Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Lepr: ja den analysen faller ju på att Vista skulle vara bra

Skulle jag sätta samman den hade det blivit ungefär så här:

Win 1 - Dåligt
Win 2 - Dåligt
Win 3.0 - Dåligt
Win 3.11 - Bra
Win 95 - Bra
Win 98 - Bra
Win ME - Mardröm
Win 2000 - Bra
Win XP - Bra
Win Vista - Mardröm
Win 7 - Bra
Win 8 - Bra


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av Preed:

Nämns det inte att Microsoft stängt nya Windows mer och kräver mer licensiering osv? Det är väl det som är den stora hetpotatisen?

Det här är inget annat än ett enormt missförstånd. Microsoft har inte "stängt" eller "låst" något alls.

Det finns INGENTING som hindrar dig att använda Steam, Origin, eller installera spel från en setup-fil eller fysisk media. Det fungerar precis som det alltid gjort.

Vad de gjort är att integrera en eget Market, som de styr över (precis som att EA och Valve styr över Origin och Steam). Vad folk i spelbranchen klagar över är att Microsoft är rätt strikta med vad som släpps på deras Market. Det är förvisso rätt besvärligt för utvecklare (specielt Indie-utvecklare), men det kommer inte på något sätt att hindra oss gamers från att spela våra spel precis som vi alltid gjort.

Hoppas hoppas att detta blir steget som får Steam och utgivarna att satsa på linux..

Medlem

win8 är rena skitet. ser ut som en treåring designat eller nåt usch... win7 är det inget fel på.. detta blir en ny vista flopp.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

win8 är rena skitet. ser ut som en treåring designat eller nåt usch... win7 är det inget fel på.. detta blir en ny vista flopp.

Windows 7: http://www.howtogeek.com/wp-content/uploads/2010/01/1default....
Windows 8: http://venturebeat.files.wordpress.com/2012/08/windows-8-desk...

Du har helt klart rätt, ser direkt vad du menar med att en treåring designat det! ...

Inaktiv
Skrivet av Loevet:

@RzrTrek: ja du kan söka upp alternativet i kontrollpanelen och trycka retur, vilket är snabbare än samma process i Windows 7 där du först måste klicka på startknappen, sedan öppna kontrollpanelen och sedan leta upp alternativet du letar efter (eller trycka på Windows-knappen och sedan söka för att sedan välja det alternativ du letade efter). Windows + X för att sedan öppna kontrollpanelen är bara ytterligare ett alternativ du kan lära dig. Det är mycket som är snabbare och smidigare i Windows 8, men för den som inte har kört systemet under lång tid som jag har är det inte direkt uppenbart hur man tar till sig alla vettiga förbättringar. Där har Microsoft en del att jobba på om de ska få folk (särskilt gamers) att ta till sig systemet.

Jag saknar ord.. och lär dig att citera!

Medlem

som om man går på biten med directx 11.1, när spel inte ens kan utnyttja 2 år gamla grafikkort fullt ut Idag. windows 8 lär inte vara nödvändigt för en gamer på väldigt väldigt många år, som bäst. jag håller mig till windows 7, systemet alla riktiga gamers kör


signatur

//monster

Medlem

WIndows var bättre när det byggde på..fönster

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av RzrTrek:
Skrivet av Loevet:

@RzrTrek: ja du kan söka upp alternativet i kontrollpanelen och trycka retur, vilket är snabbare än samma process i Windows 7 där du först måste klicka på startknappen, sedan öppna kontrollpanelen och sedan leta upp alternativet du letar efter (eller trycka på Windows-knappen och sedan söka för att sedan välja det alternativ du letade efter). Windows + X för att sedan öppna kontrollpanelen är bara ytterligare ett alternativ du kan lära dig. Det är mycket som är snabbare och smidigare i Windows 8, men för den som inte har kört systemet under lång tid som jag har är det inte direkt uppenbart hur man tar till sig alla vettiga förbättringar. Där har Microsoft en del att jobba på om de ska få folk (särskilt gamers) att ta till sig systemet.

