Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Exim: för att det är för högt eller? 3/5 är inte ett unisont hyllande direkt, även om jag är väldigt positiv till systemet hamnar betyget på väl över godkänt helt enkelt på grund av att den otydliga uppdelningen kommer att vara ett hinder för användarna inledningsvis.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

EAUGH! Pastellfärger överallt!

Skrivbordet på en PC skall inte se ut som en 7-årig flickas sovrum. Den vara svart, komplex och hotfull och skall skrämma bort barn, mammor och lamers så vi nördar får ha våra datorer i fred... Tacka vet jag DOS.

Gilla knappen är förresten den vänstra av dom två knapparna ni har att välja på...

Tur att det går att ställa in då.

Medlem

Det kommer ju att vara rätt billigt och jag gillart, men det är tydligen trendigt att hata Windows 8 så let the downvote begin!

Medlem

För de som blir tvingade till använda Windows 8 och inte gillar "metro ui" kan få det att känns mer okej med t.ex Start8 så får du en vanlig startmeny
Personligen gillar jag inte "metro ui" till min stationära men verkar riktigt sweet till t.ex Surface.

Medlem

Varför får jag en tanke att vilja vråla "Dålig PC port!!" ?

Windows 8 är inte anpassad för PC... men.. Windows är ju till PC... what.

Medlem

Du nämnde inte charms? ganska stor del i det nya tänket.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Qvisten: Ja det är ju ett alternativ om man verkligen inte vill använda startskärmen, något jag inte förstår då startskärmen faktiskt är bättre på de flesta sätt, men Start8 kan ju vara en övergångsersättare innan man lärt sig uppskatta startskärmen

Ja Surface verkar riktigt vettigt, på många sätt mer lovande än Ipad om man ska göra lite vettigt jobb och spelande på den, men Microsoft får nog svårt att dra uppmärksamhet från Apples gigant.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Ztreek: jag vet att det är lätt att tycka så, men Windows 8 är faktiskt anpassat för att fungera på en skrivbordsdator också och är faktiskt betydligt bättre än Windows 7 på flera punkter. Visst finns det brister, och man behöver lära sig en del nytt för att verkligen kunna dra nytta av systemet fullt ut, men att säga att det inte är anpassat för PC är inte korrekt i min mening.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Oneone: det fanns en hel del saker jag inte kunde ta upp av utrymmesskäl, hade jag skrivit allt jag skulle vilja ta upp hade du haft att läsa till i morgon

Charms är en av flera nya saker som är nytänkande, och på flera sätt en stor förbättring, men likt mycket annat i Windows 8 kommer det ta tid innan folk accepterar det. Att använda externa bildskärmar via en charm bar (Windows + P) är flera resor bättre än vad det är i Windows 7.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av Loevet:

@Qvisten: Ja det är ju ett alternativ om man verkligen inte vill använda startskärmen, något jag inte förstår då startskärmen faktiskt är bättre på de flesta sätt, men Start8 kan ju vara en övergångsersättare innan man lärt sig uppskatta startskärmen

Ja Surface verkar riktigt vettigt, på många sätt mer lovande än Ipad om man ska göra lite vettigt jobb och spelande på den, men Microsoft får nog svårt att dra uppmärksamhet från Apples gigant.

Jag förstår varför vissa gillar det då det är "enkelt" men förstör otroligt för mig och mitt arbetsflöde då jag har en del program igång samtidigt på skärmen och gillar inte att en stor fullscreen grej kommer fram och tar mig bort från allt annat jag har framme. Så för min del kommer jag alltid vilja ha start8 på min desktop, men på pekplatta och Lumia gillar jag "metro ui" då jag inte behöver mer än ett program igån åt gången.

Medlem

http://www.zdnet.com/windows-8-is-the-new-xp-7000006095/

Tycker folk så gå tillbaka och läsa denna artikel, inte många har tillräckligt långt minne att minnas denna tiden, samt många vart väldigt små pluttar och inte vet alls vad som försegick.

Detta hat för nytt OS är inget nytt, hände för Vista, hände för Windows 7. Händer igen för Windows 8. Har alltid varit mycket hat för något nytt.

Låter det vara osakt hurvidare windows 8 är bra eller ej, har inte hunnit testa nog för att själv kunna avgöra det, Har du?

