Gabe Newell kallar Dota 2-kommentator för "röv" och sparkar honom

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Ahris:

Tyvärr kommer e-sport aldrig att tas på allvar av allmänheten om det inte blir 'rumsrent'. Proffessionalism är en nödvändighet och då finns inget utrymme alls för sån här frispråkighet oavsett hur man har betett sig tidigare.

Det är väl tämligen ointressant vad "allmänheten" (dvs, ointresserade) tycker om esport? Vad gäller frispråkighet hade snubben blivit tillsagd att bete sig som vanligt. Att Gabe, till synes, inte hade någon koll på detta kan Harding knappast lastas för.

I övrigt vet jag inte om "rumsrent" (läs: sterilt) nödvändigtvis är något positivt, och vad som är professionalism och inte är kontextuellt. Svära eller icke-svära, "rumsrena" skämt och så vidare har ingenting med professionalism som begrepp att göra.

Någon random snubbe på youtube uttryckte situationen bra; "Overworked, underpaid, dealing with delays and shit production all day long, then fired after publicly being called an "ass" by the CEO(on motherfucking reddit).

You tell me who's the unprofessional one here?"

Jag kan bara föreställa mig hur kommentarssektionen här hade sett ut om det var en Activison-turnering det hela gällde och Bobby Kotick hade agerat likadant istället.

Medlem

James Harding (2GD) är fortfarande en eftertraktad quake kommentator (trots att han övergav quake communityn i brist på pengar/sponsorer?) och kommer förbli det för sin goda genom- "skådling" av spelare/personligheter och bra känsla som kommentator.


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av Ender:

Sen kanske han fått vara med en andra gång med löfte om att han borde lägga band på munnen en aning? Han är väl inte anlitad för grova skämt, och även ifall det flesta av oss antagligen skulle låta hans obekvämt dåliga skämt passera så ger det antagligen sämre publicitet åt Valve än ifall några tonårskillar saknar uteblivna runkskämt.
Det är väl fortfarande spelet och sporten i sig som är fokuset här?
Som kommentator tyckte jag personligen att han lät opåläst, grabbig och oprofessionell, så det överraskar mig inte det minsta att de ville göra sig av ned honom. Har man något som helst intresse av att e-sporten ska ses som någonting seriöst så känns "2GD" som helt fel representant för det ändamålet.

Han är en av e-sportens mest respekterade casters, inte minst bland andra casters, och är en av de som genom åren verkat mest för att e-sport ska tas på allvar. Det är din kommentar om något som känns opåläst.

Kan jag inte bilda mig en uppfattning utan att "läsa på" menar du? Jag kanske inte kan se "helheten" av hans geni? Kanske inte, men efter att ha sett 10-15 min av hans "framträdande" så var jag inte imponerad. Lät ju inte ens som han visste vad de andra killarna pratade om.

Medlem
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av Ahris:

Tyvärr kommer e-sport aldrig att tas på allvar av allmänheten om det inte blir 'rumsrent'. Proffessionalism är en nödvändighet och då finns inget utrymme alls för sån här frispråkighet oavsett hur man har betett sig tidigare.

Det är väl tämligen ointressant vad "allmänheten" (dvs, ointresserade) tycker om esport? Vad gäller frispråkighet hade snubben blivit tillsagd att bete sig som vanligt. Att Gabe, till synes, inte hade någon koll på detta kan Harding knappast lastas för.

I övrigt vet jag inte om "rumsrent" (läs: sterilt) nödvändigtvis är något positivt, och vad som är professionalism och inte är kontextuellt. Svära eller icke-svära, "rumsrena" skämt och så vidare har ingenting med professionalism som begrepp att göra.

Någon random snubbe på youtube uttryckte situationen bra; "Overworked, underpaid, dealing with delays and shit production all day long, then fired after publicly being called an "ass" by the CEO(on motherfucking reddit).

You tell me who's the unprofessional one here?"

