Mitt e-post meddelande till Postnord efter deras nya ändringar i måndags.

Redaktör
Skrivet av ZF:

Eftersom den dåliga servicen inte direkt drabbar den som anlitar fraktbolagen, så blir i det här fallen konkurrensen bara en förvärrande faktor.

Alla ska ha lägsta möjliga frakt, helst gratis som nu även Webhallen började med. Och du måste anlita någon av dem. De bra avtalen för det måste tas någonstans ifrån antar jag.

Ah, just det. Och ja, klart nån får betala, så är det ju alltid.


signatur
ZF
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Ah, just det. Och ja, klart nån får betala, så är det ju alltid.

Det lär bli värre. Tipsar om denna också:

www.svtplay.se/dokument-utifran-amazons-varld

Inaktiv

I och med att det gäller just bara varubrev. (Varubrev får väga max 2 kilo, vara max 34 cm långt, 24 cm brett och 7 cm högt.) Så tycker jag verkligen inte det är ett problem. Oftast småprylar utan direkt värde som skickas så. Postnord gick ut med att det endast är 15% som inte får plats i brevlådan.

Får det inte plats i brevlådan ser jag inget konstigt med det. Vanliga paket kommer ju inte lämnas hur som helst vid dörren (om man inte väljer det då, jag gör alltid det i appen eftersom jag ändå bor på landet).

Postnord har redan svarat på den här kritiken mer utförligt i artiklar. Som sagt inget problem. Även om TS försöker få det att se ut som att alla brev lämnas utanför dörren.

Postnord bemöter kritiken med att poängtera att varubrev främst är en tjänst som är avsedd för leverans i postlådan eller postinkastet, och bara när det inte är möjligt ställs leveransen vid dörren eller hängs på postlådan.

Inaktiv
Skrivet av anon_78917:

I och med att det gäller just bara varubrev. (Varubrev får väga max 2 kilo, vara max 34 cm långt, 24 cm brett och 7 cm högt.) Så tycker jag verkligen inte det är ett problem. Oftast småprylar utan direkt värde som skickas så.

Nu tycker inte jag att det egentligen spelar någon roll eftersom det är lika fult att ställa vid ytterdörren.
Sen var paketet mycket större än så som jag fick igår.

Men vi kan ju ta ett spel som exempel på något som brukar komma i brevlådan eftersom detta är ett spel forum.
Jag har inte ekonomi nog för att känna att det inte spelar någon roll att ett nytt spel ska bli stulet bara för att det har lagts vid ytterdörren.
Men har man så gott ställt så att det inte spelar någon roll så är det ju bra.

Medlem

Har inget emot PostNord, oftast brukar de sköta sig.

Anger man sitt mobilnummer till den som skickar så brukar det ploppa upp i appen och man kan välja hur man vill ha det levererat eller hämta det själv på serviceställe, annat är det kanske med enbart frankerade paket, men tänker även där att de borde hamna på utlämningsställe om det är för stort för att platsa som brev.

Känns som att det är någon paragrafridande brevbärare i ditt område. De flesta vill nog kundens bästa tror jag.
Postgubbar och gummor brukar vara väldigt service minded tycker jag. I alla fall om man är trevlig mot dom =).

Inaktiv
Skrivet av haiko:

Anger man sitt mobilnummer till den som skickar så brukar det ploppa upp i appen och man kan välja hur man vill ha det levererat eller hämta det själv på serviceställe, annat är det kanske med enbart frankerade paket, men tänker även där att de borde hamna på utlämningsställe om det är för stort för att platsa som brev.

Det är bra att det finns alternativ i appen. Men detta gäller inte varubrev har jag hört. Utan endast de paket som går till utlämningsställe.

Nej, så var det förr att det hamnar på utlämningsstället om det är för stort eller inte får plats i brevlådan (när det skickas som varubrev)
Det var i måndags som de började med det.

Innan så var det så att brevbärarna ringde på och om man inte öppnade så skickades det till utlämningsstället men så är det inte inom Postnord längre.

Som brevbäraren ungefär sade till mig: ”Vi ska göra som NWT och Earlybird för att hänga med i utvecklingen. Så när vi lämnar brevet tar vi kort på det så att det syns att det är lämnat. Men jag tycker också att det är dumt eftersom det då ligger synligt, men jag måste följa det.”

