Surprise - Ny Nintendo Switch-modell avtäckt!

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Jag hoppas du inser, det som även Nintendo inser, att konsumenternas förväntningar är alldeles för skyhöga att möta?
Förväntningar som man ser från konsumenter är följande (alla säger inte alla, men alla dessa är något som har önskats):

- 60 fps support för alla spel
- 4K upplösning
- Dubbla battertid
- Bättre ergonomi på joycons (hur nu det ska vara möjligt om man inte gör en Wii U gamepad...)
- OLED/AMOLED skärm (som den nya modellen kommer ha)
- Bluetooth inbyggt för att koppla hörlurar

Finns massvis saker som folk önskar ska komma till Switch Pro, men problemet är att ju fler funktioner du försöker klämma in, desto större och dyrare konsolen kommer bli. Finns nog en marknadspris Nintendo inte vill överstiga, men samtidigt inte gå i förlust när man säljer konsoler.

Jag ser inte varför folk klagar gällande denna konsol. Det är väl ändå nice att det kommer en snäpp bättre variant för troligen i samma pris som nuvarande Switchen för konsumenter som inte äger Switch än, eller? Eller ska de inte kunna få köpa en 2021-edition av Switch bara för att ni inte får en Pro-version att spela med?

Tror den önskelistan är lite i överkant och tror att marknaden och "kunden" i detta fall bör ses ur en sorts medelvärde. Tänker mig vagare mätpunkter som "högre upplösning", "bättre fps" hade räckt. Tycker de kunde mött förväntningarna på ett bättre sätt, både genom pr innan annonseringen och/eller i produkten de lanserar.

ZF
Medlem
Skrivet av anon_326145:

Så det var den här modellen företaget gjorde skärmar till och inte till en Switch Pro som många trodde???

Har hört ett rykte för några månader sedan att det skulle komma en dockningsstation som går att uppdatera. Finns det något som tyder på att denna dockningsstation går att uppdatera eller är det helt enkelt bara en dockningsstation med lan port???

Skrivet av anon_326145:

Kommer inte ihåg vart jag hörde det, har ju bara hört det en gång, så det är ingen trolig källa så man ska ju ta det med en nypa salt.
Kan också bara ha varit ett önsketänkande från någon.

Men det skulle vara programvaran som skulle kunna uppdatera sig precis som på en Switch enligt det jag hörde då.

Det finns ingen mjukvara att tala om i dockan. Den är ganska passiv. Möjligen kan firmware till USB-hubben flashas om det skulle behövas av någon anledningen.

För den som bara är intresserad av nätverksport till sin gamla switch så har det funnits en dongle för det sen länge.

Skrivet av SWEBarb:

720p amoled kommer se ut som skräp dock.. behöver ju högre upplösning mot vanliga lcd. samma gamla SoC dock... nä detta var inget vidare..

OLED är det ju som den marknadsförs som i videon. Vilket kommer se mycket bättre ut än den gamla modellens LCD, även i lite större format.

Det är inte samma tekniker. Och eftersom OLED dessutom är både billigare och lämpligare än AMOLED i Switch fall, så har jag ju rätt svårt att se att Nintendo skulle valt det senare.

Skrivet av kebbe:

OLED har fungerat utmärkt utomhus i telefoner i årtal nu.

Telefoner har däremot ofta AMOLED, även när de kallas OLED.

Medlem
Skrivet av Arzei:

För lite, för sent. Jag har inte ens särskilt höga krav - en maskin som kan köra deras first party titlar i 1080p60 skulle räcka gott för mig. I dagsläget är det som att spela i sirap i många spel.

Spelar man dockat så har de ju ett gäng spel som gör det.

Medlem
Skrivet av Landelusen:

Tror den önskelistan är lite i överkant och tror att marknaden och "kunden" i detta fall bör ses ur en sorts medelvärde. Tänker mig vagare mätpunkter som "högre upplösning", "bättre fps" hade räckt. Tycker de kunde mött förväntningarna på ett bättre sätt, både genom pr innan annonseringen och/eller i produkten de lanserar.

