6 saker No Man's Sky är (och några saker det inte är)

Inaktiv
Skrivet av Vercadi:
Skrivet av kanshira:

"universe sized sandbox" lol. kanske hello games skulle ta och lyssna på en föreläsning om universum så hade de kanske varit lite mer förtegna om sådanna uttalanden. en spelare som kom över spelet tidigt flög till "mitten" av universum på 30 timmar. nog för att spelet är stort och kan slumpgenerera fram alla möjliga kombinationer men kom igen. plz.

Vet du varför han kom dit så fort? För han använde exploits, s.k infinite warp, vilket gjorde han kunde komma dit på nolltid.

Detta är patchat (du kanske läst patch notes för day 1 patch?)

Och det är ett _SPEL_ inte riktiga universum. Vem skulle orka sitta och spela ett spel när det tar flera ljusår att komma till galaxens mitt.

Ok!? Quick travel... Det förklarar en del, bra.
Kan leva med det, hahaha!, började undra.

Inaktiv
Skrivet av Döbringer:
Skrivet av aT1C:
Skrivet av Vroomfondel:
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Shimo:
Skrivet av Vercadi:

...när det tar flera ljusår att komma till galaxens mitt.

Ljusår är en distansenhet.

I just had to...

Han skrev fel. Han menade "12 parsec", inte ljusår.

Fast parsec är ju precis som ljusår en sträcka och har inget med tid att göra

Ett ljus år = hur lång tid...på ett år.

Nää men sluta nu...
Hur långt, dvs ett avstånd.

Rymdkanalen säger att ett ljusår i avstånd, (tid är ej relevant (eller?), går ju rätt snabbt, ljuset, lol.) är 9,46 biljoner km. Menar, vi lär ju inte färdas i ljusets hastighet ändå, blir ju platt som pannkaka där inne i hytten då.
Om ni vill, dela en timme med 9,46 biljoner km, eller?, så får ni fram tiden., kanske inte?
Vem vet, ni få räkna ut det, okej.!?
Och är inte tid relativ? Det pratas om vakum eller ej, miljö, om tid påverkas av omständigheter osv.
För mycket??, lol.
Ok, glöm ej reservdunken!!

Medlem

Nu är jag trött. Köpte och spelade i fyra timmar(glömde bort tiden). Förstår varför de hade svårt att beskriva spelet, det är svårt, jag förstår inte riktigt själv än. Men, det som jag tycker är intressant är att jag har aldrig spelat något liknande någonsin, känns som något nytt. Det är ett väldigt mystigt spel, på ett positivt sätt. Detta spel håller dig inte i handen medan du spelar, på ett bra sätt, bidrar till den mystiska och nyfikna känslan. Jag var med om en rad olika saker på mina fyra timmar. Allt från utforska planeter, hitta nya prylar, TRADING!(bara skrapat på ytan, mrn känns nice) till rymdstrid när jag flydde en planet. Jag tyckte det kändes otroligt mjukt och flytande så här långt, inga buggar träffade jag på.
Kort och gott så var jag positivt överaskad, trodde inte jag skulle gilla det.
Men som sagt, fyra timmar, vi får se hur det känns imorgon.

Inaktiv
Skrivet av 0skar:

Nu är jag trött. Köpte och spelade i fyra timmar(glömde bort tiden). Förstår varför de hade svårt att beskriva spelet, det är svårt, jag förstår inte riktigt själv än. Men, det som jag tycker är intressant är att jag har aldrig spelat något liknande någonsin, känns som något nytt. Det är ett väldigt mystigt spel, på ett positivt sätt. Detta spel håller dig inte i handen medan du spelar, på ett bra sätt, bidrar till den mystiska och nyfikna känslan. Jag var med om en rad olika saker på mina fyra timmar. Allt från utforska planeter, hitta nya prylar, TRADING!(bara skrapat på ytan, mrn känns nice) till rymdstrid när jag flydde en planet. Jag tyckte det kändes otroligt mjukt och flytande så här långt, inga buggar träffade jag på.
Kort och gott så var jag positivt överaskad, trodde inte jag skulle gilla det.
Men som sagt, fyra timmar, vi får se hur det känns imorgon.

Coolt Oskar!
Också triggad, men väntar någon vecka med köp.
Lägg gärna upp dina iakttagelser, allt efter du spelar. Uppskattas verkligen!!

Medlem

Hann spela i 70min innan jag var tvungen att slänga mig i säng inför en tidig tågresa
Har kollat en del streams, och jag verkade ha otrolig tur med startplanet. Alla saker jag behövde initiellt fanns precis brevid skepp, inklusive guldnuggets stora som hus! Har kollat på en del streams och spelet är precis ett sådant som passar mig, men förstår att spelet är en vattendelare.

Medlem
Skrivet av Rack:
Skrivet av Döbringer:
Skrivet av aT1C:
Skrivet av Vroomfondel:
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Shimo:
Skrivet av Vercadi:

...när det tar flera ljusår att komma till galaxens mitt.

