Nextgen-uppgraderingar tvingar dig att börja om
Somliga påstår att konsoler är mycket bättre på grafik än en PC, därför att man programmerar direkt mot chipen på en konsol. På en PC så programmerar man mot en generell drivrutin och därför blir det långsammare, man programmerar inte direkt mot chipet. Andra tror inte på detta. Men här är en intressant artikel som säger att APIer som DirectX slöar ned allting. Man slipper massa bloat på en konsol.
http://www.bit-tech.net/hardware/graphics/2011/03/16/farewell...
båda nästa gen-maskinerna använder abstraktionslager, PS4 har dock möjligheten att låta spelen nästan helt snacka sig runt dessa. DX är också rejält tungrott pga att det har för mycket döda rötter kvar bland annat, dock kan även detta göras lite bättre på XOn, så riktigt så stora förluster som man kan förvänta av detta sig blir det nödvändigtvis inte där heller.
lustigt i att du postar denna nu rätt gamla artikel förresten, i den nämner bla AMD sina synpunkter och de har i dagarna presenterat en (som de anser det) bättre form av API som kan användas istället.
Somliga påstår att konsoler är mycket bättre på grafik än en PC, därför att man programmerar direkt mot chipen på en konsol. På en PC så programmerar man mot en generell drivrutin och därför blir det långsammare, man programmerar inte direkt mot chipet. Andra tror inte på detta. Men här är en intressant artikel som säger att APIer som DirectX slöar ned allting. Man slipper massa bloat på en konsol.
http://www.bit-tech.net/hardware/graphics/2011/03/16/farewell...
båda nästa gen-maskinerna använder abstraktionslager, PS4 har dock möjligheten att låta spelen nästan helt snacka sig runt dessa. DX är också rejält tungrott pga att det har för mycket döda rötter kvar bland annat, dock kan även detta göras lite bättre på XOn, så riktigt så stora förluster som man kan förvänta av detta sig blir det nödvändigtvis inte där heller.
lustigt i att du postar denna nu rätt gamla artikel förresten, i den nämner bla AMD sina synpunkter och de har i dagarna presenterat en (som de anser det) bättre form av API som kan användas istället.
Min poäng är att PC är bloatat och konsoler är inte bloatade - därför går det snabbare på en konsol. Artikeln bekräftar detta.
Min poäng är att PC är bloatat och konsoler är inte bloatade - därför går det snabbare på en konsol. Artikeln bekräftar detta.
en PC i sig kan inte vara bloatad, (ok, i betydelsen mer intryckta expansionskort än man har användning av möjligen då) men DX kan göras lite mindre bloatat på en Xbox.
var inte menat att påpeka att du skrivit fel eller nått, utan att påpeka AMD som sagt nyligen presenterat sitt API.
Min poäng är att PC är bloatat och konsoler är inte bloatade - därför går det snabbare på en konsol. Artikeln bekräftar detta.
en PC i sig kan inte vara bloatad, (ok, i betydelsen mer intryckta expansionskort än man har användning av möjligen då) men DX kan göras lite mindre bloatat på en Xbox.
var inte menat att påpeka att du skrivit fel eller nått, utan att påpeka AMD som sagt nyligen presenterat sitt API.
Självklart menade jag att PCs OS är bloat
Min poäng är att PC är bloatat och konsoler är inte bloatade - därför går det snabbare på en konsol. Artikeln bekräftar detta.
en PC i sig kan inte vara bloatad, (ok, i betydelsen mer intryckta expansionskort än man har användning av möjligen då) men DX kan göras lite mindre bloatat på en Xbox.
var inte menat att påpeka att du skrivit fel eller nått, utan att påpeka AMD som sagt nyligen presenterat sitt API.
Självklart menade jag att PCs OS är bloat
och med PC menas Windows och DX antar jag då.
men visst, det finns mer än en anledning till att Valve väljer Linux för OS i sina lådor och att AMD pushar för sitt Mantle. det senare kommer göra Steamboxen enklare att få spel till också, även om det så skulle vara Nvidia enbart i dessa.