Jaså? Vad jag läst på Reddit, FB och andra ställen så ser jag 4K poppa upp extremt ofta. Tro det eller ej, men många är inte teknikinsatta till den grad att deras önskningar är i linje med vad som är möjligt i en liten handhållen format.

"Högre upplösning", det enda jag sett är 1080p handhållet, 4K dockat. Bättre fps så har jag ingen som har sagt något annat än 60fps, ett fåtal 120 men dem listade jag inte ens.

Listan är inte överkant i vad folk vill se från Switchen. Även när Inet la upp annons på FB gällande Nintendo Switch Oled så finns det redan en kommentar som frågar om den kommer nu kunna supporta 4K.

Nintendo har inte satt några förväntningar, så ser inte varför de ska bemöta något som Bloomberg/konsumenter själva försöker hypea upp med "Pro"-version.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Jaså? Vad jag läst på Reddit, FB och andra ställen så ser jag 4K poppa upp extremt ofta. Tro det eller ej, men många är inte teknikinsatta till den grad att deras önskningar är i linje med vad som är möjligt i en liten handhållen format.

"Högre upplösning", det enda jag sett är 1080p handhållet, 4K dockat. Bättre fps så har jag ingen som har sagt något annat än 60fps, ett fåtal 120 men dem listade jag inte ens.

Listan är inte överkant i vad folk vill se från Switchen. Även när Inet la upp annons på FB gällande Nintendo Switch Oled så finns det redan en kommentar som frågar om den kommer nu kunna supporta 4K.

Nintendo har inte satt några förväntningar, så ser inte varför de ska bemöta något som Bloomberg/konsumenter själva försöker hypea upp med "Pro"-version.

Ur Nintendos perspektiv hade jag nog försökt blidka en medelväg, "folk på reddit" är ingen homogen skara direkt. Där önskas saker hursomhelst. Nintendo behöver inte sätta förväntningar, marknaden har förväntningar och det är upp till aktiebolag som Nintendo att välja hur man vill göra. Att tro att Nintendo är något annat än ett kallt, vinstjagande företag, och att man tilldelar bolaget mänskliga egenskaper och därför inte bör skylla sin besvikelse på dem, är därför lite skevt tycker jag. De gör konsoler och spel, möter dessa inte förväntningarna ifrån den stora massan av deras kundbas blir responsen därefter - oavsett vem som varit med och skapat förväntan inledningsvis. Den stora massan kommer vara nöjd med en inkrementell uppdatering, inte den listan du rapade upp nyss (även om både du och jag hade velat ha rubbet i den om vi levt i en perfekt, tekniskt oberoende värld )

Medlem
Skrivet av Landelusen:

Ur Nintendos perspektiv hade jag nog försökt blidka en medelväg, "folk på reddit" är ingen homogen skara direkt. Där önskas saker hursomhelst. Nintendo behöver inte sätta förväntningar, marknaden har förväntningar och det är upp till aktiebolag som Nintendo att välja hur man vill göra. Att tro att Nintendo är något annat än ett kallt, vinstjagande företag, och att man tilldelar bolaget mänskliga egenskaper och därför inte bör skylla sin besvikelse på dem, är därför lite skevt tycker jag. De gör konsoler och spel, möter dessa inte förväntningarna ifrån den stora massan av deras kundbas blir responsen därefter - oavsett vem som varit med och skapat förväntan inledningsvis. Den stora massan kommer vara nöjd med en inkrementell uppdatering, inte den listan du rapade upp nyss (även om både du och jag hade velat ha rubbet i den om vi levt i en perfekt, tekniskt oberoende värld )

Reddit's användare är samma skara människor som FZ, FB och andra medier/forum. Det önskas samma saker oavsett vart du går och läser.

Sen gällande att Nintendo är ett vinstdrivande företag så har jag inte gett någon indikation på motsattsen, så vet inte hur det har med diskussionen att göra. Majoriteten av företagen är vinstjagande.