Inaktiv
Skrivet av haiko:

Känns som att det är någon paragrafridande brevbärare i ditt område. De flesta vill nog kundens bästa tror jag.
Postgubbar och gummor brukar vara väldigt service minded tycker jag. I alla fall om man är trevlig mot dom =).

Förstod ditt svar nu.
Ja, jag skulle inte lyssna på sådana regler om jag jobbade som brevbärare och om jag tyckte det var fel, eller så skulle jag söka ett annat jobb. Men samtidigt måste man väl förstå de med. De vill ju inte riskera att bli av med sitt jobb.

Ja, de som delar ut posten här är också väldigt trevliga.
Så jag har verkligen ingenting emot han som jag talade med, men jag har något emot de nya reglerna.

Inaktiv
Nya e-post meddelanden:

Lämnade synpunkt via länken som jag fick och detta svar fick jag:

Hejsan och tack för din synpunkt!

Jag utgår ifrån att du syftar på varubrev där det mycket riktigt blev nya regler sedan 1 november.
Om sådana inte ryms i lådan får brevbäraren nu lämna dem vid mottagarens dörr eller hänga i en påse utanpå postlådan.

En del tycker att detta är väldigt bra då de slipper vänta en dag på att få varubrevet till ombudet, andra tycker som du att det finns nackdelar.
Då detta är nytt kommer det säkerligen att utvärderas noga och som en del i detta tar jag din synpunkt vidare till ansvarig enhet för kännedom.

Jag svarade så här på mailet:

Hej!
Jag hade säkert också tyckt att det hade varit bra om vi inte hade bott på markplan, ingen portkod samt att det redan varit en del stölder i vårat område.
Vi har blivit av med en stol till våra trädgårdsmöbler samt att grannar till oss har blivit av med sina cyklar trots att de kedjat fast cyklarna.

Men jag kan komma med ett tips om det går bra?

Skicka ut klistermärken där det står exempelvis: ”Vänligen lämna posten hos närmaste utlämningsställe om det inte får plats i brevlådan.”
Då kan brevbäraren se det och om det inte finns något klistermärke så kan brevbäraren lämna det vid ytterdörren.
Så blir ju alla nöjda.

Inaktiv
Skrivet av anon_326145:

Nu tycker inte jag att det egentligen spelar någon roll eftersom det är lika fult att ställa vid ytterdörren.
Sen var paketet mycket större än så som jag fick igår.

Men vi kan ju ta ett spel som exempel på något som brukar komma i brevlådan eftersom detta är ett spel forum.
Jag har inte ekonomi nog för att känna att det inte spelar någon roll att ett nytt spel ska bli stulet bara för att det har lagts vid ytterdörren.
Men har man så gott ställt så att det inte spelar någon roll så är det ju bra.

Fast ett spel hade ju fått plats i brevlådan, så då är det inget problem ju?

Inaktiv
Skrivet av anon_78917:

Fast ett spel hade ju fått plats i brevlådan, så då är det inget problem ju?

🤦‍♂️
För det första var det bara ett exempel och för det andra så är det många som inte bara får en sak i brevlådan, så om lådan anses vara full så spelar det ingen roll att det bara är ett spel eller två.

Inaktiv
Skrivet av anon_326145:

🤦‍♂️
För det första var det bara ett exempel och för det andra så är det många som inte bara får en sak i brevlådan, så om lådan anses vara full så spelar det ingen roll att det bara är ett spel eller två.

Töm lådan då. Alltså jag tycker faktiskt att det börjar närma sig skapa ett problem där inget problem finns. Om man ska dra ett exempel så är det nog bättre att dra ett som faktiskt bevisar din poäng och inte tvärtom...

Det är få fall där de faktiskt kommer att lämna utanför dörren.

1. Om det inte får plats i brevlådan, vilket det nästan alltid gör.
2. Om brevlådan är full, med andra ord något som jag kan känna är ägaren av brevlådans fel och då är det inget problem heller.

