Gaikai kan bli räddningen för pc-spelen

Medlem

spela WoW utan addons orka det.

Medlem

Stackare.

Vad många "GayKai"-skämt de kommer tvingas stå ut med.

Medlem

Tills det att alla sitter på 100+ mbit linor så betvivlar jag att det kommer ske någon slags revolution. Tror dom är före sin tid, men det skulle ju onekligen vara praktiskt. Lite läskigt å tänka på vad det hela kan slutligen leda till dock. En vacker dag så har vi en lins med en inbyggd skärm i en ögat som självklart är uppkopplad mot en server som gör allt jobb, varför inte kombinera det med mobiltelefon å allt.

Låter det som science fiction kanske? Men då bör jag tillägga att simpla varianter av dessa linser existerar redan, förvisso endast som extremt simpla "skärmar" och inget mer, än så länge.

Jag väntar med en skräckblandad förtjusning på vad som komma skall.

Medlem
Skrivet av RobbazSweC:

Streama live 1920x1080.

Detta kommer minst vara 5 år bort och i längden inte fungera. Konsoler är betydligt bättre.

Hehe, 5 år bort? Tänk på att vi om ett år kommer kunna surfa med 150mbit på mobilt internet i storstäder här i sverige. Om 5 år kommer hastigheten för trådbundet internet (fiber) säkert vara uppe i 1gbit per hem.

Jag tror skitstarkt på nått sånt här iaf, kan lätt tänka mig pröjsa 300 spänn i månaden bara jag slipper uppgradera burken hela tiden.
Bara ha en fet skärm och en dator som är helt passivt kyld och ändå kunna spela alla spel på högsta grafikinställningarna konstant!
NICE.

Medlem

"Trenden med spel som startas via webbläsaren är bara i sin linda, med pionjärer som lekfulla Battlefield Heroes och klassiska Quake Live redan lanserade."

Vad har det med dessa lustiga koncepttjänster att göra? Dessa spelen är ju i vanlig manér mjukvara som installeras i och körs ifrån den egna datormaskinen. Den enda skillnaden från dagens pc-spel är att dessa installeras och som sagt startas via webbläsaren.

Medlem

jävligt surt den dagen internet inte funkar (alltså, när internetleverantören krånglar och man inte kommer ut på nätet) så man inte får spela :/
Jag kommer alltid föredra att få mina spel i en låda (att ha till min samling i bokhyllan), samt kunna spela dem offline presis när jag vill. Dock är jag possitiv till dessa två onlinetjänster, då jag lätt kan tänka mig att spela vissa spel genom denna funktion,, men som sagt, det kommer vara jävligt surt de dagar som internet inte funkar.

Medlem
Skrivet av Ozmonatov:

"Trenden med spel som startas via webbläsaren är bara i sin linda, med pionjärer som lekfulla Battlefield Heroes och klassiska Quake Live redan lanserade."

Vad har det med dessa lustiga koncepttjänster att göra? Dessa spelen är ju i vanlig manér mjukvara som installeras i och körs ifrån den egna datormaskinen. Den enda skillnaden från dagens pc-spel är att dessa installeras och som sagt startas via webbläsaren.

Hade samma tanke i huvudet, men tyckte inte det var värt att haka upp sig på, speciellt när kritik här ofta möts med ilska.

Inaktiv

Alltså, det verkar ju som en bra idé och så... Ett fördjävla bra sätt att motverka piratandet! Betala en månadskostnad och spela hela katalogen med spel... MEN! Så som det såg ut här? Nej tack. Frameraten verkade väldigt låg. Vet inte hur mycket som berodde på Fraps och hur mycket som berodde på streamandet... Men så som det såg ut så skulle det aldrig kunna konkurrera ut vanliga installerade spel. Funkar det så som Onlive beskriver det så visst. Jag menar, här ute på landet skulle det vara helt omöjligt med en lina som på fina dagar gör 400 mb/s... Men i min förra lägenhet där Com-Hem byggde ut 50/25 precis innan jag flyttade, så visst. Men då måste även de fasta uppkopplingarna bli stabilare. Jag menar, hur ofta är det itne Com-Hem krånglar? Fördelen med ett installerat spel är ju att du kan spela det när som helst, även om du inte kan slösurfa så kan du spela ett spel när nätet dör.

