Ingen bild vid start... hjälp behövs snabbt.

Medlem
Ingen bild vid start... hjälp behövs snabbt.

Tjo köpte då en ny dator i förrgår och får ingen bild vid start. Här kmr datorns innehåll.

In-Win C603 Midi Tower ATX Silver/Black
, Case w/400W PSU WO/Fan, 2xUSB 2.0

Western Digital Caviar GP 500GB SATA2,
16MB 7200RPM

Kingston ValueR. DDR2 PC6400 2048MB CL5,
Kit w/two matched ValueRAM 1024MB DDR2

Intel Core? 2 Duo E5200 2,5GHz, Socket
LGA775, 2MB, 800MHz, Boxed m/vifte

ABIT Fatal1ty F-I90HD, ATI RX1250, HDMI,
m-ATX, DDR2, Socket-775, GbLAN, PCI-Ex16

Gainward GeForce 7600GT 256MB 1.4ns DDR3 ,
PCI-Ex,"BP7600GT-256-TV-DVI"

Satt i alla kontakter precis som de ska vara. Testat andra ram-minnen, annan skärm,sladdar, grafikkort,hårddisk men ingen bild de står bara att de inte finns någon signal. Allting annat går igång men just att jag inte får någon bild, de står bara att de inte finns någon signal.

nj
Medlem

Även 4-pins kontakten på moderkortet har ström inkopplad?
Testat med ett annat nätagg?
Ingen distans som är felsatt i chassit?
Kontrollerat så moderkortet har stöd för processorn?
Kontrollerat så du inte råkat böja någon pinne i processorsockeln när du la dit processorn så den inte har ordentlig kontakt?

Medlem

hur kan jag lätt se om 4pins kontakten har ström?
Inte testat med annat nätagg. men har även testat med annat grafikkort men de funkade ändå inte, och om nätagget är för klent borde väll ingenting fungera ?
ingenting är fel i chassit vad jag vet.
Moderkortet har stöd ja.
de sista där har jag inte kollat, får ta en titt på detta. men vitt som jag vet så ska de inte gå att sätta processorn fel ?

Medlem

testat nytt nätagg men ingen förändring svart skärm igen.
testade att ta ut processorn för att kolla pins men nope samma svarta skärm och testade även att ta ut bateriett men nope ingenting...

så jag antar att moderkortet är sönder.

Medlem

Nja, är du helt säker på att du kopplat in en 4pin/8pin (olika på olika moderkort) till moderkortet, kontakten sitter nära processorn.

http://bayimg.com/OALoIaAbd


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Inaktiv

En kritisk detalj är strömsladden som ska dras från nätaggregatet till grafikkortet. Är det helt rätt där?


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

ja jag är helt säker på att den kontakten sitter där den ska. men som sagt om inte den strömsladden hade suttit där så hade väll ingenting i datorn fungerat ?

Medlem

Jo, när jag byggde min dator så glömde jag 8pins kontakten för ström till processorn, datorn "startar" dock men varken BIOS eller Windows bootar.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem

hmm ok... men har kollat väldigt många ggr med allting i datorn att allt är som de ska och de är de så jag vet inte vad för fel de ska kunna va om de inte är pci-exp 16xporten

Medlem

testade även nytt nätagg nu och att sätta i en annan h-disk men nej ingen bild samma roliga svar "No signal"

Medlem

Eftersom du säger att det kan vara PCIe-portan, har du testat ett annat grafikkort, eller det integrerade på moderkortet, om du har något sånt?

Personligen tror jag att du har missat någon lätt detalj som den där lilla ström-sladden till processorn som nämnst ovan, eller bara inte satt i en viss del/sladd ordentligt. Det är väldigt, väldigt lätt hänt att sånt händer. Hände mig under mitt TREDJE datorbygge, trots att jag har gått IT-linjen på gymnasiet i snart tre år med goda betyg. *skryta skryta* :>


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Ja jag har testat annat grafikkort och de integrerade men nej ingen bild. men har fixat ett nytt moderkort nu ska se om de funkar. och har nog kollat alla sladdar snart 10ggr om inte mer så allt ska vara på plats.

Medlem

Datorn funkar nu de va moderkortet som va sönder... dags att installera windows

Inaktiv

Grats! Till moderkortet that is (alltså inte Windows)


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem
Skrivet av Girre:

Datorn funkar nu de va moderkortet som va sönder... dags att installera windows

Vilket mobo bytte du till?:)

Medlem

Det kan ju vara att han reklamerade det


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem
1
Skriv svar