Jag kan bara föreställa mig hur kommentarssektionen här hade sett ut om det var en Activison-turnering det hela gällde och Bobby Kotick hade agerat likadant istället.

För dig kanske. Men vill en att fenomenet ska växa och sluta vara sett som ett medie för stereotypen nörd; så får man allt lägga ned den typen av språk.


signatur

Everybody needs help.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Ender:

Kan jag inte bilda mig en uppfattning utan att "läsa på" menar du? Jag kanske inte kan se "helheten" av hans geni? Kanske inte, men efter att ha sett 10-15 min av hans "framträdande" så var jag inte imponerad. Lät ju inte ens som han visste vad de andra killarna pratade om.

Vet inte riktigt vad/om jag ska svara när du ignorerade merparten av vad jag skrev, liksom det du själv skrev i föregående inlägg.

Skrivet av Apministern:

För dig kanske. Men vill en att fenomenet ska växa och sluta vara sett som ett medie för tjocka källasittande ungdomar så får man allt lägga ned den typen av språk.

Jag törs påstå att språkbruket är det minsta problemet esport har när det gäller oinsattas fördomar. Vill man ha en mer steril produktion anställer man förslagsvis någon av alla de casters som sysslar med detta. 2GD har castat i över ett decennium och har gjort det konsekvent hela vägen, med precis samma image som han hade i denna turnering. Han har utan krångel castat betydligt större turneringar, och att han blivit sparkad här tyder bara på att Valve inte hade en aning om vem de anställde, samt inte gav honom några direktioner kring hur castingen skulle se ut. Detta framgår en tydligare i dokumentet som länkades tidigare här i tråden.

Vidare har Valve anställt ett fullständigt misslyckat produktionsteam (som en av produktionsmedlemmarna vittnar om här; http://www.twitlonger.com/show/n_1socb0e), och när sedan Gabe själv ger sig ut på reddit och kallar Harding för "ass" förefaller ironin snudd på parodisk.

Medlem

Inte ett dugg insatt i dota eller e-sport överhuvudtaget men tog mig tiden att läsa igenom allt.
Gabe framstår med hans kommentar som otroligt dum med tanke på hans position.
Gabe -1

Kollade lite på streamen och jag tycker personligen inte att det var fel att göra sig av med honom.

Däremot borde Valve hållit det professionellt, att säga att han är en röv på Reddit är precis vad man Inte ska göra.

Medlem

Att ni orkar bry er om detta. Jag följer inte ens dota2. Men om Gaben går och säger något så bör folk kunna läsa mellan raderna att han är riktigt sur över något. Att skämta är inget farligt, men om det övergår till sexuellt anspel så tappar inte bara castern anseende. Valves varumärke tappar anseende. Kanske därför Gaben har lagt sig i?

Medlem

Tycker att 2GD har en härlig humor och han är provocerande på ett underhållande sätt i min mening men det hör inte hemma i så här stora sammanhang om man vill att det ska ta seriöst av folk utanför scenen.

Om man anlitar 2GD så vet man vad man får dock så Gabe har inget att skylla på. Jag hade personligen inte velat se honom med en konstgjord personlighet.

Medlem
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av Ender:

Sen kanske han fått vara med en andra gång med löfte om att han borde lägga band på munnen en aning? Han är väl inte anlitad för grova skämt, och även ifall det flesta av oss antagligen skulle låta hans obekvämt dåliga skämt passera så ger det antagligen sämre publicitet åt Valve än ifall några tonårskillar saknar uteblivna runkskämt.
Det är väl fortfarande spelet och sporten i sig som är fokuset här?
Som kommentator tyckte jag personligen att han lät opåläst, grabbig och oprofessionell, så det överraskar mig inte det minsta att de ville göra sig av ned honom. Har man något som helst intresse av att e-sporten ska ses som någonting seriöst så känns "2GD" som helt fel representant för det ändamålet.

