Rykte: Det här är Playstation 4

Medlem

Hoppas på att konsolerna skiljer sig rejält från ryktena, det är så tråkigt när dem stämmer.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

4GB ram borde räcka utmärkt om spelen är bra optimerade.

Undrar om nya Xbox kommer ha bluray med...

Playstation 3 kom 2006 och än är Playstation 4 inte ens utannonserad, så man får räkna med åtta, nio år mellan generationerna. Kommer 4GB ram räcka utmärkt om tio år, när PS5 kan ta vid?

Medlem

Ja det kommer räcka länge med 4GB. Det är fortfarande samma upplösning som förra generationen. Det behövs inte mer minne. Dessutom blir det dyrare om de ska dra i 4GB till. Varenda krona man kan spara blir rätt mycket när man säljer miljontals konsoller.

Inaktiv
Skrivet av Hipshot:

4GB ram borde räcka utmärkt om spelen är bra optimerade.

Undrar om nya Xbox kommer ha bluray med...

Det är ganska givet, ett rykte som lär stämma till 100 %, att ha nåt helt annat än bluray vore tokigt.

Låter det inte lite oroväckande att Playstation har mindre ram nu igen ?
För vissa spel har väl blivit lidande pågrund av mindre ram i ps3.


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Inaktiv
Skrivet av Lolflakes:

Man kan hoppas att de i nästa playstation och xbox dumpar skivor och har istället spelen på USB-minnen. Sätt 8 st usb-uttag på konsollen och du kan ha 8 spel ikopplade samtidigt och slipper byta lika ofta.

Det bästa hade ju varit om man kunnat streama spelen,
att kunna köpa eller hyra online och slippa gå ur soffan ut i vinterkylan.
tänk själva med streaming,
inga skivor och ingen hårddisk behövs,
+ att maskinen behöver inte vara så hightech för den bara förmedlar spelen.

Då blir ju enheten billig att köpa., och man slipper springa runt och boka det senaste spelet, för när spel släpps så har ju alla tillgång till det direkt.


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Medlem

Ganska intressant att hastigheten på minnena verkar skilja sig åt rätt markant, enligt VGleaks iaf. Xbox 68 Gb/s mot PS4 176 GB/s. Fast Xboxen har tydligen nåt system som låter minnet jobba i 170 GBb/s men bara mot GPUn.

Medlem
Skrivet av Pålis:
Skrivet av Lolflakes:

Man kan hoppas att de i nästa playstation och xbox dumpar skivor och har istället spelen på USB-minnen. Sätt 8 st usb-uttag på konsollen och du kan ha 8 spel ikopplade samtidigt och slipper byta lika ofta.

Det bästa hade ju varit om man kunnat streama spelen,
att kunna köpa eller hyra online och slippa gå ur soffan ut i vinterkylan.
tänk själva med streaming,
inga skivor och ingen hårddisk behövs,
+ att maskinen behöver inte vara så hightech för den bara förmedlar spelen.

Då blir ju enheten billig att köpa., och man slipper springa runt och boka det senaste spelet, för när spel släpps så har ju alla tillgång till det direkt.

Problemet är det att du glömmer en viktig sak. Bara vi i Norden har bra internet. Här fungerar säkert streaming fint. Men i 80% av världen har de knappt 1mbit hastigheter som standard.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem
Skrivet av Ztreek:

4GB RAM är sjukligt lite, laptops nu för tiden brukar ha så pass lite, 8GB är ett måste imo.

sen måste du också ta i åtanke att hur mycket xbox och ps3 har i jämförelse tex Ps3'an har 256MB working at 3.2GHz i ram
och xboxen har 512MB working at 700MHz. så då kan man ju anta att 4gb ram kommer göra rätt jävla stor skillnad. men vist eftersom ram är så pass billigt hade jag med viljat se 8 gb men det kommer fortf bli en stor skillnad. Och man inte kan mäta konsoler på samma vis som en pc vilket många gör fel.


signatur

God is dead

Medlem

Har för mig att någon högt uppsatt i Crytek har bett Sony och Microsoft att slänga in MINST 16GB ram så att de inte behöver tänka på begränsningar i systemet.

Vilket de har fått göra de senaste 4 åren i princip.

Medlem

Vem fan bryr sig om grafiken huvudsaken är att spelglädjen finns, har lirat spel på konsoler sedan förra generation, gillar pc också blir bara så less på det förbannade gnället. Ser bara negativa kommentarer om konsoler här på fz samt andra liknande siter .........

