Ingen skillnad mellan PS4 och Xbox One enligt Mikami

Robot
Ingen skillnad mellan PS4 och Xbox One enligt Mikami
Medlem
Ingen skillnad mellan PS4 och Xbox One enligt Mikami

" När Xbox One först utannonserades hade den lägre specifikationer än PS4, men nu är de nästa identiska."

Har jag missat något? Microsoft har inte ändrat något, förutom en fjuttig frekvenshöjning.

Medlem

Skillnaderna kommer bara märkas för dom som pressar prestandan kan jag tänka mig. Vissa utvecklare har sagt att det är stor skillnad, medan andra sagt som Mikami. Det finns säkert en gräns nånstans som man måste kliva över för att verkligen se skillnaderna. Det kan vara features som fungerar mycket bättre på PS4an än Xbone eller helt enkelt beroende på utvecklings-kiten.

Medlem

Jag tror det etablerats ganska väl att PS4 är lite snabbare iaf just nu, just nu på grund av att det mest är på grund av effektivare mjukvara, eller något. Men skillnaden skall inte vara direkt av betydelse. Du kommer inte få märkbart snyggare spel på en av konsolerna. Basically, att munhuggan om prestanda är rätt onödigt. Dom är lika nog att det skall vara ointressant att diskutera. Så sluta med det.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

För resident evil är det nog ingen skillnad, pushar inte gränser om man säger så.


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem

Det är det här som jag tycker är så roligt. MS marknadsför sin konsol som kapabel till både spel och hemmaunderhållning. Sony marknadsför sin som en spelkonsol med lite social inriktning.

Folk verkar ha deklarerat PS4 som det självklara valet för den som vill satsa på just spel, bara för att One kan så mycket mer än bara hantera spel (i kombination med att den har lite sämre hårdvara). Jag förväntar mig i alla fall inte att utvecklarna som utvecklar till båda plattformarna ska sitta och lägga resurser på att göra PS4-versionen marginellt snyggare. Nä, enklast är ju att göra grafiska resurser som funkar bra prestandamässigt hos båda direkt. Då är det One som lägger ribban och PS4 får på sätt och vis lida för det eftersom den faktiskt klarar mer.

Det för mig förväntade resultatet blir att One kommer klara spelen precis lika bra som PS4 (alltså att de har en spelbar framerate; PS4 bör ha lite högre). Möjligen blir det att PS4 kan visa marginellt snyggare grafik på de titlarna som blir exklusiva - men då är det ändå inte möjligt att jämföra direkt med One. Eftersom One är fokuserar mer på att vara bred på underhållningsfronten tror jag att den får ett väldigt starkt säljargument där jämfört med PS4:s sociala nätverksinriktning.

Medlem

I am going to buy a PC instead... För då behöver jag inte bry mig om subjektiva åsikter om prestanda.

Medlem
Skrivet av Wilfer88:

I am going to buy a PC instead... För då behöver jag inte bry mig om subjektiva åsikter om prestanda.

I'm going to buy both a console(or two) and PC instead... För då behöver jag inte bry mig om vilken platform spelet hamnar på eller om det är exklusivt till en platform.

Medlem
Skrivet av Luciphear:
Skrivet av Wilfer88:

I am going to buy a PC instead... För då behöver jag inte bry mig om subjektiva åsikter om prestanda.

I'm going to buy both a console(or two) and PC instead... För då behöver jag inte bry mig om vilken platform spelet hamnar på eller om det är exklusivt till en platform.

Unlimited money is cheating!!!

Medlem

Samtidigt så har vi två snäpp ner på förstasidan en nyhet som antyder att Titanfall och CoD: Ghosts kommer köras i 720p på Xbone och 1080p på PS4. Om det stämmer är det här en fet lögn.

Medlem
Skrivet av fanboyen:

Samtidigt så har vi två snäpp ner på förstasidan en nyhet som antyder att Titanfall och CoD: Ghosts kommer köras i 720p på Xbone och 1080p på PS4. Om det stämmer är det här en fet lögn.

Jag tänkte precis skriva det. Det är något som inte stämmer här.

Medlem
Skrivet av fanboyen:

Samtidigt så har vi två snäpp ner på förstasidan en nyhet som antyder att Titanfall och CoD: Ghosts kommer köras i 720p på Xbone och 1080p på PS4. Om det stämmer är det här en fet lögn.