Han är en av e-sportens mest respekterade casters, inte minst bland andra casters, och är en av de som genom åren verkat mest för att e-sport ska tas på allvar. Det är din kommentar om något som känns opåläst.

Gud förbjude att svärord slipper ut i den enda formen av media hittills skonad från godtycklig censur.

Genna Bain (TotalBiscuits fruga) kommenterar det hela rätt bra på twitter; https://twitter.com/GennaBain?lang=sv

oväntat att see Genna komma till hans försvar, trodde att dom var ovänner efter det James sa om henne och TB

Medlem

Kan man inte hålla sig på en professionell nivå under live sändningar så har man inget där att göra.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Ja jisses, Gabe och hela Valve har verkligen tabbat sig här... Hela major:n har varit ett stort fiasko, och att sen sparka den enda som lyckas underhålla tittarna. Klantarslen.

Man blir så trött när de får såna enorma mängder pengar men inte kan hålla en konsistent hög nivå.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Inaktiv

2GD
Roligt rövhål helt enkelt.
Här är lite smakprov:

Releasehästryttare

Vad jag tycker är tråkigt att alla som har något negativt att säga och vill att han skall sparkas för de han sa i sändingen INTE KOLLAR på dota 2 e-sport

Fråga till er, hade ni varit intresserade av dota 2 e-sport om det hade haft "mer seriösa" casters enbart ?

För det är ju min understanding att det inte är 30+are som börjar lira dota 2 och spelar det varje dag/följer e-sport utan det är ungdomar/barn som börjar lira dota2/lol för att deras klasskompisar spelar det.

Och vad tycker ungdomar är det roligaste .. jo sex skämt .. så dra ut era långa stockar ni har i arslet och låt ungdomarna ha kul!

Medlem
Skrivet av Devan:

Vad jag tycker är tråkigt att alla som har något negativt att säga och vill att han skall sparkas för de han sa i sändingen INTE KOLLAR på dota 2 e-sport

Fråga till er, hade ni varit intresserade av dota 2 e-sport om det hade haft "mer seriösa" casters enbart ?

För det är ju min understanding att det inte är 30+are som börjar lira dota 2 och spelar det varje dag/följer e-sport utan det är ungdomar/barn som börjar lira dota2/lol för att deras klasskompisar spelar det.

Och vad tycker ungdomar är det roligaste .. jo sex skämt .. så dra ut era långa stockar ni har i arslet och låt ungdomarna ha kul!

jag är 29 uppvuxen med esport och tycker han är spot on och rolig, skulle snarare vilja säga dom inte har samma humor som andra, alla kan inte tycka om samma sorts humor.

Medlem

Tycker att han är en irriterande caster.


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av Ender:

Kan jag inte bilda mig en uppfattning utan att "läsa på" menar du? Jag kanske inte kan se "helheten" av hans geni? Kanske inte, men efter att ha sett 10-15 min av hans "framträdande" så var jag inte imponerad. Lät ju inte ens som han visste vad de andra killarna pratade om.

Vet inte riktigt vad/om jag ska svara när du ignorerade merparten av vad jag skrev, liksom det du själv skrev i föregående inlägg.

Jag förstår att han uppenbarligen går hem hos många, och att han har sin "grej" som verkar vara någonting med i stil med Felix Kjellbergs karaktär Pewdiepie. Ändå har jag sett en förhållandevis normal Felix i andra sammanhang än när har gapat som en bålgetingstungen unge på YouTube. Man spekulerar då lätt ifall han blivit ombedd att kanske dämpa sina grövsta kommentarer med tanke på att målgruppen är rätt bred?

Som det lät så var det väl flera inom Valve som pushat på att ge honom en andra chans, och vad som nu än hände framför och bakom kameran så ser det ut att ha retat gallan på Gabe, som i sin tur reagerade på ett rätt omoget sätt.

Från att ha läst: http://kotaku.com/fired-dota-2-commentator-on-why-valve-let-h... Så kan jag nu hålla med om att det kan låta konstigt att ha honom med från början, men samtidigt så måste man ju också kunna släppa sin rollkaraktär ifall situationen kräver det, eller?

