FZDZ - FZ DIRTZONE (EA Sports WRC klubb)

Medlem

Fick punktering på Shakedown vilket jag trodde skulle åtgärdas inför rallystarten men icket, började första sträckan med däckbyte...
Gick för övrig lika värdelöst som alltid så tog en retire mot slutet, kändes inte lönt och var faktiskt inte ens kul. Blir nog o slänga in handuken snart, har inte tid eller ork att öva och få upp färdighet som låter en komma i närheten av tiderna ni andra fixar

Får hålla mig till mitt singleplayer istället XD


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

jag mjukade upp fjädringen lite, och sen på högsta markfrigången.
sen om det är rätt vettefan

Medlem

Tog det lugnt och försiktigt i Kenya och det var nog en vinnande strategi då jag höll mig på vägen hela rallyt och utan missöden frånsett en 5s penalty där jag var lite utanför en banmarkör på SS6.

Men kämpade också med inställngarna för att få något som funkade både på de snabba sektionerna och de rejält sönderspolade delarna. Landade i att också köra betydligt mjukare och högre fjädring än normalt.

Medlem
Skrivet av Baklastarn:

jag mjukade upp fjädringen lite, och sen på högsta markfrigången.
sen om det är rätt vettefan

ok, testar det också, tack

Medlem

Några sekunder efter Baklastarn, blir fan lite snurrig i skallen på vissa SS.
I mål iaf, o en sträck vinst ( än så länge ) så hyffsat nöjd.

Medlem
Skrivet av 34 Anders Alm:

Några sekunder efter Baklastarn, blir fan lite snurrig i skallen på vissa SS.
I mål iaf, o en sträck vinst ( än så länge ) så hyffsat nöjd.

Blir också snurrig. Får Pausa en stund mellan varje sträcka. Hoppar som fasen trots väldig mjuk bil


signatur

Spelar på: PC, Nintendo Switch, PS5 och iOS.
Äger även: NES, SNES, Saturn, Playstation 1,2,3,4, PSP, XBOX360.

Medlem

Ja, fasen vad det skumpade men tog mig igenom Kenya iaf, riktigt roligt, speciellt med den bilklassen 👍

Medlem
Skrivet av Soulless:

Fick punktering på Shakedown vilket jag trodde skulle åtgärdas inför rallystarten men icket, började första sträckan med däckbyte...
Gick för övrig lika värdelöst som alltid så tog en retire mot slutet, kändes inte lönt och var faktiskt inte ens kul. Blir nog o slänga in handuken snart, har inte tid eller ork att öva och få upp färdighet som låter en komma i närheten av tiderna ni andra fixar

Får hålla mig till mitt singleplayer istället XD

Kom igen ge inte upp!

Du får försöka hitta en rival som har ungefär liknande tider som dig o slåss om den placeringen. Jag har oftast inte en chans att ta topptiderna när alla börjat bli lite mer varma i kläderna men det finns ju alltid någon som är i närheten av ens egna nivå.

Mitt misstag i Sverige var att jag satt o nötte time trial och det leder alltid till att jag kör som en idiot när det väl gäller (terminal på första sträckan), taktiken som har fungerat för mig är att göra ett custom championship mot AIn med ett autogenererat event på 6 sträckor i det landet som ska tävlas i och sen anpassa svårighetsgraden såpass att jag måste pusha mig själv litegrann varje gång.

Vad kör du med för typ av kontroll? Ratt? gamepad?

Medlem
Skrivet av fishfugg:

Kom igen ge inte upp!

Du får försöka hitta en rival som har ungefär liknande tider som dig o slåss om den placeringen. Jag har oftast inte en chans att ta topptiderna när alla börjat bli lite mer varma i kläderna men det finns ju alltid någon som är i närheten av ens egna nivå.

Mitt misstag i Sverige var att jag satt o nötte time trial och det leder alltid till att jag kör som en idiot när det väl gäller (terminal på första sträckan), taktiken som har fungerat för mig är att göra ett custom championship mot AIn med ett autogenererat event på 6 sträckor i det landet som ska tävlas i och sen anpassa svårighetsgraden såpass att jag måste pusha mig själv litegrann varje gång.

Vad kör du med för typ av kontroll? Ratt? gamepad?

