Stöldliga tvingar Webhallen till nya rutiner

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Dunderhoken:

Tänk på det i fortsättningen gott folk att yttrandefrihet icke får förekomma på FZ...

Hahaha! Det är alltid någon som hasplar ut sig "yttrandrefrihet!". Sött.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Dunderhoken:

Tänk på det i fortsättningen gott folk att yttrandefrihet icke får förekomma på FZ...

Hahaha! Det är alltid någon som hasplar ut sig "yttrandrefrihet!". Sött.

Haspar ur sig var det ja........

Medlem

Haha, jag ville bara skriva något om att det är idiotiskt att stjäla från början för att vara en del av FZ gemenskapen. Men så kommer man till detta kommentarpaketet. Det är typ bara att hämta lite popcorn och vänta på nya knasiga kommentarer att rulla in. Man får sig ett gott skratt iaf.
:')


signatur

Varför skriver ni om detta nu?

Avstängd

Lustig tråd. Detta är ju ett klassiskt svenskt trick. Beställ, ryck, spring.

Nationalhjälten Christer Pettersson (friad för Palmemordet i hovrätten) gjorde ju så här till och med när han visste att alla kände igen honom. Före självbetjäningens tidevarv så bad han om en hela renat vid en valfri kassa på Systembolaget i Sollentuna och när expediten hämtat flaskan och börjat slå in priset så ryckte han flaskan och sprang. Crille visste att alla kände igen honom men är man törstig så är man. Enkelt och effektivt.

Och svenskt…

Medlem

Så underbart att folk tror att yttrandefrihet betyder "Jag får säga precis vad jag vill, var jag vill".

Dags för lite lektion: Yttrandefrihet betyder att staten inte straffar dig för vad du säger (även om det finns vissa undantag i Sverige, så som hets mot folkgrupp och liknande). Det betyder inte att ett privat forum/kommentarsfält har någon som helst skyldighet att publicera eller låta kommentarer stå kvar, om de anses bryta mot de regler som kommentatorn accepterade när hen skapade sitt konto.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Seraium:

Varför censurera idioten, häng ut fanskapet.
Typisk Sverige att skydda brottslingar.

Typiskt Sverige att låta folk vara oskyldiga tills de är dömda av domstol och inte folket.

Så du menar att personen som begår stölden kan vara oskyldig?

Testpilot
Skrivet av anon_98854:

Jag är lite kritisk till att de pixlat tjuvens ansikte. Fanskapet kunde gott outas.

Nä det tillhör grunderna i ett rättsamhälle att låta polisen gripa misstänkta och inte låta lynchmobben göra det.

Hur glad blir inte Kalle som ser likadan ut som brottslingen då det kommer en 50 personers mobb och leker domstol & bödel?

Det är därför man pixlar ansikten på videos och bilder.

Testpilot
Skrivet av Dunderhoken:

Tänk på det i fortsättningen gott folk att yttrandefrihet icke får förekomma på FZ...

Du har yttrandefrihet hemma hos polarna också , tills du säger nåt dumt och de kastar ut dig.
Samma regler gäller på FZ , det är den du är gäst hos vars regler gäller.

Redaktör
Skrivet av Dunderhoken:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Dunderhoken:

Tänk på det i fortsättningen gott folk att yttrandefrihet icke får förekomma på FZ...

Hahaha! Det är alltid någon som hasplar ut sig "yttrandrefrihet!". Sött.

Haspar ur sig var det ja........

Såg du det jag skrev ovan? Du kanske borde formulera om ditt inlägg om yttrandefrihet?


signatur
Medlem
Skrivet av sandmanman:
Skrivet av Seraium:

Varför censurera idioten, häng ut fanskapet.
Typisk Sverige att skydda brottslingar.

För att personen förmodligen har familj och släkt som inte vill bli kopplade till vad en enskild individ har gjort, blir det allmänt känt att någon i deras familj är en brottsling vad tror du då det får för konsekvenser för de oskyldiga. Var snäll och tänk till lite extra innan du låter din ilska pladdra.