Gällande din besvikelse och vem du ska skylla på; du får skylla dig själv, inte företaget. Varför? Jo, för att produkten du klagar om kanske inte är riktad till dig som konsument. Du tillhör en annan målgrupp då du vill ha starkare maskin med högre prestanda. Som jag skrev tidigare, denna konsol ser ut som att den är riktad mot de som inte äger en Switch än, men har suttit och funderat på att införskaffa sig ett.

Det är skevt att skita ner ett företag bara för att du inte får en produkt som du vill ha, när du kanske inte är målgruppen för företagets nästa produkt. Du kan inte alltid vara ämnad målgrupp när ett företag lanserar en produkt.

Massan kommer aldrig vara nöjd. Att tro något annat vore bara naivt. OLED skärm är riktigt nice att spela på, men jag ser knappt ingen som säger att det är en bra grej, för folket är vana av att klaga för att de inte får allt. "Jag hade hoppats på bättre prestanda, bättre joycons, bättre det där, bättre såhär". Samma visa med Ps5 och XSX, fanns tillräckligt många som tyckte att dessa konsoler inte levererar tillräckligt för att klassas next-gen.

Listan jag gjorde är inte baserad enbart på Reddit. Om du läste så skrev jag faktiskt Reddit, FB och andra ställen. Trodde inte man behövde rabbla upp alla olika forum och sociala medier där folk skriver sina önskelistor på.

Se det såhär; den här Switchen är inte ämnad för de som blivit besvikna, då denna Switch är inte Pro-Switchen vissa sitter och väntar på (mig inkluderad). Men eftersom det här är inte Pro-versionen så ser jag inte varför man ska bli besviken, speciellt om priset skulle landa på samma som orginala Switchen (3500kr). Kanske är samma gäng som satt och gnällde när Nintendo 2DS släpptes eller Switch Lite, även fast dem konsoler är ämnade för en mer casual målgrupp, en målgrupp som, vad jag har sett, varit nöjda med konsolerna ändå.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Reddit's användare är samma skara människor som FZ, FB och andra medier/forum. Det önskas samma saker oavsett vart du går och läser.

Sen gällande att Nintendo är ett vinstdrivande företag så har jag inte gett någon indikation på motsattsen, så vet inte hur det har med diskussionen att göra. Majoriteten av företagen är vinstjagande.

Gällande din besvikelse och vem du ska skylla på; du får skylla dig själv, inte företaget. Varför? Jo, för att produkten du klagar om kanske inte är riktad till dig som konsument. Du tillhör en annan målgrupp då du vill ha starkare maskin med högre prestanda. Som jag skrev tidigare, denna konsol ser ut som att den är riktad mot de som inte äger en Switch än, men har suttit och funderat på att införskaffa sig ett.

Det är skevt att skita ner ett företag bara för att du inte får en produkt som du vill ha, när du kanske inte är målgruppen för företagets nästa produkt. Du kan inte alltid vara ämnad målgrupp när ett företag lanserar en produkt.

Massan kommer aldrig vara nöjd. Att tro något annat vore bara naivt. OLED skärm är riktigt nice att spela på, men jag ser knappt ingen som säger att det är en bra grej, för folket är vana av att klaga för att de inte får allt. "Jag hade hoppats på bättre prestanda, bättre joycons, bättre det där, bättre såhär". Samma visa med Ps5 och XSX, fanns tillräckligt många som tyckte att dessa konsoler inte levererar tillräckligt för att klassas next-gen.

Listan jag gjorde är inte baserad enbart på Reddit. Om du läste så skrev jag faktiskt Reddit, FB och andra ställen. Trodde inte man behövde rabbla upp alla olika forum och sociala medier där folk skriver sina önskelistor på.

Se det såhär; den här Switchen är inte ämnad för de som blivit besvikna, då denna Switch är inte Pro-Switchen vissa sitter och väntar på (mig inkluderad). Men eftersom det här är inte Pro-versionen så ser jag inte varför man ska bli besviken, speciellt om priset skulle landa på samma som orginala Switchen (3500kr). Kanske är samma gäng som satt och gnällde när Nintendo 2DS släpptes eller Switch Lite, även fast dem konsoler är ämnade för en mer casual målgrupp, en målgrupp som, vad jag har sett, varit nöjda med konsolerna ändå.