Jag saknar ord.. och lär dig att citera!

Citerar inte för att jag inte vill uppreppa massa text hela tiden, personlig preferens där du


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av xetal:

WIndows var bättre när det byggde på..fönster

Det gör det fortfarande, eftersom Windows 7-skrivbordet i princip är helt intakt. Dessutom är startskärmen fylld av en mängd små fönster som kallas Tiles, så det är i allra högsta grad fortfarande ett system byggt på fönster


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av Loevet:
Skrivet av xetal:

WIndows var bättre när det byggde på..fönster

Det gör det fortfarande, eftersom Windows 7-skrivbordet i princip är helt intakt. Dessutom är startskärmen fylld av en mängd små fönster som kallas Tiles, så det är i allra högsta grad fortfarande ett system byggt på fönster

Jag vet att det samexisterar, syftade på att deras fokus var på metro.

Inaktiv
Skrivet av MrMadMan:

Det här är inget annat än ett enormt missförstånd. Microsoft har inte "stängt" eller "låst" något alls.

Ska man släppa en Metro-app så _måste_ den släppas via Microsofts affär. Microsoft tar 20-30% på alla intänkter på det som säljs där. Säg t.ex. att Adobe släpper Photoshop Elements för Metro. Helt plötsligt ska Microsoft ta 20-30% av Adobes intänkter. Grattis!

För att tvinga in användarna i nya interfacet så tar de bort startmenyn och ersätter den med Metro.

Och EU stämde Microsoft på miljardbelopp för att de bundlade IE med operativet. Det är skrattretande i jämförelse med hur låst Windows 8 plus Metro är.

Medlem

Jag är förbannat nöjd med mitt Windows 7 Home Premium 64-bit. Icke intresserad av Windows 8.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem
Skrivet av Buio:
Skrivet av MrMadMan:

Det här är inget annat än ett enormt missförstånd. Microsoft har inte "stängt" eller "låst" något alls.

Ska man släppa en Metro-app så _måste_ den släppas via Microsofts affär. Microsoft tar 20-30% på alla intänkter på det som säljs där. Säg t.ex. att Adobe släpper Photoshop Elements för Metro. Helt plötsligt ska Microsoft ta 20-30% av Adobes intänkter. Grattis!

För att tvinga in användarna i nya interfacet så tar de bort startmenyn och ersätter den med Metro.

Och EU stämde Microsoft på miljardbelopp för att de bundlade IE med operativet. Det är skrattretande i jämförelse med hur låst Windows 8 plus Metro är.

Men då är det ju bara för Adobe att släppa som dom alltid gjort?

"..DirectX 11.1 kommer inte att släppas för Windows 7.."

Varför i h**vete inte??


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Kan man byta ut den cornlowerblueaktiga bakgrundsfärgen till någon vettig färg, typ svart?
Den är ju så ful.
Sen är ju startmenyn rent genialisk i 7:an.
Tryck på windows knappen, skriv ett kommando, enter, klart.
Kommer nog fortsätta med Win XP/7 ett tag till.
Om det inte vore för direct X så hade jag bytt till GNU/Linux för länge sen.

Inaktiv
Skrivet av Loevet:
Skrivet av RzrTrek:
Skrivet av Loevet:

@RzrTrek: ja du kan söka upp alternativet i kontrollpanelen och trycka retur, vilket är snabbare än samma process i Windows 7 där du först måste klicka på startknappen, sedan öppna kontrollpanelen och sedan leta upp alternativet du letar efter (eller trycka på Windows-knappen och sedan söka för att sedan välja det alternativ du letade efter). Windows + X för att sedan öppna kontrollpanelen är bara ytterligare ett alternativ du kan lära dig. Det är mycket som är snabbare och smidigare i Windows 8, men för den som inte har kört systemet under lång tid som jag har är det inte direkt uppenbart hur man tar till sig alla vettiga förbättringar. Där har Microsoft en del att jobba på om de ska få folk (särskilt gamers) att ta till sig systemet.