Allting måste bli stabilare och snabbare, SEn kan vi börja snacka om att konkurrera ut installerade spel.

Möjligheterna är dock helt sjuka egentligen. har du en stor maskinpark som kan byggas ut och i stort sett klara vad som helst, vad stoppar då teknikens framfart? Ingenting. Alla som har snabb uppkoppling kan ansluta till denna maskinpark, utan att det egentligen kräver så mycket mer... alla uträkningar görs redan, det handlar bara om att skicka bilder av dem till användarna. Snart sitter vi i ett spel där uträkningarna görs på cell-nivå och så har vi ett Matrix.

jag menar, kolla på stora MMO's till exempel... I internets barndom var det en omöjlighet. Idag är det en självklarhet. Det handlar bara om att bygga ut serverbasen tillräckligt för att det ska fungera (sen att man själv bör ha en vettig lina för att det ska fungera smärtfritt för just dig, det är ju en annan sak). Det är lite samma här. Fast med grafik- och uträkningsmuskler. Och när nätet är tillräckligt starkt är ju detta nästa logiska steg, egentligen. Ta server-hostandet från användaren till en central server. När det fungerar felfritt, ta resten dit också. Låter Sci-Fi... men varför inte, egentligen?

Men som sagt, i dagsläget, så som det presenterades här, kommer det inte att fungera. Alldeles för dålig prestanda!


signatur

"I like deadlines. I like looking at them as they pass by."

Medlem
Skrivet av ForrestFox:

jävligt surt den dagen internet inte funkar (alltså, när internetleverantören krånglar och man inte kommer ut på nätet) så man inte får spela :/
Jag kommer alltid föredra att få mina spel i en låda (att ha till min samling i bokhyllan), samt kunna spela dem offline presis när jag vill. Dock är jag possitiv till dessa två onlinetjänster, då jag lätt kan tänka mig att spela vissa spel genom denna funktion,, men som sagt, det kommer vara jävligt surt de dagar som internet inte funkar.

Ja det kommer ju alltid finnas bakåtsträvare som du.

I framtiden tror inte jag folk kommer ha datorer med nån grym hårdvara överhuvudtaget. Det enda man behöver är en tunn klient. Allt du gör sker nån annanstans. Du behöver ALDRIG bry dig om hårddiskutrymme eller att hårddiskarna pajjar. Inga virus, inga uppdateringar från din sida. Och då en tunn klient inte behöver vara kraftfull alls så behövs knappt nån kylning, dom tar ingen plats och dom kommer inte kosta ett skit.

Man skaffar bara en tunn klient och typ ett abonemang hos en leverantör, där du lätt kan välja till vilka program du vill ha och sen pröjsar man kanske för hur mycket utrymme man utnyttjar. Spel funkar precis som vanligt eller så kör man dom via t.ex Gaikai, inga problem alls.

Och det jag nu har nämnt kan man redan göra idag och har kunnat göra det i en jävla massa år. Problemet är att tunna klienter i dagsläget kostar typ lika mycket som vanliga burkar och ingen har tagit tag i det ordentligt.
Företag börjar smått uppgradera till tunna klienter nu dock (har hållt på å bytt ut stora burkar mot små tunna klient-burkar åt stora företag själv så jag har koll på det), så nu är det bara en tidsfråga innan man som privatperson kommer kunna nyttja den tekniken.

Medlem

Finns bara en nackdel med denna och OnLive... och de är när ditt nät är nere... vad görs då....

Medlem

Kanske är jag gammelmodig men det känns bättre om jag kan ha spelet hemma hos mig och installera det när jag vill, men det beror ju helt på hur det utförs i praktiken med spelutbud osv.. Jag antar att någonting likt detta är framtiden dock.

Medlem

Den dagen man får välja mellan att streama spel till datorn eller köpa till en konsoll är den dagen jag stryper nörden i mig och börjar supa, knulla och slåss på heltid, som alla andra ointresserade.