Tror vi får acceptera att vi ser saker olika helt enkelt

Medlem
Skrivet av Kvadruppelmas:

Vad är förväntningarna på en Switch Pro egentligen...
- 4K?
- 60 fps?
- 4K och 60fps?
- Bakåtkompabilitet med dagens Switch-spel?

Jag tror det inte kommer någon Switch Pro med uppgraderad hårdvara, möjligtvis ett ny konsol med bakåtkompabilitet om några år. Hoppas jag har fel!

Den som förväntar sig 4k av Nintendo får dela med sig av vad de tagit

1080p/60 dockat och 720p/60 eller om möjligt 900-1080p/60 handhållen.
Sen gärna DLSS och/eller någon AA i dockat läge.
Bakåtkompatibel behövs inte i sig eftersom det borde bli samma plattform så det fungerar på samma sätt som PS4 > PS4 Pro.

Med tanke på vad de släppte nu så har nog du rätt och risken för en pro minskar rejält.


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem

Hade hoppas på bättre batteritid, processor och 4k och inget av det var med...så helt värdelöst att uppgradera om du frågar mig och ännu värre för de som spelar på tvn mest. Känns som det riktar sig mer åt de som inte köpt en switch än....inget för oss som har redan en :/


signatur

Gillar munkar!

ZF
Medlem

Det är ju inte omöjligt att den åtminstone får 4K uppskalning.

Det verkar som den nya dockan har någon slags ventilation som inte den förra har.

Verkar lite överdrivet med ventilationshål för nätverksadaptern bara? Den externa är helkapslad, i ett mindre utrymme..

Medlem

Kan vara den sämsta "uppgraderingen" jag varit med om.

Medlem
Medlem

Det är väl kanon för dem som inte har en Switch än? För oss som har en blir det att vänta ett tag till helt enkelt.

Medlem

Nintendo är för barn och hipsters.

Medlem

Vad är poängen med större skärm om spelen fortfarande kommer lagga? BOTW största boven där flertal områden i spelet laggar sönder för att konsolen inte pallar.

De kunde väl lagt in något bättre hårdvara samt möjlig gjort 1440p som max upplösning om något.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Nintendo är för barn och hipsters.

Du korrigerade inlägget ja, men nu är det väl perfekt? Barn och hipsters, inga coola tonåringar här inte, de kör väl de hårda häftiga spelen.

Medlem

Vilken besvikelse (iaf om man redan har en vanlig Switch sedan innan och ville uppgradera)!

Medlem
Skrivet av lasselason:

Du korrigerade inlägget ja, men nu är det väl perfekt? Barn och hipsters, inga coola tonåringar här inte, de kör väl de hårda häftiga spelen.

Så är det!

Skämt åsido. Har emellanåt själv varit sugen på en Switch (främst för att det är starkt kopplat till barndomen), men har lite svårt för deras approach faktiskt.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Så är det!

Skämt åsido. Har emellanåt själv varit sugen på en Switch (främst för att det är starkt kopplat till barndomen), men har lite svårt för deras approach faktiskt.

Ja det kan jag förstå såklart, jag känner likadant för andra konsoltillverkare, ändå har jag alla de nya konsolerna, kan inte låta bli.🙂

Medlem

Bättre skärm tackar jag inte nej till. Hoppas skillnaden blir lika stor som första DS och DS Lite. Isf överväger jag faktiskt att fixa en. Men bara kanske.. vi får se.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Det är väl kanon för dem som inte har en Switch än? För oss som har en blir det att vänta ett tag till helt enkelt.

Nja... eftersom det är samma utdaterade trötta chip som tidigare så känns det nästan som att man blir lurad på pengar om man köper den nya. Det är ju bra med ny skärm men den klarar ju knappt av att köra vissa spel. Det är ju OK om man haft sin maskin några år men att köpa en ny maskin med så gammalt utdaterat chip känns sådär.

ZF
Medlem
Skrivet av xverminator:

Vilken besvikelse (iaf om man redan har en vanlig Switch sedan innan och ville uppgradera)!