Jag saknar ord.. och lär dig att citera! :'(

Citerar inte för att jag inte vill uppreppa massa text hela tiden, personlig preferens där du

haha där fick du mig allt! :'(

Medlem

Varken läst recensionen eller kommentarerna ännu men använder Win8 på min dator hemma, på jobbet och installerat på päronens dator.
Tycker det fungerar jävligt bra, snabbt som fan, logiskt för mina päron, inga problem någonstans.
Ser fram emot när de börjar dyka upp mer appar i Storen med.

Medlem
Skrivet av omgponies:

Kan man byta ut den cornlowerblueaktiga bakgrundsfärgen till någon vettig färg, typ svart?
Den är ju så ful.
Sen är ju startmenyn rent genialisk i 7:an.
Tryck på windows knappen, skriv ett kommando, enter, klart.
Kommer nog fortsätta med Win XP/7 ett tag till.
Om det inte vore för direct X så hade jag bytt till GNU/Linux för länge sen.

Går ut att byta ut bakgrundsfärger och knappfärger utan problem.
Funkar likadant i Win8 med windowsknappen, tryck den, skriv programmet och den hittar det

Medlem
Skrivet av Lepr:
Skrivet av totte1015:

Haha sicken jävla skit.

Vartannat släpp av Microsofts operativsystem verkar vara skit.

Klockren analys!

Win 1 - Bra
Win 2 - Dåligt
Win 3(.1 och .11) - Bra
Win 95 - Dåligt
Win 98 - Bra
Win ME - Dåligt
Win 2000 - Bra
Win XP - Dåligt
Win Vista - Bra
Win 7 - Dåligt

Enligt din analys så skall ju Win 8 bli bra?

Varför hoppade du över Windows NT?

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Lepr:
Skrivet av totte1015:

Haha sicken jävla skit.

Vartannat släpp av Microsofts operativsystem verkar vara skit.

Klockren analys!

Win 1 - Bra
Win 2 - Dåligt
Win 3(.1 och .11) - Bra
Win 95 - Dåligt
Win 98 - Bra
Win ME - Dåligt
Win 2000 - Bra
Win XP - Dåligt
Win Vista - Bra
Win 7 - Dåligt

Enligt din analys så skall ju Win 8 bli bra?

Varför hoppade du över Windows NT?

Exakt!
Nej men jag räknade mest från 98 och så vidare där ifrån...
Iallafall 2000 var dåligt och sen XP bra, Vista dåligt, 7 bra, 8 dåligt....osv

Medlem

Fy fan vilket äckel mår illa, som en jävla clown gjort det.

Inaktiv

Fan vad mycket små ettriga bakåtsträvare det härjar på FZ.se... Bättre prestanda överlag i systemet? Givet köp. Prestandaökningen samt att samtliga laddningstider mer än halveras (och jag har bara vanliga 7200rpm SATA-hårddiskar och inte SSD) i Windows 8 tyder ju på bättre optimering. Jag tycker att Win 7 är bra men det är mycket man märker att de kunde ha gjort bättre. Win 8 är bot och det märker man t.om i public preview-versionen jag kör. Sen är Win 8's interface mycket snyggare också. Metro är hur smidigt som helst. Win 7 hör till det förgångna. Win 8 är framtiden.


signatur

ASUS Maximus Gene-Z | Intel i5 2500 3.3GHZ (OC 4.3GHZ) | 16GB DDR3 1600MHZ | 1xEVGA GTX 670 2GB FTW | DELL U2412M | 2x1TB 7200rpm HD

Medlem
Skrivet av totte1015:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Lepr:
Skrivet av totte1015:

Haha sicken jävla skit.

Vartannat släpp av Microsofts operativsystem verkar vara skit.

Klockren analys!