Inaktiv
Skrivet av anon_78917:

Töm lådan då. Alltså jag tycker faktiskt att det börjar närma sig skapa ett problem där inget problem finns. Om man ska dra ett exempel så är det nog bättre att dra ett som faktiskt bevisar din poäng och inte tvärtom...

Det är få fall där de faktiskt kommer att lämna utanför dörren.

1. Om det inte får plats i brevlådan, vilket det nästan alltid gör.
2. Om brevlådan är full, med andra ord något som jag kan känna är ägaren av brevlådans fel och då är det inget problem heller.

Du får inte så mycket post på en gång hör jag

Nej, men allvarligt så tycker jag att det är viktigt att man ser utanför sin egen bubbla.
Alla människor bor inte skyddat eller har kodlås för den delen. Brevlådor ser olika ut med mera.

Jag vet inte hur du har det, men du kan troligtvis inte se problemet eftersom du inte upplever det själv.

Inaktiv

Fick faktiskt ett ganska intressant mail tillbaka från Postnord idag som visar på brist i kommunikation. Något som jag ska ta upp med brevbäraren när jag ser honom nästa gång eftersom han tyckte precis som mig.

Så här stod det:

Hej igen!

Brevbärarna ska göra en bedömning. Om de anser att en klar risk för stöld föreligger så ska de ta försändelsen vidare till ombud.
Men det är alltså något som bedöms från gång till gång och ingen generell regel.

God tanke med klistermärken, kan jag tycka.
Vet dock inte om det är praktiskt möjligt eller något de som bestämmer anser vore en bra lösning.
Men jag kan självklart ta förslaget vidare för kännedom.

Medlem
Skrivet av Mike Stranéus:

Jag kan räkna minst 8 ggr när Postnord har gjort det i år. Jobbar hemma, så jag vet ju att de inte ens försöker. Kan även lägga till att brevbäraren har lagt paket i fler brevfack vid minst 4 tillfällen. Och vid kontakt med kundtjänst är det ju som att prata med en vägg. De ber om ursäkt, och sedan blir det ditt problem att kontakta säljaren. De tar aldrig ansvar för något.

För allt utan underskrift med syftet att få vansinnet att sluta: Du gör en reklamation hos posten, ringer återförsäljaren, ger dom reklamationsnumret och får ett nytt paket utskickat och dom fakturerar posten vars försäkring eller egen kassa täcker det beroende på värdet.

Medlem

Postnord är knepiga.

Beställde lite kläder förut, får någon sorts påse hem som är öppen när den är levererad och det är typ katthår och annat på den??? Så kontaktar företaget som säger att dem hade paketerat det väldigt väl som vanligt. (har beställt från dem flera gånger) och att det inte är från deras sida. Fick i alla fall byta ut detta, men yikes. Har haft flera andra fel-leveranser också från dem.

Ja, detta var ju ett problem.

Min lösning är:
Vet en att en bor i ett utsatt område där en trädgårdsstol och ett par cyklar försvunnit till orätta händer, ja, då beställer en inte paket hem utan direkt till utlämningsställen utan undantag.

PostNord bryr sig inte om försvunna trädgårdsmöbler eller cyklar, bara om det förekommer stöld av post och paket i området.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Inaktiv
Skrivet av Arkaith:

Postnord är knepiga.

Beställde lite kläder förut, får någon sorts påse hem som är öppen när den är levererad och det är typ katthår och annat på den??? Så kontaktar företaget som säger att dem hade paketerat det väldigt väl som vanligt. (har beställt från dem flera gånger) och att det inte är från deras sida. Fick i alla fall byta ut detta, men yikes. Har haft flera andra fel-leveranser också från dem.

Tyvärr finns det folk som är klåfingriga och inte kan låta bli om de ser något som de kanske ”vill ha” själva.
Så troligtvis någon med katt som tog med sig ditt paket hem och när hen såg att det inte var något intressant så tog hen tillbaka det till sitt arbete och skickade iväg det dit paketet egentligen skulle.
Tyvärr finns det sådana här människor överallt och sen är det upp till företagen att stoppa dessa stölder.
Känner en som hade praktik på myrorna och där brukade det komma kontrollanter vid stängning som kollade så att ingen som jobbade där tog med sig något som den inte betalat för.

Vet inte hur det är med posten men tycker att det borde vara något liknande där men att vissa lyckas komma undan ändå.