Jag förstår ditt resonemang ifall det handlar om terrorism, rasism eller dylika brott. Stöld?
"ÖH!! Din brorsa stal på Webhallen! NU SKA DU FÅ STRYK!!!"

Errr.. nej.


signatur

I drank what?

Redaktör
Skrivet av Mirage:
Skrivet av sandmanman:
Skrivet av Seraium:

Varför censurera idioten, häng ut fanskapet.
Typisk Sverige att skydda brottslingar.

För att personen förmodligen har familj och släkt som inte vill bli kopplade till vad en enskild individ har gjort, blir det allmänt känt att någon i deras familj är en brottsling vad tror du då det får för konsekvenser för de oskyldiga. Var snäll och tänk till lite extra innan du låter din ilska pladdra.

Jag förstår ditt resonemang ifall det handlar om terrorism, rasism eller dylika brott. Stöld?
"ÖH!! Din brorsa stal på Webhallen! NU SKA DU FÅ STRYK!!!"

Errr.. nej.

Men vilken nytta har allmänheten av att se hur förövaren ser ut?


signatur
Inaktiv
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Mirage:
Skrivet av sandmanman:
Skrivet av Seraium:

Varför censurera idioten, häng ut fanskapet.
Typisk Sverige att skydda brottslingar.

För att personen förmodligen har familj och släkt som inte vill bli kopplade till vad en enskild individ har gjort, blir det allmänt känt att någon i deras familj är en brottsling vad tror du då det får för konsekvenser för de oskyldiga. Var snäll och tänk till lite extra innan du låter din ilska pladdra.

Jag förstår ditt resonemang ifall det handlar om terrorism, rasism eller dylika brott. Stöld?
"ÖH!! Din brorsa stal på Webhallen! NU SKA DU FÅ STRYK!!!"

Errr.. nej.

Men vilken nytta har allmänheten av att se hur förövaren ser ut?

Så att man inte lånar ut pengar till han i god tro t,ex? eller blir lurad på annat sätt .Kan väl aldrig vara fel att se hur en förövare ser ut.

Speciellt om det är en stöldliga det handlar om.

Medlem
Skrivet av LeaD:

Pss.. han kan inte spelat mkt skyrim, man måste ju croucha och vara "hidden" för att sno saker!

Glöm inte heller den mycket diskreta bunken som måste appliceras på säljarens huvud!


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Det som verkligen imponerar är personalens blixtsnabba agerande. Att kollegan kastar sig över disken gör att tjuven avbryter stöldförsöket.

Synd bara att ingen kunde tackla killen på väg ut. Det vore bra om en yngling, tidigt i tjuvkarriären blev lagförd och kanske blev lite avskräckt.

All heder till personalen på Webbhallen!


signatur

The price for freedom is eternal vigilance...

Avstängd

Ush!! Har Kalle, Stefan och Anna varit i farten igen..

Redaktör
Skrivet av bleak:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Mirage:
Skrivet av sandmanman:
Skrivet av Seraium:

Varför censurera idioten, häng ut fanskapet.
Typisk Sverige att skydda brottslingar.

För att personen förmodligen har familj och släkt som inte vill bli kopplade till vad en enskild individ har gjort, blir det allmänt känt att någon i deras familj är en brottsling vad tror du då det får för konsekvenser för de oskyldiga. Var snäll och tänk till lite extra innan du låter din ilska pladdra.

Jag förstår ditt resonemang ifall det handlar om terrorism, rasism eller dylika brott. Stöld?
"ÖH!! Din brorsa stal på Webhallen! NU SKA DU FÅ STRYK!!!"

Errr.. nej.

Men vilken nytta har allmänheten av att se hur förövaren ser ut?

Så att man inte lånar ut pengar till han i god tro t,ex? eller blir lurad på annat sätt .Kan väl aldrig vara fel att se hur en förövare ser ut.

Speciellt om det är en stöldliga det handlar om.