Ljusår är en distansenhet.

I just had to...

Han skrev fel. Han menade "12 parsec", inte ljusår.

Fast parsec är ju precis som ljusår en sträcka och har inget med tid att göra

Ett ljus år = hur lång tid...på ett år.

Nää men sluta nu...
Hur långt, dvs ett avstånd.

Rymdkanalen säger att ett ljusår i avstånd, (tid är ej relevant (eller?), går ju rätt snabbt, ljuset, lol.) är 9,46 biljoner km. Menar, vi lär ju inte färdas i ljusets hastighet ändå, blir ju platt som pannkaka där inne i hytten då.
Om ni vill, dela en timme med 9,46 biljoner km, eller?, så får ni fram tiden., kanske inte?
Vem vet, ni få räkna ut det, okej.!?
Och är inte tid relativ? Det pratas om vakum eller ej, miljö, om tid påverkas av omständigheter osv.
För mycket??, lol.
Ok, glöm ej reservdunken!!

Tid är relativ men ljusets hastighet är inte, men ett ljusår är såklart ett avståndsmått som endast stämmer om man utgår från tiden som den upplevs på jorden. Praktiskt för oss som bor här
Precis som astronomisk enhet.

Ett mer exakt begrepp vore "jordljusår" men då vi inte behöver relatera till något annat ännu så finns ingen anledning.

En utomjordisk livsform någon annanstans i universum mäter exakt samma hastighet för ljuset men deras ljusår kommer vara längre eller kortare än vårat!

Ljusår är ett mått på hur LÅNGT ljuset färdas på ett år, inte hur LÄNGE ljuset färdas under ett år (vilket är ett år).

Så det enda relevanta med tiden när det gäller ljusår är hur man definierar ett "år". På jorden har vi endast ett sätt, jordens omloppsbana.

Ljussekunder, ljusminuter och ljustimmar är också användbara begrepp i vissa fall.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Inaktiv
Skrivet av SkogsTrollet:

Hann spela i 70min innan jag var tvungen att slänga mig i säng inför en tidig tågresa
Har kollat en del streams, och jag verkade ha otrolig tur med startplanet. Alla saker jag behövde initiellt fanns precis brevid skepp, inklusive guldnuggets stora som hus! Har kollat på en del streams och spelet är precis ett sådant som passar mig, men förstår att spelet är en vattendelare.

Yep! Har kikat en del på skiten nu, och måste säga att jag blir mer och mer sugen.
Lär köpa det framöver, känner mig övertygad.
Finns en youtube vid, (pre-relase pre-patched no mans sky) som visar upp spelet ganska väl tycker jag.
Ser spelbart ut, även utan uppdatering.
Vad jag förstod så kraschar spelet "bara" när du (wrappar, fast travel)?, så.

Inaktiv
Skrivet av Soulless:
Skrivet av Rack:
Skrivet av Döbringer:
Skrivet av aT1C:
Skrivet av Vroomfondel:
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Shimo:
Skrivet av Vercadi:

...när det tar flera ljusår att komma till galaxens mitt.

Ljusår är en distansenhet.

I just had to...

Han skrev fel. Han menade "12 parsec", inte ljusår.

Fast parsec är ju precis som ljusår en sträcka och har inget med tid att göra

Ett ljus år = hur lång tid...på ett år.

Nää men sluta nu...
Hur långt, dvs ett avstånd.

Rymdkanalen säger att ett ljusår i avstånd, (tid är ej relevant (eller?), går ju rätt snabbt, ljuset, lol.) är 9,46 biljoner km. Menar, vi lär ju inte färdas i ljusets hastighet ändå, blir ju platt som pannkaka där inne i hytten då.
Om ni vill, dela en timme med 9,46 biljoner km, eller?, så får ni fram tiden., kanske inte?
Vem vet, ni få räkna ut det, okej.!?
Och är inte tid relativ? Det pratas om vakum eller ej, miljö, om tid påverkas av omständigheter osv.
För mycket??, lol.
Ok, glöm ej reservdunken!!

Tid är relativ men ljusets hastighet är inte, men ett ljusår är såklart ett avståndsmått som endast stämmer om man utgår från tiden som den upplevs på jorden. Praktiskt för oss som bor här
Precis som astronomisk enhet.

Ett mer exakt begrepp vore "jordljusår" men då vi inte behöver relatera till något annat ännu så finns ingen anledning.

En utomjordisk livsform någon annanstans i universum mäter exakt samma hastighet för ljuset men deras ljusår kommer vara längre eller kortare än vårat!

Ljusår är ett mått på hur LÅNGT ljuset färdas på ett år, inte hur LÄNGE ljuset färdas under ett år (vilket är ett år).

Så det enda relevanta med tiden när det gäller ljusår är hur man definierar ett "år". På jorden har vi endast ett sätt, jordens omloppsbana.

Ljussekunder, ljusminuter och ljustimmar är också användbara begrepp i vissa fall.