Det kan ju vara så att det går att få väldigt lika resultat på de båda konsolerna men det är betydligt krångligare på den ena?

Jag minns inte vilket spel det var (kan det rent av varit CoD: Ghosts?) men var det inte en nyhet för ett tag sedan om en utvecklare som skulle konvertera sin kod till de nya konsolerna där PS4-versionen tog några veckor och klarade hög framerate före optimering medan Xbox One-versionen tog flera månader och var på ca 15 fps före optimering?

Medlem
Skrivet av NaxoS:

" När Xbox One först utannonserades hade den lägre specifikationer än PS4, men nu är de nästa identiska."

Har jag missat något? Microsoft har inte ändrat något, förutom en fjuttig frekvenshöjning.

Ja, Microsoft har ändrat hur de tänkt Xbox One från början, det kommer alltså inte längre krävas att konsolen kopplar upp sig mot internet varje dag samt att spel ska gå enklare att sälja vidare och är dessutom regionsfria.

Även kravet på att Kinect-kameran konstant ska vara inkopplad har slopats.

Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Det är det här som jag tycker är så roligt. MS marknadsför sin konsol som kapabel till både spel och hemmaunderhållning. Sony marknadsför sin som en spelkonsol med lite social inriktning.

Folk verkar ha deklarerat PS4 som det självklara valet för den som vill satsa på just spel, bara för att One kan så mycket mer än bara hantera spel (i kombination med att den har lite sämre hårdvara). Jag förväntar mig i alla fall inte att utvecklarna som utvecklar till båda plattformarna ska sitta och lägga resurser på att göra PS4-versionen marginellt snyggare. Nä, enklast är ju att göra grafiska resurser som funkar bra prestandamässigt hos båda direkt. Då är det One som lägger ribban och PS4 får på sätt och vis lida för det eftersom den faktiskt klarar mer.

Det för mig förväntade resultatet blir att One kommer klara spelen precis lika bra som PS4 (alltså att de har en spelbar framerate; PS4 bör ha lite högre). Möjligen blir det att PS4 kan visa marginellt snyggare grafik på de titlarna som blir exklusiva - men då är det ändå inte möjligt att jämföra direkt med One. Eftersom One är fokuserar mer på att vara bred på underhållningsfronten tror jag att den får ett väldigt starkt säljargument där jämfört med PS4:s sociala nätverksinriktning.

PS3 hade väldigt stabil multimediafunktionalitet och många använde den inte ens för spel, detsamma kommer gälla för PS4. Ditt resonemang hade varit intressantare om Xbox One hade varit billigare men så som det är nu får du bättre komponenter för en lägre kostnad med PS4. Det spelar ingen roll om spelen är snyggare på PS4 eller inte när den släpps över ett halvår tidigare till ett lägre pris.

Medlem
Skrivet av Margy:

Det kan ju vara så att det går att få väldigt lika resultat på de båda konsolerna men det är betydligt krångligare på den ena?

Jag minns inte vilket spel det var (kan det rent av varit CoD: Ghosts?) men var det inte en nyhet för ett tag sedan om en utvecklare som skulle konvertera sin kod till de nya konsolerna där PS4-versionen tog några veckor och klarade hög framerate före optimering medan Xbox One-versionen tog flera månader och var på ca 15 fps före optimering?

Det är mycket möjligt! Effekten riskerar dock att bli densamma oavsett när inte ens mastodontutvecklare som Activision Blizzard bryr sig om att optimera det tillräckligt. Jag minns att det var mycket snack vid annonseringen av PS4 att den nya arkitekturen skulle vara mer utvecklarvänlig vilket gör att vi får snygga spel redan från början men inte en lika stor grafisk skillnad mellan början och slutet av kommande konsolgeneration.

Medlem
Skrivet av Dmitrovskaya:
Skrivet av NaxoS:

" När Xbox One först utannonserades hade den lägre specifikationer än PS4, men nu är de nästa identiska."

Har jag missat något? Microsoft har inte ändrat något, förutom en fjuttig frekvenshöjning.

Ja, Microsoft har ändrat hur de tänkt Xbox One från början, det kommer alltså inte längre krävas att konsolen kopplar upp sig mot internet varje dag samt att spel ska gå enklare att sälja vidare och är dessutom regionsfria.

