The Elder Scrolls Online
jag kan tänka mig få spelvärdar som skulle passa bättre som MMO än Tamriel...
varför får alla för sig att samtliga MMO klonar wow? wow klonade everquest mer eller mindre rakt av och gjorde det simpelt och fördummat.. everquest i sin tur hade naturligtvis hämtat sin inspiration från ultima online men revolutionerade med en levande 3d värld... Meridian var visserligen före med 3d men saknade djupet..
jag tror inte Elderscrolls online blir ett dåligt spel.. jag tror det kommer bli ganska bra faktiskt.. bra mycket bättre än det av spelsiter så dynghypade spelet SW old republic , vilket bara var linjärt dravel med ruskigt dåligt optimerad grafik...
när ett företag utvecklar ett MMO som inte är slaviskt balanserat så kommer vi troligen se mer av rollspel och mindre Min/Max.. och gör antingen pvp eller helt utan.. kombinationen skapar bara balansgång där ingen får vara starkare än någon annan...
en bra lösning vore:
INGEN pvp...
olika starka karaktärer kunde ha olika svårighetsgrad och exp krav för levels tex..
en casualspelare kan då spela typ en warrior och klara sina levels med nån timme om dagen.. medans hans kamrat kunde bli swordmaster men kräva 5ggr så mycket tid och jobb.. ett eget val som skapar dynamik och intressanta karaktärer.. det tror jag många eftersöker..
spriten räddade mig från sporten
Det kommer inte ha en suck gentemot vackra och nyskapande Guild Wars 2.
Nyskapande? GW har endast hypen uppe eftersom det inte är någon månadskostnad. Folk kommer inse vad tråkigt det är vid end game precis som alla andra spel.
Det är ju mängder med nyskapande i GW2.
varför får alla för sig att samtliga MMO klonar wow? wow klonade everquest mer eller mindre rakt av och gjorde det simpelt och fördummat..
De gjorde det överlägset bättre än de tidigare spelen helt enkelt. Visst kopierade Blizzard, men de träffade exakt rätt på massor av punkter, gjorde spelet enklare att komma in i och fick en storsäljare som satte nivån.
Varför inte göra ett MMO där ett lägre antal spelare spelare per server vi säger 100 eller 200 i varje. Man ökar grafiken och får världen att se just sådär häftig och cool ut som Witcher 2 eller Skyrim eller valfritt spel som har grym omgivning. Man lägger till NPC'er som inte bara står där utan faktiskt gör saker och påverkar. Sen i stora pvp slagfält är det ett stort antal npc soldater och spelare som får olika updrag under slagfältet och man tar över slottet eller dödar alla fiender på slagfältet. Med Kavalleri, infanteri och bågskyttar. Hmm jag ska skriva ett nytt idé dokument.
Men det ska se lite mer ut som det här ! >>
Nyskapande? GW har endast hypen uppe eftersom det inte är någon månadskostnad. Folk kommer inse vad tråkigt det är vid end game precis som alla andra spel.
Nu pratar du om att inte ha något "endgame" som en negativ sak. GW2 är inte designat på det sättet som jag förstår det. Det är inte ett spel för folk som vill sitta 10 timmar om dan och först grinda guld, skaffa potions/food och faktionsrykten för att sen raida för gear och bosskills hela kvällen.
Visst, det kommer inte att räcka för spelare som vill ha WoW-stil på "endgame", men då är de ju ute efter en WoW-klon och inte något nytt och köper fel spel.
För de som tror att GW2 är något annat än det egentligen är, så är det i alla fall bra att de inte har någon månadskostnad. Då blir man inte brännd på mer än de 400-450 som grundspelet kostar om man tröttnat efter 3 månader.
kul att ni skriver ingenting om att ifall det är target aim system eller, target target system som wow, och andra grejjer, det är ju rätt tydligt att folket på fz inte har en koll på vad som är bra eller vad som gör ett spel bra, eller vad som krävs.
Sen klagar ni om att det är mp man kan ju under om ni är pensionärer rädda för förändring, allt handlar om dom gör det bra eller dåligt.
ett bra MP vinner alltid över ett bra SP spel i varje scenario, problemet är bara det är svårare att göra det bra.