Låter lite omständligt att memorera ansiktena på alla landets filmade tjuvar.


signatur
Inaktiv

Jävla patrask! Hoppas idioten åker dit rejält!

Har själv jobbat i liknande butik så tycker bara synd om personalen som behöver stå ut med sådant.. Hoppas det blir bättre med rutinförändringarna framöver.

Medlem
Skrivet av Mirage:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Seraium:

Varför censurera idioten, häng ut fanskapet.
Typisk Sverige att skydda brottslingar.

Typiskt Sverige att låta folk vara oskyldiga tills de är dömda av domstol och inte folket.

Men alltså, om killen fångas på film, ryckandes och springandes är rättegången en formalia. Filmbevis...

Hoppas inte du är en domare inom det svenska rättsväsendet. Ett 10 sekunders klipp må se ut att säga hela sanningen (och det är troligtvis att så är fallet) men man vet aldrig. Det kanske är så att det står ett gäng utpressare utanför som tvingar rånaren att utföra dådet?!

Detta har ju i alla fall tidigare varit vanligt när det kommer till att köpa telefoner via abonnemang.

Döm inte så snabbt, sanningen är inte alltid helt självklar (ofta, men inte alltid).

Och varför ska man lägga ut personen? Vad ska du eller någon annan med den informationen till? Ska han bli slagen med en golfklubba kanske?

Tycker vi överlåter alla straff och domar till det svenska rättsväsendet (som tyvärr är alldeles för ineffektivt och underbemannat). Vi får bara hoppas att detta inte leder till ökade priser hos webhallen.

Medlem

Tur att ni publicerar sådana här nyheter ibland, så ni får lite att göra i kommentarsfälten.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Alltså, jag gillar att köpa i butik men nu är närmsta butik 3 mil bort och då blir jag lite lat pga bensinpengar osv och beställer över nätet. Oftast beställer jag dock från ställen som har fysiska butiker så som Inet eller Webhallen.

Saknar dock känslan ibland av att få en låda i näven..känna på den, lukta på den..man kanske ser lådan på väggen bakom expiditen och tänker "Snart är du min!"

Medlem

Konstig grej. Jag brukar gå på Media Markt t ex och bara kolla lite på fodralen och så i hyllorna. Att gå till kassan och be om att få känna på omslaget är ju konstigt.

Edit: Jaha. Det var grafikkort och datorprylar.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

Haha.
Vem gör en smash ´n grab och har reflexväst på sig? Inte direkt så du kan springa ut och "smälta in" på gatan utanför.

Angående FZs väldigt aktiva moderering av denna tråd;
Gott folk. En ansvarig utgivare som ansvarar för material på nätet har i princip obegränsat ansvar för allt som skrivits. Detta gäller även kommentarsfälten. Det ni skriver kan resultera i ett åtal eller grova böter mot FZ, därför tas era inlägg bort när de närmar sig gränsen för vad som kan få någon där ute att skita knäck eller bara göda elden som får någon annan att skita knäck. Dom regler FZ satt upp som ni genom era konton godkänt er att följa är baserad på detta faktum.

Inte helt påläst själv ska jag erkänna om yttrandefrihetslagen men lagen i övrigt är ju en enda stor tolkningsfråga. Så om jag fattat det rätt ingår FZ under BBS-lagen? Och den är i akut behov av uppdatering.

Så lägg ner all tråkig attityd, om dom fick välja skulle dom nog inte lägga timmar av sin dag på att läsa igenom ert struntprat. Dom är tvingade och det är faktum. Vill ni ha omodererat så gå till Flashback eller sådana sidor, där ansvarig utgivare är ett skalbolag eller en socialbidragstagande dagdrivare med 90 miljoner i fodringar.

Medlem
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av KoP:
Skrivet av Dunderhoken:

Tänk på det i fortsättningen gott folk att yttrandefrihet icke får förekomma på FZ...

Yttrandefrihet - OK.

Rasistpladder - Inte OK.