Även kravet på att Kinect-kameran konstant ska vara inkopplad har slopats.

Jo det vet jag. Men nu talar vi prestanda här, där har Microsoft inte ändrat något förutom en frekvensökning.

Inaktiv
Skrivet av Sebbepojken:

Då är det One som lägger ribban och PS4 får på sätt och vis lida för det eftersom den faktiskt klarar mer.

Men får verkligen PS4 lida? Om spelutvecklarna sätter anpassar grafiken vid Xbox One,s prestanda så borde PS4 köra samma spel med mindre svårigheter.

På samma sätt som två datorer som kör på samma grafiska inställningar men ena datorn har bättre komponenter så klarar den det bättre.

Medlem

Tycker också det vore bättre med en konsol
Då kunde Sony och Microsoft gå ihop och släppa en super konsol

Inaktiv

Molnet ska väl ge extra power till Xbone, hur det ska gå till har man noll koll på.


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Medlem
Skrivet av Thunde:

Tycker också det vore bättre med en konsol
Då kunde Sony och Microsoft gå ihop och släppa en super konsol

Ta mer pengar för ingenting för att konkurrensen minskar.*

Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Det är det här som jag tycker är så roligt. MS marknadsför sin konsol som kapabel till både spel och hemmaunderhållning. Sony marknadsför sin som en spelkonsol med lite social inriktning.

Folk verkar ha deklarerat PS4 som det självklara valet för den som vill satsa på just spel, bara för att One kan så mycket mer än bara hantera spel (i kombination med att den har lite sämre hårdvara). Jag förväntar mig i alla fall inte att utvecklarna som utvecklar till båda plattformarna ska sitta och lägga resurser på att göra PS4-versionen marginellt snyggare. Nä, enklast är ju att göra grafiska resurser som funkar bra prestandamässigt hos båda direkt. Då är det One som lägger ribban och PS4 får på sätt och vis lida för det eftersom den faktiskt klarar mer.

Det för mig förväntade resultatet blir att One kommer klara spelen precis lika bra som PS4 (alltså att de har en spelbar framerate; PS4 bör ha lite högre). Möjligen blir det att PS4 kan visa marginellt snyggare grafik på de titlarna som blir exklusiva - men då är det ändå inte möjligt att jämföra direkt med One. Eftersom One är fokuserar mer på att vara bred på underhållningsfronten tror jag att den får ett väldigt starkt säljargument där jämfört med PS4:s sociala nätverksinriktning.

Visst, du kommer kunna se på TV genom din Xbox One... om du bor i Nord Amerika...

Medlem
Skrivet av DeathRow:
Skrivet av Sebbepojken:

Det är det här som jag tycker är så roligt. MS marknadsför sin konsol som kapabel till både spel och hemmaunderhållning. Sony marknadsför sin som en spelkonsol med lite social inriktning.

Folk verkar ha deklarerat PS4 som det självklara valet för den som vill satsa på just spel, bara för att One kan så mycket mer än bara hantera spel (i kombination med att den har lite sämre hårdvara). Jag förväntar mig i alla fall inte att utvecklarna som utvecklar till båda plattformarna ska sitta och lägga resurser på att göra PS4-versionen marginellt snyggare. Nä, enklast är ju att göra grafiska resurser som funkar bra prestandamässigt hos båda direkt. Då är det One som lägger ribban och PS4 får på sätt och vis lida för det eftersom den faktiskt klarar mer.

Det för mig förväntade resultatet blir att One kommer klara spelen precis lika bra som PS4 (alltså att de har en spelbar framerate; PS4 bör ha lite högre). Möjligen blir det att PS4 kan visa marginellt snyggare grafik på de titlarna som blir exklusiva - men då är det ändå inte möjligt att jämföra direkt med One. Eftersom One är fokuserar mer på att vara bred på underhållningsfronten tror jag att den får ett väldigt starkt säljargument där jämfört med PS4:s sociala nätverksinriktning.

Visst, du kommer kunna se på TV genom din Xbox One... om du bor i Nord Amerika...

Ja, och med PS4 kommer du inte kunna se på TV någonstans? Min poäng är ju att "folk" har hissat PS4 till skyarna bara för att den riktar in sig mer på spel. Men slutsanningen kommer förmodligen just vara att de två konsolerna får snarlika grafiska resurser i de gemensamma titlarna. Och då tycker jag att en väldigt stor del av poängen med att hissa PS4 försvinner. Det man har att göra då är att jämföra funktionerna som tillhandahålls och då verkar krysslådan ligga bättre till hands.

