Router inställningar för stream spelande

Medlem
Router inställningar för stream spelande

Har lite problem med mitt stream spelande.
massa lagg vilket gör det hopplöst att spela så länge det inte är typ Civ spelen.
Det gäller all form av sånt spelande.
Steam stream från min stationära (lan) till laptop (wifi 5GHz) eller steam link (lan)
xbox inhome stream laggar det med mellan xbox one x (lan) till laptopen.
xcloud laggar på stationära, laptop samt mobil.

efter att min asus router kastat in handduken och jag inte har råd att köpa ny så sitter jag med telenors tg799vacxtream v18.1. har en 500/500 lina som enligt speedtest lever upp till vad de gör reklam för.

Är det någon som har några tips på inställningar som jag kan göra?

Medlem

Det finns tyvärr inga inställningar du kan göra i din router som kommer påverka prestandan.

Du nämner kort WiFi och där skulle du visserligen kunna se till att du inte använder en belastad kanal med t.ex. WiFi Analyzer (Android) och även se till att du har två separata nätverk för 2,4GHz och 5GHz (två olika SSID). Skulle t.ex. din bärbara gå över till 2,4GHz under streaming så skapar det problem.

Men eftersom du skriver att du har samma problem när båda enheter använder kabel så kommer inga ändringar i routern påverka.

Om det fungerade tidigare så får du försöka spara ihop till en ny router, går säkerligen att hitta någon begagnad också.

I övrigt kan du se över streaming-inställningarna i Steam. Testa att sänka upplösning och kvalitet och se om det blir någon skillnad.

1
Skriv svar