Win 1 - Bra
Win 2 - Dåligt
Win 3(.1 och .11) - Bra
Win 95 - Dåligt
Win 98 - Bra
Win ME - Dåligt
Win 2000 - Bra
Win XP - Dåligt
Win Vista - Bra
Win 7 - Dåligt

Enligt din analys så skall ju Win 8 bli bra?

Varför hoppade du över Windows NT?

Exakt!
Nej men jag räknade mest från 98 och så vidare där ifrån...
Iallafall 2000 var dåligt och sen XP bra, Vista dåligt, 7 bra, 8 dåligt....osv

2000 dåligt? Det är ju det bästa OS:et dom gjort (2000 var bättre då alltså, än vad 7/8 är idag, relativt sett )

Medlem
Skrivet av Loevet:

@Lepr: ja den analysen faller ju på att Vista skulle vara bra

Skulle jag sätta samman den hade det blivit ungefär så här:

Win 1 - Dåligt - ingen koll
Win 2 - Dåligt - ingen koll
Win 3.0 - Dåligt - ingen koll
Win 3.11 - Bra - helt okej
Win 95 - Bra - ganska bra
Win 98 - Bra - mja, helt okej, blev bättre med SE
Win ME - Mardröm - inte testat (och det säger väl nåt )
Win 2000 - Bra - bäst
Win XP - Bra - skit i början, sen bra
Win Vista - Mardröm - inte så bra i början, sen mycket bra
Win 7 - Bra - jämnbra hela tiden
Win 8 - Bra - bra, bättre prestanda än 7

Lade till hur jag ser det efter..

Kör dual boot med 7 och 8 nu...fy fasen vad 8 går smidigare än 7. Trodde inte det var sån skillnad, men nu när jag kör båda så märks det.

Medlem
Skrivet av totte1015:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Lepr:
Skrivet av totte1015:

Haha sicken jävla skit.

Vartannat släpp av Microsofts operativsystem verkar vara skit.

Klockren analys!

Win 1 - Bra
Win 2 - Dåligt
Win 3(.1 och .11) - Bra
Win 95 - Dåligt
Win 98 - Bra
Win ME - Dåligt
Win 2000 - Bra
Win XP - Dåligt
Win Vista - Bra
Win 7 - Dåligt

Enligt din analys så skall ju Win 8 bli bra?

Varför hoppade du över Windows NT?

Exakt!
Nej men jag räknade mest från 98 och så vidare där ifrån...
Iallafall 2000 var dåligt och sen XP bra, Vista dåligt, 7 bra, 8 dåligt....osv

Av samma anledning jag inte tog med alla andra "server" Windows som 2003 och 2008, tog bara med dem som folk primärt använt hemma.

Spelar ingen roll hur man lägger upp det då xp var precis lika mycket skit som vista var vid release, skillnaden är att dom fixade det i senare servicepack.

Medlem

Hur skiljer det sig prestandamässigt gentemot win7. Som gamer är väl det den viktigaste saken man vill veta om ett nytt operativsystem. Det ska ju ta så lite datorkraft som möjligt i bakgrunden av det man kör eller hur?

Medlem

signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

Det är kul att läsa alla inlägg från personer varken läst på om Windows 8 eller testat det.

Vad sägs om att läsa på lite? Eller är det för jobbigt för er?

http://blogs.msdn.com/b/b8/

http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/07/23/hardware-accele...

Inaktiv
Skrivet av Ludio LiME:

Det är kul att läsa alla inlägg från personer varken läst på om Windows 8 eller testat det.

Vad sägs om att läsa på lite? Eller är det för jobbigt för er?

http://blogs.msdn.com/b/b8/

http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/07/23/hardware-accele...

Jag har testkört Windows 8 sedan den första läckan och kan inte annat än ge Microsoft beröm för deras senaste utgåva, nu med strålande prestanda och bättre funktioner än vad du finner i 7an!

Skriv svar