Se det som en vinst, nu kan du köpa typ 7 spel till gamlingen istället.

Jag förstår varför om Nintendo skulle vara tveksamma till en riktig uppgradering. Särskilt nu.

De har en massiv användarbas, så att börja om just nu en god bit efter konkurrenterna satt fart med en ny generation de ändå inte kommer kunna tävla med kanske inte vore toppentajming, ens om en last gen Switch vore helt eller halvt kompatibel med Switch 2 spel. En hel del av luften gick ju ur hela DS-familjen när de krånglade till det med spel som funkade kass eller inte alls på gamla DS.

Medlem

När försäljningen avtar på denna "nya" switch så kommer dom hala fram Pro modellen, just you watch.

Medlem
Skrivet av ZF:

Se det som en vinst, nu kan du köpa typ 7 spel till gamlingen istället.

Jag förstår varför om Nintendo skulle vara tveksamma till en riktig uppgradering. Särskilt nu.

De har en massiv användarbas, så att börja om just nu en god bit efter konkurrenterna satt fart med en ny generation de ändå inte kommer kunna tävla med kanske inte vore toppentajming, ens om en last gen Switch vore helt eller halvt kompatibel med Switch 2 spel. En hel del av luften gick ju ur hela DS-familjen när de krånglade till det med spel som funkade kass eller inte alls på gamla DS.

Men hur tänkte du nu?

Vi pratar inte om en ny generation som efterfrågas utan en uppdaterad Switch med uppdaterad hårdvara 100% kompatibel med befintlig, låt säga den skulle bli minst 35% snabbare så skulle man kunna peta in fler AAA titlar som dagens Switch inte orkar med. Sen borde JoyConsen uppdateras, samt batteritid. Det är som när Samsung uppdaterar sina mobiltelefoner så blir de snabbare och klarar mer och är 100% kompatibla med föregående modeller. Vad är problemet att vilja gå framåt? Min mobiltelefon går att spela Fortnite på lika bra som på Switch. Snart är Switch inte motiverad längre pga surfplattor och mobiltelefoner springer om Switch tekniskt. Nu finns det inte lika bra spelutbud på mobiltelefoner givetvis som Switch men om Nintendo vill bara bakåtsträvare så får de se upp.. Det finns massa AAA titlar jag skulle vilja ha till Switch men som inte släpps pga för klen hårdvara. De enda jag kör är Nintendos egna stortitlar som Mario, Yoshi och några till och det var två år sedan jag skaffade något till Switch har har inga planer på några kommande spel. Allt annat kör jag på PC, Xbox och PS4 (snart PS5).

Men vill man inte utveckla sig och stanna kvar med gammalt mög så kan man tappa använbdarbasen om man väntar för länge! Dom är inte ens i närheten av nya Xbox eller PS5, och låg inte i närheten av föregående generation heller!

Medlem

Nä, det är en handhållen enhet så självklart är inte de tekniska specifikationerna i närheten av ps5, eller hur tänkte du nu? Det kommer säkert en uppdaterad version i framtiden som använder sig av ny teknik som DLSS eller liknande, då kan man möjligtvis få till en bärbar enhet som kan köra högt krävande spel,annars får de överge hybridenheter och satsa stationärt och det tror jag inte med tanke på den enorma framgång de har, och den verkar inte avta, folk gillar Switch och köper maskinen och dess spel som galningar.

Medlem

Suck, får väl bli ett köp ändå.
Har sagt att jag ska köpa en Switch när Nintendo släpper en ny version...

ZF
Medlem
Skrivet av xverminator:

Men hur tänkte du nu?