Japp!
Och jag förstår ändå, trots allt inget, så, haha.
Bara trevligt att utsätta sitt klena intellekt för en prövning, lol!

Inaktiv

Och av vad man läser här, lär vi väl bli astrofysiker innan vi är klara med detta spel, lol.

Medlem

Satt uppe i natt och lirade. Detta är ett utforskarspel med survival-inslag, som iaf jag trott hela tiden. Det är inte så träligt att samla resurser som någon hade skrivit i en preview. Det är ett par stycken man behöver för sitt vapen, rymddräkt och för att få rymdskeppet att flyga, dessa är lätt tillgängliga överallt på planeterna. Jag bestämde tidigt att jag ska spara till ett nytt rymdskepp med större lastutrymme, tror det är smartaste målet tidigt i spelet.
Gillar det än så länge.


signatur

yolo

Inaktiv
Skrivet av Döbringer:

Satt uppe i natt och lirade. Detta är ett utforskarspel med survival-inslag, som iaf jag trott hela tiden. Det är inte så träligt att samla resurser som någon hade skrivit i en preview. Det är ett par stycken man behöver för sitt vapen, rymddräkt och för att få rymdskeppet att flyga, dessa är lätt tillgängliga överallt på planeterna. Jag bestämde tidigt att jag ska spara till ett nytt rymdskepp med större lastutrymme, tror det är smartaste målet tidigt i spelet.
Gillar det än så länge.

Bra att ni grabbar/tjejer uppdaterar oss, skit bra!
Mer positiv info tack.

PS: Kan man få soppatorsk där ute i rymden?, vore ju fan om det inträffade!

Medlem

Jag hoppas innerligt att PC versionen ser bättre ut och fungerar som den skall för PS4 versionen ser bokstavligen talat ut som skit. Grafiken är avsevärt nerskalad, vilket iofs är ok med mig, men frame rate är ändå långt under 60fps. Har tittat på flera PS4 streams och videos och samtliga är avsevärt hackiga och duckar under 30 fps med jämna mellanrum.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av Rack:
Skrivet av Döbringer:

Satt uppe i natt och lirade. Detta är ett utforskarspel med survival-inslag, som iaf jag trott hela tiden. Det är inte så träligt att samla resurser som någon hade skrivit i en preview. Det är ett par stycken man behöver för sitt vapen, rymddräkt och för att få rymdskeppet att flyga, dessa är lätt tillgängliga överallt på planeterna. Jag bestämde tidigt att jag ska spara till ett nytt rymdskepp med större lastutrymme, tror det är smartaste målet tidigt i spelet.
Gillar det än så länge.

Bra att ni grabbar/tjejer uppdaterar oss, skit bra!
Mer positiv info tack.

PS: Kan man få soppatorsk där ute i rymden?, vore ju fan om det inträffade!

Ja, det kan man faktiskt, men då får man nästan satsa på det. Men visst, warpar man rakt ut i rymden utan mål så tar bränslet slut och har man otur så finns det inga asteorider med rätt mineral i området.

Gällande grafiken så ja, det ser inte alls lika snyggt ut som på screenshots (maxat på PC?), men frameraten är OK för mig, inga dips alls.


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av pippen1001:
Skrivet av Shimo:
Skrivet av Vercadi:

...när det tar flera ljusår att komma till galaxens mitt.

Ljusår är en distansenhet.

I just had to...

so? du kan ju säga att det tar flera mil att ta sig dit? är inget konstigt alls

haha, nej det kan man inte. man kan säga att "det ÄR flera mil dit" och "det TAR si å så lång tid att ta sej dit"

Inaktiv
Skrivet av Döbringer:
Skrivet av Rack:
Skrivet av Döbringer:

Satt uppe i natt och lirade. Detta är ett utforskarspel med survival-inslag, som iaf jag trott hela tiden. Det är inte så träligt att samla resurser som någon hade skrivit i en preview. Det är ett par stycken man behöver för sitt vapen, rymddräkt och för att få rymdskeppet att flyga, dessa är lätt tillgängliga överallt på planeterna. Jag bestämde tidigt att jag ska spara till ett nytt rymdskepp med större lastutrymme, tror det är smartaste målet tidigt i spelet.
Gillar det än så länge.

Bra att ni grabbar/tjejer uppdaterar oss, skit bra!
Mer positiv info tack.

PS: Kan man få soppatorsk där ute i rymden?, vore ju fan om det inträffade!

Ja, det kan man faktiskt, men då får man nästan satsa på det. Men visst, warpar man rakt ut i rymden utan mål så tar bränslet slut och har man otur så finns det inga asteorider med rätt mineral i området.

Gällande grafiken så ja, det ser inte alls lika snyggt ut som på screenshots (maxat på PC?), men frameraten är OK för mig, inga dips alls.

Hahaha!, vore nästa kul att pröva, lol!, det var som fan?!, hahaha!

Trevligt att fpsn verkar vara ok. Kan leva med begränsad grafik, rendering osv., fps är mycket viktigare för mig!

123
Skriv svar