Medlem
Skrivet av fanboyen:
Skrivet av Sebbepojken:

Det är det här som jag tycker är så roligt. MS marknadsför sin konsol som kapabel till både spel och hemmaunderhållning. Sony marknadsför sin som en spelkonsol med lite social inriktning.

Folk verkar ha deklarerat PS4 som det självklara valet för den som vill satsa på just spel, bara för att One kan så mycket mer än bara hantera spel (i kombination med att den har lite sämre hårdvara). Jag förväntar mig i alla fall inte att utvecklarna som utvecklar till båda plattformarna ska sitta och lägga resurser på att göra PS4-versionen marginellt snyggare. Nä, enklast är ju att göra grafiska resurser som funkar bra prestandamässigt hos båda direkt. Då är det One som lägger ribban och PS4 får på sätt och vis lida för det eftersom den faktiskt klarar mer.

Det för mig förväntade resultatet blir att One kommer klara spelen precis lika bra som PS4 (alltså att de har en spelbar framerate; PS4 bör ha lite högre). Möjligen blir det att PS4 kan visa marginellt snyggare grafik på de titlarna som blir exklusiva - men då är det ändå inte möjligt att jämföra direkt med One. Eftersom One är fokuserar mer på att vara bred på underhållningsfronten tror jag att den får ett väldigt starkt säljargument där jämfört med PS4:s sociala nätverksinriktning.

PS3 hade väldigt stabil multimediafunktionalitet och många använde den inte ens för spel, detsamma kommer gälla för PS4. Ditt resonemang hade varit intressantare om Xbox One hade varit billigare men så som det är nu får du bättre komponenter för en lägre kostnad med PS4. Det spelar ingen roll om spelen är snyggare på PS4 eller inte när den släpps över ett halvår tidigare till ett lägre pris.

Fast den stora vinsten för PS3 låg väl på att BluRay blev det vinnande formatet? 360 hade väl stöd för att man kunde plugga in en HD DVD-läsare? Om det formatet hade blivit standard hade istället inte PS3 haft så mycket att komma med.

Du verkar ha stirrat fast dig på svenska marknaden. Jag inser att de länderna som får en senare release är en marginellt liten del av marknaden. Enligt första bästa sökträff på Google landade jag på IGN och enligt dem släpps PS4 i USA 15/11 och i Europa 29/11, medan Xboxens release för båda är 22/11 (de ännu senare releaserna nämns inte). Så om inte något är fatalt fel i den en månadsgamla artikeln är det väl inget vidare försprång för PS4? Många övriga européer kommer väl kanske importera One från exempelvis UK och då har man ändå en tidigare release än PS4.

Medlem
Skrivet av grollo_92:
Skrivet av Sebbepojken:

Då är det One som lägger ribban och PS4 får på sätt och vis lida för det eftersom den faktiskt klarar mer.

Men får verkligen PS4 lida? Om spelutvecklarna sätter anpassar grafiken vid Xbox One,s prestanda så borde PS4 köra samma spel med mindre svårigheter.

På samma sätt som två datorer som kör på samma grafiska inställningar men ena datorn har bättre komponenter så klarar den det bättre.

Det han menar är att spelet kommer anpassas efter svagaste systemet och därför blir det starkare systemet lidande för styrkan i hårdvaran inte används.
Typ som när valve släpper spel till PC.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Sebbepojken:
Skrivet av DeathRow:
Skrivet av Sebbepojken:

Det är det här som jag tycker är så roligt. MS marknadsför sin konsol som kapabel till både spel och hemmaunderhållning. Sony marknadsför sin som en spelkonsol med lite social inriktning.

Folk verkar ha deklarerat PS4 som det självklara valet för den som vill satsa på just spel, bara för att One kan så mycket mer än bara hantera spel (i kombination med att den har lite sämre hårdvara). Jag förväntar mig i alla fall inte att utvecklarna som utvecklar till båda plattformarna ska sitta och lägga resurser på att göra PS4-versionen marginellt snyggare. Nä, enklast är ju att göra grafiska resurser som funkar bra prestandamässigt hos båda direkt. Då är det One som lägger ribban och PS4 får på sätt och vis lida för det eftersom den faktiskt klarar mer.