Vi pratar inte om en ny generation som efterfrågas utan en uppdaterad Switch med uppdaterad hårdvara 100% kompatibel med befintlig, låt säga den skulle bli minst 35% snabbare så skulle man kunna peta in fler AAA titlar som dagens Switch inte orkar med. Sen borde JoyConsen uppdateras, samt batteritid. Det är som när Samsung uppdaterar sina mobiltelefoner så blir de snabbare och klarar mer och är 100% kompatibla med föregående modeller. Vad är problemet att vilja gå framåt? Min mobiltelefon går att spela Fortnite på lika bra som på Switch. Snart är Switch inte motiverad längre pga surfplattor och mobiltelefoner springer om Switch tekniskt. Nu finns det inte lika bra spelutbud på mobiltelefoner givetvis som Switch men om Nintendo vill bara bakåtsträvare så får de se upp.. Det finns massa AAA titlar jag skulle vilja ha till Switch men som inte släpps pga för klen hårdvara. De enda jag kör är Nintendos egna stortitlar som Mario, Yoshi och några till och det var två år sedan jag skaffade något till Switch har har inga planer på några kommande spel. Allt annat kör jag på PC, Xbox och PS4 (snart PS5).

Men vill man inte utveckla sig och stanna kvar med gammalt mög så kan man tappa använbdarbasen om man väntar för länge! Dom är inte ens i närheten av nya Xbox eller PS5, och låg inte i närheten av föregående generation heller!

Ja. Och det var ju exakt vad som hände med DS. Den var ingen helt ny grej, utan en lite förbättrad modell som skulle ge lite flyt i befintliga spel, och möjliggöra saker den gamla inte gjorde, men ändå vara kompatibel både framåt och bakåt. Verkligheten blev en annan. Massiv förvirring och missnöjda spelare. Det är säkert därför hela DS-konceptet idag är ersatt av just Switch.

Och det var ändå fråga om en procentuellt ganska försiktig uppgradering. Då kan man ju räkna ut vad som händer om en maskin som kan skyffla fyra gånger fler pixlar och kanske har lika många gånger mer minne kommer leda till.

Visst, mer batteri och bättre typ av stickor vore en i stort sett okomplicerande förbättring. (förutom, åter då, det där med merkostnaden och Nintendo..) Och jag antar att de vill behålla storleken exakt likadan, ny docka till trots. Och ha den i lika portabel formfaktor även i stickorna. Sticker de upp mer som riktiga stickor kommer göra så tar den helt enkelt mer plats.

Det är ju inte heller särskilt troligt att utgivare kommer flockas att porta AAA till en ny modell heller. Det kommer inledningsvis vara en närmast obefintlig marknad, så då föredrar nog även de krånglet att få till en ok port till den gamla och vitt spridda maskinen istället ändå. Alltså återstår Nintendo själva att dra på med något som visar var skåpet ska stå. och så har de gjort 8 miljoner Switch 1 ägare irriterade istället när BOTW2 går i 20 FPS, i 640p. Som med DS.

Ja din mobil nu går säkert fint att spela Fortnite på. Men hur är det på din gamla? Byter du inte vartannat år, så gissar jag inte så värst. De där med 100% fungerar bara i ena riktningen, när ens det är sant, det är inte alls ovanligt att modeller låses ute helt från mjukvara vad än prestandan verkar säga. Och Samsung skiter ju hur som helst i det i vilket fall. För Samsung säljer inga spel.

Så, precis som du säger. Det finns inte på kartan ändå att komma ikapp de andra maskinerna. Och du är inte heller egentligen intresserad. Så varför skulle då AAA utgivare då bry sig om ens en Switch 2?

Medlem

Förstår inte vad alla klagar över? Jag har den första switchen och tycker den duger fint fortfarande, för sitt syfte (portabel gaming).

Det enda problemet är att batteritiden är kass, vilket knappast lär bli bättre med allas önskemål om allt från 4k till 60fps etc.

Medlem
Medlem
Skrivet av Solid_Snake13:

Switchen pro hit och dit... till vilken nytta när det knappt släppts ett worthwhile spel sedan Animal Crossing tidigt 2020 och inget stort på horisonten förutom Botw 2.

Lite beroende på hur den används förstås men finns mycket till Switch.
Sen är det perfekt konsol för spel som Dead cells, Hades mm och det är också "indie konsol #1" då den typen av spel ids man inte sitta med på dator eller PS4 av nån anledning.
Dessutom så klart den bärbara funktionen


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skriv svar