Själv ser jag ett stort nöje i att mecka, uppgradera och tweaka mina datorer för att så bra som möjligt klara av nya spel och applikationer. Samma sak gäller spelen i sig, som är jävligt kul att modifiera och tweaka på alla möjliga sätt efter ens egna krav och önskemål. Detta kan man liksom inte göra på konsoller eller med mjukvara som man streamar och inte kommer åt. Att bara sitta och spela just för att spela tycker jag tar bort halva nöjet i det hela.

Jag kan ju även tillägga att jag inte heller gillar att köpa spel via tjänster som tex Steam. Jag vill ha mitt spel till hands precis när jag vill och installera det på vilken dator när jag vill, varesig jag har internet tillgängligt eller ej. Annars känns det inte som att man äger det. Ska man få en massa restriktioner och skit pga sådana tjänster, och inget fysiskt exemplar, ja då vill jag inte betala mer än en tredjedel av summan för det. Men fullpris? Aldrig.

Sen är jag säker på att en sån här utveckling bara kommer försämra spelens innehåll ännu mer. Som att dom inte har fått lida nog av konsollernas framgång!

Medlem

Detta verkar ju vara som StreamMyGame, fast man kör det i firefox istället för ett installerat program. Onlive var första gången jag läste om nyss faktiskt men StreamMyGame läste jag om för några år sedan.

Dock ska de köra Crysis med allt på Enthusiast i DX10 i 1900x1200 med max 10mbit lina innan jag ger ett öre för en sådan tjänst.
Och i videon så såg inte ens prostreet ut att vara på hög grafik direkt. Såg inte ut att flyta så jämt. Men det beror nog på att man bara kunde se han köra det i typ 800x600.
Men likaså ändå imponerande.. Får väl se om några år då de har fixat till deras produkt.

Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Den dagen man får välja mellan att streama spel till datorn eller köpa till en konsoll är den dagen jag stryper nörden i mig och börjar supa, knulla och slåss på heltid, som alla andra ointresserade.

Själv ser jag ett stort nöje i att mecka, uppgradera och tweaka mina datorer för att så bra som möjligt klara av nya spel och applikationer. Samma sak gäller spelen i sig, som är jävligt kul att modifiera och tweaka på alla möjliga sätt efter ens egna krav och önskemål. Detta kan man liksom inte göra på konsoller eller med mjukvara som man streamar och inte kommer åt. Att bara sitta och spela just för att spela tycker jag tar bort halva nöjet i det hela.

Jag kan ju även tillägga att jag inte heller gillar att köpa spel via tjänster som tex Steam. Jag vill ha mitt spel till hands precis när jag vill och installera det på vilken dator när jag vill, varesig jag har internet tillgängligt eller ej. Annars känns det inte som att man äger det. Ska man få en massa restriktioner och skit pga sådana tjänster, och inget fysiskt exemplar, ja då vill jag inte betala mer än en tredjedel av summan för det. Men fullpris? Aldrig.

Sen är jag säker på att en sån här utveckling bara kommer försämra spelens innehåll ännu mer. Som att dom inte har fått lida nog av konsollernas framgång!

The man speaks the truth, and the truth only!

Asså, helt seriöst. Det är en sak att byta ut konsoller till ett sånt här system (Onlive), men att försöka få dator användare .... Haha patetiskt. Hela poängen med att jag sitter på en dator o spelar o inte en konsoll är just att jag kan göra i princip som jag vill.


signatur

Jag har ätit pannkaka!

Inaktiv

Stor del av spelen för mig är att få dem i hand och att få ha min samling i hyllan så detta är riktigt dåliga nyheter. Jag hoppas inte att detta blir populärt

Medlem
Skrivet av Busko:

Finns bara en nackdel med denna och OnLive... och de är när ditt nät är nere... vad görs då....

Nätet får man nästan se lika nödvändigt som vanlig elförsörjning.
När du för strömavbrott, vad görs då lixom?

Inaktiv
Skrivet av FL3JM:
Skrivet av Busko:

Finns bara en nackdel med denna och OnLive... och de är när ditt nät är nere... vad görs då....

Nätet får man nästan se lika nödvändigt som vanlig elförsörjning. När du för strömavbrott, vad görs då lixom?

Iofs, men det är betydligt större risk att få problem med sin i-net uppkoppling än att förlora elförsörjningen. Dessuton händer det ju ganska frekvent att det uppstår problem mellan din egen burk och spel servern. Men vem vet, kanske kommer fungera fint i framtiden... kanske inte.