Medlem
Skrivet av Ztreek:

Har för mig att någon högt uppsatt i Crytek har bett Sony och Microsoft att slänga in MINST 16GB ram så att de inte behöver tänka på begränsningar i systemet.

Vilket de har fått göra de senaste 4 åren i princip.

Verkar inte så vettigt eftersom väldigt mycket minne blir bortkastad om inte det finns tillräckligt med prestanda för att få nytta av all RAM. Ungefär som det säljs lågbudget grafikkort som har 2GB VRAM.

Ish
Medlem
Skrivet av xermalk:
Skrivet av Ish:

360 har dubbelt så mycket ram som PS3, men hälften är dedikerat till annat än spel. Så att Microsoft har mer säger inte så mycket.

Och ps3'an har ~80 mb / 256 reserverat for sitt os, so? Innan de optimeread var det tom uppe över 110 mb.

Edit: verkar som båda våra siffor är helt ute och cyklar. http://www.psuni.com/ps3-os-footprint-slashed-to-50mb-1798/

360: 32Mb
PS3: 50Mb före optimering 120Mb

= Microsoft dedikerar mer till OS.. Antagligen.


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem

1.6ghz processor? Är inte det lite klent med tanke på att
utvecklarna inte tycker om att koda i flera trådar.
Ps3 processorn ligger på 3.2ghz och nya spel ps2/ns2 kräver en stark processor. 4 eller 8gb ram spelar ingen stor roll så länge spelen är 32 bitars. Grafikkortet är väll okej men tycker att nvidia skulle ha varit ett bättre val.

Medlem
Skrivet av Morathus:

Vem fan bryr sig om grafiken huvudsaken är att spelglädjen finns, har lirat spel på konsoler sedan förra generation, gillar pc också blir bara så less på det förbannade gnället. Ser bara negativa kommentarer om konsoler här på fz samt andra liknande siter .........

+1
Alla negativa kommentarer om konsol vs pc börjar kännas jävligt mättat vid det här laget.

Jag föredrar standardmjölk över mellanmjölk. Inte fan står jag väl och tänker "jaha, där är en såndär lättmjölksdrickare, måste påpeka åt han hur dålig han och hans mjölk är.".

Konsolerna kommer att vara lika bra som Sony/Nintendo/Microsoft's hårdvaruutvecklare tycker att dom är och jag betvivlar starkt att någon som säger sig veta mer än folket bakom maskinerna är något annat än helt jävla snurriga i skallen.

Edit: Nös, postade halvfärdig post. Rengör skärm.

Medlem

De flesta nya spel har ingen spel glädje, de är mest som en interaktiv film där man trycker på en knapp.

Medlem

För de som diskuterar kring ram-minnena så kan jag lägga till att PS4 verkar använda sig av 4GB DDR5 medan 720 verkar använda sig av 8GB DDR3. Blir intressant att se vad som fungerar bäst.

Ser fram emot utannonseringarna grymt mycket!


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Det blir säkert jättebra, men PC kommer springa åttor runt dessa som vanligt, så hårdvaruspecen impar inte ett dugg!

Dessutom kommer väl spelen ligga runt 1000 kr st, med tanke på hur mkt bättre och större dem kommer att bli, kommer säkert krylla av mikroköp och annat krafs och framförallt en en casual "idotförklaring" som visar till och med hur du sätter igång spelet, dööö glöm inte sladden, ja just den, den skall sitta i jacket, ja just det, med två hål ja, stoppa inte in tungan där bara. glöm inte DLC sen oxå, spelen kommer att vara moduluppbygda så vill man ha mer funktioner så som "options" "cheats" "instructions HD" så får man pynta mer. Nej Homebrew skall det va annars kan d kvitta! . . . Space invaders / Pacman på arkad det är grejjor det, och vadå kan ni spela "blockwars" = Minecraft och betala 400-500 spänn för konsoll, så skall man inte gny på grafiken på Space Invaders, Pacman, Pong eller Poleposition ;D


signatur

Denon / Pioneer

Medlem

Aldrig att dom är så dumma att dom skulle snåla på den allra viktigaste biten (minne) och bara slänga in 4gb.

Minnet är ju både den viktigaste och den billigaste biten av hårdvaran, så varför skulle dom vara så oerhört hjärndöda?