Så enkelt är det.

har man inget annat att säga blir skillnaden meningslös...

Har man inget att säga, då håller man tyst

Medlem

Hade det inte varit väldigt enkelt om personen i kassan bad kunden lämna över ID och bankkort så får kunden tillbaka det sen när den betalar eller lämnar tillbaka varan

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Mirage:
Skrivet av sandmanman:
Skrivet av Seraium:

Varför censurera idioten, häng ut fanskapet.
Typisk Sverige att skydda brottslingar.

För att personen förmodligen har familj och släkt som inte vill bli kopplade till vad en enskild individ har gjort, blir det allmänt känt att någon i deras familj är en brottsling vad tror du då det får för konsekvenser för de oskyldiga. Var snäll och tänk till lite extra innan du låter din ilska pladdra.

Jag förstår ditt resonemang ifall det handlar om terrorism, rasism eller dylika brott. Stöld?
"ÖH!! Din brorsa stal på Webhallen! NU SKA DU FÅ STRYK!!!"

Errr.. nej.

Men vilken nytta har allmänheten av att se hur förövaren ser ut?

Errr... dum eller?


signatur

Wake me up for entertainment

Medlem

Ganska snygg räddning av personalen får jag säga!

Medlem
Skrivet av Sharpless:

Så underbart att folk tror att yttrandefrihet betyder "Jag får säga precis vad jag vill, var jag vill".

Dags för lite lektion: Yttrandefrihet betyder att staten inte straffar dig för vad du säger (även om det finns vissa undantag i Sverige, så som hets mot folkgrupp och liknande). Det betyder inte att ett privat forum/kommentarsfält har någon som helst skyldighet att publicera eller låta kommentarer stå kvar, om de anses bryta mot de regler som kommentatorn accepterade när hen skapade sitt konto.

väldigt många barn och ungdomar som är dåligt utbildade.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av firefly:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Mirage:
Skrivet av sandmanman:
Skrivet av Seraium:

Varför censurera idioten, häng ut fanskapet.
Typisk Sverige att skydda brottslingar.

För att personen förmodligen har familj och släkt som inte vill bli kopplade till vad en enskild individ har gjort, blir det allmänt känt att någon i deras familj är en brottsling vad tror du då det får för konsekvenser för de oskyldiga. Var snäll och tänk till lite extra innan du låter din ilska pladdra.

Jag förstår ditt resonemang ifall det handlar om terrorism, rasism eller dylika brott. Stöld?
"ÖH!! Din brorsa stal på Webhallen! NU SKA DU FÅ STRYK!!!"

Errr.. nej.

Men vilken nytta har allmänheten av att se hur förövaren ser ut?

Errr... dum eller?

Du gör klokt i att fläka ut ditt argument för varför förövaren inte borde ha pixlats, utöver att kalla en admin på sajten "dum". Bara ett tips från coachen.


signatur
Medlem
Skrivet av firefly:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Mirage:
Skrivet av sandmanman:
Skrivet av Seraium:

Varför censurera idioten, häng ut fanskapet.
Typisk Sverige att skydda brottslingar.

För att personen förmodligen har familj och släkt som inte vill bli kopplade till vad en enskild individ har gjort, blir det allmänt känt att någon i deras familj är en brottsling vad tror du då det får för konsekvenser för de oskyldiga. Var snäll och tänk till lite extra innan du låter din ilska pladdra.

Jag förstår ditt resonemang ifall det handlar om terrorism, rasism eller dylika brott. Stöld?
"ÖH!! Din brorsa stal på Webhallen! NU SKA DU FÅ STRYK!!!"

Errr.. nej.

Men vilken nytta har allmänheten av att se hur förövaren ser ut?

Errr... dum eller?

Undrar vem den dumma är här, personen som bara frågar dig en fråga eller personen som inte kommer med något till diskussionen.

Medlem

Bor inte i en stad som Webhallen finns i så har bara handlat i deras Webshop

Skriv svar