Medlem
Skrivet av FL3JM:

Nätet får man nästan se lika nödvändigt som vanlig elförsörjning.
När du för strömavbrott, vad görs då lixom?

Sätter dig vid laptopen så klart

Nej men det känns ju som en jävla idiotisk utveckling att man ska behöva vara helt beroende av internet också. Vafan ska jag behöva vara uppkopplad för när jag lirar spel som Oblivion tex? Idioti.

Sen har jag svårt att tänka mig att det i längden är särskillt ekonomiskt för de flesta spelarna ändå. Säg att du i snitt spelar några timmar om dagen. Hur många dagar behöver du spela för att börja överstiga kostaden för bara spelet i sig? Räkna sedan ut den summan som går utöver spelens värde under 2 års tid, vilket motsvarar en hyfsad spel-dators livslängd för en småkräsen spelare. Mina snabba siffror säger mig iaf att man betalar betydligt mer pengar för en sådan här tjänst, plus att man så klart ändå måste ha en dator som uppfyller vissa krav för streamandet, och ett snabbt internet-abonemang!

De garanterade delay-problemen och begränsade grafiken kommer inte göra detta till mer av en upplevelse för folk med sämre datorer än vad det redan är. Så jag ser inte poängen med det bortsett från större tillgänglighet, vilket jag verkligen inte tänker offra min spelupplevelse och oberoende för.

Medlem

Extremt lag har fått ett nytt ansikte.... Skärmdumpen skickas via nätet men också musklick och styrning.... usch

Medlem

Öhhh.. inte uppgradera grafikkort? Jag må vara en grottmänniska på många sätt men.... måste inte spelet visas någonstans?
Ska de "beama" spelet från "interweb" till monitorn?


signatur

PC load letter? WTF is that!?!

Medlem

hahaha

gillar namnet på "Nyheten"

Kan blabla RÄdda pc spelen....
som om pc spelen behöver räddas... lol!

Medlem
Skrivet av raada:

Extremt lag har fått ett nytt ansikte.... Skärmdumpen skickas via nätet men också musklick och styrning.... usch

Skrivet av simulacra:

Mouselagen lär ju bli jobbigt hög, det gäller nog allt annat oxå

http://www.eurogamer.net/articles/gaikai-cloud-computing-game...

"So, let's talk latency. I have to admit that since the OnLive piece debuted my hardline approach to what is and isn't possible has softened somewhat. On the Digital Foundry blog, I sometimes make mention of Mick West's piece on measuring game latency and I'm currently working on a follow-up feature to that. The work I've done already validates all of West's results. When you see that games like Halo already run with a local lag of 133ms, you get the idea that players are already conditioned to a certain level of responsiveness - or rather unresponsiveness - in their games. "That's a great article to read," says Perry. "It's one of the best articles we've seen. The game itself is where the big delay is."

"OnLive says it'll have five datacentres... Our strategy is to go much, much more denser than that," Perry continues. "We're going to be constantly adding datacentres. A good example of that is that we have a California datacentre right now, and that's an 800-mile round trip - about the length of England. That's what we did the demo on. But that's not the actual solution. The company we're planning to go with, the closest server they have to me is in Irvine. That's about 20-30 miles from my house. That went online yesterday and so yesterday I got to experience the final service, that's what I'm going to personally experience. I'm getting 5ms ping time... or rather, five there, five back... trust me you just don't feel it."

"Gaikai co-founder Andrew Gault wades in with more evidence that the lag issue is over-stated, saying that the most popular console gaming system on the market today already has a big degree of latency already built in.

"The Wii controller in itself adds an extra 100ms," he says. "So even before the game gets the input, there's another 100ms getting the data to the console. It's very easy to get scared of a 100ms latency, or whatever, but really, most people play with far higher latencies than they think."

FRÅN SAMMA INTERVJU:
"The idea isn't to take people away from their hardware, it's about getting them into their hardware, that's the difference."

Så jag tycker att FZ kanske borde researcha lite duktigare för ni framställer något de inte försöker framställa.


signatur

(PS. Detta inlägg har ingenting med sympatier mot sovietunionen, gamla nazityskland eller något annat politiskt styre att göra. DS.)

