erkännande om att det är brist på grejerna fast med andra ord. "de finns" låter mer som att det är normal tillgång.

Men visst hon borde akta sig från att uttala sig så eftersom gamers är som de är tyvärr.

Playstation Scalpers är inte några som lär bry sig om AMDs vd säger bra jobbat eller blä om deras "yrkesval".

Medlem

För egen del känner jag att problemet ligger i scalpers och inte priset. Jag hade kunnat betala 8000-10000 för en PS5 i butik OM det var det rekommenderade priset. Men jag skulle aldrig betala till en scalper som endast köpt en konsol för att sälja den vidare till ett högre pris.

Och butiker som dyker upp på Prisjakt med konsoler i lager för 11000 spänn, registrerade efter år 2019, med tillgångar på endast 25000 kr enligt allabolag.se, som dessutom är eget insatt kapital, som av en tillfällighet är det lägsta kapitalet som krävs för att starta ett aktiebolag, som inte har några anställda och endast en styrelse på två personer.
Känns lite konstigt att sådana butiker skulle komma över konsoler men inte de stora kedjorna 🙃 Men kanske bara jag som tänker fel🙂

Medlem

In the famous words of Fred Åkerström: ”sååååådan är kapitalismen”. Givetvis vill jag inte ha det som det är nu men blir lite trött på den förvånade tonen varje gång en företagsledare eller dylikt inte agerar skönt. Trodde ni att de som vill sälja en produkt är eran kompis? De vill ha profit och hur konsumenter drabbas, kids i en koboltgruva eller de som tar livet av sig i fabriken kunde de inte bry sig mindre om.

Bli gärna arga men bli inte förvånade och tro att företagen är en del av en community och kompisar. ”The console war is over” men vi skiter i vilka som dör från råvara till konsumenternas pengar. Folk klarar ju riktigt knepiga spel, då måste ni ju haja att en community managers arbete inte speglar ett företags mål.


signatur

Drömmer om att pyssla med spelmedia
PC/PS5
@trevligaspel Instagram/twitter

123
Skriv svar