Medlem

Jag har haft det sen consumer previewn eller vad det heter kom ut. och jag har inget att klaga på om förutom Metro ui och fullskärms apparna som jag tycker är helt wack till desktop användning. Men som många säger det startar snabbt och inga blåskärmar hehe.. nä men helt okej annars men metro förstör sjukt mycket för mig i alla fall.

Medlem

Föredrar ett OS skrivet för datorer på min dator. Det här kommer att medföra samma problem som alla konsollportningar av spel länge har haft för PC.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@MugiMugi: absolut, folk är väldigt konservativa när det gäller inarbetade vanor och minsta lilla förändring kommer att få mothugg. En så stor förändring som Windows 8 får därmed garanterat rejält med mothugg. I vissa fall är det motiverat, som med Vista, men för det mesta undanhåller folk förbättringar för att de inte vill lära sig nytt.

Jag gissar att sista meningen inte är tänkt till mig? Hur som helst har jag kört Windows 8 så länge som den funnits tillgänglig, det vill säga sedan februari, vilket utan tvekan är länge nog för att bilda en uppfattning om det.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av MugiMugi:

http://www.zdnet.com/windows-8-is-the-new-xp-7000006095/

Tycker folk så gå tillbaka och läsa denna artikel, inte många har tillräckligt långt minne att minnas denna tiden, samt många vart väldigt små pluttar och inte vet alls vad som försegick.

Detta hat för nytt OS är inget nytt, hände för Vista, hände för Windows 7. Händer igen för Windows 8. Har alltid varit mycket hat för något nytt.

Låter det vara osakt hurvidare windows 8 är bra eller ej, har inte hunnit testa nog för att själv kunna avgöra det, Har du?

Så är det, XP var den största skiten som någonsin släppts när det kom ut, precis som Vista efter och ME före.
XP var inte körbart före sp1 eller, något många här glömmer (eller är för unga för).

Är ju med W8 som med allt annat som är coolt att hata.
Har själv inte provat men tänkte ta och testa någon vecka före jag bildar mig en egen uppfattning iaf.
Sålänge det är lika kompatibelt som W7 och dessutom ger något bättre prestanda ser jag inte vad som är så dåligt?
Om man nu hatar metro över allt i hela världen kan man ju bara köpa till start8 för 35kr för att få tillbaka Startmenyn och stänga av metro vid uppstart?

Medlem

Jag förstår inte vad folk klagar över... Har använt Windows 8 länge nu, fungerar hur fint som helst,. Bättre än 7an skulle lätt vilja påstå. Använder det precis som jag använde Windows 7 förutom att jag kan trycka på windows tangenten och få upp alla mina mail, meddelanden, kalender etc.. istället för den tråkiga startmenyn som aldrig används i alla fall. Jag pratar om desktop nu, på platta lär det inte bli sämre direkt...

Medlem
Skrivet av Loevet:

@Ztreek: jag vet att det är lätt att tycka så, men Windows 8 är faktiskt anpassat för att fungera på en skrivbordsdator också och är faktiskt betydligt bättre än Windows 7 på flera punkter. Visst finns det brister, och man behöver lära sig en del nytt för att verkligen kunna dra nytta av systemet fullt ut, men att säga att det inte är anpassat för PC är inte korrekt i min mening.

Den är anpassad för touchskärm, finns nog ingen som kan neka till det, onödigt stort och stökig UI, en PC ska ha en liten och slim UI med plats för mycket, man sitter 40cm från skärmen, inte 3 meter

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Qvisten: samma för mig, har också kört sedan Consumer Preview och jag använder inte heller Metro-apparna (förutom e-postappen eller chat-appen i snap-läge bredvid skrivbordet). Nej jag har faktiskt inte upplevt något strul alls sedan februari, vilket är ett rekord för mig när det gäller Windows. Windows 7 har varit betydligt struligare för mig i jämförelse. Jag använder i princip Windows 8 som Windows 7 fast med en betydligt bättre starthanterare (startskärmen), så jag skulle inte vilja gå tillbaks till gamla skrivbordsmodellen.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Här finns också en lista på några punkter som är bättre i win8 också

http://www.sweclockers.com/forum/133-windows-8/1100005-saker-...