Medlem

Märks att många inte har koll på all sin hårdvara i burkarna. Komponenterna som är värsting idag är egentligen överdimensionerade men tack vare att alla har unika datorer. Ett spel till pc måste vara anpassat till en miljard olika setups typ. Att jämföra en dator och en konsol funkar inte, 4gb låter lite men spelen kräver egentligen inte mer. Hade man gjort om en värsting (dator) till konsol hade man kunnat ha den i all evighet i princip.
Så ja 4gb låter mycket ungefär som 32gb låter mycket till en dator, skillnaden är att datorns minne används till mer skit.

Medlem

Välkommnar de nya konsolerna så snabbt som möjligt så företagen kan arbeta på ny grafik.

Och att vi får en ny regel att om du ska sälja spel på olika platformar måste dom optimeras.

Inaktiv
Skrivet av Morathus:

Vem fan bryr sig om grafiken huvudsaken är att spelglädjen finns, har lirat spel på konsoler sedan förra generation, gillar pc också blir bara så less på det förbannade gnället. Ser bara negativa kommentarer om konsoler här på fz samt andra liknande siter .........

Grafiken är inte viktigast nej , men nån gång måste utvecklingen gå framåt,
snygg grafik höjer ju helt klart spelupplevelsen.

Och iaf jag har tröttnat på dagens grafik och vill givetvis ha bra spel,
men en ypperligt snygg miljö det är ju en trevlig bonus eller hur ?


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Medlem
Skrivet av Ztreek:

Ogillar att de troligen ska använda DX11, då OpenGL är bra mycket kraftigare.

Det är mycket tveksamt att Sony kommer använda DX11. Och OpenGL är knappast mycket kraftfullare. Vem som är kraftfullast handlar oftast om vem som släppt sin senaste version sist. Och inte ens det spelar någon roll. Vad DX11.1 antyder på är att kortet har hårdvarustöd för de funktionerna som stöds i DX11.1. Sen kan de funktionerna även stödas av OpenGL, eller ej. Eller med ARB_EXTENSIONS.

Medlem

Tappade allt förtroende för Sony - och gjorde mig av med PS3. Alla dessa instabila tendenser och omstart och frysningar i spel inger inte förtroende att skaffa någon mer Sony konsoll.

Plus att de sabbade saker, plötsligt tog backup 4 ggr så lång tid - uppåt dygnet av en vanlig 250G.

Massiv braindrain på Sony är min slutsats.

Medlem

Läste nånstans att det var 4gb GDDR5 vs 8gb DDR3 så får se vilket som fungerar bäst..

Medlem
Skrivet av Deep Throat:

Det blir säkert jättebra, men PC kommer springa åttor runt dessa som vanligt, så hårdvaruspecen impar inte ett dugg!

En ny PC kommer troligen att göra det, ja ...och en Ferrari kör troligen åttor runt nästa Volvo.

Timothy Lottes (nVidia) spekulerade för ett par dagar sedan på sin blogg angående hårdvaruryktena. Han skrev något i stil med: "Om Sonys egna studios får möjlighet att koda direkt till "metallen" på denna hårdvara så kommer resultatet vara flera år före det som PC presterar". Tydligen så var det så många som tog citat ur sitt samanhang att han nu valt att ta bort hela inlägget.

http://timothylottes.blogspot.fr/

EDIT: Jag hittade en lång tråd på NeoGAF där bitar av vad han skrev finns återgivet: http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=510076

Medlem
Skrivet av Edd1e:
Skrivet av Morathus:

Vem fan bryr sig om grafiken huvudsaken är att spelglädjen finns, har lirat spel på konsoler sedan förra generation, gillar pc också blir bara så less på det förbannade gnället. Ser bara negativa kommentarer om konsoler här på fz samt andra liknande siter .........

+1
Alla negativa kommentarer om konsol vs pc börjar kännas jävligt mättat vid det här laget.

Jag föredrar standardmjölk över mellanmjölk. Inte fan står jag väl och tänker "jaha, där är en såndär lättmjölksdrickare, måste påpeka åt han hur dålig han och hans mjölk är.".

Konsolerna kommer att vara lika bra som Sony/Nintendo/Microsoft&#039;s hårdvaruutvecklare tycker att dom är och jag betvivlar starkt att någon som säger sig veta mer än folket bakom maskinerna är något annat än helt jävla snurriga i skallen.

Edit: Nös, postade halvfärdig post. Rengör skärm.