Hursomhelst, han kanske är jätterolig i andra sammanhang, men det lilla jag såg från dota-turneringen blev mest obekvämt och konstigt, och det var lika mycket känslan av okunskap och bristande engagemang samt felplacerade skämt som gav den känslan.

Medlem
Skrivet av Haziza:
Skrivet av Wranz:

Bra.
Någon nivå ska det vara, inte bara anpassa sig till småbarnen.

Du måste va bra dum eller? Medelåldern på de som spelar är runt 14-20 år och lite humor har ingen dött av!

Jaså du tror att medelåldern är 14-20, var får du denna fina siffra? Rent krasst så har medelåldern på gamers bara ökat, troligtvis även så i dota. Vad du kallar humor kanske inte alla håller med om. Förresten är det inte 14-20 åringarna som har pengarna som valve behöver utan snarare 20+ med jobb. Många av oss vill att e-sporten ska vara relativt seriöst med hög produktionsvärde. Inte massa tonårshumor.

Medlem

Ja stackars svenska människor som tar åt sig av onaniskämt.

Skönt snubbe. Icefrog visste vem dom drog in.

Helt klart en sur gaben som ligger bakom.

Medlem
Skrivet av Parabellum87:

Ja stackars svenska människor som tar åt sig av onaniskämt.

Skönt snubbe. Icefrog visste vem dom drog in.

Helt klart en sur gaben som ligger bakom.

Japp, vi röstade om det och meddelade sedan GabeN att han skulle avskedas.
I sverige är vi rätt frispråkiga och censurerar inte svärord och liknande. Men Valve är ett amerikanskt bolag och som bekant så är det lite kinkigare där borta.
Och om Valve nu vill att en bredare publik ska tittat och att ha sponsorer så behövs det nog en viss seriös nivå på kommenterandet också. Oavsett vad vi stackars svenskar tycker.


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av Ender:

Kan jag inte bilda mig en uppfattning utan att "läsa på" menar du? Jag kanske inte kan se "helheten" av hans geni? Kanske inte, men efter att ha sett 10-15 min av hans "framträdande" så var jag inte imponerad. Lät ju inte ens som han visste vad de andra killarna pratade om.

Vet inte riktigt vad/om jag ska svara när du ignorerade merparten av vad jag skrev, liksom det du själv skrev i föregående inlägg.

Jag förstår att han uppenbarligen går hem hos många, och att han har sin "grej" som verkar vara någonting med i stil med Felix Kjellbergs karaktär Pewdiepie. Ändå har jag sett en förhållandevis normal Felix i andra sammanhang än när har gapat som en bålgetingstungen unge på YouTube. Man spekulerar då lätt ifall han blivit ombedd att kanske dämpa sina grövsta kommentarer med tanke på att målgruppen är rätt bred?

Som det lät så var det väl flera inom Valve som pushat på att ge honom en andra chans, och vad som nu än hände framför och bakom kameran så ser det ut att ha retat gallan på Gabe, som i sin tur reagerade på ett rätt omoget sätt.

Från att ha läst: http://kotaku.com/fired-dota-2-commentator-on-why-valve-let-h... Så kan jag nu hålla med om att det kan låta konstigt att ha honom med från början, men samtidigt så måste man ju också kunna släppa sin rollkaraktär ifall situationen kräver det, eller?

Hursomhelst, han kanske är jätterolig i andra sammanhang, men det lilla jag såg från dota-turneringen blev mest obekvämt och konstigt, och det var lika mycket känslan av okunskap och bristande engagemang samt felplacerade skämt som gav den känslan.

Får man höra innan att man bara ska vara sig själv, tycker du inte man ska det då?
Om Valve anställer en, trots att de vet precis hur man är som host, ska man helt ändra karaktär då?

När Valve:s totalt misslyckade produktion helt går i kras, ska man inte göra så gott man kan för att rädda situationen?