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Lepr: Metro går inte att stänga av, men annars håller jag med om vad du skriver. Vill man prompt inte använda startskärmen kan man se till att Start8 körs igång på skrivbordet och sedan kan man stanna där. I Windows 8 kan man dessutom använda Windows + Tab, vilket i Windows 7 ledde till den ohyggligt värdelösa 3D-bläddraren.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@caelestis: precis min mening, startskärmen ger dig en bättre överblick över ditt innehåll samtidigt som den är snabbare på att starta saker. Visst finns det brister, men jag skulle inte kunna använda Windows 7 efter att ha kört Windows 8 i snart ett år.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Ztreek: faktum är att Windows 8 är betydligt bättre att använda på en pc med högupplöst skärm, med upplösningar på 2560x1440 eller högre blir Windows 7-startmenyn och de olika gränssnittselementen väldigt plottriga och där kommer Windows 8-apparna faktiskt till fördel då de kan fästas vid skärmens sida och de dig funktioner som utnyttjar alla pixlarna som ett Windows 7-system inte gör. Startskärmen rymmer dessutom en hel del på sådana upplösningar, betydligt bättre än att kisa medan man grottar sig igenom en startmeny.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av Oneone:

Här finns också en lista på några punkter som är bättre i win8 också

http://www.sweclockers.com/forum/133-windows-8/1100005-saker-...

Gracias! Bra länk.

Medlem
Skrivet av totte1015:

Haha sicken jävla skit.

Vartannat släpp av Microsofts operativsystem verkar vara skit.

Det är kanske Microsofts svar på Tick-Tock!

Medlem
Skrivet av Loevet:

@MugiMugi: absolut, folk är väldigt konservativa när det gäller inarbetade vanor och minsta lilla förändring kommer att få mothugg. En så stor förändring som Windows 8 får därmed garanterat rejält med mothugg. I vissa fall är det motiverat, som med Vista, men för det mesta undanhåller folk förbättringar för att de inte vill lära sig nytt.

Jag gissar att sista meningen inte är tänkt till mig? Hur som helst har jag kört Windows 8 så länge som den funnits tillgänglig, det vill säga sedan februari, vilket utan tvekan är länge nog för att bilda en uppfattning om det.

Har inget emot förändringar, tvärt om. Har alltid jobbat med att förändra, men det får ju var till det bättre och inte sämre som det är för mig och Metro ui. Tro mig, för mig är det mög men för dig kanske det inte är.

Medlem
Skrivet av StrongBad:

Jag gillar förändringar och jag ser fram emot att prova det här.

Jag hatar förändring och ser därför inte fram emot detta...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Upptäckte förövrigt en rätt frän grej precis i samband med att Microsoft släppte sina nya web apps. Om man går in på skydrive appen (metro app) och klickar på ett word/excel dokument så hamnar man i Internet Explorer och kan redigera I webappen. Rätt nice, gratis Office! Måste testa vad som händer när man öppnar något utanför skydrive. (edit: funkade inte )

observera att detta kanske varit möjligt tidigare samt att det förmodligen har varit möjligt på Android sedan år 400 B.C enligt många, hur som helst.. jag upptäckte det nu och tyckte det var trevligt då jag inte har Office installerat och inte använder det tillräckligt mycket för att vilja betala för det.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Qn1f3: haha, bra där


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av totte1015:

Haha sicken jävla skit.

Vartannat släpp av Microsofts operativsystem verkar vara skit.

Klockren analys!

Win 1 - Bra
Win 2 - Dåligt
Win 3(.1 och .11) - Bra
Win 95 - Dåligt
Win 98 - Bra
Win ME - Dåligt
Win 2000 - Bra
Win XP - Dåligt
Win Vista - Bra
Win 7 - Dåligt

Enligt din analys så skall ju Win 8 bli bra?

Medlem
Skrivet av Lepr:
Skrivet av totte1015:

Haha sicken jävla skit.

Vartannat släpp av Microsofts operativsystem verkar vara skit.

Klockren analys!

Win 1 - Bra
Win 2 - Dåligt
Win 3(.1 och .11) - Bra
Win 95 - Dåligt
Win 98 - Bra
Win ME - Dåligt
Win 2000 - Bra
Win XP - Dåligt
Win Vista - Bra
Win 7 - Dåligt

Enligt din analys så skall ju Win 8 bli bra?

Hahaha, känns som jag inte håller med den listan haha
i alla fall 3 fel, Vista var ju inte allt för bra, XP starta inte bra men blev bra sen och windows 7 är det bästa operativet de gjort.

Skriv svar