Jag ger inte upp ännu men det känns bara som man är lite väl "out of my league" som man säger

Kör med en G29 men mitt huvudsakliga problem är att jag helt enkelt inte spelar tillräckligt mycket. Blir någon kort session här och var under veckan förutom FZDZ och då får man såklart inte upp någon hastighet
Det är bara som livet är, för lite tid och ork att hinna med allt man vill göra, och spela, men oavsett vad är det betydligt roligare att spela mot andra än mot datorn! Önskar bara nivån var lägre!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av 34 Anders Alm:

Några sekunder efter Baklastarn, blir fan lite snurrig i skallen på vissa SS.
I mål iaf, o en sträck vinst ( än så länge ) så hyffsat nöjd.

Har du stängt av camera shake i inställningar?

Medlem
Skrivet av scienta:

Har du stängt av camera shake i inställningar?

Nej, det har jag nog ej gjort. Men kör med vyn där jag ser inget av bilen alls.
Kommer ej ihåg vad den heter. Kan man stänga av camera shake i den vyn ?
Får kolla, tack för tipset.

Medlem

Klar med Kenya. Känns skönt att ha det avklarat tidigt denna gången. Bestämde mig för att inte träna mkt inför detta rallyt.
Lär jag mig sträckorna för bra ligger jag för nära gränsen och åker lätt av. Nu gick det stabilt rakt igenom förutom att spelet resetade mig lite väl tidigt i slutet av ss6.

Trodde inför detta rallyt att det skulle bli tråkigt att köra framkrafs men så fel jag hade. sjukt roliga bilar.

Jag drog ner skakning till 0 men verkar inte spela någon roll när man sitter inne i bilen.


signatur

Spelar på: PC, Nintendo Switch, PS5 och iOS.
Äger även: NES, SNES, Saturn, Playstation 1,2,3,4, PSP, XBOX360.

Medlem

Jag borde ha vågat tunea bilen. Hade svårt att kontrollera den med alla bumps på vägarna, så gick inte ett dugg bra. Nästa vecka lär inte gå bättre heller för jag kan verkligen inte spela RWD utan att spinna ur varannan kurva, oavsett hur försiktig jag är med gasen och styrkänsligheten.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Jag borde ha vågat tunea bilen. Hade svårt att kontrollera den med alla bumps på vägarna, så gick inte ett dugg bra. Nästa vecka lär inte gå bättre heller för jag kan verkligen inte spela RWD utan att spinna ur varannan kurva, oavsett hur försiktig jag är med gasen och styrkänsligheten.

Ja det gjorde mycket att mjuka upp bilen och gå ner några snäpp på diffen.


signatur

Spelar på: PC, Nintendo Switch, PS5 och iOS.
Äger även: NES, SNES, Saturn, Playstation 1,2,3,4, PSP, XBOX360.

Medlem

Inte ofta man ligger topp 10 på time trial. Plats 9 efter lite testkörning på Wieli eller vad sträckan hette, nån av de kortaste. Nog för att det troligen inte är så många som kört den än men ändå

Medlem
Skrivet av Soulless:

Jag ger inte upp ännu men det känns bara som man är lite väl "out of my league" som man säger

Kör med en G29 men mitt huvudsakliga problem är att jag helt enkelt inte spelar tillräckligt mycket. Blir någon kort session här och var under veckan förutom FZDZ och då får man såklart inte upp någon hastighet
Det är bara som livet är, för lite tid och ork att hinna med allt man vill göra, och spela, men oavsett vad är det betydligt roligare att spela mot andra än mot datorn! Önskar bara nivån var lägre!

Samtidigt får man riktigt bra benchmark och varje gång jag kommer 5-10 sekunder närmare täten per sträcka känns det som en liten seger, tidigare tappade jag ca 1.5 minut på de längre sträckorna i DR2 (på en sträcka utan missöden), nu är jag lite drygt 3 minuter efter på ett helt rally som oftast är betydligt längre.

brrap brrap pew pew
Skrivet av Soulless:

Jag ger inte upp ännu men det känns bara som man är lite väl "out of my league" som man säger

Kör med en G29 men mitt huvudsakliga problem är att jag helt enkelt inte spelar tillräckligt mycket. Blir någon kort session här och var under veckan förutom FZDZ och då får man såklart inte upp någon hastighet
Det är bara som livet är, för lite tid och ork att hinna med allt man vill göra, och spela, men oavsett vad är det betydligt roligare att spela mot andra än mot datorn! Önskar bara nivån var lägre!

Andemeningen med FZDZ och hela strukturen är att även de som inte kan spela så mycket kan vara med, och med vår poängskala så blir det "kamp" i tabellen hela vägen från toppen till lägre placeringar. Och tiderna kommer, det är bara att nöta på


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Då har man mot alla odds lyckats överleva Kenya!

Är fortfarande inte riktigt kompis med FWD bilarna alls, blir frustrerad ibland när man tappat fart och det känns som man har 23hk i motorn. Trycka kopplingen och varva hjälper litegrann.