Kan du verkligen klandra PC spelare?

konsolgenerationen bromsar utvecklingen.
PC spelare får KASSA portningar, klart folk är bittra och slänger ur sig negativa kommentarer så ofta de kan för att slicka sina sår.

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Edd1e:
Skrivet av Morathus:

Vem fan bryr sig om grafiken huvudsaken är att spelglädjen finns, har lirat spel på konsoler sedan förra generation, gillar pc också blir bara så less på det förbannade gnället. Ser bara negativa kommentarer om konsoler här på fz samt andra liknande siter .........

+1
Alla negativa kommentarer om konsol vs pc börjar kännas jävligt mättat vid det här laget.

Jag föredrar standardmjölk över mellanmjölk. Inte fan står jag väl och tänker "jaha, där är en såndär lättmjölksdrickare, måste påpeka åt han hur dålig han och hans mjölk är.".

Konsolerna kommer att vara lika bra som Sony/Nintendo/Microsoft&amp;#039;s hårdvaruutvecklare tycker att dom är och jag betvivlar starkt att någon som säger sig veta mer än folket bakom maskinerna är något annat än helt jävla snurriga i skallen.

Edit: Nös, postade halvfärdig post. Rengör skärm.

Kan du verkligen klandra PC spelare?

konsolgenerationen bromsar utvecklingen.
PC spelare får KASSA portningar, klart folk är bittra och slänger ur sig negativa kommentarer så ofta de kan för att slicka sina sår.

Är man en riktig gamer är man inte fast vid ett system.

Btw..dom flesta pc spel är fortvarnade optimerade runt 32bitas 4gig-ram...svårt att tro det kommer ändras inom en snar framtid.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Edd1e:
Skrivet av Morathus:

Vem fan bryr sig om grafiken huvudsaken är att spelglädjen finns, har lirat spel på konsoler sedan förra generation, gillar pc också blir bara så less på det förbannade gnället. Ser bara negativa kommentarer om konsoler här på fz samt andra liknande siter .........

+1
Alla negativa kommentarer om konsol vs pc börjar kännas jävligt mättat vid det här laget.

Jag föredrar standardmjölk över mellanmjölk. Inte fan står jag väl och tänker "jaha, där är en såndär lättmjölksdrickare, måste påpeka åt han hur dålig han och hans mjölk är.".

Konsolerna kommer att vara lika bra som Sony/Nintendo/Microsoft&amp;#039;s hårdvaruutvecklare tycker att dom är och jag betvivlar starkt att någon som säger sig veta mer än folket bakom maskinerna är något annat än helt jävla snurriga i skallen.

Edit: Nös, postade halvfärdig post. Rengör skärm.

Kan du verkligen klandra PC spelare?

konsolgenerationen bromsar utvecklingen.
PC spelare får KASSA portningar, klart folk är bittra och slänger ur sig negativa kommentarer så ofta de kan för att slicka sina sår.

Precis. Och varje gång jag dricker vanlig mjölk tänker jag på hur mycket godare och mer optimerad den kunde ha varit, om nu inte lättmjölken hade snott resurser från mjölkföretaget.

Lättmjölk alltså...

Medlem

Glömde bort att lägga till en teknologisk grej värd att känna. PC gaming, vi vet hur det är? Plug & play, DirectX sköter grejer, Windows tar kommando.

Nyligen dök siffror upp från Linux-hållet hur Valves Source-motor presterar där.

Dagarna sedan fick jag lite siffror från utvecklare på hur mycket sk. "overhead" dom trilskas med för PC, och det är tio till hundra gånger mer overhead i ett Windows-spel än om dom skulle ha en strikt plattform med CPU X, graffe Y, RAM Z osv.

PC VS Orbis/Durango är en jämförelse som inte fungerar. JAg har sett folk få "LEAVE BRITNEY ALONE" utrbrott över WiiU specsen när dom i själva verket inte betytt ett unk - tredjepartsportarna var ren avföring kan alla på planeten hålla med om dock.

TL;DR:
Chilla och se fram emot tiden som kommer. Det blir bra.


signatur

Jag är numera långhårig enbart i sinnet.

HP
Medlem
Skrivet av Ztreek:

Ogillar att de troligen ska använda DX11, då OpenGL är bra mycket kraftigare.

Förklara varför det är kraftigare. Sen hur du kom fram till att DX11 ska användas.

Skrivet av Typhor:

4gb i en konsol motsvara troligen 16gb i en dator

Nej, det motsvarar ganska exakt 4GB i en dator.

123
Skriv svar