James gjorde så gott det gick medan Valve försöker peka finger på andra än sig själva.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Kul när en av de största i branschen gör en sån grej... eller ja, kul och kul, men ändå!

Detta var ju talande: Det är väl tämligen ointressant vad "allmänheten" (dvs, ointresserade) tycker om esport? Vad gäller frispråkighet hade snubben blivit tillsagd att bete sig som vanligt. Han behöver kanske låna pengar till bil ? Att Gabe, till synes, inte hade någon koll på detta kan Harding knappast lastas för.

I övrigt vet jag inte om "rumsrent" (läs: sterilt) nödvändigtvis är något positivt, och vad som är professionalism och inte är kontextuellt. Svära eller icke-svära, "rumsrena" skämt och så vidare har ingenting med professionalism som begrepp att göra.

Någon random snubbe på youtube uttryckte situationen bra; "Overworked, underpaid, dealing with delays and shit production all day long, then fired after publicly being called an "ass" by the CEO(on motherfucking reddit).

Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av Ender:
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av Ender:

Kan jag inte bilda mig en uppfattning utan att "läsa på" menar du? Jag kanske inte kan se "helheten" av hans geni? Kanske inte, men efter att ha sett 10-15 min av hans "framträdande" så var jag inte imponerad. Lät ju inte ens som han visste vad de andra killarna pratade om.

Vet inte riktigt vad/om jag ska svara när du ignorerade merparten av vad jag skrev, liksom det du själv skrev i föregående inlägg.

Jag förstår att han uppenbarligen går hem hos många, och att han har sin "grej" som verkar vara någonting med i stil med Felix Kjellbergs karaktär Pewdiepie. Ändå har jag sett en förhållandevis normal Felix i andra sammanhang än när har gapat som en bålgetingstungen unge på YouTube. Man spekulerar då lätt ifall han blivit ombedd att kanske dämpa sina grövsta kommentarer med tanke på att målgruppen är rätt bred?

Som det lät så var det väl flera inom Valve som pushat på att ge honom en andra chans, och vad som nu än hände framför och bakom kameran så ser det ut att ha retat gallan på Gabe, som i sin tur reagerade på ett rätt omoget sätt.

Från att ha läst: http://kotaku.com/fired-dota-2-commentator-on-why-valve-let-h... Så kan jag nu hålla med om att det kan låta konstigt att ha honom med från början, men samtidigt så måste man ju också kunna släppa sin rollkaraktär ifall situationen kräver det, eller?

Hursomhelst, han kanske är jätterolig i andra sammanhang, men det lilla jag såg från dota-turneringen blev mest obekvämt och konstigt, och det var lika mycket känslan av okunskap och bristande engagemang samt felplacerade skämt som gav den känslan.

Får man höra innan att man bara ska vara sig själv, tycker du inte man ska det då?
Om Valve anställer en, trots att de vet precis hur man är som host, ska man helt ändra karaktär då?

När Valve:s totalt misslyckade produktion helt går i kras, ska man inte göra så gott man kan för att rädda situationen?

James gjorde så gott det gick medan Valve försöker peka finger på andra än sig själva.

Pust, tog mig just igenom hans essä ( https://docs.google.com/document/d/1B061Rs4gw4zkCec35Q5v2r576... )
Och ok, jag får nog svänga i mitt tidiga intryck. Han ger ett ganska uppriktigt och ärligt intryck i det han skriver. Låter mest som dålig kommunikation och dåligt allt med jobbet runtomkring. Att det ska behöva vara så jäkla stressigt och oplanerat runt vissa event?
Gör mig glad att vi har den arbetsmiljö som vi har här i Sverige.

Inaktiv

Trist. Svordomar och chockerande skämt är något människor betalar för att se

Medlem

Är det någon som ser Gabe som speciellt seriös om man ser till vilken skräphög Steam blivit med early access och andra skräptitlar som fyller nya releaser hela tiden?