Men men, att lyssna på vissa reviews(nästan alla) är som slå sig själv i stortån ifall man lyssnar för det finns ingen som ens spelat spel på hög nivå eller har bra theorycrafting, när det gäller balansering eller andra saker(Idiotiska frågor även till utvecklarna när dom väl får chansen)
No offence men ni bör kolla över vilka som rescenserar och ni skickar iväg för det känns som ni har 36+ åringar som inte spelat något endaste spel på hög nivå, + bara spelat singelplayer spel, och dör på svårighetsgrad easy, och fastnar vid lätta pussel.
Nej tack.
Det kommer inte ha en suck gentemot vackra och nyskapande Guild Wars 2.
Nyskapande? GW har endast hypen uppe eftersom det inte är någon månadskostnad. Folk kommer inse vad tråkigt det är vid end game precis som alla andra spel.
Men hela spelet är end game redan från lvl 1 till 80
(Hur många spel tillåter en bossfight från lvl 3-5 med ca 100-120 personer deltagande?) Imo kändes visa delar av beginner arean som typ lvl 60 WoW instanser/raids.
Sen kommer ju spelet med 24lvl 80 instanser + 2 st pvp system som, jag iaf båda var riktigt roliga.
Rwa?
De borde verkligen låta de som skriver PR om spelet göra något annat, inser de inte att det blir lite humor med sådana där mantran?
Jag antar att det inte var en vidare djupgående presentation eftersom det inte stod så mycket om själva spelmekaniken och så vidare, men av det som skrevs så har jag ändå problem att se hur det här skulle konkurrera med t.ex. guild wars 2 vilket verkar vara relativt likt i sin uppbyggnad. De måste verkligen göra ett gediget spel - och samtidigt är det ju inte ens säkert att GW2 blir ett fenomen heller.
Personligen har jag inget emot den vanliga mmo-formen, så att säga, utan det som är viktigt är att den fylls med något som jag kan bry mig om (art direction, tema, osv) och som ett fighting-system som känns smidigt. Det är så få spel som lyckas på båda dessa punkter, även inom singleplayer.
Samtidigt är man ju givetvis öppen för att prova något nytt också - det är bara det att det inte alltid är av ondo att använda ett visst designtema som använts förut, utan istället satsa på att göra ett bra spel istället för ett klonat dussinspel.
jag kan tänka mig få spelvärdar som skulle passa bättre som MMO än Tamriel...
varför får alla för sig att samtliga MMO klonar wow? wow klonade everquest mer eller mindre rakt av och gjorde det simpelt och fördummat.. everquest i sin tur hade naturligtvis hämtat sin inspiration från ultima online men revolutionerade med en levande 3d värld... Meridian var visserligen före med 3d men saknade djupet..
jag tror inte Elderscrolls online blir ett dåligt spel.. jag tror det kommer bli ganska bra faktiskt.. bra mycket bättre än det av spelsiter så dynghypade spelet SW old republic , vilket bara var linjärt dravel med ruskigt dåligt optimerad grafik...
när ett företag utvecklar ett MMO som inte är slaviskt balanserat så kommer vi troligen se mer av rollspel och mindre Min/Max.. och gör antingen pvp eller helt utan.. kombinationen skapar bara balansgång där ingen får vara starkare än någon annan...
en bra lösning vore:
INGEN pvp...
olika starka karaktärer kunde ha olika svårighetsgrad och exp krav för levels tex..
en casualspelare kan då spela typ en warrior och klara sina levels med nån timme om dagen.. medans hans kamrat kunde bli swordmaster men kräva 5ggr så mycket tid och jobb.. ett eget val som skapar dynamik och intressanta karaktärer.. det tror jag många eftersöker..
Problemet är ju att det verkar vara en renodlad KLON. Spelet gör INGENTING nytt utan det blir en vanlig "wow kopia" i (insert fantasy world name here).
Det kommer inte ha en suck gentemot vackra och nyskapande Guild Wars 2.
Nyskapande? GW har endast hypen uppe eftersom det inte är någon månadskostnad. Folk kommer inse vad tråkigt det är vid end game precis som alla andra spel.
Vad förväntar du dig? att du ska kunna spela spelet resten av ditt liv och tycka att det är kul?
Spelet är sågat redan vid förhandstitten. Givet Day 1-köp!
Det kommer inte ha en suck gentemot vackra och nyskapande Guild Wars 2.
Nyskapande? GW har endast hypen uppe eftersom det inte är någon månadskostnad. Folk kommer inse vad tråkigt det är vid end game precis som alla andra spel.