Inaktiv
Skrivet av hannes.theorell:

Ja, detta var ju ett problem.

Min lösning är:
Vet en att en bor i ett utsatt område där en trädgårdsstol och ett par cyklar försvunnit till orätta händer, ja, då beställer en inte paket hem utan direkt till utlämningsställen utan undantag.

PostNord bryr sig inte om försvunna trädgårdsmöbler eller cyklar, bara om det förekommer stöld av post och paket i området.

Jo, oftast så brukar vi beställa via andra tjänster istället för Postnord men tycker att det var bra att få veta att det är upp till brevbäraren att bedöma om det är risk för stöld, något som det inte verkar som brevbäraren här kände till eftersom han sade till mig att han inte själv gillade det egentligen eftersom det finns risk för stöld när det ligger så öppet som det gör här hos oss.
Men jag ska visa honom det mailet om jag ser honom på måndag.

Medlem

Jag som bor i villa och har typ veckobrevlåda så dom kan trycka in det där genom stora luckan tycker det är bra.
Tidigare fick man hämta alla brev/paket större än ett brevinkast nu kan man ta emot mindre paket direkt i lådan.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Ja, detta var ju ett problem.

Min lösning är:
Vet en att en bor i ett utsatt område där en trädgårdsstol och ett par cyklar försvunnit till orätta händer, ja, då beställer en inte paket hem utan direkt till utlämningsställen utan undantag.

PostNord bryr sig inte om försvunna trädgårdsmöbler eller cyklar, bara om det förekommer stöld av post och paket i området.

Inte alla handlare som tillhandahåller valet, utan har en "vi bestämmer fraktsätt"-klausul. Speciellt om de erbjuder fri frakt. Då behöver man leta annan handlare vilket kan vara knepigt med vissa varor.

Ett varupaket i bara halv storlek får inte plats hos mig (gammalt brevinkast). Jag vill inte ha nåt lämnat i min port och betalar gärna standard fraktpris på 30-40 spänn för att få hämta hos ombud istället.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Tyvärr finns det folk som är klåfingriga och inte kan låta bli om de ser något som de kanske ”vill ha” själva.
Så troligtvis någon med katt som tog med sig ditt paket hem och när hen såg att det inte var något intressant så tog hen tillbaka det till sitt arbete och skickade iväg det dit paketet egentligen skulle.
Tyvärr finns det sådana här människor överallt och sen är det upp till företagen att stoppa dessa stölder.
Känner en som hade praktik på myrorna och där brukade det komma kontrollanter vid stängning som kollade så att ingen som jobbade där tog med sig något som den inte betalat för.

Vet inte hur det är med posten men tycker att det borde vara något liknande där men att vissa lyckas komma undan ändå.

Skulle inte förvåna mig, tbh. Folk är inte bra.

Medlem

Hur blir det med försäkring om ett dyrt men litet föremål skickats via varubrev och sedan stulits efter att det lämnats vid dörren?

Jag tänker mig att hemförsäkringen inte gäller för det som ställts obevakat utanför dörren. Leverantören tar ju knappast ansvar då de gör som de ska och även handlaren.

Ligger det på beställaren att ta kostnaden för stölden och sen beställa nytt bara? Det är ju inte säkert att det varken finns pengar eller varor kvar i lager för det.

Skrivet av jawik:

Hur blir det med försäkring om ett dyrt men litet föremål skickats via varubrev och sedan stulits efter att det lämnats vid dörren?

Jag tänker mig att hemförsäkringen inte gäller för det som ställts obevakat utanför dörren. Leverantören tar ju knappast ansvar då de gör som de ska och även handlaren.

Ligger det på beställaren att ta kostnaden för stölden och sen beställa nytt bara? Det är ju inte säkert att det varken finns pengar eller varor kvar i lager för det.

Klart att hemförsäkringen inte gäller. Varan är inte din förrän du faktiskt tagit om hand om varan.

Skrivet av anon_326145:

Jo, oftast så brukar vi beställa via andra tjänster istället för Postnord men tycker att det var bra att få veta att det är upp till brevbäraren att bedöma om det är risk för stöld

Var noga med att det ska vara risk för stöld av postpaket och inte stöld i största allmänhet.
Det är också butiken du köpt från som ska acceptera risken för stöld när de väljer vilka transportalternativ de ska använda sig av.