Det för mig förväntade resultatet blir att One kommer klara spelen precis lika bra som PS4 (alltså att de har en spelbar framerate; PS4 bör ha lite högre). Möjligen blir det att PS4 kan visa marginellt snyggare grafik på de titlarna som blir exklusiva - men då är det ändå inte möjligt att jämföra direkt med One. Eftersom One är fokuserar mer på att vara bred på underhållningsfronten tror jag att den får ett väldigt starkt säljargument där jämfört med PS4:s sociala nätverksinriktning.

Visst, du kommer kunna se på TV genom din Xbox One... om du bor i Nord Amerika...

Ja, och med PS4 kommer du inte kunna se på TV någonstans? Min poäng är ju att "folk" har hissat PS4 till skyarna bara för att den riktar in sig mer på spel. Men slutsanningen kommer förmodligen just vara att de två konsolerna får snarlika grafiska resurser i de gemensamma titlarna. Och då tycker jag att en väldigt stor del av poängen med att hissa PS4 försvinner. Det man har att göra då är att jämföra funktionerna som tillhandahålls och då verkar krysslådan ligga bättre till hands.

Finns nog inte många själar i världen som kommer använda maskinen till mycket mer än spela spel.
Allt annat är bara en massa extra som man kan göra bättre med andra maskiner.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Wilfer88:
Skrivet av Luciphear:
Skrivet av Wilfer88:

I am going to buy a PC instead... För då behöver jag inte bry mig om subjektiva åsikter om prestanda.

I'm going to buy both a console(or two) and PC instead... För då behöver jag inte bry mig om vilken platform spelet hamnar på eller om det är exklusivt till en platform.

Unlimited money is cheating!!!

Jag är en fattig student som är bra på att spara!

Medlem

I slutändan spelar de marginella skillnaderna ingen roll. Ta GTA IV som exempel. PS3:n kan rendera fler objekt (ex. bilar) än Xbox 360. Änså sålde spelet betydligt bättre på den senare.

Men det är väl mode att hata Microsoft just nu vad jag förstår.

Medlem

Prestanda hit och dit, de flesta verka ju ändå låsa sina spel på 720p / 30 fps, eller om man har tur 1080p / 30 fps

Känns som det kvittar då?

Tror båda konsolerna kommer vara ungefär lika i spel med dem förutsättningarna

Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

text

Blu-ray, vanliga 2.5" hårddiskar (billigare, mer utrymme), gratis webbläsare från start, inte regionslåst m.m.
Du har rätt i att läget hade varit annorlunda om HD DVD hade blivit standard. Oavsett om Microsoft gör rätt bedömning i att ignorera en del marknader inledningsvis så är prisläget ett problem överallt.

£80 i Storbritannien, $100 i USA och €100 i Euro-länder är en prisskillnad som kommer att märkas av på det som utgör deras kärnmarknader. Särskilt när det har uppstått så mycket negativ publicitet kring Xbox One och att PS4 verkar vara en (marginellt) kraftfullare maskin. Multimediafunktionerna på Xbox one blir bara så intressanta som de gör dem, om TV-integrationen och röststyrningen bara fullt kan nyttjas i USA, Storbritannien m.fl. blir den plötsligt mycket mindre intressant för min del. Sammanfattningsvis så har Microsoft alltså en utmaning på alla marknader så som det ser ut nu.

Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Ja, och med PS4 kommer du inte kunna se på TV någonstans? Min poäng är ju att "folk" har hissat PS4 till skyarna bara för att den riktar in sig mer på spel. Men slutsanningen kommer förmodligen just vara att de två konsolerna får snarlika grafiska resurser i de gemensamma titlarna. Och då tycker jag att en väldigt stor del av poängen med att hissa PS4 försvinner. Det man har att göra då är att jämföra funktionerna som tillhandahålls och då verkar krysslådan ligga bättre till hands.

Funktion i förhållande till pris.*

PS3 hade löjligt mycket mer funktioner och stöd för diverse format inkluderat i boxen men det speglades också i det saftiga priset på $600 eller ~6000kr i Sverige. Därför sitter vi nu med en totalt nedbantad version av PS3 utan minneskortsläsare, bakåtkompatibilitet med PS2-spel, fyra USB-portar och SACD-stöd (Super Audio CD).

12
Skriv svar