Jag åkte på nån gummiboll effekt efter ett hopp på SS1. Bilen roterade 90 grader å åkte rakt ut i salladen, skadat avgassystem och styrning, och där vart målet att bara slutföra efter bästa förmåga. (Här utnyttjas inga exploits inte)

Medlem

En liten förvarning till er som har skruvat och pillat med setupisar och bindat om knappar och annat.

Saxat från EA's discord

Hello drivers,

Our upcoming v1.4.0 patch will release on 14 December 2023, and contain several bug fixes and improvements across EA SPORTS™ WRC.

One fix relates to some tuning setups potentially breaking when a player tunes multiple cars and one fix relates to steering wheel and controller input bindings not working correctly across certain device configurations.

In order to fix these issue, a complete wipe of all tuning setups and custom input bindings is required, for all players.

We know that many of you have spent a lot of time refining your tuning setups and you controller, wheel and pedal setups, so in order to provide the least disruption possible, we are sending this warning ahead of time.

If you wish to keep any tuning setups after the v1.4.0 update releases, we recommend you screenshot or write down the tuning values for those setups now, and then re-apply them after the patch is released.

Medlem

Ännu en överlevare här. Jag är inte van att modda bilen, men som någon här skrev så höjde jag bilen och mjukade fjädring (4 steg på alla dessa 4) o dämpare -1 på alla 4. Vill tro att det hjälpte åtminstone. En krash/jätteroll, men klarade hela rallyt utan punka och inte en enda penalty. Nöjd med top 10 (hittills).


signatur

EA WRC/Steam: Fr3dde
Racenet: fr3wik
Discord: fr3dde

Medlem

Tävlingarna här de senaste två veckorna är mer eller mindre det enda jag hunnit spela spelet under perioden. Jobb, barn, hus, bilar och andra ”måsten” tar det mesta av tiden.

Det märks också på tempot som blir väldigt varierande, både i Sverige och Kenya har jag varvat tider i topp 3 med betydligt sämre prestationer.
Men kul har jag när jag kör, och i dagsläget är det viktigare för mig än att vara snabbast

Medlem
Skrivet av Bborgqvist:

Tävlingarna här de senaste två veckorna är mer eller mindre det enda jag hunnit spela spelet under perioden. Jobb, barn, hus, bilar och andra ”måsten” tar det mesta av tiden.

Det märks också på tempot som blir väldigt varierande, både i Sverige och Kenya har jag varvat tider i topp 3 med betydligt sämre prestationer.
Men kul har jag när jag kör, och i dagsläget är det viktigare för mig än att vara snabbast

Känner igen det, har alltid varit så för mig med.

Vad händer med din egna rally karriär 2024 ? Hänger med ett gäng från Lönsboda så sett dig i många år
i rally skogen.

Medlem
Skrivet av 34 Anders Alm:

Känner igen det, har alltid varit så för mig med.

Vad händer med din egna rally karriär 2024 ? Hänger med ett gäng från Lönsboda så sett dig i många år
i rally skogen.

2023 blev det bara en riktig tävling, hade nog blivit klasseger om inte en ventil bestämt sig för att ge upp. Att köra över halva tävlingen på fem cylindrar blev lite väl tufft även om jag höll ledningen till sista sträckan.

Hoppas hitta tid och motivation till att köra Bilsportcupen nästa år.

Medlem
CENTRAL EUROPEAN RALLY, 1.4.0 PATCH

Nu finns Info om nya uppdateringen som kommer 14 december

Central European Rally - Free Update

"The Central European Rally was a unique challenge taking on three different countries in as many days."

100% asfalt.
Endast sträckor i Tjeckien som det ser ut...? inga i Österrike o Tyskland.

...................

VERSION 1.4.0 PATCH NOTES

Urval av fixes:

Added Central European Rally as a driveable location.

Made a number of performance optimisations across the game, to further improve framerate.

Implemented a number of additional PSO shader caches across all cars to help reduce stuttering.

Resolved an exploit where players could previously get free repairs and tyre changes by quitting an in-progress Club Championship Event.

Fixed an issue where saved tuning setups would become corrupted if the same name or save slot was used on multiple cars.

Fixed an issue where all tuning setup sliders would change to minimum values after loading a saved setup.

Fixed an issue on WRC cars in which hybrid deployment would always revert to Cautious between stages.

Added an option to limit framerate throughout Main Menu screens on PC.

**All vehicle tuning setups created before the v1.4.0 update will be wiped once the update releases. Please write down or screenshot any tuning values you want to keep, and re-make those setups after the update.