Det är ju mängder med nyskapande i GW2.
Nej, inte direkt. Det är inte så mycket nytt i GW2
Det kommer inte ha en suck gentemot vackra och nyskapande Guild Wars 2.
Nyskapande? GW har endast hypen uppe eftersom det inte är någon månadskostnad. Folk kommer inse vad tråkigt det är vid end game precis som alla andra spel.
Det är ju mängder med nyskapande i GW2.
Nej, inte direkt. Det är inte så mycket nytt i GW2
Bror väll på hur man ser det? Jag har aldrig lirat ett MMO som har "single player" quests fast i MP som man kan lira med polare.
Sen funkar ju Event systemet imo väldigt bra, vilket kanske inte är helt unikt, men de flesta MMOsen kör ju med gamla tråkiga "Gå till punkt A (Quest giver) scrolla förbi text, gå till punkt B döda X grisar, gå tbx till punk A scrolla förbi text: Få Reward"
Sen hela traits systemet + skills/spells systemet är ju ganska ovanligt.
Och sen har vi combat systemet, med Doodges "Free fire" och att även spelare som står i vägen mellan dig och dit target han en inverkan. Sen vet jag mkt väll att exempel AoC hade ett doodge system, men det tyckte inte jag fungerar lika bra som GW2.
Men sen har du ju en poäng, det är ju i sig inte så speciellt nyskapande. Men väldigt annorlunda gentemot normen.
Rwa?
Tamriel, 1000 år innan händelserna i Skyrim är då vilket spel som helst som ingen kan relatera till. När man tar till med ett sådant stort kliv från rådande kanon, dvs. 1000 år, är det för att man vill vara på säkra sidan. Det hade känts mer seriöst om det hade kallat spelet något annat, nu känns det som om de bara vill hitta en ny kassako.
Ja, å andra sida så betyder det att de inte kommer fucka up kanon i den nuvarande tidslinjen. Men det betyder väl samtidigt att vi aldrig kommer få set ett riktigt TES spel som visar vad the Aldmeri Dominion höll på med.
Seriöst. Visst, det kanske är omöjligt att leverera ett MMO snyggt som skyrim. Men jag hade I ärlighetens namn nöjt mig med ett MMO som såg ut (och kändes) som Morrowind. Vill jag spela WoW så spelar jag WoW, inte någon slags klon.
Vattnet är åtminstånde snyggare än i Oblivion xD
Grejen är att det är inte ens det.
Vattnet såg ut sådär i Morrowind. (2002, tio år sedan.)
[ia=402995 Bild från Morrowind strax utanför staden Suran]
Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.
Det kommer inte ha en suck gentemot vackra och nyskapande Guild Wars 2.
Nyskapande? GW har endast hypen uppe eftersom det inte är någon månadskostnad. Folk kommer inse vad tråkigt det är vid end game precis som alla andra spel.
Vad förväntar du dig? att du ska kunna spela spelet resten av ditt liv och tycka att det är kul?
Förväntar mig ett spel som ska ha likadant sug som World of Warcraft. Man vill komma tillbaka till det och fortsätta lira. GW uppfyller verkligen inte det och folket kommer tröttna på PVP.
Kolla Star wars..
Det kommer inte ha en suck gentemot vackra och nyskapande Guild Wars 2.
Nyskapande? GW har endast hypen uppe eftersom det inte är någon månadskostnad. Folk kommer inse vad tråkigt det är vid end game precis som alla andra spel.
Vad förväntar du dig? att du ska kunna spela spelet resten av ditt liv och tycka att det är kul?
Förväntar mig ett spel som ska ha likadant sug som World of Warcraft. Man vill komma tillbaka till det och fortsätta lira. GW uppfyller verkligen inte det och folket kommer tröttna på PVP.
Kolla Star wars..
Men gudars. Har du hört talas om "smaken är som baken"? Det finns gott om folk so tycker WoW är riktigt tråkigt också. Den enda bra MMo-pvp som finns är trots allt Eve. Det värsta pvp jag spelat i mitt liv var nog Starwars..
Det har stått klart för mig i flera år att Elder Scrolls Online kommer floppa. Förhoppningsvis är det också det sista stora MMOet som försöker kopiera WoW - man kan tycka att utvecklarhusen borde inse att det inte funkar vid det här laget.
Något folk glömmer är att WoW var till en börjam ett Everquest 2 klon