Medlem
Skrivet av Conana:

Öhhh.. inte uppgradera grafikkort? Jag må vara en grottmänniska på många sätt men.... måste inte spelet visas någonstans?
Ska de "beama" spelet från "interweb" till monitorn?

Så länge laptopen/burken klarar av flash så är det inga fler hinder. Du lär ha ett grafikkort eftersom du kan läsa frågorna och svaren.


signatur

(PS. Detta inlägg har ingenting med sympatier mot sovietunionen, gamla nazityskland eller något annat politiskt styre att göra. DS.)

Medlem

problemet med teknik som denna är vad det kan leda till. skrämmande om vi i framtiden inte har våra "personliga datorer" längre utan är beroende av en enda masterserver med tjänster på. i nuläget har man sin privata sfär i datorn och man gör i princip vad fan man vill med den. när allt blir serverdbaserat och inte längre lagras på din egna fysiska hårddisk så blir du otroligt sårbar som individ.

Medlem

Tänkte sätta mig ner och skriva ett långt inlägg men sedan såg jag att Mr. Bravo redan uttryckt precis vad jag känner.

Kan tillägga att den absolut största nackdelen jag ser är att den dag Gaikai/Onlive/whatever går i konkurs, köps upp, läggs ner eller på annat sätt förändras så *puff* kan alla spel man spelat vara borta. Den risken finns inte med installerade spel så länge inte saker som Steam, onlineaktiveringar och liknande dumheter används.

Jag håller också med St0ned om att rubriken inte var den bästa.

Medlem
Skrivet av FL3JM:
Skrivet av ForrestFox:

jävligt surt den dagen internet inte funkar (alltså, när internetleverantören krånglar och man inte kommer ut på nätet) så man inte får spela :/
Jag kommer alltid föredra att få mina spel i en låda (att ha till min samling i bokhyllan), samt kunna spela dem offline presis när jag vill. Dock är jag possitiv till dessa två onlinetjänster, då jag lätt kan tänka mig att spela vissa spel genom denna funktion,, men som sagt, det kommer vara jävligt surt de dagar som internet inte funkar.

Ja det kommer ju alltid finnas bakåtsträvare som du.

Mja, nu skrev jag ju också att jag är possitiv till det hela
Och att jag hellre vill ha spelen till min samling får väl mer ses som en nörd-grej (istället för att samla frimärken så samlar jag spelboxar)

Medlem

Går det inte att spela i fullscreen?


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Kolla på videon och läs denna http://www.eurogamer.net/articles/gaikai-cloud-computing-game....

FZ är fan duktiga på att leka troll.
Gaikai är mer en teknik, tredjeparter håller i servrar, det pratas om att göra det gratis så långt de går, se det mer som att man spelar demon utan att installera fanskapet. WoW pratar man tom om att försöka få till så att man inte behöver regga för att komma in och lira, så det blir mer en testsession.

Till PC-kramare och konsolhatare, jag tänker inte låta varken detta eller onlive få ersätta varken xbox:et, PS3:an på posten eller my room mates wii. För de är inte vad den tidigare försöker göra eller vad den senare klarar av att göra.


signatur

(PS. Detta inlägg har ingenting med sympatier mot sovietunionen, gamla nazityskland eller något annat politiskt styre att göra. DS.)

Medlem
Citat:

Gaikai kan bli räddningen för pc-spelen

Räddningen från vad?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av burkmopp:
Skrivet av Ozmonatov:

"Trenden med spel som startas via webbläsaren är bara i sin linda, med pionjärer som lekfulla Battlefield Heroes och klassiska Quake Live redan lanserade."

Vad har det med dessa lustiga koncepttjänster att göra? Dessa spelen är ju i vanlig manér mjukvara som installeras i och körs ifrån den egna datormaskinen. Den enda skillnaden från dagens pc-spel är att dessa installeras och som sagt startas via webbläsaren.

Hade samma tanke i huvudet, men tyckte inte det var värt att haka upp sig på, speciellt när kritik här ofta möts med ilska.

Att branschen går mot lättillgängliga tjänster, casual om man vill uttrycka sig så. Och ja, jag är snorförbannad just nu


signatur
Skriv svar