Notera: Du som beställare äger varken vara eller ansvar för varor som är under transport till dig. Butiken äger varan till dess att varan är i din besittning och en vara utanför din dörr är INTE i din besittning.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Inaktiv
Skrivet av jawik:

Hur blir det med försäkring om ett dyrt men litet föremål skickats via varubrev och sedan stulits efter att det lämnats vid dörren?

Jag tänker mig att hemförsäkringen inte gäller för det som ställts obevakat utanför dörren. Leverantören tar ju knappast ansvar då de gör som de ska och även handlaren.

Ligger det på beställaren att ta kostnaden för stölden och sen beställa nytt bara? Det är ju inte säkert att det varken finns pengar eller varor kvar i lager för det.

Det var en väldigt bra fråga.
Vet ju att om ett paket kommer bort utan att det har levererats så brukar det antingen skickas en ny vara eller så får man pengarna tillbaka.
I detta fallet så har ju leverantören bevis på att det är levererat eftersom de har tagit kort på det och då kanske det blir svårare om paketet blivit stulet.

Det lättaste sättet att få ett bra svar är nog att höra med Postnords kundtjänst.
Tycker att de var väldigt trevliga när jag skrev med de och man fick bra svar, trots att jag var lite grinig till en början.

Inaktiv
Skrivet av hannes.theorell:

Notera: Du som beställare äger varken vara eller ansvar för varor som är under transport till dig. Butiken äger varan till dess att varan är i din besittning och en vara utanför din dörr är INTE i din besittning.

Tack för svaret
Det känns ju lite trevligare att höra.
Men det är ju ändå bra både för beställaren och butiken att brevbäraren kan bedöma risken fortfarande och lämna det till ett utlämningsställe vid risk för stöld.
För det är ju inte kul för butiken att behöva skicka ny vara. Det borde ju räknas som svinn då.

Medlem

Jag älskar att de lämnar paketen utanför dörren. Samma med mat från foodora osv. Slipper mänsklig kontakt men det är dock ingen stöldrisk i mitt bostadsområde.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Klart att hemförsäkringen inte gäller. Varan är inte din förrän du faktiskt tagit om hand om varan.

Jo det var det jag skrev att jag antog. Det var därför jag frågade hur det blir med försäkring (ersättning) för varan som försvunnit för att den lämnats utanför dörren. Edit: Syftade också på att hemförsäkringen kanske inte gäller även om ansvaret skulle vara mitt då varan är obevakad utomhus.

Men är det butikens ansvar så är det ju bättre.

Edit: Om de lägger vara i brevlådan så räknas den visst som mottagarens ansvar (då gissningsvis även en öppen brevlåda vid tomtgränsen), men inte om den lämnas utanför dörren.

https://lawline.se/answers/vem-ansvarar-for-leverans-av-paket

Inaktiv
Skrivet av Kyrre:

Jag älskar att de lämnar paketen utanför dörren. Samma med mat från foodora osv. Slipper mänsklig kontakt men det är dock ingen stöldrisk i mitt bostadsområde.

Jag har hört att foodora kan lämna vid ytterdörren men har tyvärr aldrig varit med om det hos oss. Där hade jag faktiskt också föredragit att man lämnade det vid ytterdörren efter att de ringt.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Jag har hört att foodora kan lämna vid ytterdörren men har tyvärr aldrig varit med om det hos oss. Där hade jag faktiskt också föredragit att man lämnade det vid ytterdörren efter att de ringt.

tror man måste välja det i kassan på foodora. Jag väljer det varje gång men budet har aldrig brytt sig.

Inaktiv
Skrivet av jawik:

Edit: Om de lägger vara i brevlådan så räknas den visst som mottagarens ansvar (då gissningsvis även en öppen brevlåda vid tomtgränsen), men inte om den lämnas utanför dörren.

https://lawline.se/answers/vem-ansvarar-for-leverans-av-paket

Intressant läsning.
Men det är väldigt bra att veta att om paketet inte har levererats i brevlådan så är det inte mottagarens ansvar.

123
Skriv svar