**All custom steering wheel and controller input bindings will be wiped once the update releases. Please write down or screenshot any custom bindings you want to keep, and re-build them after the update.


signatur

EA WRC/Steam: Fr3dde
Racenet: fr3wik
Discord: fr3dde

Medlem
Skrivet av Bborgqvist:

2023 blev det bara en riktig tävling, hade nog blivit klasseger om inte en ventil bestämt sig för att ge upp. Att köra över halva tävlingen på fem cylindrar blev lite väl tufft även om jag höll ledningen till sista sträckan.

youtu.be/AnmjGMEPXFU?si=OqzbOwmRy5kbOo6_

Hoppas hitta tid och motivation till att köra Bilsportcupen nästa år.

Lycka till inför 2024, inga tankar på att uppdatera/trimma motorn ?

Medlem

Överlevde självm*rdsuppdraget Iberia med bara ett par mindre snurrningar i hårnålarna och ett antal "shit shit shit shiiiet" nära-ögat-situationer Escorten på asfalt med handkontroll utan assists är ju helt klart en utmaning men så skönt när det flyter, öm i händerna nu efter konstant spänning hela rallyt i ett svep. Klart svårare med asfalt i WRC än DR2.0. Fick till en setup som fungerade hyfsat och var markant stabilare än original. MEN, i det här rallyt blev man påmind om däckslitage och tire-management. 75% in på SS01 kände jag redan att medium däcken tappat bra mycket grepp bak och setupen fungerade inte alls lika bra längre Tack för en rolig och utmanande kombo av land och bilklass @lerb.

Medlem

Själv hann jag bara med första två ss idag. Gick i princip in helt blint, har inte haft tid att träna något. Endast provat på ett par sträckor innan jag började köra. Vore det inte för världens hårdaste skylt hade jag haft snabbast tid på ss1.
Svettigt att köra bakhjulsdrivet på asfalt i detta spelet. Kan få tvära kast när man minst anar det.


signatur

Spelar på: PC, Nintendo Switch, PS5 och iOS.
Äger även: NES, SNES, Saturn, Playstation 1,2,3,4, PSP, XBOX360.

Medlem

Tränade ytterst lite innan på en SS, så det var mycket nytt. Fick ej till en setup som kändes säker. Tror det var på SS5 kom lite utanför i en kurva, bilen åkte ner sakta med baken först, tänkte bara lägga i ettan igen o köra. Men plötsligt blev det skrot av bilen. Och färdig kört för denna gång. Har ju aldrig riktigt gillat asfalt, och inte blev känslan bättre av detta race.

Medlem

Trevligt att få gå med o köra mot alla rallysugna här inne, ny till wrc men körde en jäkla massa DR 2.0 där jag älskade att köra, speciellt i spanien där jag lyckades få vääldigt bra tider.
Körde med dosa då och nu är det ratt som gäller så man har lite färdigheter att hitta i armarna.

Finland nu gick väl relativt bra, men då jag bara har 8 timmar i spelet just nu så gick man in näst intill blind.
Tycker det är lite väl halt när man nuddar gräset i vägkanten och ovanligt svårt att räda när röven sticker iväg någon grad för mycket men satan vad kul det är ändå.
Sitter o skrattar när man finner modet och lyssnar på kartläsaren och tar krön i bredställ med precis lagom hastighet för att inte kapa träden som står brevid!

Ni finner mig som ninjataco på leaderboardsen

Hade gött

brrap brrap pew pew
Skrivet av ezakimak91:

Trevligt att få gå med o köra mot alla rallysugna här inne, ny till wrc men körde en jäkla massa DR 2.0 där jag älskade att köra, speciellt i spanien där jag lyckades få vääldigt bra tider.
Körde med dosa då och nu är det ratt som gäller så man har lite färdigheter att hitta i armarna.

Finland nu gick väl relativt bra, men då jag bara har 8 timmar i spelet just nu så gick man in näst intill blind.
Tycker det är lite väl halt när man nuddar gräset i vägkanten och ovanligt svårt att räda när röven sticker iväg någon grad för mycket men satan vad kul det är ändå.
Sitter o skrattar när man finner modet och lyssnar på kartläsaren och tar krön i bredställ med precis lagom hastighet för att inte kapa träden som står brevid!

Ni finner mig som ninjataco på leaderboardsen

Hade gött

Välkommen till gänget, och det samma gäller alla andra som hoppat in i klubben så här långt Vi är redan över 40 pers, riktigt skoj!
Kommer lite mer info om första riktiga säsongen inom kort


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Skriv svar