Ingen som helst moderation eller QC. Nej, refunds är ingen ursäkt eller lösning på problemet då Steam tar bort funktionen för folk som de godtyckligheten tycker gör det för ofta.

Gabe har drabbats av hybris helt enkelt.

Medlem
Skrivet av empe:

Svära eller icke-svära, "rumsrena" skämt och så vidare har ingenting med professionalism som begrepp att göra.

Det har det i allra högsta grad, särskilt i media. Ett vårdat språk är den definitiva nyckeln till att få största möjliga publik, i synnerhet när det gäller innehåll riktat till minderåriga.

Om e-sport ska kunna ligga på samma nivå som traditionell sport behöver det ta sig ut i massmedia och det kommer aldrig att hända i någon större grad om inslagen inte följer den etiska och professionella praxis som gäller i branschen.

Det finns några få länder, som Sverige, som har en väldigt fri media men vi tillhör en minoritet och är helt oväsentliga i ett globalt perspektiv. I de flesta länder är det helt oacceptabelt att en sportkommentator uttrycker sig på det sättet och faktum är att det egentligen inte förekommer i Sverige heller.

Medlem

Valve/Gaben is left.
James is right.
/thread

Sen vetti fan varför folk ens kallar han för caster/kommentator när han alltid är anställd som host, kanske har o göra med att folk inte ens följer eSporten?

Medlem
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av Ender:

Sen kanske han fått vara med en andra gång med löfte om att han borde lägga band på munnen en aning? Han är väl inte anlitad för grova skämt, och även ifall det flesta av oss antagligen skulle låta hans obekvämt dåliga skämt passera så ger det antagligen sämre publicitet åt Valve än ifall några tonårskillar saknar uteblivna runkskämt.
Det är väl fortfarande spelet och sporten i sig som är fokuset här?
Som kommentator tyckte jag personligen att han lät opåläst, grabbig och oprofessionell, så det överraskar mig inte det minsta att de ville göra sig av ned honom. Har man något som helst intresse av att e-sporten ska ses som någonting seriöst så känns "2GD" som helt fel representant för det ändamålet.

Han är en av e-sportens mest respekterade casters, inte minst bland andra casters, och är en av de som genom åren verkat mest för att e-sport ska tas på allvar. Det är din kommentar om något som känns opåläst.

Gud förbjude att svärord slipper ut i den enda formen av media hittills skonad från godtycklig censur.

Genna Bain (TotalBiscuits fruga) kommenterar det hela rätt bra på twitter; https://twitter.com/GennaBain?lang=sv

Inte ansträngt sig tillräckligt om man vill att e-sport ska associeras med 12-års-humor.

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av empe:

Svära eller icke-svära, "rumsrena" skämt och så vidare har ingenting med professionalism som begrepp att göra.

Det har det i allra högsta grad, särskilt i media. Ett vårdat språk är den definitiva nyckeln till att få största möjliga publik, i synnerhet när det gäller innehåll riktat till minderåriga.

Om e-sport ska kunna ligga på samma nivå som traditionell sport behöver det ta sig ut i massmedia och det kommer aldrig att hända i någon större grad om inslagen inte följer den etiska och professionella praxis som gäller i branschen.

Det finns några få länder, som Sverige, som har en väldigt fri media men vi tillhör en minoritet och är helt oväsentliga i ett globalt perspektiv. I de flesta länder är det helt oacceptabelt att en sportkommentator uttrycker sig på det sättet och faktum är att det egentligen inte förekommer i Sverige heller.

Varför ska vi ligga på samma nivå, eller försöka vara likadana som traditionell sport, när vi kan vara så mycket större?
Varför försöka locka publik som ändå inte har något intresse?

Kungen sa det ganska bra på twitter.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Han verkar vara en kille som går lite för långt under sina arbetspass. Hur kan någon ens orka med honom? Han verkar ju bara mer läskigt konstig än rolig.

123
Skriv svar